Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

kansellert kia niro

Startet av xerxes, torsdag 09. mai 2019, klokken 15:31

« forrige - neste »

advale

Waze får man på browseren i skjermen.

Sunhome

Sitat fra: xerxes på torsdag 09. mai 2019, klokken 15:31
da var min offisielt kansellert (plass ca 500). håper noen får glede av å rykke fram litt.

begynte å tvile på at det er noe særlig penger i å flippe denne for en stund siden, og nå er det jo kommet model 3 til 360 000 med hengerfestevalg til 8500 kr... mens kia og bos virker å fortsatt (!) være usikre på om henger blir noen realitet. prisen på niro  burde kanskje også være litt lavere enn model 3 SR+ RWD som fås til rundt 350 000(?)?

det niro har gående for seg nå er jo suv faktoren som er praktisk å gå inn i. synd med suikkerheten ang hengerfeste, og prisen som etter mik mening trenger en justering ala opel bolt. model y blir en tøff konkurrent i 2020 med pris 10% høyere enn model 3. tesla tenker volum. jeg er litt sint på kia som valgte å melke markedet når de så hvor godt hyundai solgte med sin minisuv. det hadde vært kulere om de volumproduserte niro til rundt 350 000 inkl alt som understellsbehamdling, lyddemping, osv, og ikke solgte så dyre dekk.

de ligger også litt bak tesla på software, skjermer, lydsystem, lademuligheter, mangel på firehjulstrekk og hengerfeste. nå må dere komme med noe nytt, praktisk og prisgunstig kia og hyundai!

Ikke så mye penger på å flippe e-Niro som det var på Kona f.eks, men jeg solgte min 2 uker gamle e-Niro på fredag med 40.000 i pluss. De pengene går rett inn i TM3 kjøpet som gjør at en SR+ kommer på 355.000 inkl metallic og hengefeste. Det var hengerfeste til TM3 som fikk meg til å flippe e-Niro, det var ikke meningen i utgangspunktet. Men økonomien blir jo bra :-)

Thomas Parsli

Sitat fra: advale på mandag 13. mai 2019, klokken 13:45
Waze får man på browseren i skjermen.

Waze er i tillegg eid av Google (siden 2013) og det er liten forskjell i trafikkinformasjonen i praksis.
Å se at bilen 2km foran deg i køen kjører i 30km/t eller står stille, er mer morsomt enn praktisk (så lenge Google Maps  viser hvor køen løser seg opp).
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Cral

Sitat fra: advale på mandag 13. mai 2019, klokken 13:45
Waze får man på browseren i skjermen.

Ja... De to produktene kan man jo sammenligne.

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 13. mai 2019, klokken 14:11
Waze er i tillegg eid av Google (siden 2013) og det er liten forskjell i trafikkinformasjonen i praksis.
Å se at bilen 2km foran deg i køen kjører i 30km/t eller står stille, er mer morsomt enn praktisk (så lenge Google Maps  viser hvor køen løser seg opp).

Men uten fotobokser og annen info som med trafikantene kan legge inn, for å gjøre hverdagen enklere og sikrere.

For all del, med infotainment systemet har Tesla gjort mye rett, men i min hverdag, er Android Auto er bedre. Så får jeg heller leve med at jeg bruker noen sekunder per kjøretur på koble til kabelen til telefonen.

Og jeg tror ikke noen Tesla eiere kommer til å bli skuffet om det kommer støtte for Android Auto eller Carplay, på samme måte som alle iPhone eierene som overhode ikke trengte MMS syntes det var helt ok at det kom til iPhone ettervært.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Øyvind.h

Klart det hadde vært fint med Android auto / carplay i tillegg. Jeg bruker jo AppleTV`en hjemme innimellom selv om tv`en har nesten alt jeg trenger integrert.
Jeg ser dog ikke for meg at det blir særlig brukt når spotify, google maps etc er ferdig integrert på en gigantisk skjerm.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Det er vel heller ingen som har hevdet at det ikke ville vært fint å ha alle alternativer, men det ble hevdet at Tesla var langt bak e-Niro på infotainment. Personlig så ville jeg valgt Tesla sin løsning "in a heartbeat" i Kiaen også, om jeg kunne, hadde til og med betalt mer for det. Men å hatt mulighet til mobilløsningene i tillegg hadde kun vært positivt, så kunne de som ville velge fritt.

trykkertor

Sitat fra: Cral på mandag 13. mai 2019, klokken 14:26
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 13. mai 2019, klokken 14:11
Waze er i tillegg eid av Google (siden 2013) og det er liten forskjell i trafikkinformasjonen i praksis.
Å se at bilen 2km foran deg i køen kjører i 30km/t eller står stille, er mer morsomt enn praktisk (så lenge Google Maps  viser hvor køen løser seg opp).

Men uten fotobokser og annen info som med trafikantene kan legge inn, for å gjøre hverdagen enklere og sikrere.

@Cral .....de som ikke ser nytten/forskjellen mellom Waze og GoogleMaps, har mest sannsynlig ikke noe særlig kjennskap til Waze i bruk og hva systemet tilbyr. 

Øyvind.h

#22
Jeg bruker waze. Dvs kona sjekker ruter på langtur for å sjekke eks kontroller som Google ikke viser. Men har aldri waze fast oppe. Carplay er et fint supplement, men ingen erstatning.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: trykkertor på mandag 13. mai 2019, klokken 16:43
@Cral .....de som ikke ser nytten/forskjellen mellom Waze og GoogleMaps, har mest sannsynlig ikke noe særlig kjennskap til Waze i bruk og hva systemet tilbyr.
Har brukt Waze en del, og nytteverdien er IMO svært liten. I tillegg lider disse integrasjonen av at de mister nytteverdien med å legge inn destinasjon i bilens navigasjon og få oversikt over forventet rekkevidde.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: trykkertor på mandag 13. mai 2019, klokken 16:43
@Cral .....de som ikke ser nytten/forskjellen mellom Waze og GoogleMaps, har mest sannsynlig ikke noe særlig kjennskap til Waze i bruk og hva systemet tilbyr.

Jeg har brukt Waze siden 2011 når de fikk oppdatert trafikkinformasjon... Tipper jeg har relativt god kjennskap til Waze, selv om jeg ikke bruker/brukte alle features.

Waze var praktisk før trafikkinformasjonen i Google Maps ble bra nok, nå gir den meg så lite verdi at jeg bare sjekker trafikken når vi blir stående i f.eks påskerushet.

Ideen din om at de som ikke er enige med deg er inkompetente er så barnslig at jeg ikke skal kommentere den ytterligere...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

geear

Noen tenker nok på at Waze har varsling av fotobokser og politikontroller.

trykkertor

Sitat fra: gr på mandag 13. mai 2019, klokken 18:32
Noen tenker nok på at Waze har varsling av fotobokser og politikontroller.
:+1:

xyzzy

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. mai 2019, klokken 14:30
Klart det hadde vært fint med Android auto / carplay i tillegg. Jeg bruker jo AppleTV`en hjemme innimellom selv om tv`en har nesten alt jeg trenger integrert.
Jeg ser dog ikke for meg at det blir særlig brukt når spotify, google maps etc er ferdig integrert på en gigantisk skjerm.

CarPlay er veldig nyttig - jeg bruker Apple Music, avogtil Tidal (de månedene jeg har lyst på lossless lyd hjemme - spillelistene de har er også gode), pocketcast, Audible og apple maps. I tillegg er muligheten for stemmebasert navigasjon som fungerer med norske navn, sending og opplesing av SMS og stemmebasert oppringing veldig kjekt.

I tillegg er jo gjerne appene på mobilen noe mer oppdaterte, testede og bugfrie enn de få som er spesialutgaver for en bestemt bilfabrikant...

advale

Sitat fra: Cral på mandag 13. mai 2019, klokken 14:26
Sitat fra: advale på mandag 13. mai 2019, klokken 13:45
Waze får man på browseren i skjermen.
Ja... De to produktene kan man jo sammenligne.

Enig, brukeropplevelsen blir ikke det samme. Men samme kan vel sies å bruke en høyoppløst 15" vs en lavoppløst 10" via mobilen? Så begge ulempene oppveier hverandre.

Men er det pga fartskontroll er det like greit å ha den på mobilen enn å drive og koble frem og tilbake? Stort sett kjører man på kjente ruter, så man trenger bare at den gir lyd fra seg når det er fartskontroll e.l.

arthur

Sitat fra: xerxes på torsdag 09. mai 2019, klokken 15:31
begynte å tvile på at det er noe særlig penger i å flippe denne for en stund siden, og......

Tja, etter å ha skrevet kontrakt i dag og også solgt den videre (levering om en ukes tid) så vil jeg nå si at det er litt, en god del faktisk, å tjene på flipping fortsatt uten at jeg ønsker å gå mer i detalj.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA