Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har prøvd å støydempe bilen?

Startet av Vesel, mandag 29. april 2019, klokken 14:57

« forrige - neste »

magnetic


Supercharger

Sitat fra: SH aka F_P på onsdag 11. desember 2019, klokken 16:38
Bare for å understreke dette med piggdekk og ikke piggdekk, samt dempet og ikke dempet bil.

Nå driver jeg på med dette med mer som levebrød, og får da god mulighet til å sammenligne mange ulike oppsett. Ikke alle forunt, men poenget er at hos oss har vi målt litt av hvert av Tesla siden vi startet med dette i 2014. Den største forskjellen vi har målt under noenlunde samme forhold er en 2013 TMS med piggdekk - de er mye dårligere lydisolert enn TM3 - og min egen 2014 TMS (nesten like dårlig standard) med piggfrie dekk. Sistnevnte bil som nå er solgt, ble lydisolert i en såpass heftig grad at det ville kostet i overkant av 40.000,- å gjennomføre jobben. Forskjellen på disse to bilen målte vi til 9-10dBA i 70-80km/t. Det er faktisk tett på det vi mennesker opplever som en halvering av støy. Uten dempingen vil jeg anslå forskjellen til 5-7dBA med piggdekk kontra piggfritt akkurat på TMS. Det er mye.
Er det noen som forhandler MLV i Norge egentlig uten at det blir altfor dyrt? Er visst det som skal blokkere støyen helt. Brukte du MLV på Model Sen din?

The_M

Sitat fra: Handyman på tirsdag 10. desember 2019, klokken 19:05
Hvilket dekktrykk kjører du med?
Selv økte jeg nettopp til 50PSI for å teste litt, og opplevde mer støy.
Om jeg hører godt etter, så kan jeg høre noe som minner om lyden du har tatt opp. Det hørte jeg ikke med 42 PSI.

Dekktrykk på kalde dekk har i perioden vært mellom 2,8 og 3,0 bar, mao. +/- 42 PSI. Var noe ujevnt når jeg fikk dekkene på bilen hos Vianor, men husker ikke helt hva trykket var på de ulike dekkene.

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

magnetic

Bjørn Nyland snakka nylig om støy kilder https://www.youtube.com/watch?v=2qVas7Yd3V4&t=262s

Siden det er så stor forskjell på støyen ved forskjellig grovhet på asfalt, så kom jeg til å tenke på den store åpningen i hjulbuen mellom karosseri og den store aerodynamiske platen under bilen. Lyden som slippes inn der kan bli forsterket av platen og kastes frem og tilbake i lydbølger der. (klapp i hendene i et ikke møblert rom). Platen kan muligens forsterke lyd fra dekka slik vi gjøre for å høre bedre, som å legge håndflaten inn til øret som en trakt. son gir en stor forskjell.

ToWalkOrDrive

La merke til at støyen ble lavere når jeg hadde bagasjerommet fullt av sommerferie-bagasje....så kan gjerne ha noe for seg å legge inn noen lydmatter baki der, kanskje under gulvplaten og i bakre hjørner...?   evt putte 5 dyner inn bakerst når en ikke trenger bagasjerommet....kan bli litt upraktisk....
Tesla Model Y                         2021-

Sitcom

Enklere å sette på musikk eller bruke øreklokker/ørepropper.

Oddaa

Sitat fra: Sitcom på onsdag 29. juli 2020, klokken 10:31
Enklere å sette på musikk eller bruke øreklokker/ørepropper.
Å kjøre bil med headset er vel ikke eksplisitt forbudt, men langt fra anbefalt. Hørselen er viktig i trafikken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

xerxes

Sitat fra: magnetic på mandag 27. juli 2020, klokken 07:10
Bjørn Nyland snakka nylig om støy kilder https://www.youtube.com/watch?v=2qVas7Yd3V4&t=262s

Siden det er så stor forskjell på støyen ved forskjellig grovhet på asfalt, så kom jeg til å tenke på den store åpningen i hjulbuen mellom karosseri og den store aerodynamiske platen under bilen. Lyden som slippes inn der kan bli forsterket av platen og kastes frem og tilbake i lydbølger der. (klapp i hendene i et ikke møblert rom). Platen kan muligens forsterke lyd fra dekka slik vi gjøre for å høre bedre, som å legge håndflaten inn til øret som en trakt. son gir en stor forskjell.



Veldig god ide! Jeg kan skrive under på at det er som natt og dag mellom ulike typer grovhet av asfalt. Ny eller gammel spiller mindre rolle. Det er veldig tydelig forskjell, så skal ikke utelukke at teorien din har mye for seg. Det ville jo også forklart hvordan dette evt kunne "glippe" hos Tesla.

Ressonans i bunnplata el.l. ved visse frekvenser kunne godt gitt slik ekstrem hjulstøy som kommer på visse veier. Synes også den bråker forholdsvis lite når det er vått på veien...

Ift model S så er den mer som en blikkboks på at utvendig støy høres bedre inn. Men på "riktig type asfalt" så virker bilen ganske stille.


Tror også det kan dempe lyden litt å ha noe i glasstaket. Kanskje en ide å ha skumgummi i baggasjerommet au. Mon tro hva som kan dempe en slik ressonans fra bunnplata da ?

eadie

Mere gummi på traversene i opphenget ville nok hjulpet
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

SH aka F_P

Mulig det kan ses på som reklame, men vi i bilkomponenter.no kommer nå til å ta inn såkalt MLV. Det er lydblokkerende materialer ala det som allerede ligger i bilen. På godt norsk - tung gummi med litt skum på ene siden. Det er noe herk å montere da det ikke bør være noen åpninger, og man må tape alle skjøter etc slik at lyden ikke slipper gjennom. Finnes noen DIY om dette på nettet som jeg dessverre ikke har linkene til her og nå. Vi prøver selvfølgelig først på firmabilen, og jeg tenker at vi striper ut hele interiøret, og dekker gulvet som minimum.

Samme produsent har også noe vidundermiddel for å sprøyte utvendig bak plastskjermene, og vi må selvfølgelig teste det også.

Lover å komme med en rapport når vi er i mål :)
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA