Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har prøvd å støydempe bilen?

Startet av Vesel, mandag 29. april 2019, klokken 14:57

« forrige - neste »

helge89

Nå er cargo mat til trunk på lager i Tesla shoppen igjen.

Noen som har testet med og uten den?

Det blir nok lyddemping av brønn, undersiden av hattehylla, gummimatta baki og nye dekk for min del.

JayJay

Noen som har fått målt støy i ein model 3 no?
Venter på vår bil, men tok ein test med telefonen i BMW 3 serien her ein dag, tenkte bruke som ref.

BMW 2013 3 serie, på 20" med Federal 595 Evo 235/30 og 255/30. Senket 40mm ca.
Da blei støyen, målt ca midt i kupéen framme til 62db v/ 80km/h og 65db v/ 100km/h. Dette var over relativ grov/slitt asfalt.

Ikkje beste grunnlaget, men vert kjekt å fått litt info fra andre.

Ps.
Appen som blei brukt var "Sound Meter" på Android.

Farbil

Fikk trunkmatte i forrige uke og hadde håpet på noe reduksjon i støy. Mine ører hører ingen forskjell..

GOS

Sitat fra: JayJay på fredag 10. mai 2019, klokken 15:34
Noen som har fått målt støy i ein model 3 no?
Venter på vår bil, men tok ein test med telefonen i BMW 3 serien her ein dag, tenkte bruke som ref.

BMW 2013 3 serie, på 20" med Federal 595 Evo 235/30 og 255/30. Senket 40mm ca.
Da blei støyen, målt ca midt i kupéen framme til 62db v/ 80km/h og 65db v/ 100km/h. Dette var over relativ grov/slitt asfalt.

Ikkje beste grunnlaget, men vert kjekt å fått litt info fra andre.

Ps.
Appen som blei brukt var "Sound Meter" på Android.

Til info: Det er 5-7 db(A) forskjell i det støy området når jeg bruker samme app på min S7 og min S10. Det er greit å bruke samme mobil på 2 biler, men ikke sammenlign det med med andres målinger.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Rsk1

Sitat fra: elbilnett på torsdag 09. mai 2019, klokken 16:55
Tok dessverre ingen bilder, tanken var der... La en pakke Biltema lyddempningsplater med Art.nr. 36-9224 (299kr) bare i deler av brønnen i bilen, altså bunnplaten og tre av sidene. Lot være å isolere den siden som er tilknyttet bakfangeren. For å komme til må man løfte opp plastikkdekselet som dekker til metallet ved åpningen til bakdøren. Etter du har tatt av dekselet er det tre klips du må løsne med et skrujern. Når du har løsnet disse kan du trekke ut hele klipsen med hendene. Når dette er gjort er det bare å skyve fram lineren og montere støydempningsmattene. Når du monterer alt tilbake igjen gjenstår det å være forsiktig med klipsene på plastikkdelen, disse kan lett knekkes dersom delen ikke er sentrert godt nok.

Denne YouTube-videoen forklarer det ganske greit.
https://www.youtube.com/embed/iXe_8V9McZA

Hva var grunnen til at du ikke isolerte bakerste veggen? Var det ikke nok plater til det?
Bmw i3 94ah (Solgt)
Model 3 LR

N1klas

#95
Da har jeg gjort et forsøk med demping. Kjøpte lyddempingsplater fra Biltema https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/lyddempingsplate-2-stk-2000037971 samt bekldeningstoff https://www.thansen.no/bil/utstyr/bilstereo/bilstereo-montering/bekleningsstoff/bekledningsstoff-sort-70x140cm/n109/pn10224/ for å dekke over platene / det primitive utseende bagasjerommet har i utgangspunktet. Jeg modellerte undersiden av hattehyllen med papp først for å få til forholdsvis nøyaktig skisse med bl.a. åpning for "bassvinduet". Jeg festet bekledningstoffet med flere små borrelåsteip, kjøpt også på Biltema (rull på 3 meter). Kantene av stoffet dyttet jeg under invendige plastpaneler i bagasjerommet. Ser bra ut synes jeg! Stoffet dekket til bassåpningen. Etter min mening påvirker det ikke lydkvalitet. Lyddempingsplatene installerte jeg med en skjøterull https://www.biltema.no/bygg/maling/maleverktoy/tapetsererverktoy/skjoterull-2000017343 for å få platene til å sitte ordentlig mot karosserideler. Når jeg først var i gang, gjorde jeg det samme i "brønnen" under bagasjeromsgulvet. Jeg dekket ikke over gummiknottene i bunnen av brønnen. Jeg aner ikke hva som er dems funksjon, men jeg tenker at de er der for en grunn.

Jeg har målt støynivået med en app (ja jeg vet det blir feil) før installasjon på en strekning på E18 med autopilot 82km/h. Jeg tenker at autopilot velger tilnærmet samme spor hver gang den står på. Mobilen er festet med sugekoppstativ til taket og henger omtrent på høyde med hodet mitt i bilen. Selv om resultater fra en app kan diskuteres, tenker jeg at den i hvertfall viser forskjellen mellom målingene. Jeg fikk ikke god nok resultat i dag pga trafikk. Snitthastigheten ble en del lavere enn ved første forsøk når dempeplatene ikke var installert.

Men hvordan opplever jeg støynivået selv? Var det verdt 3 timer liggendes i bagasjerommet? Det er fortsatt støy for all del, men jeg synes at de mest slitsomme frekvensene er borte. Ikke noen mirakel, men bedre ble det. Jeg er egentlig mest fornøyd med utseende til bagasjerommet etter å ha dekket over synlige karosserideler med bekledningstoff  :D Kjører forresten LR med 18" aero

Autowinder

Jeg la demping som trådstarter benyttet. Nok til bunn og vegger i «kjelleren». Hjalp godt og fikk et annet lydbilde i kupeen. Det er strimler med dempemateriale der fra fabrikk, men ikke mye.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Fornybarbil

Har akkurat lagt en pakke av den metallfolien nede i trunken. Bunn, side og fremre vegg.

Har nå målt i 80 og 90 på samme veg før og etter med profesjonellt måleutstyr.

Fasit i min bil er
80 kmt reduksjon fra gjennomsnitt ~62.5db til ~61.5db
90 kmt reduksjon fra gjennomsnitt ~64.5db til ~63db

18" aero sommerdekk.

Men - det jeg vil si er enda viktigere er at den lyden som har forsvunnet virker å ha maskert lyden fra elektromotorer, for når jeg gir full pinne nå kan jeg virkelig høre motoren spinne opp i ordentlig romskipstil!

Noen av dere andre som har merket det?!

S4e

Sitat fra: Fornybarbil på lørdag 11. mai 2019, klokken 19:22
Har akkurat lagt en pakke av den metallfolien nede i trunken. Bunn, side og fremre vegg.

Har nå målt i 80 og 90 på samme veg før og etter med profesjonellt måleutstyr.

Fasit i min bil er
80 kmt reduksjon fra gjennomsnitt ~62.5db til ~61.5db
90 kmt reduksjon fra gjennomsnitt ~64.5db til ~63db

18" aero sommerdekk.

Men - det jeg vil si er enda viktigere er at den lyden som har forsvunnet virker å ha maskert lyden fra elektromotorer, for når jeg gir full pinne nå kan jeg virkelig høre motoren spinne opp i ordentlig romskipstil!

Noen av dere andre som har merket det?!

Opplever du dette som positivt? Eller var det bedre før?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Fornybarbil

Opplever det som veldig positivt. Man kan virkelig høre elektromotoren revve opp med en litt sånn hvinende lyd.

Romskipfølelse x 10

offpist

Tror også det er viktig å kombinere matter av butyl og skumgummi matter for best resultat.

Butyl mattene er veldig effektive å stabilisere og dempe vibrasjoner, og de gir best effekt på store flater som ikke har så mye struktur bak. Men de absorberer faktisk ikke så mye lyd som allerede har oppstått på utsiden av bilen for eksempel. Der er det "PE Closed cell foam" som gjelder.
Så på skjermbuene bak for eksempel bør man først legge butyl matter først, og så foam matter oppå.

For at det skal være plass bør de nok ikke være så alt for tykke.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

indianrunner70

Har også kjøpt inn et par pakker med lyddemping materiale fra Biltema..ikke innstallert enda.

Er det noen som har eller vurderer å lyd isolere Frunken/panser?

Handyman

Sitat fra: indianrunner70 på lørdag 11. mai 2019, klokken 20:53
Har også kjøpt inn et par pakker med lyddemping materiale fra Biltema..ikke innstallert enda.

Er det noen som har eller vurderer å lyd isolere Frunken/panser?
Tror ikke det hjelper noe særlig for andre en de som oppholder seg i frunken.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Tom

#103
Har montert 3M alu tape på dekslene i hjulbrønnen fremme i dag..
Alu støyisolerer vistnok ganske bra men tar bare di høyere frekvensene..
Ser en merkant nedgang fra 1k-7k hz.(gul graf)

Om det var verd tiden er jeg ikke helt sikker på  men er jo et steg på vei..
Skal ta di bak å se om jeg får en måling med samme ute temp..
40km/h på veldig grov asfalt.
Har en måling etter at en side er tatt,den viser samme trenden,ca 1/2 part av nedgangen mellom 1-7k


offpist

Hva slags instrument er det du bruker for å få ut disse grafene Tom?
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA