Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sommerdekk

Startet av Pirat, onsdag 24. april 2019, klokken 15:47

« forrige - neste »

BigZ12

Sitat fra: Moas på torsdag 09. mai 2019, klokken 11:54
Jeg har støydempet understellet på Konaen min....
Hvor gjorde du det? Pris?

andy99

Sitat fra: BigZ12 på torsdag 09. mai 2019, klokken 12:03
Sitat fra: andy99 på torsdag 09. mai 2019, klokken 11:56
Sitat fra: BigZ12 på torsdag 09. mai 2019, klokken 11:34
En som skriver på Facebook:
"Har målt 68db med Goodyear efficientgrip. Med nexen målte jeg 72. I 215/55-17. Godt fornøyd"
Så... hva velger en, og hvem skal en "stole på" :)
Jeg har goodyear dekkene og de BRÅKER. NAF er også enig med meg  :D
https://www.motor.no/tester/sommerdekk/2019/goodyear-efficientgrip-performance/
Ok, takk for info. Da leter jeg videre :)
Har du noen andre dekk å anbefale?
Europeisk piggfritt vinterdekk var det som skåret best på støy :)
Så om du kan ta høyde for noe lenger bremselengde vil det være det billigste i forhold til støy, da trenger du ikke støydempe heller.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

BigZ12

Sitat fra: andy99 på torsdag 09. mai 2019, klokken 12:08
Sitat fra: BigZ12 på torsdag 09. mai 2019, klokken 12:03
Sitat fra: andy99 på torsdag 09. mai 2019, klokken 11:56
Sitat fra: BigZ12 på torsdag 09. mai 2019, klokken 11:34
En som skriver på Facebook:
"Har målt 68db med Goodyear efficientgrip. Med nexen målte jeg 72. I 215/55-17. Godt fornøyd"
Så... hva velger en, og hvem skal en "stole på" :)
Jeg har goodyear dekkene og de BRÅKER. NAF er også enig med meg  :D
https://www.motor.no/tester/sommerdekk/2019/goodyear-efficientgrip-performance/
Ok, takk for info. Da leter jeg videre :)
Har du noen andre dekk å anbefale?
Europeisk piggfritt vinterdekk var det som skåret best på støy :)
Så om du kan ta høyde for noe lenger bremselengde vil det være det billigste i forhold til støy, da trenger du ikke støydempe heller.
???

stvjfp1

Sitat fra: Moas på torsdag 09. mai 2019, klokken 11:54
Jeg har støydempet understellet på Konaen min og kjøpt inn Pirelli P7 sommerdekk.


Kan du si litt mer om det du har gjort med understellet og kostnader?

Moas

#34
Sitat fra: stvjfp1 på torsdag 09. mai 2019, klokken 12:55
Sitat fra: Moas på torsdag 09. mai 2019, klokken 11:54
Jeg har støydempet understellet på Konaen min og kjøpt inn Pirelli P7 sommerdekk.


Kan du si litt mer om det du har gjort med understellet og kostnader?
Understellsbehandlingen med støydemping er visstnok av samme type som brukes på tog i Norge. Kostet under 5000. Dekkene kostet 7000.

Det tok 3 arbeidsdager å få bilen understellbehandlet. De demonterte paneler under bilen for å komme til skikkelig.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Pirat

Fikk min nye Kona levert i dag fra forhandler, med Hakka Blue 2 og støydempet hjulbuer.
Dette blir veldig uvitenskapelig, da jeg ikke har noen målinger før/etter, men føler det hjalp vs demobil.

Med demobil på motorvei tenkte jeg "herregud, dette bråker jo mer enn bensinbilen!".
Med min egen Kona nå var det ingen problemer å føre en samtale i 90 km/t (vi har dessverre ingen 120 km/t her på vestlandet). Det finnes garantert stillere biler, men opplevde den som helt kurrant nå.

Aner ikke hvor mye som er faktisk reduksjon, og hvor mye som er placebo.
Jeg mistenker også at det blåste mer den dagen jeg hadde demobil.

Så.. konklusjon: forsiktig tommel opp for støydemping og andre dekk..

MrOtto

Hakka Blue 2 har jeg kjørt med og de er ganske stille. Ellers ruller Goodyear Efficientgrip performance lett, relativt stille og er ganske prisgunstige.

KetOR

Sitat fra: Biff på fredag 03. mai 2019, klokken 21:33
Sitat fra: Limodriver på fredag 03. mai 2019, klokken 14:18
Nexendekkene mine har blitt "brune" på dekksidene. Jeg mistenker at dette er en reaksjon på gummifornyer/dekkglansen som forhandleren sauset inn dekksidene med ved levering. Er det noen andre som ikke lenger har sorte dekksider på Nexendekkene

Bilde?

Fikk nettopp mine sommerdekk, bilde er tatt på parkeringsplassen hos leverandør før jeg kjørte bilen.. Ser ikke veldig nytt eller fint ut. Gjaldt alle dekkene.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

1000kwh

Sitat fra: KetOR på onsdag 15. mai 2019, klokken 10:58
Sitat fra: Biff på fredag 03. mai 2019, klokken 21:33
Sitat fra: Limodriver på fredag 03. mai 2019, klokken 14:18
Nexendekkene mine har blitt "brune" på dekksidene. Jeg mistenker at dette er en reaksjon på gummifornyer/dekkglansen som forhandleren sauset inn dekksidene med ved levering. Er det noen andre som ikke lenger har sorte dekksider på Nexendekkene

Bilde?

Fikk nettopp mine sommerdekk, bilde er tatt på parkeringsplassen hos leverandør før jeg kjørte bilen.. Ser ikke veldig nytt eller fint ut. Gjaldt alle dekkene.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Bilen er sikkert kjørt noen meter på disse dekkene da den kom til Norge :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA