Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sommerdekk

Startet av Pirat, onsdag 24. april 2019, klokken 15:47

« forrige - neste »

Pirat

Jeg antar det er Nexen elns sommerdekk fra fabrikk på Kona.
Har noen oppgradert sommerdekk? Var det verd det? (mtp f.eks støy).

Hva ville et bra alternativ vært? Nokian Hakka Blue 2?

Stjerneglis

Noen som har fått "oppgradert" til andre dekk enn Nexen før levering fra forhandler?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Biff

jeg skal legge om til sommerdekk neste torsdag, og vil GJERNE ha tips. vurderer sterkt å bare hive nexen dekkene før jeg har prøvd de. Gode dekk er en av de billigste forsikringene man har, og jeg tviler på at nexen dekk er lagd for trønderske forhold med vannplaning, sludd, sørpe og grus på asfalt om hverandre.

Powerflux

Kun 2000 km på Konaen så langt men testet i regn etc og ingen stygge overaskelser så langt!
Derimot bråker de noe så inn i He***te. Det alene er grunn til å se etter noe annet.
Lurer litt på Landseil LS588 i 215/60/17

Har disse i 205/60/16 på Leafen og er svært fornøyd :+1:
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Limodriver

Jeg har nå kjørt noen km på Nexendekkene både i høst og nå i år. Jeg ville nok ikke kjøpt dekkene selv, men de fungerer helt greit om en bruker hodet. Kona er i seg selv ikke noen sportsbil å kjøre med forhjulstrekk, relativt høy effekt, liten og tung.

Dekkene fungerer greit dersom en ikke har en kjørestil som utfordrer dekkene mer enn en bedrer kjørestil etter forholdene. Dersom en har så mye penger at en ikke tenker kostnader stiller saken seg selvfølgelig annerledes.

Pirat

Forhandler kunne gi meg Conti 7 vinterdekk og Hakka Blue 2 sommerdekk, levert med bilen jeg får neste uke, til 22300. Jeg vet ikke hva "verdien" til nexendekkene er, men høres ut som en helt ok deal.

Limodriver

Dersom jeg ikke husker feil koster vinterhjul kr16900. Dvs at du betaler kr5300 og 4 Nexendekk for omlegging av sommerdekk og 4 Nokian Hakka blue 2.

På Dekkonline får du premiumdekk til kr4600 og oppover, omlegging kommer i tillegg. Jeg tror det skal vanskelig gjøres å komme dårligere ut ved å få bilen levert på Nexen, prøve disse og vet kjøpe nye. Du blir alltid kvitt Nexendekkene for noen kr på Finn.

AndersK

Satte på Nexen-dekkene her om dagen. Herregud det er noen sarte sjeler rundt om kring. Greit at dekkstøy er en subjektiv opplevelse, men man skulle tro det var dekk laget av hardplast fra Toys 'R' Us folk kjørte rundt på. Det er for min del overhodet ikke noe problem å kjøre med dekkene hva angår støy.

Roy Aasen

Hentet ny Kona på mandag. Kjørt knapt 800km siden da. Kan ikke klage på overmåte mye støy nei, og jeg hører ikke dårlig  :)

trykkertor

Støy kan en sikkert si er subjektivt. Men de støymålingene Kona Electric har vært med i hvor andre elbiler sammenlignes, (ref Telsa Bjørn), så scorer Kona Electric rimelig dårlig på å "skjule" støy

Sitat fra: AndersK på torsdag 02. mai 2019, klokken 13:51
Satte på Nexen-dekkene her om dagen. Herregud det er noen sarte sjeler rundt om kring. Greit at dekkstøy er en subjektiv opplevelse, men man skulle tro det var dekk laget av hardplast fra Toys 'R' Us folk kjørte rundt på. Det er for min del overhodet ikke noe problem å kjøre med dekkene hva angår støy.
Hvilke vinterdekk kom du fra?
Selv gikk jeg fra 17" Continental Viking Contact 7 piggfritt, til 17" Nexen-dekk.
Og det var merkbart en god del mer støy på Nexen.

Sitat fra: Roy Aasen på torsdag 02. mai 2019, klokken 14:58
Hentet ny Kona på mandag. Kjørt knapt 800km siden da. Kan ikke klage på overmåte mye støy nei, og jeg hører ikke dårlig  :)
Kommer sikkert litt an på hvilken bil og dekk du kommer fra.
Noen kommer fra farkost med langt mindre støy, og de merker Kona Electric på Nexen meget godt.
Andre kommer fra farkost med mye støy og merker ikke noe overgang.

Roy Aasen

Jeg hadde en Soul, levert nå på Yokohama vinterdekk.
I tillegg så har vie en Citroen C5 Excl stasjonsvogn. Uvesentlig forskjell i støybildet. Citronen har 245/45/18 Brigdestone..jeg synes ikke det bråker noe spesielt.
Men det kommer jo også an på ørene som hører ;).

Radio / musikk og samtale er iaf intet problem i alle hastigheter mellom 0 og 120. Ikke engang min fru har noe å utsette, så da må det være bra. 8)

AndersK

Jeg gikk fra 17" Continental Icecontact-2 piggdekk. Forventet nesten mer støy med Nexen-dekkene med tanke på hvor mye negativt som har vært skrevet om dem. Jeg ble svært positivt overrasket.

Limodriver

Nexendekkene mine har blitt "brune" på dekksidene. Jeg mistenker at dette er en reaksjon på gummifornyer/dekkglansen som forhandleren sauset inn dekksidene med ved levering. Er det noen andre som ikke lenger har sorte dekksider på Nexendekkene

Biff

Sitat fra: Limodriver på fredag 03. mai 2019, klokken 14:18
Nexendekkene mine har blitt "brune" på dekksidene. Jeg mistenker at dette er en reaksjon på gummifornyer/dekkglansen som forhandleren sauset inn dekksidene med ved levering. Er det noen andre som ikke lenger har sorte dekksider på Nexendekkene

Bilde?

andy99

Nå har jeg byttet fra vinter til sommer og kjørt en ukes tid på goodyear efficientgrip performance (standard dimensjon).
Konklusjon: Støyer veldig mye og har en irriterende romlelyd i motorvei fart.
Helt utrolig hvor dårlig denne bilen er på støyisolering. Nesten så jeg vurderer å kjøre på vinterdekk hele året.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA