Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Autonomy Investors Day

Startet av JorEl, søndag 21. april 2019, klokken 12:29

« forrige - neste »

1317142119

Blir veldig spennende å følge disse påstandene i året som kommer  :+1:

Hvis det er slik at Tesla klarer å få level 5-biler på veiene i 2020 (det er level 5 hvis man ikke har behov for sjåføren - at rattet er i bilen er noe Tesla velger selv), så har de ikke bare hoppet bukk over alle produsentene som var foran dem over listen over bilprodusenter med peiling på autonomi, men de har også klatret mange tiår foran IT-bransjen som har forsket på AI i mange tiår allerede. Det er få til ingen såkalte IT-eksperter som tror vi vil se full autonomi i biler på denne siden av 2030-tallet. Jeg har selv vært i flere foredrag med selskap som tester denne teknologien og som ikke forstår hvordan investorer kan tro på at dette er teknologi som er rett rundt hjørnet. Rett og slett fordi teknoligien så langt er langt i fra å være ferdig, bilen ikke vil være det første stedet vi vil se teknologien og vi er milevis unna å få AI andre steder.

Dette er veldig spennende av Tesla, men med den historikken de har på lovnader tidligere klarer jeg å styre begeistringen foreløpig.

Tellus

Alle som har kjørt i Norge om natten i snø, sludd, tåke, regn vet at dette ikke vil skje.
Tror ikke engang det vil skje i sunny California.

At Tesla kan demonstrere at biler kan kjøre uten sjåfør tor jeg så gjerne. Det har google og andre holdt på med i mange år.

Dette stuntet er nok først og fremst et forsøk på å skape litt positive vibber rundt aksjen igjen.

JorEl

Vi var på tur en gang og det var tjukk tåke. AP hadde ingen problem, men det fikk fort kona når vi mistet sikten. Hun sprakk før meg er vel rett å si ;) Så min erfaring er at Teslaen kunne "se" gjennom tåka. Eller at den kunne se merkingen noen meter forran bilen, og holdt 80km i 80-sonen. Når vi slo AP av var det plenty med 60km. AP hadde vel ikke fortsatt uten at den mente den hadde kontroll.(!?)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

KrW

https://www.youtube.com/watch?index=2&list=WL&t=0s&v=Ucp0TTmvqOE&fbclid=IwAR2VMngU2iojuzmy1d6_1FC2gkXauBPatR8WnpXKMHBVoraxUfnTIdyglmE
2t39m inn i videoen handler om snø og vinter. En i salen spør om dette. De har ikke startet å jobbe med dette enda, men så ikke særlig store utfordringer med å lære opp NN til dette også. De mente det delvis fungerer allerede nå, men etter neste vinter vil det bli mye bedre, og man vil lure på hvordan det er mulig at den gjør det så bra.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Thomas Parsli

AP bruker radaren (siden 2016), men jeg trodde kameraene ble brukt for å "se" vegmerking.

Jeg finner ikke spesifikasjonen på de tre fremoverrettede kameraene, men det er jo mulig de går inn i infrarødt spekter? I utgangspunktet ser ikke et normalt kamera bedre i tåke enn oss mennesker :(
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Autopilot#/media/File:Tesla_AP2_Hardware.jpg

Jeg tviler på at Tesla bruker radaren til å "gjette" hvor veien går hvis ikke kameraene ser langt nok.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

z4rd

Ikke glem Neural Network i dette samspillet med sensorene. Som det ble presentert så klarer NN å sannsynliggjøre hvor veien går uten at sensorene ser den. Litt på samme vis når vi mennesker kjører på en vei som vi kjenner veldig godt. Vegmerking er bare en av mange indikatorer/objekter som sensorer og NN utnytter.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

JorEl

#51
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 23. april 2019, klokken 11:02
AP bruker radaren (siden 2016), men jeg trodde kameraene ble brukt for å "se" vegmerking.

Jeg finner ikke spesifikasjonen på de tre fremoverrettede kameraene, men det er jo mulig de går inn i infrarødt spekter? I utgangspunktet ser ikke et normalt kamera bedre i tåke enn oss mennesker :(
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Autopilot#/media/File:Tesla_AP2_Hardware.jpg

Jeg tviler på at Tesla bruker radaren til å "gjette" hvor veien går hvis ikke kameraene ser langt nok.
Jeg mente ikke at kameraene kunne se gjennom tåken, men radaren. Enig at kameraene ser veimerkingen. Eller herlig å høre på Elon når han fortalte om Lidar og SpaceX.
Slik Elon la det frem, så kan Autonom-kjøring "komme rundt neste sving" og da forandrer Tesla verden en gang til ;)
Edit; DEt med bredt lys-spekter var interressant. Ja hvor går grensene her mon tro?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Thomas Parsli

Sitat fra: z4rd på tirsdag 23. april 2019, klokken 11:16
Ikke glem Neural Network i dette samspillet med sensorene. Som det ble presentert så klarer NN å sannsynliggjøre hvor veien går uten at sensorene ser den. Litt på samme vis når vi mennesker kjører på en vei som vi kjenner veldig godt. Vegmerking er bare en av mange indikatorer/objekter som sensorer og NN utnytter.

Jeg forstår jo mulighetene (kombinere radar, kamera, kartdata og andre bilers tidligere kjøring på stedet), men dette er for viktig til å "gjestimere".
AP kan ikke kjøre av veien bare fordi bilen foran gjorde det...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Contango

Jeg lurer på om det er litt forskjellig forståelse av hva Teslas Neural Network er. Det var en i salen under presentasjonen som slet med konseptet også. Neural Network er ikke samhandling mellom bilene men kontinuerlig læring gjennom informasjonsinnhenting fra bilene og implementering av læring gjennom programvareoppdateringene. Det var derfor Elon sa at bilene ikke blir dårligere uten nettverkstilkobling. De blir bare ikke bedre.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

OhmPaPa

Sitat fra: gigafactory på tirsdag 23. april 2019, klokken 06:35
Jeg skjønner fortsatt ikke hva robotaxien gjør når radaren blir blokkert av snø/slaps og kamera på siden og bak blir tilstrekkelig dekket av den flotte saltlaken vi har her. Det at de ikke har tenkt så mye på snøforhold overrasket meg ikke.

Når bilen din brukes som robotaxi så er den Tesla sitt ansvar. Regner med at Tesla har en hær med ansatte som kjører rundt og rengjør sensorer etter behov!  :angel:

RuneW

Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 23. april 2019, klokken 10:02
Blir veldig spennende å følge disse påstandene i året som kommer  :+1:

Hvis det er slik at Tesla klarer å få level 5-biler på veiene i 2020 (det er level 5 hvis man ikke har behov for sjåføren - at rattet er i bilen er noe Tesla velger selv), så har de ikke bare hoppet bukk over alle produsentene som var foran dem over listen over bilprodusenter med peiling på autonomi, men de har også klatret mange tiår foran IT-bransjen som har forsket på AI i mange tiår allerede.

Har Tesla noensinne nevnt L5? Tror ikke det. Jeg tror FSD er ca L4, noe som skulle dekke 99.99% av alle sannsynlige situasjoner på veier.

L5 er vel 100% av all kjøring, både på og utenfor vei.

Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 23. april 2019, klokken 10:02
Det er få til ingen såkalte IT-eksperter som tror vi vil se full autonomi i biler på denne siden av 2030-tallet. Jeg har selv vært i flere foredrag med selskap som tester denne teknologien og som ikke forstår hvordan investorer kan tro på at dette er teknologi som er rett rundt hjørnet. Rett og slett fordi teknoligien så langt er langt i fra å være ferdig, bilen ikke vil være det første stedet vi vil se teknologien og vi er milevis unna å få AI andre steder.

L5 tror ikke jeg heller vi får se de nærmeste 5 årene, og er således enig med "ekspertisen". Men jeg mener bestemt at det ikke er L5 Tesla snakker om.

Når det gjelder robotaxi-opplegget (som jeg ikke har så veldig stor tro på) så hadde det ikke forundret meg at om 2 år så vil en slik bil klare seg selv (uten sjåfør) i 99.99% av tiden. Hvis det er en flåte med 100k biler, så vil det kanskje være 10 biler som til enhver tid "trenger hjelp" i en eller annen situasjon (hvis de kjører hele døgnet...). Da er det ikke utenkelig at det kan sitte 20 stk hos Tesla parat til å hjelpe bilen i disse helt spesielle situasjonene.

For evt kunder vil sannsynligvis disse spesielle situasjonene ikke oppleves som veldig problematisk, men det gjenstår å se. Da er det mer sannsynlig at de vil klage over litt vel forsiktig kjøring.


TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: RuneW på tirsdag 23. april 2019, klokken 14:19
Da er det ikke utenkelig at det kan sitte 20 stk hos Tesla parat til å hjelpe bilen i disse helt spesielle situasjonene.
Antar at du mener at de da kan fjernstyre bilene. Tror det svært sjelden vil være behov for fysisk tilstedeværelse.
I situasjoner der systemet ikke forstår trafikkbildet (noe den ikke er lært opp til) og "kjørt seg fast"/stoppet antar jeg at de basert på kamerabilder vil kunne hjelpe bilen til å ta et valg for å komme seg videre i svært mange tilfeller.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

oto

Når vi ser den komplekse 3D-omgivelsesmappingen og -navigasjonen det relativt lille men selvsagt høyst kompetente firmaet Skydio presterer ved sanntidsprosessering av kun kamera+IMU+GPS-input i en liten drone på 1 kg, er jeg ikke i den ringeste tvil om at Tesla vil lykkes med å  betydelig høyne sitt allerede svært nyttige autonomi-nivå kun ved hjelp av cam+ultrasonics+radar+IMU+GPS i en bil med atskillig gunstigere plass- vekt- og energibegrensninger.

Se skydio.com om du ikke alt har sett det.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

RuneW

Sitat fra: Handyman på tirsdag 23. april 2019, klokken 14:33
Sitat fra: RuneW på tirsdag 23. april 2019, klokken 14:19
Da er det ikke utenkelig at det kan sitte 20 stk hos Tesla parat til å hjelpe bilen i disse helt spesielle situasjonene.
Antar at du mener at de da kan fjernstyre bilene. Tror det svært sjelden vil være behov for fysisk tilstedeværelse.

Ja, jeg trodde det var opplagt, men selvsagt på ett eller annet senter, klar til å "fjernstyre" bilene (dvs. hjelpe bilene til å ta en avgjørelse).
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

JorEl

#59
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 23. april 2019, klokken 09:01
Ikke i det hele tatt rart at Tesla ikke snakker om luksus og rekkevidde på en slik presentasjon. Dette var tross alt "Autonomy Investors Day". Mye tyder på at refresh av S/X er like rundt hjørnet. Jeg tror vi hører mer innen 1 mnd.

Jeg tror forsåvidt refresh ikke vil inkludere mer enn ca 5% økt rekkevidde, hovedsaklig som et resultat av forbedret virkningsgrad på fremre drivenhet. Men jeg krysser fingrene for at refresh inkluderer 250 kW lading og CCS i europa.
I denne youtube-talken fra Electrek snakket det mye om Refresh og nye batterier.

https://youtu.be/2LVEtRE51hU?t=21
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA