Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Emne startet av: JorEl på søndag 21. april 2019, klokken 12:29
Gleder meg til i morgen. :+1: :+1:
https://www.teslarati.com/tesla-autonomy-day-self-driving-demo-livestream/
https://youtu.be/404ESKO5B2k?t=56
Jepp, blir spennende!
22mars 11AM PT = kl20.00 Norsk tid
Sitat fra: RuneW på søndag 21. april 2019, klokken 19:13
Jepp, blir spennende!
Ikke så sikker. Redd for at dette blir TM3-jippo, og at det fremdeles tar laaang tid før det er noe som materialiserer seg. Iallfall for oss med S/X.
Oktober 2016:
Tesla wants new self-driving tech to autonomously road trip from LA to New York
https://www.theverge.com/2016/10/19/13341100/tesla-self-driving-autonomous-road-trip-la-nyc
Jeg tenker at det kanskje ikke er noen forskjell på TM3 og S/X om vi får FSDcomputeren installert?
Eller har TM3 noen kameraer eller radarer som S/X ikke har? Viss nei så er det vel kun snakk om tid før softwaren kommer til alle bilene. Noen må jo være først, så jeg bryr meg ikke om TM3eierne må være betatestere for oss som har S eller X med betalt FSD :)
Her er en oppvarming ;)
https://youtu.be/5Se2sErq-3Y
Sitat fra: JorEl på søndag 21. april 2019, klokken 21:57
Eller har TM3 noen kameraer eller radarer som S/X ikke har?
Har i allefall et kamera inne i kupe over speil for å filme passasjerene som S/X ikke har
Kanskje skiltgjenkjenning blir lansert som «soon to be available» :)
Sitat fra: o.b.lix på søndag 21. april 2019, klokken 22:13
Sitat fra: JorEl på søndag 21. april 2019, klokken 21:57
Eller har TM3 noen kameraer eller radarer som S/X ikke har?
Har i allefall et kamera inne i kupe over speil for å filme passasjerene som S/X ikke har
Dette kameraet var i følge Musk, når man "leier ut bilen" gjennom dette Tesla-Taxi opplegget. Det tror jeg kommer etter at bilen min er betalt, ca 9,5år ::) Kameraet er i tilfelle noen ødelegger noe i bilen.
(For de som liker å være skeptiske til overvåkning, så fikk jeg med meg at alle elbiler i Kina, må gi fra seg opplysninger til myndigheter :-1:)
Edit; kameraet brukes ikke til å se på øynene til føreren slik noen andre selskaper gjør.
Sitat fra: Tellus på søndag 21. april 2019, klokken 22:22
Kanskje skiltgjenkjenning blir lansert som «soon to be available» :)
Dette savner jeg. Og det må jo gjøre litt vondt for Musk at AP1 har dette. (Mobileye)
Håper snart på skikkelig automatisk vindusvisker funksjon. Har skrudd den av :-X Men ok den virker normalt i hvert fall. Men vi som kjøper Tesla vil ha noe bedre enn normalt ;)
Min erfaring er at utviklingen går ett skritt fram, og to tilbake. Mens 2018.46.2 og 2018.48.12 viste positiv utvikling på TACC, har 2019.5.15 og 2019.8.5 gått den motsatte veien, og er betydelig dårligere enn de foran nevnte. Dette er betenkelig, og viser at de fremdeles har et godt stykke arbeid foran seg. For min del holder jeg forventningen lav.
Sitat fra: Motorwatt på søndag 21. april 2019, klokken 20:59
Sitat fra: RuneW på søndag 21. april 2019, klokken 19:13
Jepp, blir spennende!
Ikke så sikker. Redd for at dette blir TM3-jippo, og at det fremdeles tar laaang tid før det er noe som materialiserer seg. Iallfall for oss med S/X.
Vel, nå har jeg TM3 så...
Uansett er det spennende i et teknologisk perspektiv - uansett hvilken bil man har.
Egentlig litt rart at de gjør dette i forkant av en litt dårlig kvartal. Ofte lurere å få ut dårlige nyheter først for deretter pøse på med gode nyheter. Kanskje kvartalet blir bedre enn ventet ;)
Sitat fra: JorEl på søndag 21. april 2019, klokken 22:34
Håper snart på skikkelig automatisk vindusvisker funksjon. Har skrudd den av :-X Men ok den virker normalt i hvert fall. Men vi som kjøper Tesla vil ha noe bedre enn normalt ;)
Syns den funker ganske greit i den siste oppdateringen.
Sitat fra: ModelS på mandag 22. april 2019, klokken 11:24
Sitat fra: JorEl på søndag 21. april 2019, klokken 22:34
Håper snart på skikkelig automatisk vindusvisker funksjon. Har skrudd den av :-X Men ok den virker normalt i hvert fall. Men vi som kjøper Tesla vil ha noe bedre enn normalt ;)
Syns den funker ganske greit i den siste oppdateringen.
Får prøve den igjen, neste gang det regner :+1:
Synes det er fint at Tesla fokuserer på den nyeste bilen som produseres i hopetall. Det er jo denne de har "satset firmaet på". Model S får sin dag i solen når den igjen får en refresh. Model X er fremdeles en bauta, som fremdeles er "ny".
Men jeg tror akkurat i dag er det den nye FSD-prosessoren som får være midtpunktet, men den må jo være satt inn i en bil som skal vise hva den er god for. Hvilken bil som kjører "auto" på showet blir kanskje ikke så interressant om Musk sier at alle Tesla med FSD, skal kunne gjøre samme bragden.
Sitat fra: ModelS på mandag 22. april 2019, klokken 11:24
Sitat fra: JorEl på søndag 21. april 2019, klokken 22:34
Håper snart på skikkelig automatisk vindusvisker funksjon. Har skrudd den av :-X Men ok den virker normalt i hvert fall. Men vi som kjøper Tesla vil ha noe bedre enn normalt ;)
Syns den funker ganske greit i den siste oppdateringen.
Enig. Nå har det bare regnet én dag her siden den siste oppdateringen, men det var en tydelig forbedring. Det er da noe....
Sitat fra: JorEl på mandag 22. april 2019, klokken 11:27
Synes det er fint at Tesla fokuserer på den nyeste bilen som produseres i hopetall.
Ifølge Musk så er det 400.000 biler som skal få FSD, og som faktisk også har betalt for det. Synes heller det burde være slik at de som har ventet lengst (opptil 3 år), skulle bli prioritert. Brorparten av bilene er faktisk S/X.
Jeg er bare 6mnd gammel Teslagutt, som betalte for FSD for en mnd siden. Derfor legger jeg meg ikke opp i hva andre måtte mene, annet enn å si hva jeg syns.. :)
Skal ikke langt tilbake i tid for å finne eiere som var oppgitt, forbannet for at de hadde betalt for noe som aldri kom. Nå ser det jo ut som det fikser seg for alle med FSD, men forstår at de som var først i kø vil ha først. Men for Tesla er det kanskje ikke så lett, om det er TM3 f.eks, som er lettest og få opp til FSDnivå. Personlig er jeg fornøyd om jeg får god valutta for pengene. Det er mye viktigere, synes jeg.
Skjønner godt de kundene som kjøpte FSD for lenge siden og som til og med har solgt bilen sin..da svir det. Her burde Tesla ordnet opp. Kanskje de finner på noe ekstra i kveld?
Edit; Alt i alt, så synes jeg Tesla er det firmaet i bilbransjen som tar best vare på kundene, selv om de roter her og der. De vel-etablerte er bare proffe i sin nei-sorry-argumentajon..
Ja, skal det SKJE noe eller?
Sitat fra: RuneW på mandag 22. april 2019, klokken 20:08
Ja, skal det SKJE noe eller?
Det er den nye Funky Music Appen :+1:
Verre enn å sitte i telefonkø... :-[
Fengende musikk i det minste :)
Noen som vet hvilken sang det er? :P
Tesla setter dato og tidspunkt, uten press, og likevel bommer de. Dette er jo ikke akkurat planlagt i går. Det er faktisk flaut.
Skulle begynne 20:00?
Trodde det var 20:20, men det var kanskje årtallet?
Presentasjonen er jo interessant, plutselig, hvis de selger chip med software så er de jo en MobilEye-konkurrent!
Utrolig god presentasjon av Teslas neurale nettverk og hvordan det fungerer. Skjønte mye mer av nn konseptet enn jeg gjorde før.
Har ikke sett, men blir dere overbevist at bilen skal takle smale vestlandsveier, eller vil dette fremdeles være for veier som er brede og godt oppmerket?
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 22. april 2019, klokken 22:30
Har ikke sett, men blir dere overbevist at bilen skal takle smale vestlandsveier, eller vil dette fremdeles være for veier som er brede og godt oppmerket?
Hvordan takler du smale vestlandsveier? Bilen takler det på nøyaktig samme måten. Og den gjør det ganske mye og bra allerede i dag, men bak kulissene.
Overbevist, men det fordrer at Tesla fokuserer på nn læring mot de forholdene. Det hjelper når vi bruker AP og manuelt avbryter pga feil AP gjør. Det trigger ofte/alltid(?) en melding til Tesla.
Ganske "bold statement" fra Elon:
"if you buy any other car than a Tesla you essentially have a horse within 3 years"
:)
Veldig optimistisk for fremtiden min med Model 3 og FSD. Mye kult i denne presentasjonen. Første steg slik jeg ser det er at autopilot vil bli mye bedre i nær fremtid, spesielt ved overgang til HW3.
Visjonen om Tesla Network høres veldig kult ut. Er det mulig å tjene inn så mye penger som Elon forespeiler her på Robotaxi så vil jo bilen bli et vinst-prosjekt Men akkurat her er jeg litt mer skeptisk på tidsrammen.
De tekniske presentasjonene var veldig gode. Flotte visualiseringer og spesielt informasjonen om hvordan de jobber med data fra bilene og skyggingen var interessant!
Har det kommet noe mer info om FSD-demoene for de som var der?
Akkurat slike ting viser tydelig at Tesla drar lasset. Er jo faktisk en bragd å lage den nye FSD-chipen. Og moro å høre at de er godt i gang med neste generasjon også. Generelt en utrolig informativ presentasjon med mange spennende detaljer.
Vi fikk høre om shadow mode og fleet learning. Alt handler om mønstergjenkjenning. De trener opp autopiloten på merkede (kjente) data.
De bruker "FL" for å skaffe data. Altså hente snapshots når sjåfør avbryter, disse kategoriseres automatisk på server, så går mennesker løs på bildene og merker dem korrekt.
Disse merkede data brukes så til å trene AP, før de verifiseres I trafikken i shadow mode. Da testes by AP- versjon mot dagens og mot sjåfører, og de analyserer forskjeller.
Ja, de kommer til å fikse småveier, men de tar dette stegvis, altså fikser de kategoriene som er størst først.
Mye snakk om robotaxier, fokus er nok på byer og tettsteder trafikk. Dog viste de hvordan AP gjorde "path prediction" rundt blinde svinger. I morgen tidlig er nok rapportene ute fra kjøreturene.
Flott presentasjon, dog er det jo mye som selvsagt fremdeles er på et teoretisk plan, spesielt kanskje dette med når NN har nok "data" til å forstå nettopp norske forhold. Det er også et spørsmål om hvordan NN lenkes til bilens faktiske prosessering. Greit nok kan NN lære seg å forstå ulike scenarioer, men det er allikevel opp til bilens begrensede lokalcomputer / sensorer å interpretere forholdene "live". Nå forklarte de jo også på et godt vis at den nye chippen i så måte er å regne som nærmest en supercomputer, så det er mulig dette kan funke. Markedet er imidlertid ikke overbevist, TSLA står i minus nesten 4% i dag... :)
Jeg har trua altså, men dette er i aller høyeste grad et vitenskapsprosjekt med mange ukjente variabler - der det store spørsmålet jo er nettopp hvordan NN i samarbeid med bilens prosessering vil kunne fungere over tid. Tviler på noe "taxi Tesla" de nærmeste 5 årene, det blir litt for science fiction selv for en teknofreak, men er det nå en gang slik at "planen" først fungerer vil det - med den datamengden Tesla allerede i dag fores med - kunne bli en snøballeffekt som før en vet ordet av det gjør de utroligste ting. Krysser fingrene for det, men i mellomtiden hadde det jo vært fett å faktisk fått denne herlige HW3-chippen installert i bilen da, er enig i at vi "stakkars" S / X-eiere BURDE blitt prioritert, spesielt vi som betalt 2x prisen sånn rett før Elon kjørte supersalg på oppgraderingen...
Skiltavlesning hadde jo vært kjekt å fått snart da, mens bykjøring vil jeg være veeeeeldig forsiktig med å være test dummy for denne gangen; kjørte nesten i både det ene og det andre autovernet som nettopp testpilot for AP1 i sin tid - og der kan jeg skrive under på at det var MYE rart som skjedde de første par månedene... AP2 er uten tvil mer stabilt, men har absolutt også sine hickups det også p.t., men godt nok til at jeg bruker det på nesten alt av kjøring på motorvei.
Robotaxi er målet. FSD er hele grunnlaget for å nå det målet. Bilene skal bygges for å klare en million miles og neste år kommer det batteripakker som skal klare det. De mindre batteripakkene er viktigere for Tesla enn de store, for det er viktigere med en stor flåte selvkjørende biler enn stor batterikapasitet i færre biler. Alle bilene med FSD hardware kan og skal(?) bli robotaxi. Tesla blir den store utfordreren til Uber/Lyft og man skal kunne bruke Tesla appen til å hente bil (Summon).
Ikke ett ord om luksus eller lengre rekkevidde. Hva betyr det for Teslas modell program over tid og neste S? Virker som om de vil fokusere mer på kvalitet og bilenes taxi funksjonalitet fremfor luksus og rekkevidde.
Maskinvaren er den enkle biten av machine learning. Nå gjenstår det å se om EM sine løfter inneholder noe mer enn det de tidligere har gjort. Sliter med å se hva slags nyhetsverdi dette egentlig har. Som ingeniør synest jeg det var både morsomt og interessant.
Jeg ble mye mer optimistisk til kjøring på snødekte veier etter denne presentasjonen. De hadde ikke jobbet så mye med det enda, men virket ikke som de så på det som så stor utfordring. Deres neural net må bare trenes opp til å skjønne hvor man skal kjøre akkurat som vi mennesker forstår hvor veien går, selv om det er snø eller dårlige striper. Andrej Karpathy sa noe om at vinterkjøring kom til å bli mye bedre neste vinter, eller sa han etter neste vinter?
Jeg skjønner fortsatt ikke hva robotaxien gjør når radaren blir blokkert av snø/slaps og kamera på siden og bak blir tilstrekkelig dekket av den flotte saltlaken vi har her. Det at de ikke har tenkt så mye på snøforhold overrasket meg ikke.
Jeg ble imponert over redundans på datamaskinen, strømforsyning og servo. Ser fortsatt ingen ordentlig redundands til siden og bakover sensormessig. LiDAR kan jeg forstå at de hopper over, men kun én radar forover er i min mening litt tynt utenfor Cali.
Sitat fra: gigafactory på tirsdag 23. april 2019, klokken 06:35
er fortsatt ingen ordentlig redundands til siden og bakover sensormessig. LiDAR kan jeg forstå at de hopper over, men kun én radar forover er i min mening litt tynt utenfor Cali.
Musk uttalte noe slikt: "Det holder med en radar forover, fordi det er i den retningen bilen beveger seg i noe fart"
Når man tar hensyn til at de aller fleste menneskene i verden bor steder det er lite eller ingen snø, så gir det fullstendig mening at Tesla ikke fokuserer til særlig grad på kjøring i snø.
Men jeg syns presentasjonen var ganske betryggende. Det virker som de er nærmere full selvkjøring enn det jeg hadde tenkt.
Og det er ganske sikkert slik at Tesla er faktisk den aktøren som er nærmest å få til full selvkjøring i Norge. Det er vel ingen av aktørene som bruker Lidar som har en eneste km med erfaringsdata fra Norge... Og det er f.eks bare å se på Tesla-Bjørns tur til Finland med Model 3 - han var svært imponert over ytelsen til autopiloten på helt snødekte veier. (Og det er da med HW 2.5.)
Det er ikke noen tvil om at oppbygging av snø på sensorer er en utfordring - men FSD er først og fremst tiltenkt robot-taxi. Om en robot-taxi holder seg i byområder, og regelmessig kjøring gjennom bilvask, så kan det hende dagens system vil fungere ganske brukbart. På litt sikt bør man nok få spylesystem for ca alle kameraene.
Sitat fra: Contango på mandag 22. april 2019, klokken 23:56
Ikke ett ord om luksus eller lengre rekkevidde. Hva betyr det for Teslas modell program over tid og neste S? Virker som om de vil fokusere mer på kvalitet og bilenes taxi funksjonalitet fremfor luksus og rekkevidde.
Virker som om det er mangel på batterier i verden. Dette har nok Tesla også merket, siden Elon fortalte at de hadde flyttet mye av batteriene fra powerwall/pack over til TM3 produksjon.
Det har jo vært snakk om mindre utvidelse av GF1, og dermed ser jeg for meg, at om Model S Refresh skulle komme det neste året, så vil den bli en dyr fornøyelse. Smart og logisk, å bygge 2 mindre batteripakker til 2 TM3, istedet for en fet til S/X. Bra mtp NN. Tesla tjener mer penger på 2 TM3er, skulle jeg tro.
Ikke i det hele tatt rart at Tesla ikke snakker om luksus og rekkevidde på en slik presentasjon. Dette var tross alt "Autonomy Investors Day". Mye tyder på at refresh av S/X er like rundt hjørnet. Jeg tror vi hører mer innen 1 mnd.
Jeg tror forsåvidt refresh ikke vil inkludere mer enn ca 5% økt rekkevidde, hovedsaklig som et resultat av forbedret virkningsgrad på fremre drivenhet. Men jeg krysser fingrene for at refresh inkluderer 250 kW lading og CCS i europa.
Blir veldig spennende å følge disse påstandene i året som kommer :+1:
Hvis det er slik at Tesla klarer å få level 5-biler på veiene i 2020 (det er level 5 hvis man ikke har behov for sjåføren - at rattet er i bilen er noe Tesla velger selv), så har de ikke bare hoppet bukk over alle produsentene som var foran dem over listen over bilprodusenter med peiling på autonomi, men de har også klatret mange tiår foran IT-bransjen som har forsket på AI i mange tiår allerede. Det er få til ingen såkalte IT-eksperter som tror vi vil se full autonomi i biler på denne siden av 2030-tallet. Jeg har selv vært i flere foredrag med selskap som tester denne teknologien og som ikke forstår hvordan investorer kan tro på at dette er teknologi som er rett rundt hjørnet. Rett og slett fordi teknoligien så langt er langt i fra å være ferdig, bilen ikke vil være det første stedet vi vil se teknologien og vi er milevis unna å få AI andre steder.
Dette er veldig spennende av Tesla, men med den historikken de har på lovnader tidligere klarer jeg å styre begeistringen foreløpig.
Alle som har kjørt i Norge om natten i snø, sludd, tåke, regn vet at dette ikke vil skje.
Tror ikke engang det vil skje i sunny California.
At Tesla kan demonstrere at biler kan kjøre uten sjåfør tor jeg så gjerne. Det har google og andre holdt på med i mange år.
Dette stuntet er nok først og fremst et forsøk på å skape litt positive vibber rundt aksjen igjen.
Vi var på tur en gang og det var tjukk tåke. AP hadde ingen problem, men det fikk fort kona når vi mistet sikten. Hun sprakk før meg er vel rett å si ;) Så min erfaring er at Teslaen kunne "se" gjennom tåka. Eller at den kunne se merkingen noen meter forran bilen, og holdt 80km i 80-sonen. Når vi slo AP av var det plenty med 60km. AP hadde vel ikke fortsatt uten at den mente den hadde kontroll.(!?)
https://www.youtube.com/watch?index=2&list=WL&t=0s&v=Ucp0TTmvqOE&fbclid=IwAR2VMngU2iojuzmy1d6_1FC2gkXauBPatR8WnpXKMHBVoraxUfnTIdyglmE (https://www.youtube.com/watch?index=2&list=WL&t=0s&v=Ucp0TTmvqOE&fbclid=IwAR2VMngU2iojuzmy1d6_1FC2gkXauBPatR8WnpXKMHBVoraxUfnTIdyglmE)
2t39m inn i videoen handler om snø og vinter. En i salen spør om dette. De har ikke startet å jobbe med dette enda, men så ikke særlig store utfordringer med å lære opp NN til dette også. De mente det delvis fungerer allerede nå, men etter neste vinter vil det bli mye bedre, og man vil lure på hvordan det er mulig at den gjør det så bra.
AP bruker radaren (siden 2016), men jeg trodde kameraene ble brukt for å "se" vegmerking.
Jeg finner ikke spesifikasjonen på de tre fremoverrettede kameraene, men det er jo mulig de går inn i infrarødt spekter? I utgangspunktet ser ikke et normalt kamera bedre i tåke enn oss mennesker :(
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Autopilot#/media/File:Tesla_AP2_Hardware.jpg
Jeg tviler på at Tesla bruker radaren til å "gjette" hvor veien går hvis ikke kameraene ser langt nok.
Ikke glem Neural Network i dette samspillet med sensorene. Som det ble presentert så klarer NN å sannsynliggjøre hvor veien går uten at sensorene ser den. Litt på samme vis når vi mennesker kjører på en vei som vi kjenner veldig godt. Vegmerking er bare en av mange indikatorer/objekter som sensorer og NN utnytter.
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 23. april 2019, klokken 11:02
AP bruker radaren (siden 2016), men jeg trodde kameraene ble brukt for å "se" vegmerking.
Jeg finner ikke spesifikasjonen på de tre fremoverrettede kameraene, men det er jo mulig de går inn i infrarødt spekter? I utgangspunktet ser ikke et normalt kamera bedre i tåke enn oss mennesker :(
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Autopilot#/media/File:Tesla_AP2_Hardware.jpg
Jeg tviler på at Tesla bruker radaren til å "gjette" hvor veien går hvis ikke kameraene ser langt nok.
Jeg mente ikke at kameraene kunne se gjennom tåken, men radaren. Enig at kameraene ser veimerkingen. Eller herlig å høre på Elon når han fortalte om Lidar og SpaceX.
Slik Elon la det frem, så kan Autonom-kjøring "komme rundt neste sving" og da forandrer Tesla verden en gang til ;)
Edit; DEt med bredt lys-spekter var interressant. Ja hvor går grensene her mon tro?
Sitat fra: z4rd på tirsdag 23. april 2019, klokken 11:16
Ikke glem Neural Network i dette samspillet med sensorene. Som det ble presentert så klarer NN å sannsynliggjøre hvor veien går uten at sensorene ser den. Litt på samme vis når vi mennesker kjører på en vei som vi kjenner veldig godt. Vegmerking er bare en av mange indikatorer/objekter som sensorer og NN utnytter.
Jeg forstår jo mulighetene (kombinere radar, kamera, kartdata og andre bilers tidligere kjøring på stedet), men dette er for viktig til å "gjestimere".
AP kan ikke kjøre av veien bare fordi bilen foran gjorde det...
Jeg lurer på om det er litt forskjellig forståelse av hva Teslas Neural Network er. Det var en i salen under presentasjonen som slet med konseptet også. Neural Network er ikke samhandling mellom bilene men kontinuerlig læring gjennom informasjonsinnhenting fra bilene og implementering av læring gjennom programvareoppdateringene. Det var derfor Elon sa at bilene ikke blir dårligere uten nettverkstilkobling. De blir bare ikke bedre.
Sitat fra: gigafactory på tirsdag 23. april 2019, klokken 06:35
Jeg skjønner fortsatt ikke hva robotaxien gjør når radaren blir blokkert av snø/slaps og kamera på siden og bak blir tilstrekkelig dekket av den flotte saltlaken vi har her. Det at de ikke har tenkt så mye på snøforhold overrasket meg ikke.
Når bilen din brukes som robotaxi så er den Tesla sitt ansvar. Regner med at Tesla har en hær med ansatte som kjører rundt og rengjør sensorer etter behov! :angel:
Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 23. april 2019, klokken 10:02
Blir veldig spennende å følge disse påstandene i året som kommer :+1:
Hvis det er slik at Tesla klarer å få level 5-biler på veiene i 2020 (det er level 5 hvis man ikke har behov for sjåføren - at rattet er i bilen er noe Tesla velger selv), så har de ikke bare hoppet bukk over alle produsentene som var foran dem over listen over bilprodusenter med peiling på autonomi, men de har også klatret mange tiår foran IT-bransjen som har forsket på AI i mange tiår allerede.
Har Tesla noensinne nevnt L5? Tror ikke det. Jeg tror FSD er ca L4, noe som skulle dekke 99.99% av alle sannsynlige situasjoner på veier.
L5 er vel 100% av all kjøring, både på og utenfor vei.
Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 23. april 2019, klokken 10:02
Det er få til ingen såkalte IT-eksperter som tror vi vil se full autonomi i biler på denne siden av 2030-tallet. Jeg har selv vært i flere foredrag med selskap som tester denne teknologien og som ikke forstår hvordan investorer kan tro på at dette er teknologi som er rett rundt hjørnet. Rett og slett fordi teknoligien så langt er langt i fra å være ferdig, bilen ikke vil være det første stedet vi vil se teknologien og vi er milevis unna å få AI andre steder.
L5 tror ikke jeg heller vi får se de nærmeste 5 årene, og er således enig med "ekspertisen". Men jeg mener bestemt at det ikke er L5 Tesla snakker om.
Når det gjelder robotaxi-opplegget (som jeg ikke har så veldig stor tro på) så hadde det ikke forundret meg at om 2 år så vil en slik bil klare seg selv (uten sjåfør) i 99.99% av tiden. Hvis det er en flåte med 100k biler, så vil det kanskje være 10 biler som til enhver tid "trenger hjelp" i en eller annen situasjon (hvis de kjører hele døgnet...). Da er det ikke utenkelig at det kan sitte 20 stk hos Tesla parat til å hjelpe bilen i disse helt spesielle situasjonene.
For evt kunder vil sannsynligvis disse spesielle situasjonene ikke oppleves som veldig problematisk, men det gjenstår å se. Da er det mer sannsynlig at de vil klage over litt vel forsiktig kjøring.
Sitat fra: RuneW på tirsdag 23. april 2019, klokken 14:19
Da er det ikke utenkelig at det kan sitte 20 stk hos Tesla parat til å hjelpe bilen i disse helt spesielle situasjonene.
Antar at du mener at de da kan fjernstyre bilene. Tror det svært sjelden vil være behov for fysisk tilstedeværelse.
I situasjoner der systemet ikke forstår trafikkbildet (noe den ikke er lært opp til) og "kjørt seg fast"/stoppet antar jeg at de basert på kamerabilder vil kunne hjelpe bilen til å ta et valg for å komme seg videre i svært mange tilfeller.
Når vi ser den komplekse 3D-omgivelsesmappingen og -navigasjonen det relativt lille men selvsagt høyst kompetente firmaet Skydio presterer ved sanntidsprosessering av kun kamera+IMU+GPS-input i en liten drone på 1 kg, er jeg ikke i den ringeste tvil om at Tesla vil lykkes med å betydelig høyne sitt allerede svært nyttige autonomi-nivå kun ved hjelp av cam+ultrasonics+radar+IMU+GPS i en bil med atskillig gunstigere plass- vekt- og energibegrensninger.
Se skydio.com om du ikke alt har sett det.
Sitat fra: Handyman på tirsdag 23. april 2019, klokken 14:33
Sitat fra: RuneW på tirsdag 23. april 2019, klokken 14:19
Da er det ikke utenkelig at det kan sitte 20 stk hos Tesla parat til å hjelpe bilen i disse helt spesielle situasjonene.
Antar at du mener at de da kan fjernstyre bilene. Tror det svært sjelden vil være behov for fysisk tilstedeværelse.
Ja, jeg trodde det var opplagt, men selvsagt på ett eller annet senter, klar til å "fjernstyre" bilene (dvs. hjelpe bilene til å ta en avgjørelse).
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 23. april 2019, klokken 09:01
Ikke i det hele tatt rart at Tesla ikke snakker om luksus og rekkevidde på en slik presentasjon. Dette var tross alt "Autonomy Investors Day". Mye tyder på at refresh av S/X er like rundt hjørnet. Jeg tror vi hører mer innen 1 mnd.
Jeg tror forsåvidt refresh ikke vil inkludere mer enn ca 5% økt rekkevidde, hovedsaklig som et resultat av forbedret virkningsgrad på fremre drivenhet. Men jeg krysser fingrene for at refresh inkluderer 250 kW lading og CCS i europa.
I denne youtube-talken fra Electrek snakket det mye om Refresh og nye batterier.
https://youtu.be/2LVEtRE51hU?t=21
Sitat fra: oto på tirsdag 23. april 2019, klokken 14:42
Når vi ser den komplekse 3D-omgivelsesmappingen og -navigasjonen det relativt lille men selvsagt høyst kompetente firmaet Skydio presterer ved sanntidsprosessering av kun kamera+IMU+GPS-input i en liten drone på 1 kg, er jeg ikke i den ringeste tvil om at Tesla vil lykkes med å betydelig høyne sitt allerede svært nyttige autonomi-nivå kun ved hjelp av cam+ultrasonics+radar+IMU+GPS i en bil med atskillig gunstigere plass- vekt- og energibegrensninger.
Se skydio.com om du ikke alt har sett det.
Dette kan ikke sammenlignes med trafikkbildet i trafikken. Det er én drone som skal holde styr på stasjonære hindringer.
Sitat fra: RuneW på tirsdag 23. april 2019, klokken 14:19
Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 23. april 2019, klokken 10:02
Blir veldig spennende å følge disse påstandene i året som kommer :+1:
Hvis det er slik at Tesla klarer å få level 5-biler på veiene i 2020 (det er level 5 hvis man ikke har behov for sjåføren - at rattet er i bilen er noe Tesla velger selv), så har de ikke bare hoppet bukk over alle produsentene som var foran dem over listen over bilprodusenter med peiling på autonomi, men de har også klatret mange tiår foran IT-bransjen som har forsket på AI i mange tiår allerede.
Har Tesla noensinne nevnt L5? Tror ikke det. Jeg tror FSD er ca L4, noe som skulle dekke 99.99% av alle sannsynlige situasjoner på veier.
L5 er vel 100% av all kjøring, både på og utenfor vei.
Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 23. april 2019, klokken 10:02
Det er få til ingen såkalte IT-eksperter som tror vi vil se full autonomi i biler på denne siden av 2030-tallet. Jeg har selv vært i flere foredrag med selskap som tester denne teknologien og som ikke forstår hvordan investorer kan tro på at dette er teknologi som er rett rundt hjørnet. Rett og slett fordi teknoligien så langt er langt i fra å være ferdig, bilen ikke vil være det første stedet vi vil se teknologien og vi er milevis unna å få AI andre steder.
L5 tror ikke jeg heller vi får se de nærmeste 5 årene, og er således enig med "ekspertisen". Men jeg mener bestemt at det ikke er L5 Tesla snakker om.
Når det gjelder robotaxi-opplegget (som jeg ikke har så veldig stor tro på) så hadde det ikke forundret meg at om 2 år så vil en slik bil klare seg selv (uten sjåfør) i 99.99% av tiden. Hvis det er en flåte med 100k biler, så vil det kanskje være 10 biler som til enhver tid "trenger hjelp" i en eller annen situasjon (hvis de kjører hele døgnet...). Da er det ikke utenkelig at det kan sitte 20 stk hos Tesla parat til å hjelpe bilen i disse helt spesielle situasjonene.
For evt kunder vil sannsynligvis disse spesielle situasjonene ikke oppleves som veldig problematisk, men det gjenstår å se. Da er det mer sannsynlig at de vil klage over litt vel forsiktig kjøring.
Ja, de har i hvert fall blitt sitert på det. L5 i disse robotdrosjene altså. L4 er vel det samme som L5, bare at det kun er tilgjengelig innenfor et lite område?
Men Musk har jo ryggen fri, for han er også sitert på en "LA traffic mode" hvor man må forvente noen riper i støtfangern :P
Har du en link til der Musk er blitt sitert på dette? Trodde ikke Tesla brukte disse nivåene i det hele tatt.
Sitat fra: RuneW på tirsdag 23. april 2019, klokken 23:26
Har du en link til der Musk er blitt sitert på dette? Trodde ikke Tesla brukte disse nivåene i det hele tatt.
Dette var vel ifm når bilen skiftet "lanes" og man hadde "Mad Max Mode" som den mest aggresive nivået. Men en i salen sa at andre biler "tok lukene hans". Musk at man kunne begynne med "LA TM".
Ikke lett å legge frem hvor sikker AP er, når andre vil den skal være mer på hugget.
Her er en fin oppsumering av guttaboys; https://youtu.be/ywbystNNL_I?t=2
Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 23. april 2019, klokken 21:20
Sitat fra: oto på tirsdag 23. april 2019, klokken 14:42
Når vi ser den komplekse 3D-omgivelsesmappingen og -navigasjonen det relativt lille men selvsagt høyst kompetente firmaet Skydio presterer ved sanntidsprosessering av kun kamera+IMU+GPS-input i en liten drone på 1 kg, er jeg ikke i den ringeste tvil om at Tesla vil lykkes med å betydelig høyne sitt allerede svært nyttige autonomi-nivå kun ved hjelp av cam+ultrasonics+radar+IMU+GPS i en bil med atskillig gunstigere plass- vekt- og energibegrensninger.
Se skydio.com om du ikke alt har sett det.
Dette kan ikke sammenlignes med trafikkbildet i trafikken. Det er én drone som skal holde styr på stasjonære hindringer.
Selvsagt er det sammenlignbart, det er sensor-suiten jeg tenker på; hva som er mulig med visuell sensor-input. Dronen navigerer i seks frihetsgrader gjennom komplekse tredimensjonale miljøer, og de regner med å implementere respons på andre bevegelige objekter enn det ene som trackes. Adams i Skydio kommer jo også fra Tesla. Trafikken inneholder bare mer av det samme, flere ulike typer objekter må identifiseres, kategoriseres, trackes og predikeres. Det virker ikke troverdig at dette fordrer andre sensortyper som LIDAR, noe som ofte nevnes, bare mer maskinlæring og større prosessorkapasitet. Tenker jeg.
Sitat fra: JorEl på onsdag 24. april 2019, klokken 10:18
Sitat fra: RuneW på tirsdag 23. april 2019, klokken 23:26
Har du en link til der Musk er blitt sitert på dette? Trodde ikke Tesla brukte disse nivåene i det hele tatt.
Dette var vel ifm når bilen skiftet "lanes" og man hadde "Mad Max Mode" som den mest aggresive nivået. Men en i salen sa at andre biler "tok lukene hans". Musk at man kunne begynne med "LA TM".
"LA TM" er vel ikke det samme om "L5"?
Sitat fra: RuneW på onsdag 24. april 2019, klokken 10:59
Sitat fra: JorEl på onsdag 24. april 2019, klokken 10:18
Sitat fra: RuneW på tirsdag 23. april 2019, klokken 23:26
Har du en link til der Musk er blitt sitert på dette? Trodde ikke Tesla brukte disse nivåene i det hele tatt.
Dette var vel ifm når bilen skiftet "lanes" og man hadde "Mad Max Mode" som den mest aggresive nivået. Men en i salen sa at andre biler "tok lukene hans". Musk at man kunne begynne med "LA TM".
"LA TM" er vel ikke det samme om "L5"?
Musk svarte "yes" på spørsmål om Robotaxi var Level 5 i 2020. Det var litt godt ut i konferansen, enten etter Karpathy eller Stuart Bower sitt innlegg.
https://youtu.be/9zK4LbXk4DU?t=47
Og denne la jeg inn som EDIT lenger oppe i tilfelle noen ikke så den :)
Her er en fin oppsumering av guttaboys; https://youtu.be/ywbystNNL_I?t=2
Sitat fra: daktari på onsdag 24. april 2019, klokken 11:22
Sitat fra: RuneW på onsdag 24. april 2019, klokken 10:59
Sitat fra: JorEl på onsdag 24. april 2019, klokken 10:18
Sitat fra: RuneW på tirsdag 23. april 2019, klokken 23:26
Har du en link til der Musk er blitt sitert på dette? Trodde ikke Tesla brukte disse nivåene i det hele tatt.
Dette var vel ifm når bilen skiftet "lanes" og man hadde "Mad Max Mode" som den mest aggresive nivået. Men en i salen sa at andre biler "tok lukene hans". Musk at man kunne begynne med "LA TM".
"LA TM" er vel ikke det samme om "L5"?
Musk svarte "yes" på spørsmål om Robotaxi var Level 5 i 2020. Det var litt godt ut i konferansen, enten etter Karpathy eller Stuart Bower sitt innlegg.
Takk. Jeg har ikke tid til å se gjennom videoen nå, men om det virkelig stemmer tror jeg han tok munnen litt for full :)
Sitat fra: RuneW på onsdag 24. april 2019, klokken 12:42
Sitat fra: daktari på onsdag 24. april 2019, klokken 11:22
Sitat fra: RuneW på onsdag 24. april 2019, klokken 10:59
Sitat fra: JorEl på onsdag 24. april 2019, klokken 10:18
Sitat fra: RuneW på tirsdag 23. april 2019, klokken 23:26
Har du en link til der Musk er blitt sitert på dette? Trodde ikke Tesla brukte disse nivåene i det hele tatt.
Dette var vel ifm når bilen skiftet "lanes" og man hadde "Mad Max Mode" som den mest aggresive nivået. Men en i salen sa at andre biler "tok lukene hans". Musk at man kunne begynne med "LA TM".
"LA TM" er vel ikke det samme om "L5"?
Musk svarte "yes" på spørsmål om Robotaxi var Level 5 i 2020. Det var litt godt ut i konferansen, enten etter Karpathy eller Stuart Bower sitt innlegg.
Takk. Jeg har ikke tid til å se gjennom videoen nå, men om det virkelig stemmer tror jeg han tok munnen litt for full :)
"Level 5: This refers to a fully-autonomous system that expects the vehicle's performance to equal that of a human driver, in every driving scenario—including extreme environments like dirt roads that are unlikely to be navigated by driverless vehicles in the near future."
Det er kanskje ikke så stor forskjell på Level 5 vs. Level 4 med Tesla sin kamera baserte AI tilnærming. Tesla FSD vil lære å kjøre slik "human drivers" gjør, også på f.eks. snødekte veier.
Det vil sikkert oppstå situasjoner der bilen avbryter pga. skitt på sensorer, feil i kart osv. men det gjør jo humans også. Så en robotaxi kan stoppe og be passasjerer tørke av sensorer f.eks, eller be en sentral om hjelp, og fortsatt være Level 5.
https://en.wikipedia.org/wiki/Self-driving_car#Levels_of_driving_automation
For meg virker det åpenbart at så fort FSD level 5 teknologien og det regulatoriske er på plass så vil Tesla gjøre en av disse to tingene:
1. Slutte tvert å selge biler, eller
2. Skru opp prisen kraftig
Gir ingen mening å selge biler til konsumenter som har de egenskapene Tesla nevner, til de prisene som bilene selges for i dag. De vil nok da heller velge å selge transporttjenester direkte. Da har de kontroll på hele verdikjeden og fortjeneste per bil produsert bør kunne være i en helt annen liga enn i dag, i hvertfall fram til reelle konkurrenter kommer med liknende tjenester.
Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 25. april 2019, klokken 11:02
... så vil Tesla gjøre en av disse to tingene:
1. Slutte tvert å selge biler, eller
2. Skru opp prisen kraftig
De går - i alle fall i første omgang - inn for #2. De starter alt nå 1. mai, da setter de kraftig(?) opp prisene på FSD, og uten FSD kan ikke kunden selv sette bilen inn i nettverket og tjene penger på denne slik.
Samtidig kan de selge bilene de produserer og få inn hele salgssummen på en gang istedet for over X antall år, noe de enn så lenge fortsatt trenger. Når bilen har blitt ett par/tre/fire/fem år gammel, og kunden har tatt størstedelen av verditapet kan de kjøpe den tilbake for en brøkdel i innbytte når kunden vil ha ny bil, og sette denne gamle bilen i drift på nettverket.
For leasing så får de i det minste ett sikkert beløp og nedbetalt en god del av bilen i løpet av leasingperioden. Etter denne vil de ta tilbake bilene og sette dem inn i nettverket. Nok en gang bærer kunden verditapet de årene dette er størst. Og ja, dette har Elon alt hintet til at de vil gjøre. Han har snakket om at leasingbiler ikke lengre vil kunne innløses etter leasingperioden, da Tesla vil bruke dem i nettverket sitt.
Så nei, de vil ikke "Slutte tvert å selge biler". Mulig de vil slutte med det en gang, men neppe i overskuelig fremtid.
Hvis bilen er tilbakebetalt på godt under to år så gir det vel ingen mening å selge den med mindre de er desperate etter cash? På en bil de selv eier står de jo også fritt til å styre den akkurat som de vil og bruke den på steder som til enhver tid er mest lønnsomme.
Altså jeg forstår godt hvorfor de gjør som de gjør nå, men hvorfor de skal selge biler som 100% sikkert har bedre evner til å kjøre under alle tenkelige situasjoner enn et menneske, det forstår jeg ikke. (gitt at det blir godkjent av myndigheter)
Med mindre prisen er noe sånt som 120k++ USD (for å ta et ca tall basert på forutsetninger tesla har gitt om robotaxi revenue)
Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 25. april 2019, klokken 14:10
Hvis bilen er tilbakebetalt på godt under to år så gir det vel ingen mening å selge den med mindre de er desperate etter cash? På en bil de selv eier står de jo også fritt til å styre den akkurat som de vil og bruke den på steder som til enhver tid er mest lønnsomme.
Fordi det fortsatt vil være ett marked for personer som fortsatt vil ha sin egen private bil. Skal de gi i fra seg dette markedet når de uansett kan regne med at de etterhvert vil få tilbake de fleste av disse bilene godt nedskrevet og fortsatt klar for mange års effektiv funksjon som robottaxi? Men da med en betraktelig lavere investering fra Tesla?
Som sagt, alt tyder på at de velger ditt alternativ #2. Altså ikke skru opp prisen på selve bilen så enormt høyt, men på selvkjøringmulighetene (FSD). Og disse kan de lett slå på når de får tilbake bilen dersom den ikke var kjøpt med FSD i utgangspunktet. Og som jeg nevnte har de alt luftet at det ikke vil være mulig å få kjøpe bilen etter endt leasing - men de vil fortsatt lease ut bilen de første årene før de setter dem til robottaxi-tjeneste.
Mange scenarier her. En stor risiko er jo at regulator, dvs lovgivere, dvs politikere ikke tillater robotaxier, event massive forsinkelser. Derfor er det fornuftig å fortsette å selge biler.
Ad FSD-pakken kan jo den splittes på mange måter. Summon og autopark Kan være en pakke, highway autosteer en annen, by en tredje...
Slik har Audi gjort det.
Alle kan være L2 assistanse selv om de funksjonelt kunne vært L4 hvis lovgivning tillot.
Venter fortsatt på coast to coast 2017.
... og da har Elon røpet hvor mye FSD pakken vil øke med fra 1. Mai (eller 10. )
https://twitter.com/elonmusk/status/1121478114096238592 (https://twitter.com/elonmusk/status/1121478114096238592)
Sitat
Elon Musk @elonmusk
We will delay $1k full self-driving option price increase until May 10 for those unable to order by May 1
Be my guest Elon.
E vel utsatt no pga at det åpnast for bestilling Av Model 3 i England rundt 01 Mai.
For min egen del e det uansett uaktuellt å kjøpe. Hadde ej fått bekrefta montering av HW3.0 unit ved kjøp av FSD i tilbudsperioden, så hadde ej handla. Men no, nope!!
Forståelig. Jeg har kjørt rundt med en "ikke merkbar opsjon" til 25K i 7 måneder. Noen har gjort det i nærmere 3 år. Kommer nok flere tilbud med ett litt mer jordnært innhold etterhvert.
Fikk omsider sett presentasjonene fra T investors day i går. Moderat teknisk dybde og veldig interessant.
Etterlatt inntrykk er at Tesla har en klar, konkret plan til FSD/L4/L5 selvkjøring.
De har hardwaren (regnekraften) og sw-metodikken (nevrale nett / trening) de mener er nødvendig.
Fikk faktisk litt troen på at Tesla sin vei, med kameraer, ultralydsensorer og radar, er riktig for å oppnå FSD. Dog ikke under absolutt alle værforhold. Musk har lenge ment at Lidar er et blindspor, og jeg tror han har rett. Lidar vil kunne være et (dyrt og skjørt) supplement til kameraer, men visjon er et problem som uansett MÅ løses for L4+.
Anbefaler alle som er minst middels teknisk interessert, eller har bakgrunn innen software og/eller hardwareutvikling å se disse.
Bare prøv å se forbi de stadige innblandingene fra Musk. Var svært spesielt at direktøren sitter på en stol på scenen ved siden av foredragsholder og stadig avbryter. Måten han behandlet konferansieren på var også under enhver kritikk.
Ingen andre enn meg som er litt friket ut av AI? Jeg synes det er litt rart at både Elon Musk og Stephen Hawking har advart mot AI, men at Musk samtidig er blant dem som pusher forskningen på AI fremover. Jeg er engstelig for hva som skjer den dagen AI er smartere enn oss mennesker... Samtidig som jeg vil at vi skal slutte å brenne fossiler, så er jeg også ikke spesielt hypp på å fremskynde kunstig intelligens. Noen andre enn meg som sliter litt med lignende tanker?
Musk advarer mot AGI, ikke (narrow) AI som blir benyttet i selvkjørende biler.
AI i bilene er bare ren mønstergjenkjenning, altså bildetolkning. Selve kjøringen (reglene) er kodet av menneskehånd.
Sitat fra: StaticApnea på fredag 26. april 2019, klokken 15:54
Ingen andre enn meg som er litt friket ut av AI? Jeg synes det er litt rart at både Elon Musk og Stephen Hawking har advart mot AI, men at Musk samtidig er blant dem som pusher forskningen på AI fremover. Jeg er engstelig for hva som skjer den dagen AI er smartere enn oss mennesker... Samtidig som jeg vil at vi skal slutte å brenne fossiler, så er jeg også ikke spesielt hypp på å fremskynde kunstig intelligens. Noen andre enn meg som sliter litt med lignende tanker?
Helt siden "The Matrix". Den filmen er dypere og har flere lag enn hva man kan se, første gang ;)
Edit; Nå har vi jo til og med fått HAL i bilen :P (Sentrymode)
Eller vil jeg si at jeg har utfordret AP i dag på de plassene den ikke har klart før. Den er blitt bedre :+1:
Sitat fra: JorEl på fredag 26. april 2019, klokken 18:59
Eller vil jeg si at jeg har utfordret AP i dag på de plassene den ikke har klart før. Den er blitt bedre :+1:
Jeg var ute å kjørte med min 911 idag, så jeg utfordret UP :D
Sitat fra: RuneW på fredag 26. april 2019, klokken 17:03
Musk advarer mot AGI, ikke (narrow) AI som blir benyttet i selvkjørende biler.
Så en to tonns bil med 400 hester er helt ufarlig hvis det blir "kug i (ai) coputeren" som de sier i danmark???
Jeg tror det blir AI AI AI...
Datamaskinen har to brikker der de sjekker hverandre. De har i tillegg dedikert hardware på brikkene for sjekk av kryptografisk signering av firmware. Dette bør bety sikkerheten er svært god.
Men så klart, om noen skulle klare å tukle med koden, slik at den f.eks ikke lengre ser fotgjengere, så er det ganske farlig. Dette er riktignok helt andre farer enn man normalt sett forbinder med AI. Sjansen for at Teslaene skulle bli bevisste og forsøke å utrydde menneskeheten er heller lav...
Sant nok, jeg vil tro at den er like lav som sannsynligheten for at Tesla har robot taxier i 2020.
Ja, nye computeren kjører bare Tesla-signert kode, hva nå enn det innebærer av reell beskyttelse.
Selv om vi neppe får robotaxi neste år får Tesla-kjøpere sannsynligvis et sabla bra støttesystem.
Sitat fra: Huskestue på fredag 26. april 2019, klokken 20:16
Sitat fra: RuneW på fredag 26. april 2019, klokken 17:03
Musk advarer mot AGI, ikke (narrow) AI som blir benyttet i selvkjørende biler.
Så en to tonns bil med 400 hester er helt ufarlig hvis det blir "kug i (ai) coputeren" som de sier i danmark???
Jeg tror det blir AI AI AI...
Nei og nei! Det har kommet kug i forumet!
Sitat fra: Øggen på torsdag 25. april 2019, klokken 22:10
Be my guest Elon.
E vel utsatt no pga at det åpnast for bestilling Av Model 3 i England rundt 01 Mai.
For min egen del e det uansett uaktuellt å kjøpe. Hadde ej fått bekrefta montering av HW3.0 unit ved kjøp av FSD i tilbudsperioden, så hadde ej handla. Men no, nope!!
Alle som kjøper FSD får oppgradering til FSD-computeren (HW3) gratis.
Nope, ingen kunne bekrefte AT ej fikk HW3 unit om ej kjøpte FSD på det tidspunktet. Derfor blei det ikkje kjøpt.
Det blei bekrefta først etter at "tilbudet" va over.
Jeg er mer spent på hva som skjer med oppgradering av AP2-bilene som kjøpte FSD. De har ikke samme kameraer, radarer eller styremotor (ledningsnett?) som Ap2.5-bilene. antagelig får de tilbud om å bytte bil fratrukket bruksfradrag.
Sitat fra: daktari på lørdag 27. april 2019, klokken 09:20
Jeg er mer spent på hva som skjer med oppgradering av AP2-bilene som kjøpte FSD. De har ikke samme kameraer, radarer eller styremotor (ledningsnett?) som Ap2.5-bilene. antagelig får de tilbud om å bytte bil fratrukket bruksfradrag.
EM sa at alle biler produsert fra høsten 2016 har nødvendig redundans for FSD.
Sitat fra: daktari på lørdag 27. april 2019, klokken 09:20
Jeg er mer spent på hva som skjer med oppgradering av AP2-bilene som kjøpte FSD. De har ikke samme kameraer, radarer eller styremotor (ledningsnett?) som Ap2.5-bilene. antagelig får de tilbud om å bytte bil fratrukket bruksfradrag.
Jeg har en slik, X75D AP2.0 FSD produsert rundt årsskiftet 2016/2017. Blir spennende å se hva som skjer ja. Bytte bil er helt uaktuelt, jeg gir ikke slipp på stoffsetene mine.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 27. april 2019, klokken 09:52
EM sa at alle biler produsert fra høsten 2016 har nødvendig redundans for FSD.
Vi får håpe det stemmer...
Hvorfor kablet man da om 2.5 hvis det var tilstrekkelig i 2.0?
Jeg husker når 2.5 kom og Elon sa det var heller en 2.1versjon..
For de som vil lese litt fra et annet forum;
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/was-just-told-that-ap-2-0-wont-get-fsd.146610/
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 27. april 2019, klokken 09:56
Vi får håpe det stemmer...
Tiden vil vise. Det får ihvertfall et forklaringsproblem viss ikke, og potensielt en haug med biler i retur...
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 27. april 2019, klokken 10:11
Hvorfor kablet man da om 2.5 hvis det var tilstrekkelig i 2.0?
Kanskje det bare var for å legge til rette for enklere bytte til FSD-computeren, men at det også lar seg gjøre med 2.0, bare at det er litt mer arbeid?