Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Autonomy Investors Day

Startet av JorEl, søndag 21. april 2019, klokken 12:29

« forrige - neste »

1317142119

Sitat fra: oto på tirsdag 23. april 2019, klokken 14:42
Når vi ser den komplekse 3D-omgivelsesmappingen og -navigasjonen det relativt lille men selvsagt høyst kompetente firmaet Skydio presterer ved sanntidsprosessering av kun kamera+IMU+GPS-input i en liten drone på 1 kg, er jeg ikke i den ringeste tvil om at Tesla vil lykkes med å  betydelig høyne sitt allerede svært nyttige autonomi-nivå kun ved hjelp av cam+ultrasonics+radar+IMU+GPS i en bil med atskillig gunstigere plass- vekt- og energibegrensninger.

Se skydio.com om du ikke alt har sett det.
Dette kan ikke sammenlignes med trafikkbildet i trafikken. Det er én drone som skal holde styr på stasjonære hindringer.

1317142119

Sitat fra: RuneW på tirsdag 23. april 2019, klokken 14:19
Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 23. april 2019, klokken 10:02
Blir veldig spennende å følge disse påstandene i året som kommer  :+1:

Hvis det er slik at Tesla klarer å få level 5-biler på veiene i 2020 (det er level 5 hvis man ikke har behov for sjåføren - at rattet er i bilen er noe Tesla velger selv), så har de ikke bare hoppet bukk over alle produsentene som var foran dem over listen over bilprodusenter med peiling på autonomi, men de har også klatret mange tiår foran IT-bransjen som har forsket på AI i mange tiår allerede.

Har Tesla noensinne nevnt L5? Tror ikke det. Jeg tror FSD er ca L4, noe som skulle dekke 99.99% av alle sannsynlige situasjoner på veier.

L5 er vel 100% av all kjøring, både på og utenfor vei.

Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 23. april 2019, klokken 10:02
Det er få til ingen såkalte IT-eksperter som tror vi vil se full autonomi i biler på denne siden av 2030-tallet. Jeg har selv vært i flere foredrag med selskap som tester denne teknologien og som ikke forstår hvordan investorer kan tro på at dette er teknologi som er rett rundt hjørnet. Rett og slett fordi teknoligien så langt er langt i fra å være ferdig, bilen ikke vil være det første stedet vi vil se teknologien og vi er milevis unna å få AI andre steder.

L5 tror ikke jeg heller vi får se de nærmeste 5 årene, og er således enig med "ekspertisen". Men jeg mener bestemt at det ikke er L5 Tesla snakker om.

Når det gjelder robotaxi-opplegget (som jeg ikke har så veldig stor tro på) så hadde det ikke forundret meg at om 2 år så vil en slik bil klare seg selv (uten sjåfør) i 99.99% av tiden. Hvis det er en flåte med 100k biler, så vil det kanskje være 10 biler som til enhver tid "trenger hjelp" i en eller annen situasjon (hvis de kjører hele døgnet...). Da er det ikke utenkelig at det kan sitte 20 stk hos Tesla parat til å hjelpe bilen i disse helt spesielle situasjonene.

For evt kunder vil sannsynligvis disse spesielle situasjonene ikke oppleves som veldig problematisk, men det gjenstår å se. Da er det mer sannsynlig at de vil klage over litt vel forsiktig kjøring.
Ja, de har i hvert fall blitt sitert på det. L5 i disse robotdrosjene altså. L4 er vel det samme som L5, bare at det kun er tilgjengelig innenfor et lite område?

Men Musk har jo ryggen fri, for han er også sitert på en "LA traffic mode" hvor man må forvente noen riper i støtfangern :P

RuneW

Har du en link til der Musk er blitt sitert på dette? Trodde ikke Tesla brukte disse nivåene i det hele tatt.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

JorEl

#63
Sitat fra: RuneW på tirsdag 23. april 2019, klokken 23:26
Har du en link til der Musk er blitt sitert på dette? Trodde ikke Tesla brukte disse nivåene i det hele tatt.
Dette var vel ifm når bilen skiftet "lanes" og man hadde "Mad Max Mode" som den mest aggresive nivået. Men en i salen sa at andre biler "tok lukene hans". Musk at man kunne begynne med "LA TM".

Ikke lett å legge frem hvor sikker AP er, når andre vil den skal være mer på hugget.

Her er en fin oppsumering av guttaboys; https://youtu.be/ywbystNNL_I?t=2

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

oto

Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 23. april 2019, klokken 21:20
Sitat fra: oto på tirsdag 23. april 2019, klokken 14:42
Når vi ser den komplekse 3D-omgivelsesmappingen og -navigasjonen det relativt lille men selvsagt høyst kompetente firmaet Skydio presterer ved sanntidsprosessering av kun kamera+IMU+GPS-input i en liten drone på 1 kg, er jeg ikke i den ringeste tvil om at Tesla vil lykkes med å  betydelig høyne sitt allerede svært nyttige autonomi-nivå kun ved hjelp av cam+ultrasonics+radar+IMU+GPS i en bil med atskillig gunstigere plass- vekt- og energibegrensninger.

Se skydio.com om du ikke alt har sett det.
Dette kan ikke sammenlignes med trafikkbildet i trafikken. Det er én drone som skal holde styr på stasjonære hindringer.

Selvsagt er det sammenlignbart, det er sensor-suiten jeg tenker på; hva som er mulig med visuell sensor-input. Dronen navigerer i seks frihetsgrader gjennom komplekse tredimensjonale miljøer, og de regner med å implementere respons på andre bevegelige objekter enn det ene som trackes. Adams i Skydio kommer jo også fra Tesla. Trafikken inneholder bare mer av det samme, flere ulike typer objekter må identifiseres, kategoriseres, trackes og predikeres. Det virker ikke troverdig at dette fordrer andre sensortyper som LIDAR, noe som ofte nevnes, bare mer maskinlæring og større prosessorkapasitet. Tenker jeg.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

RuneW

Sitat fra: JorEl på onsdag 24. april 2019, klokken 10:18
Sitat fra: RuneW på tirsdag 23. april 2019, klokken 23:26
Har du en link til der Musk er blitt sitert på dette? Trodde ikke Tesla brukte disse nivåene i det hele tatt.
Dette var vel ifm når bilen skiftet "lanes" og man hadde "Mad Max Mode" som den mest aggresive nivået. Men en i salen sa at andre biler "tok lukene hans". Musk at man kunne begynne med "LA TM".

"LA TM" er vel ikke det samme om "L5"?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

daktari

Sitat fra: RuneW på onsdag 24. april 2019, klokken 10:59
Sitat fra: JorEl på onsdag 24. april 2019, klokken 10:18
Sitat fra: RuneW på tirsdag 23. april 2019, klokken 23:26
Har du en link til der Musk er blitt sitert på dette? Trodde ikke Tesla brukte disse nivåene i det hele tatt.
Dette var vel ifm når bilen skiftet "lanes" og man hadde "Mad Max Mode" som den mest aggresive nivået. Men en i salen sa at andre biler "tok lukene hans". Musk at man kunne begynne med "LA TM".

"LA TM" er vel ikke det samme om "L5"?
Musk svarte "yes" på spørsmål om Robotaxi var Level 5 i 2020. Det var litt godt ut i konferansen, enten etter Karpathy eller Stuart Bower sitt innlegg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JorEl

#67
https://youtu.be/9zK4LbXk4DU?t=47

Og denne la jeg inn som EDIT lenger oppe i tilfelle noen ikke så den :)
Her er en fin oppsumering av guttaboys; https://youtu.be/ywbystNNL_I?t=2
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

RuneW

#68
Sitat fra: daktari på onsdag 24. april 2019, klokken 11:22
Sitat fra: RuneW på onsdag 24. april 2019, klokken 10:59
Sitat fra: JorEl på onsdag 24. april 2019, klokken 10:18
Sitat fra: RuneW på tirsdag 23. april 2019, klokken 23:26
Har du en link til der Musk er blitt sitert på dette? Trodde ikke Tesla brukte disse nivåene i det hele tatt.
Dette var vel ifm når bilen skiftet "lanes" og man hadde "Mad Max Mode" som den mest aggresive nivået. Men en i salen sa at andre biler "tok lukene hans". Musk at man kunne begynne med "LA TM".

"LA TM" er vel ikke det samme om "L5"?
Musk svarte "yes" på spørsmål om Robotaxi var Level 5 i 2020. Det var litt godt ut i konferansen, enten etter Karpathy eller Stuart Bower sitt innlegg.

Takk. Jeg har ikke tid til å se gjennom videoen nå, men om det virkelig stemmer tror jeg han tok munnen litt for full  :)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

flux

Sitat fra: RuneW på onsdag 24. april 2019, klokken 12:42
Sitat fra: daktari på onsdag 24. april 2019, klokken 11:22
Sitat fra: RuneW på onsdag 24. april 2019, klokken 10:59
Sitat fra: JorEl på onsdag 24. april 2019, klokken 10:18
Sitat fra: RuneW på tirsdag 23. april 2019, klokken 23:26
Har du en link til der Musk er blitt sitert på dette? Trodde ikke Tesla brukte disse nivåene i det hele tatt.
Dette var vel ifm når bilen skiftet "lanes" og man hadde "Mad Max Mode" som den mest aggresive nivået. Men en i salen sa at andre biler "tok lukene hans". Musk at man kunne begynne med "LA TM".

"LA TM" er vel ikke det samme om "L5"?
Musk svarte "yes" på spørsmål om Robotaxi var Level 5 i 2020. Det var litt godt ut i konferansen, enten etter Karpathy eller Stuart Bower sitt innlegg.

Takk. Jeg har ikke tid til å se gjennom videoen nå, men om det virkelig stemmer tror jeg han tok munnen litt for full  :)
"Level 5: This refers to a fully-autonomous system that expects the vehicle's performance to equal that of a human driver, in every driving scenario—including extreme environments like dirt roads that are unlikely to be navigated by driverless vehicles in the near future."

Det er kanskje ikke så stor forskjell på Level 5 vs. Level 4 med Tesla sin kamera baserte AI tilnærming. Tesla FSD vil lære å kjøre slik "human drivers" gjør, også på f.eks. snødekte veier.

Det vil sikkert oppstå situasjoner der bilen avbryter pga. skitt på sensorer, feil i kart osv. men det gjør jo humans også. Så en robotaxi kan stoppe og be passasjerer tørke av sensorer f.eks, eller be en sentral om hjelp, og fortsatt være Level 5.

https://en.wikipedia.org/wiki/Self-driving_car#Levels_of_driving_automation


Sjøhyene

For meg virker det åpenbart at så fort FSD level 5 teknologien og det regulatoriske er på plass så vil Tesla gjøre en av disse to tingene:

1. Slutte tvert å selge biler, eller
2. Skru opp prisen kraftig 

Gir ingen mening å selge biler til konsumenter som har de egenskapene Tesla nevner, til de prisene som bilene selges for i dag. De vil nok da heller velge å selge transporttjenester direkte. Da har de kontroll på hele verdikjeden og fortjeneste per bil produsert bør kunne være i en helt annen liga enn i dag, i hvertfall fram til reelle konkurrenter kommer med liknende tjenester.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Amoss

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 25. april 2019, klokken 11:02
... så vil Tesla gjøre en av disse to tingene:

1. Slutte tvert å selge biler, eller
2. Skru opp prisen kraftig 

De går - i alle fall i første omgang - inn for #2. De starter alt nå 1. mai, da setter de kraftig(?) opp prisene på FSD, og uten FSD kan ikke kunden selv sette bilen inn i nettverket og tjene penger på denne slik.

Samtidig kan de selge bilene de produserer og få inn hele salgssummen på en gang istedet for over X antall år, noe de enn så lenge fortsatt trenger. Når bilen har blitt ett par/tre/fire/fem år gammel, og kunden har tatt størstedelen av verditapet kan de kjøpe den tilbake for en brøkdel i innbytte når kunden vil ha ny bil, og sette denne gamle bilen i drift på nettverket.

For leasing så får de i det minste ett sikkert beløp og nedbetalt en god del av bilen i løpet av leasingperioden. Etter denne vil de ta tilbake bilene og sette dem inn i nettverket. Nok en gang bærer kunden verditapet de årene dette er størst. Og ja, dette har Elon alt hintet til at de vil gjøre. Han har snakket om at leasingbiler ikke lengre vil kunne innløses etter leasingperioden, da Tesla vil bruke dem i nettverket sitt.

Så nei, de vil ikke "Slutte tvert å selge biler". Mulig de vil slutte med det en gang, men neppe i overskuelig fremtid.
Model S 85D

Sjøhyene

Hvis bilen er tilbakebetalt på godt under to år så gir det vel ingen mening å selge den med mindre de er desperate etter cash? På en bil de selv eier står de jo også fritt til å styre den akkurat som de vil og bruke den på steder som til enhver tid er mest lønnsomme.

Altså jeg forstår godt hvorfor de gjør som de gjør nå, men hvorfor de skal selge biler som 100% sikkert har bedre evner til å kjøre under alle tenkelige situasjoner enn et menneske, det forstår jeg ikke. (gitt at det blir godkjent av myndigheter)
Med mindre prisen er noe sånt som 120k++ USD (for å ta et ca tall basert på forutsetninger tesla har gitt om robotaxi revenue)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Amoss

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 25. april 2019, klokken 14:10
Hvis bilen er tilbakebetalt på godt under to år så gir det vel ingen mening å selge den med mindre de er desperate etter cash? På en bil de selv eier står de jo også fritt til å styre den akkurat som de vil og bruke den på steder som til enhver tid er mest lønnsomme.

Fordi det fortsatt vil være ett marked for personer som fortsatt vil ha sin egen private bil. Skal de gi i fra seg dette markedet når de uansett kan regne med at de etterhvert vil få tilbake de fleste av disse bilene godt nedskrevet og fortsatt klar for mange års effektiv funksjon som robottaxi? Men da med en betraktelig lavere investering fra Tesla?

Som sagt, alt tyder på at de velger ditt alternativ #2. Altså ikke skru opp prisen på selve bilen så enormt høyt, men på selvkjøringmulighetene (FSD). Og disse kan de lett slå på når de får tilbake bilen dersom den ikke var kjøpt med FSD i utgangspunktet. Og som jeg nevnte har de alt luftet at det ikke vil være mulig å få kjøpe bilen etter endt leasing - men de vil fortsatt lease ut bilen de første årene før de setter dem til robottaxi-tjeneste.
Model S 85D

daktari

Mange scenarier her. En stor risiko er jo at regulator, dvs lovgivere, dvs politikere ikke tillater robotaxier, event massive forsinkelser. Derfor er det fornuftig å fortsette å selge biler.

Ad FSD-pakken kan jo den splittes på mange måter. Summon og autopark Kan være en pakke, highway autosteer en annen, by en tredje...
Slik har Audi gjort det.

Alle kan være L2 assistanse selv om de funksjonelt kunne vært L4 hvis lovgivning tillot.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA