Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Moment på hjulboltene og hjulskift.

Startet av RayBomb, søndag 14. april 2019, klokken 01:13

« forrige - neste »

4Matic Fanatic

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 16. april 2019, klokken 08:44
...Det var jekken en stor firkantet plate som du kjører over og som løftet hele bilen. Går sikkert veldig bra det og, spesielt om du har en stålbil med tradisjonelle kanaler som det legges an mot, men på I-Pace vil du løfte bilen via batteriet og det er mer enn 2 tonn. Samme med Tesla og mange andre elbiler. Går sikkert bra det og men ikke i hht. bruksanvisningen. Vet ikke om de har forsikring om de gjør noe galt. Mulig de ikke tar elbiler.
Vanligvis har de da 4 gummiputer som plasseres under jekkepunktene, de løfter ikke bilene med en flat plate rett under, det kan bli dyrt også på andre biler enn elbiler.

Ingeniøren

#16
Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 16. april 2019, klokken 09:01
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 16. april 2019, klokken 08:44
...Det var jekken en stor firkantet plate som du kjører over og som løftet hele bilen. Går sikkert veldig bra det og, spesielt om du har en stålbil med tradisjonelle kanaler som det legges an mot, men på I-Pace vil du løfte bilen via batteriet og det er mer enn 2 tonn. Samme med Tesla og mange andre elbiler. Går sikkert bra det og men ikke i hht. bruksanvisningen. Vet ikke om de har forsikring om de gjør noe galt. Mulig de ikke tar elbiler.
Vanligvis har de da 4 gummiputer som plasseres under jekkepunktene, de løfter ikke bilene med en flat plate rett under, det kan bli dyrt også på andre biler enn elbiler.

OK, kan ha sett feil da jeg gikk med hund og ikke kunne gå for nær. Skal bortom i dag og kan ta en nærmer titt da, så ta det jeg skrev med en klype av et eller annet...

Legger meg flat. Skal bestille nye øyne og hukommelse...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LittleHammer

Brukte garasjejekk med plastikkpute da jeg skiftet i går. Satte bilen i høy stilling (luft) og jekket på falsene som er delvis dekt med plastikkdeksel. Trengte ikke ta bort dekslene. Eneste problemet jeg fikk var at bilen ringte nødsentralen og fortalte at den var stjålet...
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

RayBomb

Er det noen som vet høyden som trengs for å løfte bilen tilstrekkelig for hjul bytte?
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Ingeniøren

Sitat fra: LittleHammer på tirsdag 16. april 2019, klokken 15:10
Brukte garasjejekk med plastikkpute da jeg skiftet i går. Satte bilen i høy stilling (luft) og jekket på falsene som er delvis dekt med plastikkdeksel. Trengte ikke ta bort dekslene. Eneste problemet jeg fikk var at bilen ringte nødsentralen og fortalte at den var stjålet...

Har en stor gummipute fra Biltema, men vet ikke om jeg velger denne løsning. Men hva skulle årsaken være til at bilen trodde den ble stjålet ? Skal man sette bilen i en spesiell modus ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LittleHammer

Kan være  at den var (enkelt)låst når jeg jekket opp. Har ikke satt meg inn i hvilke sikkerhetssystemer som er aktive ved henholdsvis enkelt- og dobbeltlåsing. Kan være greit å sette den i servicemodus slik at den ikke ringer alarmsentralen
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

Nordlands

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. april 2019, klokken 19:51
Dog, det ser ut som de har satt på en plate av svartstål på en aluminiums bil - shiiiiiit som en viss annen Bjørn ville sagt, eller er den av plast/kompsitt - litt vanskelig å se.

Skal skaffe meg en slik Pad - har du fått din og sjekket om den passer ? Har garasjejekk som brukes og den er flat på toppen...Ble en ø75 mm med flat bunn selv om en link sa den ikke passet til I-pace, så tror jeg ikke på det..
Det er aluminium, sjekket med magnet. Vil da ikke ruste, men lett deformerbar - viktig å løfte på helt plan flate med tykk og stor gummipad.

Sitat fra: RayBomb på onsdag 17. april 2019, klokken 02:37
Er det noen som vet høyden som trengs for å løfte bilen tilstrekkelig for hjul bytte?
Det gikk fint med min små Bahco 1.5T aluminiumsjekk i hvert fall, den løfter maks 375 mm.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Ingeniøren

Sitat fra: Nordlands på mandag 22. april 2019, klokken 21:22
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. april 2019, klokken 19:51
Dog, det ser ut som de har satt på en plate av svartstål på en aluminiums bil - shiiiiiit som en viss annen Bjørn ville sagt, eller er den av plast/kompsitt - litt vanskelig å se.

Skal skaffe meg en slik Pad - har du fått din og sjekket om den passer ? Har garasjejekk som brukes og den er flat på toppen...Ble en ø75 mm med flat bunn selv om en link sa den ikke passet til I-pace, så tror jeg ikke på det..
Det er aluminium, sjekket med magnet. Vil da ikke ruste, men lett deformerbar - viktig å løfte på helt plan flate med tykk og stor gummipad.

Riktig. Tittet under en hos en lokal forhandler som hadde gått 12'. Der var deler av falsen bøyd allerede...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Elbildilla

#23
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. april 2019, klokken 11:46
Apropos hjulbolter og dekkskift.

Er det vel definerte jekkpunkter på bilen ? Når jeg handlet prøvde jeg å kikke der det er merke med en pil men fant ikke noe vel definerte punker. Foran var det glatt mens bak noe udefinert....
Noen som har fjernet dette dekselet på kanalen ved jekkpunktet og som kan si noe om hvordan de gjørde det? Står ikke noe om det i manualen:


Når man løfter det litt ut, er det et hakk på hver side:


Er to clips bak, et på hver side. Har prøvt å dra det litt ut, men tør ikke bruke for mye krefter. Hvordan løsne?


Slik skal det se ut når dekselet er av:


Tips mottas med takk!

Stikkkontakt

Sitat fra: Elbildilla på tirsdag 30. april 2019, klokken 15:23
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. april 2019, klokken 11:46
Apropos hjulbolter og dekkskift.

Er det vel definerte jekkpunkter på bilen ? Når jeg handlet prøvde jeg å kikke der det er merke med en pil men fant ikke noe vel definerte punker. Foran var det glatt mens bak noe udefinert....
Noen som har fjernet dette dekselet på kanalen ved jekkpunktet og som kan si noe om hvordan de gjørde det?

Er to clips bak, et på hver side. Har prøvt å dra det litt ut, men tør ikke bruke for mye krefter. Hvordan løsne?


Tips mottas med takk!

Bruk litt mer kraft. Dekslene skal bare draes ut. Jeg har byttet hjul 2 ganger. Helt problemfritt.

daktari

Det der er standard kraftige klips, hvis jeg ikke tar feil, rå makt! Bruk gjerne en prying tool Eller skrutrekker.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ingeniøren

Rart som sagt at de ikke har ofret dette et ord i manualen. Takk forresten, selv litt klokere nå.  :+1:

Sikker lurt å ta under og klemme sammen eller dytte litt på klipset. Forståelig at det er trangt, da det skal jo ikke blåse av i 200 km/t...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Elbildilla

Prøvde i dag med et mini-brekkjern-prying-tool i plastikk, gikk ganske greit å jekke ut klipset på hver side av dekselet.

Takk for gode svar!

JorgenM

Skulle bytte hjul idag, men det jekkepunktet var merkelige greier...

Noen som vet av en jekkekloss som passer?
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

JorgenM

Noe a la denne:



Prøvde med en tilsagd impregnertplanke, men det sa bare KNEKK...
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA