Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Moment på hjulboltene og hjulskift.

Startet av RayBomb, søndag 14. april 2019, klokken 01:13

« forrige - neste »

RayBomb

Noen som kjenner til momentet som boltene skal settes til?
Hva er anbefalt fra Jaguar?
Er det forskjell på momentet til de forskjellige felg dimensjonene?
Hva med uoriginale felger?

Takk for all diskusjon!
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

fantonsen

#1
Ifølge bruksanvisningen på nett (2019-versjonen), skal den trekkes til med et dreiemoment på 125 ± 10 Nm.
Kan ikke se at det står noe om forskjellige dimensjoner etc.

http://www.ownerinfo.jaguar.com/document/4K/2019/T19994/29953_no_NOR/proc/G2187476

Uoriginale felger vet jeg lite om,men ville kanskje vært litt skeptisk til å stramme dem alt for hardt?
Husk at de kanskje skal av en gang også uten nødvendigvis tilgang til det ypperste av verktøy!


8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

Ingeniøren

Kjøp et hjulkryss, da har du bra kontroll men hvor mye du trekker til. Tar du i passe med begge armer blir det bra.

Jeg smører alltid bolter med kobberfett og noen sier man ikke skal gjøre det men det har alltid fungert for meg og et hjulkryss. Bolten er alltid greie å løsne og det ruster ikke. Vær dog forsiktig om du bruker momentnøkkel og kobberfett da du da kan overtrekke. Regner med at jeg drar til med ca 100 Nm, trekker etter etter første kjøretur og har ikke hatt problemer etter mer en 30 år med bil.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

RayBomb

Takk, da blir det vel 100nm med kobberpasta. Nå trenger jeg bare felger og dekk :)
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Ingeniøren

#4
Apropos hjulbolter og dekkskift.

Er det vel definerte jekkpunkter på bilen ? Når jeg handlet prøvde jeg å kikke der det er merke med en pil men fant ikke noe vel definerte punker. Foran var det glatt mens bak noe udefinert. Burde hatt et speil og mobil tenkte jeg ikke på i forelskelsen  :)  På i3 er det en firkantet fiberkloss der man skal sette en plate med en firkant /puck som går inn i fiberklossen og så jekke mot denne. Det står det ikke noe om i brukermanualen og de viste ikke om det på verksted heller... Måtte på ebay for få tak i en slik puck. Tesla har og noe liknende som ingen vet om...

Er det noen som har jekket opp bilen og vet noe om dette ? Noen som har bilen som kanskje kan ta noen bilder ?
Er en petimeter så jeg hadde faktisk tenkt å jekk opp bilen og ha på rustbeskyttelse på opphenget og skruer som det først jeg gjorde med bilen. Bare tull sier noen men slik er ikke jeg skrudd sammen... Ville helst ikke ødelegge bilen det første jeg gjorde  :o
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

daktari

Det er visst jekkepunkter bak noen deksler. Har ikke sjekket selv. Bare ikke jekk batteripakken!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

4Matic Fanatic

Jeg har ikke skiftet hjul enda, men her er et bilde av jekkepunkt bak på ene siden.
Merk at det ikke følger med jekk om du ikke har kjøpt reservehjul.

Jeg kjøpte ellers et par slike for å bruke på garasjejekken min.

Counterpointer

Bare en teknisk kommentar.

Normalt ligger biler mellom 90 og 120 nm.

Tesla ligger på 175 nm

Jeg bruker kvalitets momentnøkkel som riktig kalibrert vil gi akkurat innstilte nm. Har sjekket mine momentstaver (90-110-120) og de avviker noen prosent men godt innenfor +-10%.

Bruker en momentnøkkel så blir det riktig både med og uten kobberfett! Det er hvis en bruker hjulkryss, bolttrekker eller latman at det er risiko for å overtrekke med fett på bolt!

Ingeniøren

Sitat fra: knut.aulie på søndag 14. april 2019, klokken 19:31
Bare en teknisk kommentar.

Normalt ligger biler mellom 90 og 120 nm.

Tesla ligger på 175 nm

Jeg bruker kvalitets momentnøkkel som riktig kalibrert vil gi akkurat innstilte nm. Har sjekket mine momentstaver (90-110-120) og de avviker noen prosent men godt innenfor +-10%.

Bruker en momentnøkkel så blir det riktig både med og uten kobberfett! Det er hvis en bruker hjulkryss, bolttrekker eller latman at det er risiko for å overtrekke med fett på bolt!

Tro ikke det da en bolt som ikke er smurt har større dreiemoment en en som er smurt...Det er vel derfor noen advarer mot at smøring påvirker momentet slik at aksialstrekket i bolten blir større enn det skal være. Om du bruker momentnøkkel, latman, kryss spiller ingen rolle - tro nå jeg  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Counterpointer

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. april 2019, klokken 19:38
Sitat fra: knut.aulie på søndag 14. april 2019, klokken 19:31
Bare en teknisk kommentar.

Normalt ligger biler mellom 90 og 120 nm.

Tesla ligger på 175 nm

Jeg bruker kvalitets momentnøkkel som riktig kalibrert vil gi akkurat innstilte nm. Har sjekket mine momentstaver (90-110-120) og de avviker noen prosent men godt innenfor +-10%.

Bruker en momentnøkkel så blir det riktig både med og uten kobberfett! Det er hvis en bruker hjulkryss, bolttrekker eller latman at det er risiko for å overtrekke med fett på bolt!

Tro ikke det da en bolt som ikke er smurt har større dreiemoment en en som er smurt...Det er vel derfor noen advarer mot at smøring påvirker momentet slik at aksialstrekket i bolten blir større enn det skal være. Om du bruker momentnøkkel, latman, kryss spiller ingen rolle - tro nå jeg  :)
Hvis det skulle stemme får du mindre moment jo trangere bolten er. Tviler på at friksjon fungerer på den måten, uten at jeg har hovedfag i fysikk.
Momentnøkkel måler motstand og løser ut når riktig nm er oppnådd. Om det går lett eller tregt har lite å si.
De andre metodene (hjulkryss osv) måler ikke like nøyaktig og da vil det være lettere å få for mye moment.

Ingeniøren

#10
Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 14. april 2019, klokken 14:21
Jeg har ikke skiftet hjul enda, men her er et bilde av jekkepunkt bak på ene siden.
Merk at det ikke følger med jekk om du ikke har kjøpt reservehjul.

Jeg kjøpte ellers et par slike for å bruke på garasjejekken min.

Takker og bukker. Så de har satt på deksler forklarer litt av saken - da er det vel samme foran og bak. Høres greit å hold skitten borte fra jekkpunktet. Dog, det ser ut som de har satt på en plate av svartstål på en aluminiums bil - shiiiiiit som en viss annen Bjørn ville sagt, eller er den av plast/kompsitt - litt vanskelig å se.

Skal skaffe meg en slik Pad - har du fått din og sjekket om den passer ? Har garasjejekk som brukes og den er flat på toppen...Ble en ø75 mm med flat bunn selv om en link sa den ikke passet til I-pace, så tror jeg ikke på det..
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

#11
Sitat fra: knut.aulie på søndag 14. april 2019, klokken 19:45
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. april 2019, klokken 19:38
Sitat fra: knut.aulie på søndag 14. april 2019, klokken 19:31
Bare en teknisk kommentar.

Normalt ligger biler mellom 90 og 120 nm.

Tesla ligger på 175 nm

Jeg bruker kvalitets momentnøkkel som riktig kalibrert vil gi akkurat innstilte nm. Har sjekket mine momentstaver (90-110-120) og de avviker noen prosent men godt innenfor +-10%.

Bruker en momentnøkkel så blir det riktig både med og uten kobberfett! Det er hvis en bruker hjulkryss, bolttrekker eller latman at det er risiko for å overtrekke med fett på bolt!

Tro ikke det da en bolt som ikke er smurt har større dreiemoment en en som er smurt...Det er vel derfor noen advarer mot at smøring påvirker momentet slik at aksialstrekket i bolten blir større enn det skal være. Om du bruker momentnøkkel, latman, kryss spiller ingen rolle - tro nå jeg  :)
Hvis det skulle stemme får du mindre moment jo trangere bolten er. Tviler på at friksjon fungerer på den måten, uten at jeg har hovedfag i fysikk.
Momentnøkkel måler motstand og løser ut når riktig nm er oppnådd. Om det går lett eller tregt har lite å si.
De andre metodene (hjulkryss osv) måler ikke like nøyaktig og da vil det være lettere å få for mye moment.

I mitt hode er det som gir moment lik stigning i gjengen og friksjon i gjengen samt friksjon i konen. Blir friksjonen mindre skal det mindre moment til for å få rett strekk i bolten. Ergo, man skal bruke mindre moment om bolten er smurt. Har sjekket det jeg trekker til for hånd med momentnøkkel og det er lavere en spesifisert, men bolter har aldri løsnet.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

4Matic Fanatic

#12
Sitat fra: knut.aulie på søndag 14. april 2019, klokken 19:45
Hvis det skulle stemme får du mindre moment jo trangere bolten er. Tviler på at friksjon fungerer på den måten, uten at jeg har hovedfag i fysikk.
Trenger ikke hovedfag i fysikk for å skjønne at ved lavere friksjon vil nødvendig moment for å rotere bolten til enhver tid bli lavere, og bolten vil rotere noen grader lengre før momentnøkkelen når innstilt nivå.
Det største problemet ved hjulskift er uansett apekatter (aller helst ansatt på et bilverksted) som kjører trykklufttrekkeren det den klarer å dra til med når de har skrudd på bilen din. Når du da står hjemme og skal bytte hjul noen måneder etterpå er det kanskje for sent.

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. april 2019, klokken 19:51
- har du fått din og sjekket om den passer ?
Har fått dem for lenge siden, før jeg fikk bilen :-) men ikke sjekket hvordan de passer på jekken enda.

RayBomb

💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Ingeniøren

#14
Sitat fra: RayBomb på tirsdag 16. april 2019, klokken 01:39


Vel og bra men synes selve beskrivelsen av jekkpunktet og plassering av jekken i jekkpunktet er veldig dårlig beskrevet. Slik jeg forstår er det et mulig dekket av et deksel. Tittet under en I-pace som sto utenfor en forhandler i går men nesten ikke mulig å se noe og selfi foto under ga meg lite og kunne jo ikke kravle rundt der for lenge med bikkje i band som var utålmodig  :) :)

Dessuten bruker ikke folk slik jekk lenge og aluminium er mykere enn stål så for gjort å gjøre skade på noe. Synes de kunne kostet på seg en bedre beskrivelse og kanskje et bilde av fremre og bakre punkt. Finner nok ut av det men ikke alle som er praktiske ingeniører.  :)


2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA