Elbilforum.no

Bilmerker => Jaguar => i-Pace => Emne startet av: RayBomb på søndag 14. april 2019, klokken 01:13

Tittel: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: RayBombsøndag 14. april 2019, klokken 01:13
Noen som kjenner til momentet som boltene skal settes til?
Hva er anbefalt fra Jaguar?
Er det forskjell på momentet til de forskjellige felg dimensjonene?
Hva med uoriginale felger?

Takk for all diskusjon!
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: fantonsensøndag 14. april 2019, klokken 08:00
Ifølge bruksanvisningen på nett (2019-versjonen), skal den trekkes til med et dreiemoment på 125 ± 10 Nm.
Kan ikke se at det står noe om forskjellige dimensjoner etc.

http://www.ownerinfo.jaguar.com/document/4K/2019/T19994/29953_no_NOR/proc/G2187476

Uoriginale felger vet jeg lite om,men ville kanskje vært litt skeptisk til å stramme dem alt for hardt?
Husk at de kanskje skal av en gang også uten nødvendigvis tilgang til det ypperste av verktøy!


Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: Ingeniørensøndag 14. april 2019, klokken 10:50
Kjøp et hjulkryss, da har du bra kontroll men hvor mye du trekker til. Tar du i passe med begge armer blir det bra.

Jeg smører alltid bolter med kobberfett og noen sier man ikke skal gjøre det men det har alltid fungert for meg og et hjulkryss. Bolten er alltid greie å løsne og det ruster ikke. Vær dog forsiktig om du bruker momentnøkkel og kobberfett da du da kan overtrekke. Regner med at jeg drar til med ca 100 Nm, trekker etter etter første kjøretur og har ikke hatt problemer etter mer en 30 år med bil.
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: RayBombsøndag 14. april 2019, klokken 11:19
Takk, da blir det vel 100nm med kobberpasta. Nå trenger jeg bare felger og dekk :)
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: Ingeniørensøndag 14. april 2019, klokken 11:46
Apropos hjulbolter og dekkskift.

Er det vel definerte jekkpunkter på bilen ? Når jeg handlet prøvde jeg å kikke der det er merke med en pil men fant ikke noe vel definerte punker. Foran var det glatt mens bak noe udefinert. Burde hatt et speil og mobil tenkte jeg ikke på i forelskelsen  :)  På i3 er det en firkantet fiberkloss der man skal sette en plate med en firkant /puck som går inn i fiberklossen og så jekke mot denne. Det står det ikke noe om i brukermanualen og de viste ikke om det på verksted heller... Måtte på ebay for få tak i en slik puck. Tesla har og noe liknende som ingen vet om...

Er det noen som har jekket opp bilen og vet noe om dette ? Noen som har bilen som kanskje kan ta noen bilder ?
Er en petimeter så jeg hadde faktisk tenkt å jekk opp bilen og ha på rustbeskyttelse på opphenget og skruer som det først jeg gjorde med bilen. Bare tull sier noen men slik er ikke jeg skrudd sammen... Ville helst ikke ødelegge bilen det første jeg gjorde  :o
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: daktarisøndag 14. april 2019, klokken 13:21
Det er visst jekkepunkter bak noen deksler. Har ikke sjekket selv. Bare ikke jekk batteripakken!
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: 4Matic Fanaticsøndag 14. april 2019, klokken 14:21
Jeg har ikke skiftet hjul enda, men her er et bilde av jekkepunkt bak på ene siden.
Merk at det ikke følger med jekk om du ikke har kjøpt reservehjul.

Jeg kjøpte ellers et par slike (https://www.ebay.com/sch/sis.html?_nkw=1pcs+65x33mm+Groove+%26+Waffle+Rubber+Pad+Rubber+Block+Lift+Jack+Automotive+Tools&_id=162755538836&&_trksid=p2057872.m2749.l2658) for å bruke på garasjejekken min.
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: Counterpointersøndag 14. april 2019, klokken 19:31
Bare en teknisk kommentar.

Normalt ligger biler mellom 90 og 120 nm.

Tesla ligger på 175 nm

Jeg bruker kvalitets momentnøkkel som riktig kalibrert vil gi akkurat innstilte nm. Har sjekket mine momentstaver (90-110-120) og de avviker noen prosent men godt innenfor +-10%.

Bruker en momentnøkkel så blir det riktig både med og uten kobberfett! Det er hvis en bruker hjulkryss, bolttrekker eller latman at det er risiko for å overtrekke med fett på bolt!
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: Ingeniørensøndag 14. april 2019, klokken 19:38
Sitat fra: knut.aulie på søndag 14. april 2019, klokken 19:31
Bare en teknisk kommentar.

Normalt ligger biler mellom 90 og 120 nm.

Tesla ligger på 175 nm

Jeg bruker kvalitets momentnøkkel som riktig kalibrert vil gi akkurat innstilte nm. Har sjekket mine momentstaver (90-110-120) og de avviker noen prosent men godt innenfor +-10%.

Bruker en momentnøkkel så blir det riktig både med og uten kobberfett! Det er hvis en bruker hjulkryss, bolttrekker eller latman at det er risiko for å overtrekke med fett på bolt!

Tro ikke det da en bolt som ikke er smurt har større dreiemoment en en som er smurt...Det er vel derfor noen advarer mot at smøring påvirker momentet slik at aksialstrekket i bolten blir større enn det skal være. Om du bruker momentnøkkel, latman, kryss spiller ingen rolle - tro nå jeg  :)
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: Counterpointersøndag 14. april 2019, klokken 19:45
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. april 2019, klokken 19:38
Sitat fra: knut.aulie på søndag 14. april 2019, klokken 19:31
Bare en teknisk kommentar.

Normalt ligger biler mellom 90 og 120 nm.

Tesla ligger på 175 nm

Jeg bruker kvalitets momentnøkkel som riktig kalibrert vil gi akkurat innstilte nm. Har sjekket mine momentstaver (90-110-120) og de avviker noen prosent men godt innenfor +-10%.

Bruker en momentnøkkel så blir det riktig både med og uten kobberfett! Det er hvis en bruker hjulkryss, bolttrekker eller latman at det er risiko for å overtrekke med fett på bolt!

Tro ikke det da en bolt som ikke er smurt har større dreiemoment en en som er smurt...Det er vel derfor noen advarer mot at smøring påvirker momentet slik at aksialstrekket i bolten blir større enn det skal være. Om du bruker momentnøkkel, latman, kryss spiller ingen rolle - tro nå jeg  :)
Hvis det skulle stemme får du mindre moment jo trangere bolten er. Tviler på at friksjon fungerer på den måten, uten at jeg har hovedfag i fysikk.
Momentnøkkel måler motstand og løser ut når riktig nm er oppnådd. Om det går lett eller tregt har lite å si.
De andre metodene (hjulkryss osv) måler ikke like nøyaktig og da vil det være lettere å få for mye moment.
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: Ingeniørensøndag 14. april 2019, klokken 19:51
Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 14. april 2019, klokken 14:21
Jeg har ikke skiftet hjul enda, men her er et bilde av jekkepunkt bak på ene siden.
Merk at det ikke følger med jekk om du ikke har kjøpt reservehjul.

Jeg kjøpte ellers et par slike (https://www.ebay.com/sch/sis.html?_nkw=1pcs+65x33mm+Groove+%26+Waffle+Rubber+Pad+Rubber+Block+Lift+Jack+Automotive+Tools&_id=162755538836&&_trksid=p2057872.m2749.l2658) for å bruke på garasjejekken min.

Takker og bukker. Så de har satt på deksler forklarer litt av saken - da er det vel samme foran og bak. Høres greit å hold skitten borte fra jekkpunktet. Dog, det ser ut som de har satt på en plate av svartstål på en aluminiums bil - shiiiiiit som en viss annen Bjørn ville sagt, eller er den av plast/kompsitt - litt vanskelig å se.

Skal skaffe meg en slik Pad - har du fått din og sjekket om den passer ? Har garasjejekk som brukes og den er flat på toppen...Ble en ø75 mm med flat bunn selv om en link sa den ikke passet til I-pace, så tror jeg ikke på det..
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: Ingeniørensøndag 14. april 2019, klokken 20:28
Sitat fra: knut.aulie på søndag 14. april 2019, klokken 19:45
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. april 2019, klokken 19:38
Sitat fra: knut.aulie på søndag 14. april 2019, klokken 19:31
Bare en teknisk kommentar.

Normalt ligger biler mellom 90 og 120 nm.

Tesla ligger på 175 nm

Jeg bruker kvalitets momentnøkkel som riktig kalibrert vil gi akkurat innstilte nm. Har sjekket mine momentstaver (90-110-120) og de avviker noen prosent men godt innenfor +-10%.

Bruker en momentnøkkel så blir det riktig både med og uten kobberfett! Det er hvis en bruker hjulkryss, bolttrekker eller latman at det er risiko for å overtrekke med fett på bolt!

Tro ikke det da en bolt som ikke er smurt har større dreiemoment en en som er smurt...Det er vel derfor noen advarer mot at smøring påvirker momentet slik at aksialstrekket i bolten blir større enn det skal være. Om du bruker momentnøkkel, latman, kryss spiller ingen rolle - tro nå jeg  :)
Hvis det skulle stemme får du mindre moment jo trangere bolten er. Tviler på at friksjon fungerer på den måten, uten at jeg har hovedfag i fysikk.
Momentnøkkel måler motstand og løser ut når riktig nm er oppnådd. Om det går lett eller tregt har lite å si.
De andre metodene (hjulkryss osv) måler ikke like nøyaktig og da vil det være lettere å få for mye moment.

I mitt hode er det som gir moment lik stigning i gjengen og friksjon i gjengen samt friksjon i konen. Blir friksjonen mindre skal det mindre moment til for å få rett strekk i bolten. Ergo, man skal bruke mindre moment om bolten er smurt. Har sjekket det jeg trekker til for hånd med momentnøkkel og det er lavere en spesifisert, men bolter har aldri løsnet.
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: 4Matic Fanaticsøndag 14. april 2019, klokken 20:38
Sitat fra: knut.aulie på søndag 14. april 2019, klokken 19:45
Hvis det skulle stemme får du mindre moment jo trangere bolten er. Tviler på at friksjon fungerer på den måten, uten at jeg har hovedfag i fysikk.
Trenger ikke hovedfag i fysikk for å skjønne at ved lavere friksjon vil nødvendig moment for å rotere bolten til enhver tid bli lavere, og bolten vil rotere noen grader lengre før momentnøkkelen når innstilt nivå.
Det største problemet ved hjulskift er uansett apekatter (aller helst ansatt på et bilverksted) som kjører trykklufttrekkeren det den klarer å dra til med når de har skrudd på bilen din. Når du da står hjemme og skal bytte hjul noen måneder etterpå er det kanskje for sent.

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. april 2019, klokken 19:51
- har du fått din og sjekket om den passer ?
Har fått dem for lenge siden, før jeg fikk bilen :-) men ikke sjekket hvordan de passer på jekken enda.
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: RayBombtirsdag 16. april 2019, klokken 01:39
(https://i.postimg.cc/zyZgkn2L/7-A1-AA445-D2-CA-4-C85-B8-C5-8076513831-FF.jpg) (https://postimg.cc/zyZgkn2L)
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: Ingeniørentirsdag 16. april 2019, klokken 08:44
Sitat fra: RayBomb på tirsdag 16. april 2019, klokken 01:39
(https://i.postimg.cc/zyZgkn2L/7-A1-AA445-D2-CA-4-C85-B8-C5-8076513831-FF.jpg) (https://postimg.cc/zyZgkn2L)

Vel og bra men synes selve beskrivelsen av jekkpunktet og plassering av jekken i jekkpunktet er veldig dårlig beskrevet. Slik jeg forstår er det et mulig dekket av et deksel. Tittet under en I-pace som sto utenfor en forhandler i går men nesten ikke mulig å se noe og selfi foto under ga meg lite og kunne jo ikke kravle rundt der for lenge med bikkje i band som var utålmodig  :) :)

Dessuten bruker ikke folk slik jekk lenge og aluminium er mykere enn stål så for gjort å gjøre skade på noe. Synes de kunne kostet på seg en bedre beskrivelse og kanskje et bilde av fremre og bakre punkt. Finner nok ut av det men ikke alle som er praktiske ingeniører.  :)


Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: 4Matic Fanatictirsdag 16. april 2019, klokken 09:01
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 16. april 2019, klokken 08:44
...Det var jekken en stor firkantet plate som du kjører over og som løftet hele bilen. Går sikkert veldig bra det og, spesielt om du har en stålbil med tradisjonelle kanaler som det legges an mot, men på I-Pace vil du løfte bilen via batteriet og det er mer enn 2 tonn. Samme med Tesla og mange andre elbiler. Går sikkert bra det og men ikke i hht. bruksanvisningen. Vet ikke om de har forsikring om de gjør noe galt. Mulig de ikke tar elbiler.
Vanligvis har de da 4 gummiputer som plasseres under jekkepunktene, de løfter ikke bilene med en flat plate rett under, det kan bli dyrt også på andre biler enn elbiler.
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: Ingeniørentirsdag 16. april 2019, klokken 09:23
Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 16. april 2019, klokken 09:01
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 16. april 2019, klokken 08:44
...Det var jekken en stor firkantet plate som du kjører over og som løftet hele bilen. Går sikkert veldig bra det og, spesielt om du har en stålbil med tradisjonelle kanaler som det legges an mot, men på I-Pace vil du løfte bilen via batteriet og det er mer enn 2 tonn. Samme med Tesla og mange andre elbiler. Går sikkert bra det og men ikke i hht. bruksanvisningen. Vet ikke om de har forsikring om de gjør noe galt. Mulig de ikke tar elbiler.
Vanligvis har de da 4 gummiputer som plasseres under jekkepunktene, de løfter ikke bilene med en flat plate rett under, det kan bli dyrt også på andre biler enn elbiler.

OK, kan ha sett feil da jeg gikk med hund og ikke kunne gå for nær. Skal bortom i dag og kan ta en nærmer titt da, så ta det jeg skrev med en klype av et eller annet...

Legger meg flat. Skal bestille nye øyne og hukommelse...
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: LittleHammertirsdag 16. april 2019, klokken 15:10
Brukte garasjejekk med plastikkpute da jeg skiftet i går. Satte bilen i høy stilling (luft) og jekket på falsene som er delvis dekt med plastikkdeksel. Trengte ikke ta bort dekslene. Eneste problemet jeg fikk var at bilen ringte nødsentralen og fortalte at den var stjålet...
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: RayBombonsdag 17. april 2019, klokken 02:37
Er det noen som vet høyden som trengs for å løfte bilen tilstrekkelig for hjul bytte?
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 17. april 2019, klokken 09:20
Sitat fra: LittleHammer på tirsdag 16. april 2019, klokken 15:10
Brukte garasjejekk med plastikkpute da jeg skiftet i går. Satte bilen i høy stilling (luft) og jekket på falsene som er delvis dekt med plastikkdeksel. Trengte ikke ta bort dekslene. Eneste problemet jeg fikk var at bilen ringte nødsentralen og fortalte at den var stjålet...

Har en stor gummipute fra Biltema, men vet ikke om jeg velger denne løsning. Men hva skulle årsaken være til at bilen trodde den ble stjålet ? Skal man sette bilen i en spesiell modus ?
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: LittleHammeronsdag 17. april 2019, klokken 09:26
Kan være  at den var (enkelt)låst når jeg jekket opp. Har ikke satt meg inn i hvilke sikkerhetssystemer som er aktive ved henholdsvis enkelt- og dobbeltlåsing. Kan være greit å sette den i servicemodus slik at den ikke ringer alarmsentralen
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: Nordlandsmandag 22. april 2019, klokken 21:22
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. april 2019, klokken 19:51
Dog, det ser ut som de har satt på en plate av svartstål på en aluminiums bil - shiiiiiit som en viss annen Bjørn ville sagt, eller er den av plast/kompsitt - litt vanskelig å se.

Skal skaffe meg en slik Pad - har du fått din og sjekket om den passer ? Har garasjejekk som brukes og den er flat på toppen...Ble en ø75 mm med flat bunn selv om en link sa den ikke passet til I-pace, så tror jeg ikke på det..
Det er aluminium, sjekket med magnet. Vil da ikke ruste, men lett deformerbar - viktig å løfte på helt plan flate med tykk og stor gummipad.

Sitat fra: RayBomb på onsdag 17. april 2019, klokken 02:37
Er det noen som vet høyden som trengs for å løfte bilen tilstrekkelig for hjul bytte?
Det gikk fint med min små Bahco 1.5T aluminiumsjekk i hvert fall, den løfter maks 375 mm.
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: Ingeniørentirsdag 23. april 2019, klokken 06:58
Sitat fra: Nordlands på mandag 22. april 2019, klokken 21:22
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. april 2019, klokken 19:51
Dog, det ser ut som de har satt på en plate av svartstål på en aluminiums bil - shiiiiiit som en viss annen Bjørn ville sagt, eller er den av plast/kompsitt - litt vanskelig å se.

Skal skaffe meg en slik Pad - har du fått din og sjekket om den passer ? Har garasjejekk som brukes og den er flat på toppen...Ble en ø75 mm med flat bunn selv om en link sa den ikke passet til I-pace, så tror jeg ikke på det..
Det er aluminium, sjekket med magnet. Vil da ikke ruste, men lett deformerbar - viktig å løfte på helt plan flate med tykk og stor gummipad.

Riktig. Tittet under en hos en lokal forhandler som hadde gått 12'. Der var deler av falsen bøyd allerede...
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: Elbildillatirsdag 30. april 2019, klokken 15:23
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. april 2019, klokken 11:46
Apropos hjulbolter og dekkskift.

Er det vel definerte jekkpunkter på bilen ? Når jeg handlet prøvde jeg å kikke der det er merke med en pil men fant ikke noe vel definerte punker. Foran var det glatt mens bak noe udefinert....
Noen som har fjernet dette dekselet på kanalen ved jekkpunktet og som kan si noe om hvordan de gjørde det? Står ikke noe om det i manualen:
(https://i.imgur.com/VJHCQIq.jpg)

Når man løfter det litt ut, er det et hakk på hver side:
(https://i.imgur.com/IDVvhk0.jpg)

Er to clips bak, et på hver side. Har prøvt å dra det litt ut, men tør ikke bruke for mye krefter. Hvordan løsne?
(https://i.imgur.com/3rehUYa.jpg)

Slik skal det se ut når dekselet er av:
(https://i.imgur.com/vRmAUWe.jpg)

Tips mottas med takk!
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: Stikkkontakttirsdag 30. april 2019, klokken 16:13
Sitat fra: Elbildilla på tirsdag 30. april 2019, klokken 15:23
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. april 2019, klokken 11:46
Apropos hjulbolter og dekkskift.

Er det vel definerte jekkpunkter på bilen ? Når jeg handlet prøvde jeg å kikke der det er merke med en pil men fant ikke noe vel definerte punker. Foran var det glatt mens bak noe udefinert....
Noen som har fjernet dette dekselet på kanalen ved jekkpunktet og som kan si noe om hvordan de gjørde det?

Er to clips bak, et på hver side. Har prøvt å dra det litt ut, men tør ikke bruke for mye krefter. Hvordan løsne?


Tips mottas med takk!

Bruk litt mer kraft. Dekslene skal bare draes ut. Jeg har byttet hjul 2 ganger. Helt problemfritt.
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: daktaritirsdag 30. april 2019, klokken 16:14
Det der er standard kraftige klips, hvis jeg ikke tar feil, rå makt! Bruk gjerne en prying tool Eller skrutrekker.
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: Ingeniørentirsdag 30. april 2019, klokken 19:11
Rart som sagt at de ikke har ofret dette et ord i manualen. Takk forresten, selv litt klokere nå.  :+1:

Sikker lurt å ta under og klemme sammen eller dytte litt på klipset. Forståelig at det er trangt, da det skal jo ikke blåse av i 200 km/t...
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: Elbildillatirsdag 30. april 2019, klokken 21:41
Prøvde i dag med et mini-brekkjern-prying-tool i plastikk, gikk ganske greit å jekke ut klipset på hver side av dekselet.

Takk for gode svar!
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: JorgenMtirsdag 01. oktober 2019, klokken 11:41
Skulle bytte hjul idag, men det jekkepunktet var merkelige greier...

Noen som vet av en jekkekloss som passer?
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: JorgenMtirsdag 01. oktober 2019, klokken 13:24
Noe a la denne:

(http://www.limitlessmotorsports.ca/23515-product_offer_mobi/torque-solution-pinch-weld-jack-pad.jpg)

Prøvde med en tilsagd impregnertplanke, men det sa bare KNEKK...
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: 4Matic Fanatictirsdag 01. oktober 2019, klokken 15:47
Jeg kjøpte et par slike
https://www.ebay.com/itm/1pcs-65x33mm-Groove-Waffle-Rubber-Pad-Rubber-Block-Lift-Jack-Automotive-Tools/162755538836
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: JorgenMtirsdag 01. oktober 2019, klokken 17:58
Men de passer jo ikke i de rektangulære hullene bak de lukene? Eller er det noe jeg har misforstått? :)
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: 4Matic Fanatictirsdag 01. oktober 2019, klokken 19:13
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 17:58
Men de passer jo ikke i de rektangulære hullene bak de lukene? Eller er det noe jeg har misforstått? :)
De skal ikke passe i de rektangulære hullene, de skal passe over jekkepunktet som er den vertikale, forsterkede kanten under de avtagbare lukene

Edit: Den sorte falsen du ser midt i bildet her
(https://i.imgur.com/vRmAUWe.jpg)
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: JorgenMtirsdag 01. oktober 2019, klokken 19:32
Aha!  :+1:

Da er det bekreftet at jeg hadde misforstått. Takker så mye for hjelpa :)
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: Ingeniørentirsdag 01. oktober 2019, klokken 19:38
Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 15:47
Jeg kjøpte et par slike
https://www.ebay.com/itm/1pcs-65x33mm-Groove-Waffle-Rubber-Pad-Rubber-Block-Lift-Jack-Automotive-Tools/162755538836

Bruker og en liknende type, men synes den deformerte seg vel mye så jeg la en plywood bit jeg hadde liggende i bakkant av falsen. Dim 110x25x12 mm passer som snus...

Mitt problem er at dekkene ikke kommer til dekkhotellet før rundt 31 oktober. Håper på en mild og snøfri oktober...
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: xyzzytirsdag 01. oktober 2019, klokken 21:23
Apropos dekk - er det grei plass til alle fire vinterhjulene i bilen med setet nede?

Har vært fornøyd med et annet dekkhotell tidligere enn det dekkene ble levert i, så vurderer å fortsatt benytte dem.
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: JorgenMtirsdag 01. oktober 2019, klokken 21:31
Ja får 4 dekk inn i bilen med setene nede.
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: Theppanonsdag 02. oktober 2019, klokken 08:02
Jeg benyttet de samme som du linket til her.
https://www.ebay.com/itm/1pcs-65x33mm-Groove-Waffle-Rubber-Pad-Rubber-Block-Lift-Jack-Automotive-Tools/162755538836

Jeg tok ikke av dekslene. Det gikk fint å sette gummiklossene dirrekte på falsen.
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: RayBombonsdag 02. oktober 2019, klokken 18:56
Jeg bruker også disse, men de ble umiddelbart ganske skadet/deformert ved bruk. Bilen er litt tung for disse klossene.
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: JaguarNorgetorsdag 17. oktober 2019, klokken 14:09
Se momentet nedenfor, boltene skal dras i omganger og den sekvensen som vises nedenfor.

For uoriginale hjul har vi ingen anbefalinger.

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: Ingeniørensøndag 20. oktober 2019, klokken 18:52
Kom over en artikkel der de snakker om at det ikke er bare bare å skifte hjul selv på en bil med luftfjærer. Har luftfjærer på Jag'n, men har ikke lest noe sted at man skal følge en spesiell prosedyre og leste manualen ganske grundig på dette i går. Har vel jekket opp bilen både med hjul i midtstilling og i maks stilling uten å ha merket noe spesielt.

Er dette noe man bør bekymre seg over eller bare et salgtriks fra de som lever av slikt ? Finnes det noe som heter "jekke modus" på Jaguar I-Pace ?

Edit: Ser Tesla S og X har noe slikt pga automatisk nivåjustering, så er vel det de henviser til...

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/04/10/195569280/for-kunne-alle-skifte-dekk-na-risikerer-du-a-odelegge-for-mye-penger

Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: fantonsenmandag 21. oktober 2019, klokken 08:01
Jeg var inne på samme tema i vår etter å ha lest en tilsvarende artikkel rett før vinterdekkene skulle av. (Kanskje det var samme artikkel?)
Da var svaret at denne bilen ikke har noe jekke-modus, og skal fint kunne jekkes opp som vanlig. Jeg gjorde det da selv uten problemer, og planlegger å gjøre det samme igjen om en uke eller to.

Et tips jeg fikk, var å heve bilen til maks før jekkingen for å komme lettere til med jekken.
Noen senker den også ned igjen noe når jekken er på plass under bilen, for dermed å kunne jekke minimalt, men det er jeg litt forsiktig med.
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: Egil Fonnmandag 28. oktober 2019, klokken 07:00
La en solid firkant skive på jekkputen. Den fordeler trykket fint. Trenger heller ikke fjerne plast dekslene på bilen.
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: Ingeniørenmandag 28. oktober 2019, klokken 08:58
Sitat fra: Egil Fonn på mandag 28. oktober 2019, klokken 07:00
La en solid firkant skive på jekkputen. Den fordeler trykket fint. Trenger heller ikke fjerne plast dekslene på bilen.

Ikke redd for at det sklir av da..ville i alle fall lagt en tynner gummiplate på topp for høyere friksjon samt å skåne lakken på falsen  :)
Tittel: Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
Skrevet av: Egil Fonnmandag 28. oktober 2019, klokken 11:21
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 28. oktober 2019, klokken 08:58
Sitat fra: Egil Fonn på mandag 28. oktober 2019, klokken 07:00
La en solid firkant skive på jekkputen. Den fordeler trykket fint. Trenger heller ikke fjerne plast dekslene på bilen.

Ikke redd for at det sklir av da..ville i alle fall lagt en tynner gummiplate på topp for høyere friksjon samt å skåne lakken på falsen  :)

Ikke redd den sklir av så lenge jekken står på slett betong dekke. Er det lakk på denne flensen da? Mente det var ubehandlet alu. Tynn gummi mellom er uansett greit :+1: