Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Moment på hjulboltene og hjulskift.

Startet av RayBomb, søndag 14. april 2019, klokken 01:13

« forrige - neste »

JorgenM

Men de passer jo ikke i de rektangulære hullene bak de lukene? Eller er det noe jeg har misforstått? :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

4Matic Fanatic

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 17:58
Men de passer jo ikke i de rektangulære hullene bak de lukene? Eller er det noe jeg har misforstått? :)
De skal ikke passe i de rektangulære hullene, de skal passe over jekkepunktet som er den vertikale, forsterkede kanten under de avtagbare lukene

Edit: Den sorte falsen du ser midt i bildet her

JorgenM

Aha!  :+1:

Da er det bekreftet at jeg hadde misforstått. Takker så mye for hjelpa :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Ingeniøren

#34
Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 15:47
Jeg kjøpte et par slike
https://www.ebay.com/itm/1pcs-65x33mm-Groove-Waffle-Rubber-Pad-Rubber-Block-Lift-Jack-Automotive-Tools/162755538836

Bruker og en liknende type, men synes den deformerte seg vel mye så jeg la en plywood bit jeg hadde liggende i bakkant av falsen. Dim 110x25x12 mm passer som snus...

Mitt problem er at dekkene ikke kommer til dekkhotellet før rundt 31 oktober. Håper på en mild og snøfri oktober...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

xyzzy

Apropos dekk - er det grei plass til alle fire vinterhjulene i bilen med setet nede?

Har vært fornøyd med et annet dekkhotell tidligere enn det dekkene ble levert i, så vurderer å fortsatt benytte dem.

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Theppan

Jeg benyttet de samme som du linket til her.
https://www.ebay.com/itm/1pcs-65x33mm-Groove-Waffle-Rubber-Pad-Rubber-Block-Lift-Jack-Automotive-Tools/162755538836

Jeg tok ikke av dekslene. Det gikk fint å sette gummiklossene dirrekte på falsen.
Jaguar i-Pace S: 2020
Dato: 21.02.2022 (OTA); S21B_21.37.2-778242
Dato: 23.03.2022 (OTA); 20.2,  BP-AAG-BD-AD-BE

RayBomb

Jeg bruker også disse, men de ble umiddelbart ganske skadet/deformert ved bruk. Bilen er litt tung for disse klossene.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

JaguarNorge

Se momentet nedenfor, boltene skal dras i omganger og den sekvensen som vises nedenfor.

For uoriginale hjul har vi ingen anbefalinger.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Ingeniøren

#40
Kom over en artikkel der de snakker om at det ikke er bare bare å skifte hjul selv på en bil med luftfjærer. Har luftfjærer på Jag'n, men har ikke lest noe sted at man skal følge en spesiell prosedyre og leste manualen ganske grundig på dette i går. Har vel jekket opp bilen både med hjul i midtstilling og i maks stilling uten å ha merket noe spesielt.

Er dette noe man bør bekymre seg over eller bare et salgtriks fra de som lever av slikt ? Finnes det noe som heter "jekke modus" på Jaguar I-Pace ?

Edit: Ser Tesla S og X har noe slikt pga automatisk nivåjustering, så er vel det de henviser til...

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/04/10/195569280/for-kunne-alle-skifte-dekk-na-risikerer-du-a-odelegge-for-mye-penger

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

fantonsen

Jeg var inne på samme tema i vår etter å ha lest en tilsvarende artikkel rett før vinterdekkene skulle av. (Kanskje det var samme artikkel?)
Da var svaret at denne bilen ikke har noe jekke-modus, og skal fint kunne jekkes opp som vanlig. Jeg gjorde det da selv uten problemer, og planlegger å gjøre det samme igjen om en uke eller to.

Et tips jeg fikk, var å heve bilen til maks før jekkingen for å komme lettere til med jekken.
Noen senker den også ned igjen noe når jekken er på plass under bilen, for dermed å kunne jekke minimalt, men det er jeg litt forsiktig med.
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

Egil Fonn

La en solid firkant skive på jekkputen. Den fordeler trykket fint. Trenger heller ikke fjerne plast dekslene på bilen.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Ingeniøren

Sitat fra: Egil Fonn på mandag 28. oktober 2019, klokken 07:00
La en solid firkant skive på jekkputen. Den fordeler trykket fint. Trenger heller ikke fjerne plast dekslene på bilen.

Ikke redd for at det sklir av da..ville i alle fall lagt en tynner gummiplate på topp for høyere friksjon samt å skåne lakken på falsen  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Egil Fonn

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 28. oktober 2019, klokken 08:58
Sitat fra: Egil Fonn på mandag 28. oktober 2019, klokken 07:00
La en solid firkant skive på jekkputen. Den fordeler trykket fint. Trenger heller ikke fjerne plast dekslene på bilen.

Ikke redd for at det sklir av da..ville i alle fall lagt en tynner gummiplate på topp for høyere friksjon samt å skåne lakken på falsen  :)

Ikke redd den sklir av så lenge jekken står på slett betong dekke. Er det lakk på denne flensen da? Mente det var ubehandlet alu. Tynn gummi mellom er uansett greit :+1:
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA