Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye hurtigladere planlagt i Finnmark

Startet av jlan, onsdag 10. april 2019, klokken 15:28

« forrige - neste »

RJK

Da gjenstår bare mer info om ladingen og prisene de vil operere med.


Finner ikke noen "Ishavsveien"-app ennå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Asbjornel

Nei. Har ikke funnet den ennå jeg heller. Men foreløpig er den i Alta gratis ser det ut som. Den startet å lade uten rfid.

RJK

 :+1:


Det er bra, så får folk testet litt ut, og får prøvd litt langkjøring med elbil om man ønsker og har en av disse innen rekkevidde.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kamuflars

Nå begynner det å skje ting, ja! :+1: Hvor er laderne i Sørkjosen og Burfjord plassert?
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

Kamuflars

Alta-stasjonen er nå synlig i både Elbilappen og Google Maps som en Vattenfall-stasjon...
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

Asbjornel

Ja, de popper opp i apper nå. Hammerfest og Burfjord er også synlige i plugshare, merker som " kommer snart"

Et hyggelig tillegg er jo at Extra på storsvingen i Hammerfest nettopp satte opp noen type 2 stikk for handlende kunder.

Asbjornel

Sitat fra: Kamuflars på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 01:48
Nå begynner det å skje ting, ja! :+1: Hvor er laderne i Sørkjosen og Burfjord plassert?

Alta er i Bossekop, med butikk og kiosk fasiliteter på dagtid, og døgnåpen bensinstasjon i nærheten. (To stk, gangavstand til begge vil jeg si)

Burfjord er på bensinstasjonen der "alle" stopper. Burgersjappe tilknyttet bensinstasjonen. Kort vei til dagligvare om man trenger slikt på dagtid.

Storslett er ved Circle K stasjonen nord for sentrum. Gangavstand til sentrum og flere spiseplasser/dagligvare.

Hammerfest er praktisk talt i sentrum. Er det fullt er det 50m til en stasjon i garasjeanlegget (P2) samt 4x22kW (P1/P2) punkter i det store huset ved siden av.(burde vært bedre skiltet, bruk plugshare)

Skaidi har jeg hørt muligens kommer oppe ved hotellet ca der det er tocn ladere nå. Muligens i samarbeid med Tesla. Men det er et mer usikkert rykte, så vi får avvente og se hvor de graver kabel.

Både Alta og Hammerfest begynner å få godt synlig innslag av elektriske biler i nærmiljøet. Litt mer usikker på distriktene, men de er som alltid avhengige av å kunne komme både tur og retur, noe som er mye lettere nå som vi får DC stasjoner i byene.


Asbjornel

#97
Siden Troms og Finnmark er blitt ett, så flesker jeg til med noen mangler. Finnsnes og Sørreisa burde få en ladeplass. Det er et hull her utenfor E6, og mange kjører mellom disse tettstedene på lokal vei som ikke går via punktene på E6.
Lokale distrikter må være neste satsing nå før sommerferien. Alle tettsteder med turisme og passelig mengde innbyggere burde gripe muligheten til å sette opp en hurtiglader.

Kamuflars

Sitat fra: Asbjornel på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 11:47
Sitat fra: Kamuflars på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 01:48
Nå begynner det å skje ting, ja! :+1: Hvor er laderne i Sørkjosen og Burfjord plassert?

Alta er i Bossekop, med butikk og kiosk fasiliteter på dagtid, og døgnåpen bensinstasjon i nærheten. (To stk, gangavstand til begge vil jeg si)

Burfjord er på bensinstasjonen der "alle" stopper. Burgersjappe tilknyttet bensinstasjonen. Kort vei til dagligvare om man trenger slikt på dagtid.

Storslett er ved Circle K stasjonen nord for sentrum. Gangavstand til sentrum og flere spiseplasser/dagligvare.

Hammerfest er praktisk talt i sentrum. Er det fullt er det 50m til en stasjon i garasjeanlegget (P2) samt 4x22kW (P1/P2) punkter i det store huset ved siden av.(burde vært bedre skiltet, bruk plugshare)

Skaidi har jeg hørt muligens kommer oppe ved hotellet ca der det er tocn ladere nå. Muligens i samarbeid med Tesla. Men det er et mer usikkert rykte, så vi får avvente og se hvor de graver kabel.

Både Alta og Hammerfest begynner å få godt synlig innslag av elektriske biler i nærmiljøet. Litt mer usikker på distriktene, men de er som alltid avhengige av å kunne komme både tur og retur, noe som er mye lettere nå som vi får DC stasjoner i byene.

Takk for grundig info. Vurderer svært seriøst en Finnmarkstur neste sommer, så jeg følger interessert med på utbyggingen der oppe.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

Asbjornel

Bare å komme. Det ser ut som det eneste som ikke blir bygget i år av de planene som man kan google, og som bør sjekkes før sommerferie er veien mot øst. Dvs Ifjord og Utsjok. Planen er visstnok å ha de på plass når snøen forsvinner, og har man rekkevidde nok på bilen kommer man seg i mellom allikevel. Man kan også kjøre Finland for å komme dit. De har greit med 22kW ladere for litt mellomlanding for å nå helt frem.


Jeg følger litt med siden jeg kjører akkurat denne ruten fra Finnmark til Troms noen ganger i året, og er spent på hvor laderene kommer. Jeg ser at flere er kommet opp på plugshare og Abrp allerede, så de er nok like om hjørnet nå.

jonasali

Ja, har skjønt at de laderne er et stykke unna.
Men litt avhengig av bil selvsagt så bør det være uproblematisk å komme seg fra Karasjok til Tana/Varangerbotn etter å ha DC-ladet før man begynner på Tanadalen.
På den finske siden er det jo 22KW lader i Karigasniemi og Nuorgam også. Så Utsjok blir jo viktig for vinterkjøringen. Å kjøre Tanadalen i 30 blå og løssnø på veien kan bli en interessant affære.

Har hørt fra kilder at Varangerbotn graves akkurat nå og vil være klar om ikke så lenge.

Asbjornel

Det er jo spennende nytt om Varangerbotn.
Du er jo inne på faktorene rundt avstandene. På sommer går det kanskje fint med en del biler.
Har litt lyst å kjøre den veien ei helg. Men det er jo noen km som må forseres for å komme frem til Kirkenes.

Heldigvis er dette i ferd med å løse seg. Skulle egentlig ønske at flere små tettsteder i distriktene nå får en liten 50kw lader eller to. Slik at man kan reise ubekymret rundt utenfor hovedfartsårene også. Gjerne i forbindelse med den lokale kafeen, butikken eller bensinstasjonen eller lignende.
Selv her jeg sitter i Troms litt utenfor E6, er det jo slik at det må planlegges litt om man dårlige ladeforhold på destinasjonen, eller ikke ønsker å sitte på Schuko i halvannet døgn.
Jo jeg skulle ladet mer på siste stopp, men det tar jeg på ferskingkvota. 👶

kråkebolle

Veldig spent på prismodellen de legger opp til. Har vært tyst så langt jeg kan se, noe som er litt rart.

jonasali

Sitat fra: kråkebolle på onsdag 07. oktober 2020, klokken 21:14
Veldig spent på prismodellen de legger opp til. Har vært tyst så langt jeg kan se, noe som er litt rart.

Det er ekstremt rart, har forsøkt å spørre kraftlagene og ishavskraft på facebook, men de sier at ikke vet noen ting.
Eneste jeg tror er at betalingen blir gjennom incharge appen siden der det de selger ac ladeløsningene i borettslag gjennom, og på plugshare står det incharge på laderen i Alta.
Jeg håper for guds skyld at de ikke utnytter monopolet og legger seg på ionity priser eller noe annet lignende idiotisk opplegg.

kråkebolle

Sitat fra: jonasali på onsdag 07. oktober 2020, klokken 23:04
Sitat fra: kråkebolle på onsdag 07. oktober 2020, klokken 21:14
Veldig spent på prismodellen de legger opp til. Har vært tyst så langt jeg kan se, noe som er litt rart.

Det er ekstremt rart, har forsøkt å spørre kraftlagene og ishavskraft på facebook, men de sier at ikke vet noen ting.
Eneste jeg tror er at betalingen blir gjennom incharge appen siden der det de selger ac ladeløsningene i borettslag gjennom, og på plugshare står det incharge på laderen i Alta.
Jeg håper for guds skyld at de ikke utnytter monopolet og legger seg på ionity priser eller noe annet lignende idiotisk opplegg.

Ishavskraft har en litt trøblete historie med betalingsløsninger, selv om det nå er lenge siden. Får krysse fingrene for at det blir lettvint og noenlunde fornuftig priset.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA