Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye hurtigladere planlagt i Finnmark

Startet av jlan, onsdag 10. april 2019, klokken 15:28

« forrige - neste »

arnkl

Sitat fra: Orbit på torsdag 09. april 2020, klokken 14:25
Dette er også bare de 7 lokasjonene i vest-Finnmark. I artikkelen som startet tråden, var det planer om ytterligere 19 lokasjoner lenger øst. Skjer det noe med disse?

Det står i pressemeldinga frå ENOVA.

SitatDet er den ene av disse områdepakkene som Enova nå innvilger støtte til Alta Kraftlag for. Enova vil fatte vedtak om de to andre pakkene så raskt det lar seg gjøre.

Så spørs det kor raskt "så raskt det lar seg gjøre", faktisk er.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

goggo

Sitat fra: arnkl på torsdag 09. april 2020, klokken 13:41
Kanskje litt ironisk at Ishavskraft på nytt er inne i hurtiglademarknaden. Nokon som hugsar Ishavsveien :-)

Ja, jeg husker spesielt godt den fantastisk vellykkede betalingsmodellen de hadde...  >:( >:(
La oss håpe at de skal bruke en allerede velfungerende prismodell og betalingsløsning denne gangen, og ikke prøver seg på noe sånt igjen.

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Kokona

Radio Nordkapp har en artikkel inkludert et intervju med ansvarlige i Repvåg kraftlag (avspilling under artikkelen) om utbyggingen av ladere i Finnmark:

http://www.radionordkapp.no/nyheter/13061/repvag-kraftlag-bygger-hurtigladere-for-elbil/

jonasali

Da har lokalavisa skrevet om utbyggingen:

https://www.ifinnmark.no/bruker-65-mill-i-finnmark-vi-trengte-ikke-gjore-en-storre-undersokelse-pa-om-behovet-var-her/s/5-81-1207751?access=granted

Ser ut som om det skal komme en noe allerede i år, og en del neste år. Avhengig av hvor fort de får tomter.

Noen som vet noe status på spesifikke lokasjoner?
Jeg ser at tomta i Varangerbotn er planert, men ser ikke ut som om det er gjort mye annet der. Men vil tro at de kan få det raskt oppe å gå når de får laderne. Er visst også snakk om at Tesla skal ha ladere på samme sted når de en vakker dag starter byggingen.

Det jeg er aller mest spent på er prisingen av disse laderne.

RJK

Sitat fra: jonasali på mandag 10. august 2020, klokken 10:16
Da har lokalavisa skrevet om utbyggingen:

https://www.ifinnmark.no/bruker-65-mill-i-finnmark-vi-trengte-ikke-gjore-en-storre-undersokelse-pa-om-behovet-var-her/s/5-81-1207751?access=granted

Ser ut som om det skal komme en noe allerede i år, og en del neste år. Avhengig av hvor fort de får tomter.

Noen som vet noe status på spesifikke lokasjoner?
Jeg ser at tomta i Varangerbotn er planert, men ser ikke ut som om det er gjort mye annet der. Men vil tro at de kan få det raskt oppe å gå når de får laderne. Er visst også snakk om at Tesla skal ha ladere på samme sted når de en vakker dag starter byggingen.

Det jeg er aller mest spent på er prisingen av disse laderne.

Artikkelen er dessverre bak en betalingsmur...

Priser, og ikke minst betaling. De nevner jo hvem som blir partner for betalingsløsning, men finner jo ikke informasjon om lading av elbiler utenom hjemmeladeløsning med Eeasee Home på websiden for denne partneren.

https://www.ishavskraft.no/privat/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Asbjornel

#65
Jaaaa. Betalingsmurer er noe herk. I nord jobber vi ennå med "neste år".
Tesla har jo også en del planlagt, men har ikke prioritert Nord-Norge ennå.

Jeg håper det skjer noe i løpet av året. Om så bare et par 50kW stasjoner her og der. Har ingen av operatørene noen gamle de kan gjenbruke i påvente av lynladere senere?

Får vi bare en skikkelig E6 korridor og en øst-vest korridor samt noen endepunkter er vi kommet langt i første omgang.

Til og med 22 kW punkter vil bidra mye om de setter opp nok av dem på destinasjoner rundt om kring mens vi venter.

Sitat fra avisa: "– Vi jobber med anskaffelse av tomter og prosjekterer utbyggingen. Hvor vi begynner, avhenger av hvor vi først får tomt. Vi vil komme lengst mulig i år, og satser på at alt er ferdig seinest neste sommer, forteller Mathisen.

Ramstad forteller også at de har fått deler av det som skal settes opp på ladestasjonene, men at ikke alt er kommet ennå."

Utklipp vedlagt. Det er vel mye det samme som Fortum hadde i fjor.

jonasali

Nå har det kommet en grei oppdatering fra Finnmark Elbilforening på fremdriften ved byggingen. Det ser veldig lovende ut, med mye klart allerede i år. Det er strålende.

Det store spørsmålet som nå gjenstår er det kommersielle for kundene som skal bruke dette, gitt at det er indikert at det er en aktør som ikke er på markedet i det hele tatt i dag som skal stå for prisene osv. Her er jeg veldig spent.

https://www.facebook.com/2207093156076619/photos/a.2955495554569705/3247601448692446/?type=3&theater

RJK

Takk for info. Rart at de melder på FB, og ikke het på elbilforumet eller på elbil.no. foreningens offisielle kanal.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: arnkl på torsdag 09. april 2020, klokken 14:16
Det er meir informasjon på Facebooksida til Alta Kraftlag, blant anna informasjon om kvar hurtigladarane kjem.

SitatI september 2019 satte vi i drift den første hurtigladeren i Alta. Nå skal Alta Kraftlag SA sammen med Ymber AS bygge 7 nye hurtigladestasjoner i Alta, Masi, Kautokeino, Burfjord, Storslett, Birtavarre og Øksfjord.

Hvert ladested får én lader på minimum 150 kW, én på 50 kW og to ladere på 22 kW. Stasjonene blir forsynt med fornbar kraft fra Ishavskraft. Ishavskraft skal også stå for den kommersielle driften av stasjonene, Vår målsetting er å få etablert stasjonene i løpet av året.

Kanskje dumt men viktig spørsmål, da tolker jeg at kapasiteten per ladested gir maksimalt lading av fire biler samtidig?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Håper dette bare er dårlig formulert, og at de snakker om minimumsutrustningen. Håper og tror at ladestasjoner på nøkkelpunkter der man forventer mer trafikk, vil kunne få minst en eller to ladere til.


TWS


;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Ja, får håpe det. Jeg tolker teksten til at det er fire ladeuttak og fire ladestasjoner for fire samtlige biler per ladested. Er noe i ustand ser jeg for meg at det fort blir en trafikkblokk for ladekorridoren gjennom fylket fordi avstandene er store. Men kanskje det er fordi jeg enda ikke har elbil selv at jeg tenker på bekymringer. :p

Hva tenker dere er gode wltp tall for en opplastet elbil som skal krysse fylket på vinter med det ladekartet som er planlagt?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

#71
Jeg vil si at alt som klarer 25 mil på en vanlig vinter i sør, vil klare seg greit. Men det er klart, mye vil ha mere, og plass vs rekkevidde er fremdeles et spørsmål om man ikke kan legge godt med penger i bilkjøpet.


Og folk har individuelle behov for plass, også ut fra hva man har slags interesser, som igjen fører til ulike behov. Har du f.eks. hund som man tenger plass til? Har man unger i barnehagealder som krever bakovervendte seter eller klarer de seg med forovervendte stoler?


Nå kommer jo straks elektriske personvarebiler med godt med plass til både folk og last, som skal klare 330-370 km til vanlig om sommeren, men som kanskje taper litt vel mye i blåsten slik at rekkevidden om vinteren havner mellom 200-250 km, altså litt under det jeg tror vil være nok for en behagelig tur om vinteren.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Asbjornel

#72
Sitat fra: vinterdekk på søndag 13. september 2020, klokken 08:36
Hva tenker dere er gode wltp tall for en opplastet elbil som skal krysse fylket på vinter med det ladekartet som er planlagt?

Enig med rjk, 25 mil vinter må man ha. Så kommer spørsmålet om man skal tur og retur mellom plasser på samme dag og hvor lenge man er på en plass. Det tar fort lang tid å lade på 7kW dersom man trenger mange km rekkevidde til retur. På vinter må man kanskje planlegge buffer for venting på kolonne også.
Skal man ut av fylket fra vest er jo Alta-Birtavarre på 224km mellom hurtigladere målestokken pr i dag. Fra øst er det vel gjerne Finland man ønsker å kjøre via men i disse covid19 tider kan det også by på utfordringer.
Det er også knapt med 50kW ladere, så er det kø, blir man gjerne heftet med å vente på andre i Alta, Kirkenes eller Hammerfest.

Med de laderene som er på tur må man regne med hurtig opptak av elbiler også i nord og da skulle det ikke forbause meg om kødannelser skjer ved enkelte tidspunkt om man ikke kan kjøre forbi en lader i ny og ne.

Jeg er fortsatt litt spent på hvilke ladere som settes opp før vinteren, og jeg skulle egentlig ønske at det ble satt opp betydelig med 22kW type 2 punkter i mellomtiden på bensinstasjoner eller utenfor butikker i fylket. 2 pr tettsted hadde gjort mye for at det er mulig å kjøre rundt.

el-snorre

Alta Kraftlag er med i G7 nettforsynings samarbeidet og G7 er de som samlet skal bygge alle lokasjonene i Finnmark. Alle parter bygger det de reker før vinteren setter inn og flesteparten av lokasjonene vil forsøksvis bli ferdig før nyttår. Noen av lokasjonene tar det tid å få på plass nok strømkapasitet, hvor nye nettstasjoner må på plass (med de utfordringer det kan by på).

Gitt at G7 lander på eks neste generasjons ABB-ladere i kombinasjon med tradisjonell 50 kW så vil man samlet kunne lade 3 biler på DC og 2 på AC samtidig om plassen tillater det.

G7 får støtte fra Enova og Enova gir kun støtte til minimumskravet 1*50+1*150+ dobbel AC så det kommer trolig ikke mer en det. Men man kan jo håpe at de planlegger for økt kapasitet fra nettstasjon.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Kamuflars

Jeg har en følelse av at det blir Delta-ladere, lik de man finner hos GK og BKK. De tilfredsstiller kravene fra Enova.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA