Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye hurtigladere planlagt i Finnmark

Startet av jlan, onsdag 10. april 2019, klokken 15:28

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: jonasali på onsdag 11. november 2020, klokken 22:09
Det er jo absolutt en fare for det til sommeren når alle skal nordover. Spesielt med en prismodell helt uten tidskomponent. Da kan du stå med en Leaf og lade fra 80-100% på lynladeren uten noe insentiv for å flytte seg.

Det må da gå an å "straffe" de som tar opp uforholdsmessig mye tid på laderen? Tesla klarer det jo, så hvorfor skulle ikke andre kunne gjøre noe lignende?

turfsurf

Sitat fra: emurof på tirsdag 17. november 2020, klokken 20:35

Det må da gå an å "straffe" de som tar opp uforholdsmessig mye tid på laderen? Tesla klarer det jo, så hvorfor skulle ikke andre kunne gjøre noe lignende?
De fleste andre gjør nettopp dette. Tar en «parkeringsavgift» pr minutt man blir stående etter lading.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Asbjornel

Det er begynt å dukke opp meldinger på Facebook om tar Tesla SuC er i drift i Varangerbotn. 3xV3 ladere.

jonasali

Sitat fra: Asbjornel på fredag 20. november 2020, klokken 13:53
Det er begynt å dukke opp meldinger på Facebook om tar Tesla SuC er i drift i Varangerbotn. 3xV3 ladere.

Det stemmer det, jeg var å funksjonstestet de i går, også skal jeg på offisiell åpning i dag klokken 17.
Det er flotte nyheter! Varangerbotn er et viktig knutepunkt for regionen.

Enovaladerne er på samme sted, og de er montert og ser helt klare ut. Men kraftlagene er (etter mitt syn) skikkelig treige med å få startet de.

el-snorre

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 17. november 2020, klokken 20:43
Sitat fra: emurof på tirsdag 17. november 2020, klokken 20:35

Det må da gå an å "straffe" de som tar opp uforholdsmessig mye tid på laderen? Tesla klarer det jo, så hvorfor skulle ikke andre kunne gjøre noe lignende?
De fleste andre gjør nettopp dette. Tar en «parkeringsavgift» pr minutt man blir stående etter lading.

Tidsavgiften løper jo hele veien, unntatt hos CK, Ionity og e-on.

Gjenstår å se om det blir et problem her da. Tipper vel feilparkering blir et større problem.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

vinterdekk

På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

GOLF-raider

TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

jonasali


Kamuflars

Sitat fra: jonasali på fredag 20. november 2020, klokken 23:39
Sitat fra: GOLF-raider på fredag 20. november 2020, klokken 18:14
TESLA bekjentgjør på egne websider at    :D
Varangerbotn Supercharger er aktiv i nettverket   ::)
https://www.tesla.com/no_NO/findus/location/supercharger/varangerbotnsupercharger

Med både Starbucks og Waitrose rett ved  :P
Men Starbucks har tydligvis ikke kaffe, for den må du visst på Varangerkroa eller Esso for å få! :P
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

jonasali

Sitat fra: jlan på lørdag 21. november 2020, klokken 15:11
Sitat fra: vinterdekk på fredag 20. november 2020, klokken 17:29
The Barents Observer har skrevet om utbyggingen. https://thebarentsobserver.com/en/new-energy/2020/11/tesla-opens-worlds-northernmost-supercharger-station
En ser jo faktisk Ishavsveiens ladestasjon i bakgrunnen på bildet, så den er nok ikke langt unna åpning. Den ligger faktisk inne i ABRP, men i følge denne listen er den ikke åpnet. https://www.ishavsveien.no/# .

Det er masse Ishavsveien ladestasjoner som er ferdig montert. Varangerbotn, Vadsø, Vardø, Tana Bru og sannsynligvis flere også.
Det virker som om det er to helt ulike prosesser å sette opp fundament/maskinvare og det å skru de på. Av det vi har hørt så langt så er det et fjernt håp om at de som står langs E75 skal skrus på før jul, men at var sannsynlig at det ikke ville skje.

Usikker på de konkrete årsakene til det, men det er frustrerende at det er så tregt.

Asbjornel

Sikkert noe papirarbeid. Coronaforsinkelser eller lignende.
Men det er jo bra at vi med Tesla og CCS i hvert fall kommer oss rundt nå. Fra Karasjok og Olderfjord skal man vel nå komme over til øst på en god dag.
Forhåpentligvis kommer ishavsveien i drift snart de også.

Kamuflars

Det har vel vært fokus på å få ferdig fundamenteringen før tela satte inn, og det ser det jo ut til at de har fått til mange plasser. Montering av ladestasjoner og strømsetting kan jo gjøres uansett årstid. Er faktisk ganske imponert over hvor fort denne utbyggingen faktisk har gått etter at støtten fra Enova ble innvilget. Dert er jo ikke bare å sette i gang og bygge heller, det skal jo søkes tillatelser hos diverse kommuner.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

Asbjornel

Enig.
De skal ha skryt for rask utbygging. Samtidig er vi jo så utålmodige når vi vet at de kommer. Det som er litt rart er jo at de nesten et ferdige i vest, dvs det begynner å bli fullt kjørbart nå, mens øst virker å henge litt etter. De lange avstandene gjør jo at man trenger lader både i sentrale kryss og i utkantene for å komme frem og tilbake.

Men jeg er happy, har fått prøve mange av disse og timing ved overgang til el var bortimot 100% fulltreffer. Ønsker meg en tur til Øst-Finnmark til våren. Helst når Ifjord og Utsjok er i drift, men skal vel kunne komme meg rundt uten dem.


Asbjornel


vinterdekk

Hmm, litt nyskjerrig hvordan disse «buss-skurene» fungerer med ymse bilpåheng som tilhengere og campingvogner. Noen tanker?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA