Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye hurtigladere planlagt i Finnmark

Startet av jlan, onsdag 10. april 2019, klokken 15:28

« forrige - neste »

jonasali

Per nå er det vel fullt og ferdig utbygd hele veien til Nordkapp, med unntak av Skaidi. Nå gjenstår bare ruten østover, kan se ut som om den vil ta en stund enda.

RJK

Prøver å legge opp en rute til Kirkenes, men av en eller annen merkelig grunn skal den ha meg på ville veier inn i Finland hele tiden.


Selv om jeg har valgt Varangerbotn mellom Kirkenes og Lakselv, så skal den dra meg den lange ruta mellom der, fremfor å ta meg gjennom ruta i Norge. Vil ikke engang foreslå via Utsjok, selv om jeg ville trodd kystveien til Varangerbotn er minst like bra med tanke på lengden.


Selv ikke når jeg legger Ifjord inn mellom Lakselv og Varangerbotn, vil den ta meg den siste biten rett over. Men kan se ut som det ikke er noen krysningspunkter lengre nord enn Tana bru, som kan forklare det.


Et par andre merkverdigheter jeg opplever. Har lagt Rørvik inn som sted for long break, men jeg får ikke velge kystveien over Namsos og samtidig E6 over Dombås. Klikker jeg for å velge kystveien, så sender den meg over Riksvei 3 og Tynset, med fartsbegrensning frem til Alvdal fremfor f.eks. en 10-minutters i Elverum. Klikker jeg så på E6 via Dombås, så velger den E6 med avstikker til Rørvik.



Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Asbjornel

Sitat fra: jonasali på mandag 09. november 2020, klokken 13:54
Per nå er det vel fullt og ferdig utbygd hele veien til Nordkapp, med unntak av Skaidi. Nå gjenstår bare ruten østover, kan se ut som om den vil ta en stund enda.

Skaidi mangler ja. Men det er bare 23km videre til neste lader i Olderfjord. Så om bilen ikke er helt tom, skal det gå greit.

Asbjornel

#168
RJK. Hvilken app er det du bruker?
Zapp har en kartfeil mellom Burfjord og Alta som gjør at den ruter rundt igjennom Sverige om Finland. (Om de ikke har fikset den de siste dagene).

Asbjornel

#169
Virket denne, https://abetterrouteplanner.com?plan_uuid=af410827-2cee-4c26-98d0-09d81e3bf24f ?

Siden Abrp mangler en del type 2 stikk, så er det vanskelig å lage ruter østover ennå uten å "lade" i Finland. Denne svinger deg inn i Finland ved utsjok for å type2 lade før Tana, men i praksis har du type 2 i Tana på plugshare, og til sommeren er det vel liv i Varangerbotn stasjonen.

Du kan også toppe opp på type 2 i Lakselv/olderfjord og kjøre over Ifjord om du vil lage rute den veien.

Men rutene trenger av og til litt manuell massering for å funke i ABRP når det er langt mellom laderene.


SveinJ

Bjørn Nyland «Teslabjørn» er veldig fornøyd med den App`en.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

jonasali

Den er veldig god normalt sett. Men når det er så langt mellom alle typer ladere, og den insisterer på å ta deg ut av landet (ikke mulig akkurat nå), så blir det litt tungvint og man må fylle på med lokalkunnskap.
Men litt avhengig av biltype og når man reiser så vil det bli ekstremt lett når laderne i Karasjok og Varangerbotn åpner nå ganske snart.¨
Når verden blir normal igjen så blir den kjipeste strekningen E75 fra Tana/Karasjok til Rovaniemi hvor det bare er en DC-lader i Sodankylä (som er nesten i Rovaniemi). Denne veien er mye brukt til og fra Sør-Norge.

SveinJ

Sitat fra: jonasali på mandag 09. november 2020, klokken 20:19
Den er veldig god normalt sett. Men når det er så langt mellom alle typer ladere, og den insisterer på å ta deg ut av landet (ikke mulig akkurat nå), så blir det litt tungvint og man må fylle på med lokalkunnskap.
Men litt avhengig av biltype og når man reiser så vil det bli ekstremt lett når laderne i Karasjok og Varangerbotn åpner nå ganske snart.¨
Når verden blir normal igjen så blir den kjipeste strekningen E75 fra Tana/Karasjok til Rovaniemi hvor det bare er en DC-lader i Sodankylä (som er nesten i Rovaniemi). Denne veien er mye brukt til og fra Sør-Norge.

Det jeg har lært av alle trådet på ulike plattformer er at Noen alltid er misfornøyd og at det skulle vært bedre. Men sånn er det ikke, heldigvis,
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

RJK

#173
Sitat fra: Asbjornel på mandag 09. november 2020, klokken 18:41
RJK. Hvilken app er det du bruker?
Zapp har en kartfeil mellom Burfjord og Alta som gjør at den ruter rundt igjennom Sverige om Finland. (Om de ikke har fikset den de siste dagene).


ABRP.

Start i Oslo, innom Trondheim og med lengre stopp i Rørvik, Harstad og Tromsø, skal innom Nordkapp og som sagt ende opp i Kirkenes. Prøvd å legge inn Lakselv, Ifjord og Vrangerbotn for å prøve å tvinge gjennom den ruta.

Instillingerr: Kona -19, Referanseforbruk standard 193, 10 % SoC ved ankomst og lademargin, 0 % degradering, og 5 min skiftetid ved lading, max 100 %, 120% av fartsgrense, maks 140 km/h, 5 grader på målestokken og 350 kg ekstravekt.

Har forsøkt å merke ladere i Finland som ladere å unngå, igjen for å tvinge gjennom så norsk rute som mulig.

Lagt til lengre opphold ved Honningsvåg. Tenker likevel det blir flere overnattinger/lengre stopp både i Finnmark, og utover Lofothalvøya, samt at jeg kanskje velger ruten over Andøya og Senja på vei nordover til Tromsø, men dette er nå det jeg har sett for meg nå for planleggingens del.

Nettopp fordi jeg har valgt å unngå ladeforslagene i Finland, så får jeg ugyldig rute.

Har nullstilt og prøvd på nytt, men noen grove forslag til steder jeg vil innom.

Har unngått båten fra Bodø til Røst og derved kjørt den veien gjennom Lofotenhalvøya, fordi jeg vil over Innhavet og til Harstad først, og jeg har og hoppet over Narvik som mange sikkert har interesse for, spesielt om man liker krigshistorie.

Dog, Adolfkanonene ved Trondarnes Fort er verdt et besøk, om man får besøke uten å være i en turistgruppe (må sjekkes med turistinformasjonen). Dog ikke fremmed for å ta Bodø og Røst som en tilleggstur på returen, og kanskje da kjøre gjennom Narvik.

Men her er ihvertfall forslaget som ikke gir gyldig rute, og ikke gir meg fergetur fra Andenes til Senja, men "best effort", og håper den blir "mulig" når alle Ishavsveien-laderne er oppe og stå, og en del av laderne man finner før sommeren er over oss.

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=77d8f78a-39b9-41bd-a427-2c56fbee004d

EDIT 1: Innlegg nr 1800 blank! Hurra!  ;)


EDIT 2: Litt av punktet er jo å klare tur med hurttiglader, ikke AC og type 2, så hos meg er kun CCS valgt.


Her er ruteforslaget med sakteladere inkludert (og da holder den seg i Norge):

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=e2033956-5636-44f7-945d-b0cd62a7626a


Edit 3, lagt Berlevåg før Varangerbotn:


Uten Type 2 og AC (Og endelig ikke tur innom Finland) ;) :
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=7337404a-397b-4975-bef5-20a1ddc7ae0c

Med type 2 og AC:

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=ebcab33e-f7a2-418f-86d5-11bf9b91a530
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Maxwell_400

Plugshare er ganske oppdatert, hvis en legger inn Narvik-Nordkapp så får en med seg det meste på den ruta.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Asbjornel

Sitat fra: RJK på mandag 09. november 2020, klokken 21:48


Men her er ihvertfall forslaget som ikke gir gyldig rute, og ikke gir meg fergetur fra Andenes til Senja, men "best effort", og håper den blir "mulig" når alle Ishavsveien-laderne er oppe og stå, og en del av laderne man finner før sommeren er over oss.

Ja, rutene må nok settes opp med sakteladere inntil CCS er på plass. Er du heldig kommer Ifjord/Utsjok i løpet av våren, og da er det mye enklere å få rutene i Finnmark til å gå på innsiden av norge.
Men inntil videre må du nok rute deg igjennom med type2/schuko og bare anta at ladestopp blir kortere når sommeren kommer. Du skal jo fint klare å rute deg til Lakselv og Karasjok nå. Derfra er det jo en lading igjen i Varangerbotn før du er i Kirkenes.

Når det gjelder Senja/Andøya (og evt andre omveier), så møter du problemet vi har utenfor E6. Du må toppe på Sortland, nattlade eller ventelade dersom du tør å stå utenfor køa på type2 nær fergeleiet ved Andenes og  komme deg til Buktamo på E6 igjen. Litt avhengig av omveier skal vel denne biten gå greit. Da forutsetter jeg at du tar Andfjordfergen mellom Andøya og Senja.

RJK

Ja, det blir nok langt bedre når alle laderne er på plass.


Og Lofoten er jo fremdeles litt spennende, men kommer nok til å ha minst en overnatting på ruten der. Og så kan jeg håpe det blir litt bedre til våren der og, selv om det ikke virker som noe er planlagt.


Kanskje vil noen mobile enheter settes ut på steder folk stopper for litt tid.


Ellers er det vel ikke så mange ferge-alternativ fra Andenes, så er vel den jeg kan velge mellom... ;)


Tenker og overnatting på Senja er et alternativ til overnatting i Tromsø.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kamuflars

Da ser det ut som om ladestasjonen i Øksfjord også er operativ.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

RJK

Sitat fra: Asbjornel på tirsdag 10. november 2020, klokken 15:09
SNIP


Bare for å ha det avklart en gang for alle, de laderne til Ishavskraft. Kan de lade 2 biler samtidig? Altså en ChaDeMo og en CCS per stolpe? Eller er det en bil om gangen? Og det er ikke 2 CCS på lynladeren som tillater at 2 biler med CCS kan dele effekten?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Asbjornel

#179
Ja. Alle jeg har sett så langt. Forstår det slik at det er dette de setter opp overalt.
1x175kW CCS/100kW Chademo
1x 50/50kW CCS/Chademo
Samt to 22kW type 2.

Jeg aner ikke om de kan brukes samtidig. Da må man ha en bil med Chademo og en med CCS med seg for å prøve.

Men har jeg forstått rett, kan man i hvert fall ha to biler på hurtiglading, og to på flexi. Så får det være opp til brukerne å forsøke å være fleksible med tanke på hvilket uttak de til en hver tid bruker i forhold til effekten de får. Vedlagt er bilde av det egnet displayet. Er ikke nær nok en til å bidra mer, men kanskje det er noen andre som bor nærmere og kan gi bedre svar. Jeg får tidligst sjekket ut en til helga.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA