Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye hurtigladere planlagt i Finnmark

Startet av jlan, onsdag 10. april 2019, klokken 15:28

« forrige - neste »

RJK

Hadde håp om at det stod noe på "pumpene". :)


Forstod det slik som du har ihvertfall en i nærheten, eller langs din vanlige kjørerute, og at du hadde sett det stå noe.


Må si jeg frykter at man kan risikere å måtte stå bak biler med ChaDeMo og #Chargegate, mens CCS-adapteret står ubrukt, og en kø med biler bak seg som ønsker å lade.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jonasali

Det er jo absolutt en fare for det til sommeren når alle skal nordover. Spesielt med en prismodell helt uten tidskomponent. Da kan du stå med en Leaf og lade fra 80-100% på lynladeren uten noe insentiv for å flytte seg.

vinterdekk

Om det blir kø, fordel med 22 kW ombordlader for de få modellene som har dette og kan trekke maks fra 22 kW ladepunktene? https://www.ladestasjoner.no/lading/hvilke-elbiler-kan-lade-med-hva/
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Samco

Frykter finnmarkingene henger tørrfisken sin i lade stasjonene 🤣🤣🤣

RJK

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 11. november 2020, klokken 22:40
Om det blir kø, fordel med 22 kW ombordlader for de få modellene som har dette og kan trekke maks fra 22 kW ladepunktene? https://www.ladestasjoner.no/lading/hvilke-elbiler-kan-lade-med-hva/


Der vil du vel finne type de originale trillingene og de med eldre Zoe, før de fikk hurtiglading... Og kanskje en og annen Tesla om køen på SuC blir for ille...


Ja, da håper jeg man kan få kjøpt til deilig suppe kokt på reinkjøtt og margebein, og med tørket reinsdyrhjerte eller annet tørkakjøtt av rein ved siden av. Ingen som tør forlate bilen i køen, av frykt for sniking.  :laugh:  Fasan, nå ble jeg sulten...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Asbjornel

#185
Du skal få mer svar over helga om jeg kommer meg av gårde. Treffer jeg på en som lader på Chademo, så skal jeg gjøre et forsøk på å dobbellade på samme boks.
Kanskje jeg tar med type 2 kabelen også, selv om jeg ikke kan verifisere 22kW.

Når vi får lader i byen, blir jeg betydelig nærmere kortreiste svar. Nå er nærmeste ladere halvannen time unna en vei. Tilfeldighetene har det til at jeg fikk noen turer med bilen akkurat nå når de startet å bygge ladere. Og det er jo spennende å følge med.

At det kan bli litt kø i sommer er sikkert. Men det blir også såpass tett med punkter, at om vi er heldige så fordeler bilene seg litt utover fylket og lader kortest mulig for å komme videre. 175kW skal jo også hjelpe godt på de litt store og tørste. Så får vi håpe at de som ikke lader så fort er høflige og bytter når de kan. Samtidig må vi jo ha litt kø på laderene slik at det kanskje kommer flere på enkelte knutepunkter. Vi får se hvor mange biler som kommer.

RJK

Såpass, ja. Litt tilfeldigheter og litt flaks.  ;)


Ja, det holder nok å lese av på laderen, så neppe behov for å teste fysisk, selv om det kan fjerne enhver tvil. Om du, Jonasali eller noen andre blir førstemann til å finne svaret, er det samme.


Synes jo det er synd at minstekravet var så lavt. Her kunne de satt opp stolper a la de BKK har, som støtter deling av kapasitet på samme stolpe. Usikker på om disse stolpene er av samme type, men foreløpig kun med støtte for en bil om gangen, og om de da kan utvides ved en relativt enkel oppgradering. Det ville jo vært fint om Ishavsveien og kraftlagene har tenkt på dette allerede.


Ser jo for meg at de ladestasjonene som ligger langs hovedveiene fort kan oppleve endel trykk og køing, mens de som ligger mer som ladepunkter der mange vil ta overnatting, vil få mindre trykk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

el-snorre

Det er ikke gitt at disse ladestasjonene rammes av effekttariff. Det finnes nettselskap som har tariffer som enten har høyt innslagspunkt før effekttariff slår inn, eller har bunnfradrag. Jeg er temmelig sikker på at G7-selskaåpene + Ishavskraft som drifter ladenettverket har funnet en løsning. ;-)

Alle ladestasjonene skal bygges med 2*22 kW, 1*50 kW og 1>150 KW lader. Det er kun det Enova betaler for og skulle det bygget noe mer eller annerledes måtte utbygger hentet penger fra egen lomme.

Disse ABB-laderne tillater ikke simultanlading CCS-Chademo, men skal kunne om det stilles inn for det, kunne sette lading i kø. Grunnen er kravet om galvanisk skille, noe denne versjonen ikke har.

Det ligger i kortene at Ishavsveien vil innføre tidskomponent, feks etter 20-30 minutter) dersom det er nødvendig.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Asbjornel

Sitat fra: el-snorre på fredag 13. november 2020, klokken 09:07
Disse ABB-laderne tillater ikke simultanlading CCS-Chademo, men skal kunne om det stilles inn for det, kunne sette lading i kø. Grunnen er kravet om galvanisk skille, noe denne versjonen ikke har.

Det ligger i kortene at Ishavsveien vil innføre tidskomponent, feks etter 20-30 minutter) dersom det er nødvendig.

Køing vil jo være et fremskritt både på ishavsveien og andre plasser når det er ferietid. Spesielt om man får valgfri kontakt i begge uttakene. Jeg ser ikke for meg at det blir veldig oppblomstring av Chademo i nord, det er kanskje en av fordelene med å være sen inn i markedet.
Tidskomponent er fint å klare seg uten så lenge det går.

RJK

Sitat fra: Asbjornel på fredag 13. november 2020, klokken 09:36
Sitat fra: el-snorre på fredag 13. november 2020, klokken 09:07
Disse ABB-laderne tillater ikke simultanlading CCS-Chademo, men skal kunne om det stilles inn for det, kunne sette lading i kø. Grunnen er kravet om galvanisk skille, noe denne versjonen ikke har.

Det ligger i kortene at Ishavsveien vil innføre tidskomponent, feks etter 20-30 minutter) dersom det er nødvendig.

Køing vil jo være et fremskritt både på ishavsveien og andre plasser når det er ferietid. Spesielt om man får valgfri kontakt i begge uttakene. Jeg ser ikke for meg at det blir veldig oppblomstring av Chademo i nord, det er kanskje en av fordelene med å være sen inn i markedet.
Tidskomponent er fint å klare seg uten så lenge det går.


Ja, da fikk jeg vel svar på det om samtidig lading. Køing er selvsagt pluss, for da kan man sette pluggen inn og aktivere, og så gå ærende mens bil venter på tur og tiden det tar for å lade.


Mener å huske at appen gir info om ladestatus, så kjekt for de av oss med bil uten egen app og derved begrenset kontroll på dette, men usikker.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Asbjornel

Ja. Køing ser ut til å være tilgjengelig. Så da kan i hvert fall to med CCS og to med  Chademo plugge inn og shoppe souvenirer.


RJK

Kjempeflott jobb, Asbjornel.


:+1:


Dette er veldig nyttig info for oss andre. Og da har du jo samtidig verifisert at samtidig lading ikke er på plass.


Synd, men sånn er det når vi skal spare for enhver pris. Hadde nok blitt noe dyrere med 2 lynladere som kan dele på tilgjengelig effekt, men samtidig hadde det doblet antall biler som kan lyn/hurtiglade samtidig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Asbjornel

#192
Er nok Enova som setter de praktiske begrensningene med tanke på støtten de gir.
Vi må være  fornøyd med dette som en god start på fremtiden. Teslas SuC som skal komme vil også bidra til mindre press for andre. Dekningen arealmessig bli veldig bra nå.

Vi får se om det blir et praktisk problem til sommeren eller ikke før vi klager på utstyret. 😉
Med lunkent batteri skal man ikke trenge så mange minutter før man kan rulle videre, og forhåpentligvis merker de lokale områdene litt økt salg av is og souvenirer også og ser nytten i å bygge tjenester rundt laderene.

Jeg opplevde forresten min første ladekø (meg) i Honningsvåg, da begge laderene var i bruk første gang jeg skulle på laderen. Men det gikk greit å lade etter middagen siden vi allikevel var sultne.

Blir spennende å høre om ishavsveien kan dele litt om brukstid/bruksmønster på laderene etterhvert som de kommer i drift. Forhåpentligvis blir de positivt overrasket.

RJK

Klar over at det er Enova og reglene de har å forholde seg til, krever minimumsdekning fremfor å maksimere nytten per krone brukt.

Hvor store problemer det eventuelt skaper, blir interessant å se, vel så mye som hvordan bruken vil utvikle seg resten av året. Det vil selvsagt komme an på hvor mange som faktisk velger å ta turen så langt nord.

Dersom korona-problematikken demper seg utover våren, og folk igjen kan velge å dra utenlands istedet, så vil det kunne dempe problemene for norske bilister. På den andre siden tror jeg mange bilister fra andre land ser på Norge og spesielt Nord-Norge som det tryggeste landet å dra til. Så spørs det selvsagt hvor mange av disse vil komme i elbiler.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Asbjornel

Det er nok sant. Kan komme mye europeere på studietur til Norge ved første anledning.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA