Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla vs iPace

Startet av moderator 2, torsdag 04. april 2019, klokken 10:02

« forrige - neste »

moderator 2

I denne tråden kan vi sette opp Tesla sine modeller mot iPace.

Vi bør også ha såpass selvbeherskelse at vi godtar at andre har andre meninger enn oss. All erfaring tilsier at "det vil bli bråk" men vi krever at vi respekterer hverandre og diskuterer sak og ikke person.

Kjør debatt!
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Counterpointer

Vil gi moderator kreditt for å forsøke å gjøre noe med problemet, men tviler på om en får til dette uten å gå litt hardere til verks.

Thomas Parsli

"Size matter"

Hele familien på fire dro til Jaguar på Billingstadslette for å se på iPace, som var et alternativene når vi måtte kjøpe ny bil.

Vi likte bilen selv om bagasjeplassen var i minste laget, men benplassen var rett og slett ikke stor nok for oss.
Med forsetene i bakerste posisjon, var det grei benplass foran (jeg er 191cm) men da satt sønnen min så trangt at han klagde.

Kort oppsummert er ikke dette bilen for familier hvor flere er 180-190cm lange.

Deretter gikk turen til Tesla på Rud, hvor vi prøvesatt en Model S.
Den var langt romsligere foran (med setene i bakerste posisjon), men også den var for liten for oss.

Vi endte opp med å prøvekjøre Model X og hele familien ble forelsket (selv etter å ha sittet i Model X før).

Min oppsummering, basert på våre praktisk behov:

Model X over iPace

* Benplass (svært god med fire i bilen, god med seks i bilen)
* Bagasjeplass (svært god med fire i bilen, god med fem men dårlig med seks)
* Supercharger-nettverket (med CCS-adapteret blir de andre laderene en bonus)
* Bedre førerposisjon (for meg på 191cm og kona på 180cm)
* Mulighet for 6-seter

iPace over Model x

* Pris
* Takstativ
* Finish

Negativt Model X
* Må ha skistativ på hengerfeste hvis flere enn fire skal på skitur
* Stor svingradius
* Litt for stor for enkelte p-hus
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Chimp

#3
Fin sammenlikning, selvom jeg selvfølgelig ikke er helt enig siden jeg har i pace :)
Model X sitt skistativ på hengerfeste ser så merkelig ut at hvis du må ha skistativ er dette grunn nok til å droppe bilen.
Model X er for stor i mange garasjer, spesielt trangt i mitt sameie så der er det kun enkelte som kan ha den bilen.
Bilen er stor og kjører deretter, i pace og e tron ligger mye bedre på veien.
Designmessig bør jeg ikke kommentere model X men smaken er som kjent som baken.

Plassmessig synes jeg det du skrev var litt interessant, fordi jeg synes i pace er en veldig stor bil. Mange som sier, grunnet jeg har hund på 45 kg, at jeg burde kjøpt en større bil. Men jeg har aldri hatt så god plass før noen gang, bagasjerommet føles som 3x størrelsen på min forrige audi a3 etron. I baksetet er det også mye større plass, mye bredere og lengre. Svært god hodeplass overalt, har en hånd å gå på med mine 183 cm.
Og jeg har da sittet baki, bak setet som jeg på 183 har stilt inn. Det var virkelig massevis av plass, ingen problem.
Så mulig du med 190 velger å sitte veldig mye lenger bak enn meg, men jeg tror det går litt på hva man kommer fra også.
Jeg mener i pace oppleves som svært stor innvendig, og kan aldri se for meg at den ikke passer til en familie på 4 pluss hund.

Edit: er helt enig i at supercharger nettverket har verdi i seg selv. Jeg vil pr i dag ikke vurdere å ta med en annen bil enn tesla nedover i europa og håndtere x antall abonnementer og usikkerhet rundt om ladingen fungerer optimalt. Kanskje neste sommer når ionity er ordentlig på bena.


Thomas Parsli

Vi opplevde forskjellen som så stor at vi ikke en gang spurte om å prøvekjøre iPace.
Selv med setet helt bakerst manglet jeg 1-2cm benplass, noe som rimer med høydeforskjellen vår på 8cm :)

Vi har kjørt en Toyota Avensis stasjonsvogn til nå (bruker Nissan Leaf daglig, Avensis til lengre turer) og bilen før den var en VW Touran syvseter med skiboks. Vi er nok vant til en del plass :)

Hvis vi var litt kortere, ville vi nok trivdes godt i en iPace :)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

z4rd

#5
Man må ikke ha ski på hengerfeste. Med 5-seter X kan man fint ha ski inne i bilen under setene og 5 passasjerer. Gjort dette to vintre på rad nå, med 2. seterad oppe. Foretrekker dette fremover at ting henger på utsiden. Strengt tatt kan man ha ski i skipose inni bilen på 6-seteren også.

Men da er det ingen som ser at man frakter ski  8) ;)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Thomas Parsli

Sitat fra: z4rd på torsdag 04. april 2019, klokken 12:51
Man må ikke ha ski på hengerfeste. Med 5-seter X kan man fint ha ski inne i bilen under setene og 5 passasjerer. Gjort dette to vintre på rad nå, med 2. seterad oppe. Foretrekker dette fremover at ting henger på utsiden. Strengt tatt kan man ha ski i skipose inni bilen på 6-seteren også.

Derfor jeg skrev "hvis flere enn fire skal på skitur" ;)

Jeg har sett på mulighetene for å sette stativ på taket (Seasucker), men føler meg bare passe overbevist (https://elbilforum.no/index.php?topic=37863.0)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

turfsurf

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 04. april 2019, klokken 17:55

Derfor jeg skrev "hvis flere enn fire skal på skitur" ;)

Går fint med 5 med ski inne i en Model X.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. april 2019, klokken 18:22
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 04. april 2019, klokken 17:55

Derfor jeg skrev "hvis flere enn fire skal på skitur" ;)

Går fint med 5 med ski inne i en Model X.

Ja, i 5-seter og 6-seter går det. Tror man sliter litt i en 7-seter, ihvertfall med langrennsski.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

z4rd

Siden vi er inne på det praktiske ved bilene, så vil jeg trekke frem en side ved 5-seter X som jeg setter stor pris på:

Ved å ta bort platene bak, slik at bagasjerommet blir «dypere» får jeg enkelt plass til 4 stk 20" dekk/felg stående, slik at jeg kan frakte dekkene mine uten at jeg må slå ned noen seter, og fortsatt ha 5 personer i bilen.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

Sitat fra: z4rd på torsdag 04. april 2019, klokken 18:49

Ved å ta bort platene bak, slik at bagasjerommet blir «dypere» får jeg enkelt plass til 4 stk 20" dekk/felg stående, slik at jeg kan frakte dekkene mine uten at jeg må slå ned noen seter, og fortsatt ha 5 personer i bilen.
Frakter du mye rundt på hjulene dine samtidig med hele familien
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

z4rd

Hehe, nei, det er ikke så ofte akkurat den situasjonen oppstår, men har aldri hatt den fraktemuligheten før i andre biler jeg har hatt - nå kan jeg hive dekka og unga i bilen og få unna ærender. Det er praktisk, men selvfølgelig ikke noe krav eller showstopper ifm kjøp av bil :)

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Langbein Rise

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 04. april 2019, klokken 12:49
Vi opplevde forskjellen som så stor at vi ikke en gang spurte om å prøvekjøre iPace.
Selv med setet helt bakerst manglet jeg 1-2cm benplass, noe som rimer med høydeforskjellen vår på 8cm :)

Vi har kjørt en Toyota Avensis stasjonsvogn til nå (bruker Nissan Leaf daglig, Avensis til lengre turer) og bilen før den var en VW Touran syvseter med skiboks. Vi er nok vant til en del plass :)

Hvis vi var litt kortere, ville vi nok trivdes godt i en iPace :)

Tror nok det har mer med kroppsfasong å gjøre. Jeg er 190 cm, men har lange bein. Alle biler jeg har prøvd må sjåførsetet settes på bakerste hakk, men jeg må ha setet mer rettoppogned enn de fleste for å nå frem til rattet. Ikke noe problem å sitte bak meg selv i en I-Pace.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Langbein Rise på fredag 05. april 2019, klokken 11:01
Tror nok det har mer med kroppsfasong å gjøre. Jeg er 190 cm, men har lange bein. Alle biler jeg har prøvd må sjåførsetet settes på bakerste hakk, men jeg må ha setet mer rettoppogned enn de fleste for å nå frem til rattet. Ikke noe problem å sitte bak meg selv i en I-Pace.
Henger på den, synes også det var rart at det skulle være mer plass i en Avensis enn i I-Pace?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA