Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Tesla vs iPace  (Lest 2921 ganger)

1000kwh

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Tesla vs iPace
« Svar #15 på: Onsdag 10. Juli 2019, klokken 20:25 »

JorEl

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #16 på: Mandag 15. Juli 2019, klokken 10:01 »

knut.aulie

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #17 på: Mandag 15. Juli 2019, klokken 13:47 »
Tesla Model 3 Performance inn på en litt skuffende 4. plass på rekkeviddelisten.

https://www-express-co-uk.cdn.ampproject.org/v/s/www.express.co.uk/life-style/cars/1149053/Electric-car-real-world-range-test-Tesla-Hyundai-Jaguar/amp?amp_js_v=0.1#referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&amp_tf=From%20%251%24s&ampshare=https%3A%2F%2Fwww.express.co.uk%2Flife-style%2Fcars%2F1149053%2FElectric-car-real-world-range-test-Tesla-Hyundai-Jaguar
Ut i fra hva folk rapporterer her på forumet så skulle man jo tro at norsk virkelighet er at Model 3 går lengst? Performance betyr vel ikke så mye..
Betyr litt, men det er nok de litt merkelige testkriteriene i den testen som gir dette litt merkelige resultatet. Det er også lettere å få en preformance til å bruke mer strøm med uvøren gassfot.

4Matic Fanatic

• Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • Det beste er ofte det enkleste.
    • Vis profil
    • Home, sweet home...
« Svar #18 på: Mandag 15. Juli 2019, klokken 14:56 »
Betyr litt, men det er nok de litt merkelige testkriteriene i den testen som gir dette litt merkelige resultatet.
Må være noe med engelske veier da? I-Pace går jo lengst i Whatcar sin test over her også..
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2000 Mercedes-Benz E320T 4Matic (selges) |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

knut.aulie

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #19 på: Mandag 15. Juli 2019, klokken 18:43 »
Betyr litt, men det er nok de litt merkelige testkriteriene i den testen som gir dette litt merkelige resultatet.
Må være noe med engelske veier da? I-Pace går jo lengst i Whatcar sin test over her også..
Det er vel skjedd en utvikling siden jeg hadde I-Pace på langlån/prøvekjøring, men jeg tviler på revolusjon. Den var ingen rekkeviddemester for å si det slik.....

Når jeg leser i for eksempel den siste pro and cons Jaguar tråden på dette forumet så angir eiere rundt 35 mil reel rekkevidde, noe som står i kontrast til disse (engelske) testene.......
Tror du seriøst at I-Pace går lengre enn Model 3 under like forhold?

4Matic Fanatic

• Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • Det beste er ofte det enkleste.
    • Vis profil
    • Home, sweet home...
« Svar #20 på: Mandag 15. Juli 2019, klokken 20:21 »
Like forhold kan være minusgrader, plussgrader, regnvær, norske landeveier på Vestlandet, eller 18 plussgrader, tørr E6 Oslo-Svinesund.

Jeg tror seriøst at M3 ikke nødvendigvis er den rekkeviddemesteren vs I-Pace som enkelte vil ha den til å være, under alle forhold. Du kjørte vel I-Pace hovedsaklig på høst/vinter?

At M3 går lengre enn I-Pace på tørr motorvei i 120 er helt klart. Samtidig er 35 mil på I-Pace passe pessimistisk og må i tilfelle være under slike forhold, er jo omtrent hva jeg ser av rekkevidde med hard bruk av wattpedalen i daglig pendling inn/ut av Trondheim.
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2000 Mercedes-Benz E320T 4Matic (selges) |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

knut.aulie

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #21 på: Mandag 15. Juli 2019, klokken 22:03 »
Like forhold kan være minusgrader, plussgrader, regnvær, norske landeveier på Vestlandet, eller 18 plussgrader, tørr E6 Oslo-Svinesund.

Jeg tror seriøst at M3 ikke nødvendigvis er den rekkeviddemesteren vs I-Pace som enkelte vil ha den til å være, under alle forhold. Du kjørte vel I-Pace hovedsaklig på høst/vinter?

At M3 går lengre enn I-Pace på tørr motorvei i 120 er helt klart. Samtidig er 35 mil på I-Pace passe pessimistisk og må i tilfelle være under slike forhold, er jo omtrent hva jeg ser av rekkevidde med hard bruk av wattpedalen i daglig pendling inn/ut av Trondheim.
Kjørte først i hustrig(kald) vårtemperatur og så på optimalt sommerføre, har ikke kjørt på vinter.

Men med erfaring fra begge biler stiller jeg et stort spørsmålstegn med I-Pace på andreplass og Model 3 på fjerde i en test ja.......

1000kwh

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #22 på: Tirsdag 16. Juli 2019, klokken 18:19 »
Tror Whatcar må gjøre testen på nytt for ser man på kommentarfeltet på YT så er det ingen tvil om at folks faktiske erfaringer er totalt annerledes.

turfsurf

• Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
« Svar #23 på: Tirsdag 28. April 2020, klokken 12:39 »
Har nå gått fra Tesla X til I-Pace, og utenom det mest åpenbare som plass er det to ting som slår meg mest med overgangen.

- Software, det gjelder opplegg for oppdateringer, responsivitet og oversiktlighet. Her er Tesla langt foran.
- Ladenettverk og ladefart. Vi kjørte fra Troms til midt-Norge med I-Pace og i3. Endte opp med at i3en måtte vente på I-Pace. Dette selv med 3 lynlader besøk. Og i nord Norge tør jeg påsta at den eneste elbilen som duger på turer utover rekkevidde er Tesla. Vi var heldig m.t.p. redusert trafikk om dagen, men ferietur til Lofoten uten Tesla er bare å skrinlegge.

Ellers er I-Pace helt klart en mere håndterbar bil i størrelse, med litt mere komfortabelt fjæringsoppsett og bedre seter.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Tellus

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #24 på: Tirsdag 28. April 2020, klokken 13:29 »
Som ny I-Pace fører er det noen tips som er verdt å ta med seg.
  - På samme måte som med Tesla X og S har du mulighet til å forvarme batteri ved avreise. Det er litt mer kronglete med I-Pace, men ikke mindre viktig med tanke på rekkevidde vinterstid.

Du forvarmer ved:
 - Fra app sette avreisetidspunkt.
 - Bilen må være tilkoblet og det må være tilstrekkelig tid til at bilen blir fulladet.

Det er ikke mulig å forvamre batteri hvis bilen ikke har tid nok til å bli ladet helt full. Du kan selvfølgelig varme opp kupee uavhengig av batteriets fyllingsgrad og hvorvidt du er tilkoblet.
Batteritemperatur har også betydning for ladehastighet, men det vet du selvfølgelig fra før.

Dessuten er det viktig å få tatt disse oppdateringene. Din bil ser ut til å omtrent ikke fått oppdateringer overhodet  :D

turfsurf

• Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
« Svar #25 på: Tirsdag 28. April 2020, klokken 14:28 »
Det er ikke mulig å forvamre batteri hvis bilen ikke har tid nok til å bli ladet helt full. Du kan selvfølgelig varme opp kupee uavhengig av batteriets fyllingsgrad og hvorvidt du er tilkoblet.
Batteritemperatur har også betydning for ladehastighet, men det vet du selvfølgelig fra før.

Dessuten er det viktig å få tatt disse oppdateringene. Din bil ser ut til å omtrent ikke fått oppdateringer overhodet  :D
Varmes batteriet hvis man bare starter klima manuelt (gitt at bilen er ferdigladet)?

Har time for 6 (!) utestående aksjoner neste uke.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Tellus

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #26 på: Tirsdag 28. April 2020, klokken 17:26 »

Varmes batteriet hvis man bare starter klima manuelt (gitt at bilen er ferdigladet)?

Nei dessverre. Bedre styring av batterivarme og en batteritemperaturviser står høyt på min ønskeliste. Dette er kommunisert til Jaguar UK så man kan håpe...

Ellers så skal det komme en tredjeparts OBD basert app hvor man skal kunne få ut en god del mer info enn det som ligger i API som både den offisielle jaguarappen og Wattcat bruker.