Elbilforum.no

Bilmerker => Forumbrukerne sin sammenligning og testing av de forskjellige bilene. => Emne startet av: moderator 2 på torsdag 04. april 2019, klokken 10:02

Tittel: Tesla vs iPace
Skrevet av: moderator 2torsdag 04. april 2019, klokken 10:02
I denne tråden kan vi sette opp Tesla sine modeller mot iPace.

Vi bør også ha såpass selvbeherskelse at vi godtar at andre har andre meninger enn oss. All erfaring tilsier at "det vil bli bråk" men vi krever at vi respekterer hverandre og diskuterer sak og ikke person.

Kjør debatt!
Tittel: Sv: Tesla vs iPace
Skrevet av: Counterpointertorsdag 04. april 2019, klokken 10:21
Vil gi moderator kreditt for å forsøke å gjøre noe med problemet, men tviler på om en får til dette uten å gå litt hardere til verks.
Tittel: Sv: Tesla vs iPace
Skrevet av: Thomas Parslitorsdag 04. april 2019, klokken 10:45
"Size matter"

Hele familien på fire dro til Jaguar på Billingstadslette for å se på iPace, som var et alternativene når vi måtte kjøpe ny bil.

Vi likte bilen selv om bagasjeplassen var i minste laget, men benplassen var rett og slett ikke stor nok for oss.
Med forsetene i bakerste posisjon, var det grei benplass foran (jeg er 191cm) men da satt sønnen min så trangt at han klagde.

Kort oppsummert er ikke dette bilen for familier hvor flere er 180-190cm lange.

Deretter gikk turen til Tesla på Rud, hvor vi prøvesatt en Model S.
Den var langt romsligere foran (med setene i bakerste posisjon), men også den var for liten for oss.

Vi endte opp med å prøvekjøre Model X og hele familien ble forelsket (selv etter å ha sittet i Model X før).

Min oppsummering, basert på våre praktisk behov:

Model X over iPace

* Benplass (svært god med fire i bilen, god med seks i bilen)
* Bagasjeplass (svært god med fire i bilen, god med fem men dårlig med seks)
* Supercharger-nettverket (med CCS-adapteret blir de andre laderene en bonus)
* Bedre førerposisjon (for meg på 191cm og kona på 180cm)
* Mulighet for 6-seter

iPace over Model x

* Pris
* Takstativ
* Finish

Negativt Model X
* Må ha skistativ på hengerfeste hvis flere enn fire skal på skitur
* Stor svingradius
* Litt for stor for enkelte p-hus
Tittel: Sv: Tesla vs iPace
Skrevet av: Chimptorsdag 04. april 2019, klokken 12:23
Fin sammenlikning, selvom jeg selvfølgelig ikke er helt enig siden jeg har i pace :)
Model X sitt skistativ på hengerfeste ser så merkelig ut at hvis du må ha skistativ er dette grunn nok til å droppe bilen.
Model X er for stor i mange garasjer, spesielt trangt i mitt sameie så der er det kun enkelte som kan ha den bilen.
Bilen er stor og kjører deretter, i pace og e tron ligger mye bedre på veien.
Designmessig bør jeg ikke kommentere model X men smaken er som kjent som baken.

Plassmessig synes jeg det du skrev var litt interessant, fordi jeg synes i pace er en veldig stor bil. Mange som sier, grunnet jeg har hund på 45 kg, at jeg burde kjøpt en større bil. Men jeg har aldri hatt så god plass før noen gang, bagasjerommet føles som 3x størrelsen på min forrige audi a3 etron. I baksetet er det også mye større plass, mye bredere og lengre. Svært god hodeplass overalt, har en hånd å gå på med mine 183 cm.
Og jeg har da sittet baki, bak setet som jeg på 183 har stilt inn. Det var virkelig massevis av plass, ingen problem.
Så mulig du med 190 velger å sitte veldig mye lenger bak enn meg, men jeg tror det går litt på hva man kommer fra også.
Jeg mener i pace oppleves som svært stor innvendig, og kan aldri se for meg at den ikke passer til en familie på 4 pluss hund.

Edit: er helt enig i at supercharger nettverket har verdi i seg selv. Jeg vil pr i dag ikke vurdere å ta med en annen bil enn tesla nedover i europa og håndtere x antall abonnementer og usikkerhet rundt om ladingen fungerer optimalt. Kanskje neste sommer når ionity er ordentlig på bena.

Tittel: Sv: Tesla vs iPace
Skrevet av: Thomas Parslitorsdag 04. april 2019, klokken 12:49
Vi opplevde forskjellen som så stor at vi ikke en gang spurte om å prøvekjøre iPace.
Selv med setet helt bakerst manglet jeg 1-2cm benplass, noe som rimer med høydeforskjellen vår på 8cm :)

Vi har kjørt en Toyota Avensis stasjonsvogn til nå (bruker Nissan Leaf daglig, Avensis til lengre turer) og bilen før den var en VW Touran syvseter med skiboks. Vi er nok vant til en del plass :)

Hvis vi var litt kortere, ville vi nok trivdes godt i en iPace :)
Tittel: Sv: Tesla vs iPace
Skrevet av: z4rdtorsdag 04. april 2019, klokken 12:51
Man må ikke ha ski på hengerfeste. Med 5-seter X kan man fint ha ski inne i bilen under setene og 5 passasjerer. Gjort dette to vintre på rad nå, med 2. seterad oppe. Foretrekker dette fremover at ting henger på utsiden. Strengt tatt kan man ha ski i skipose inni bilen på 6-seteren også.

Men da er det ingen som ser at man frakter ski  8) ;)
Tittel: Sv: Tesla vs iPace
Skrevet av: Thomas Parslitorsdag 04. april 2019, klokken 17:55
Sitat fra: z4rd på torsdag 04. april 2019, klokken 12:51
Man må ikke ha ski på hengerfeste. Med 5-seter X kan man fint ha ski inne i bilen under setene og 5 passasjerer. Gjort dette to vintre på rad nå, med 2. seterad oppe. Foretrekker dette fremover at ting henger på utsiden. Strengt tatt kan man ha ski i skipose inni bilen på 6-seteren også.

Derfor jeg skrev "hvis flere enn fire skal på skitur" ;)

Jeg har sett på mulighetene for å sette stativ på taket (Seasucker), men føler meg bare passe overbevist (https://elbilforum.no/index.php?topic=37863.0)
Tittel: Sv: Tesla vs iPace
Skrevet av: turfsurftorsdag 04. april 2019, klokken 18:22
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 04. april 2019, klokken 17:55

Derfor jeg skrev "hvis flere enn fire skal på skitur" ;)

Går fint med 5 med ski inne i en Model X.
Tittel: Sv: Tesla vs iPace
Skrevet av: jkirkebotorsdag 04. april 2019, klokken 18:26
Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. april 2019, klokken 18:22
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 04. april 2019, klokken 17:55

Derfor jeg skrev "hvis flere enn fire skal på skitur" ;)

Går fint med 5 med ski inne i en Model X.

Ja, i 5-seter og 6-seter går det. Tror man sliter litt i en 7-seter, ihvertfall med langrennsski.
Tittel: Sv: Tesla vs iPace
Skrevet av: z4rdtorsdag 04. april 2019, klokken 18:49
Siden vi er inne på det praktiske ved bilene, så vil jeg trekke frem en side ved 5-seter X som jeg setter stor pris på:

Ved å ta bort platene bak, slik at bagasjerommet blir «dypere» får jeg enkelt plass til 4 stk 20" dekk/felg stående, slik at jeg kan frakte dekkene mine uten at jeg må slå ned noen seter, og fortsatt ha 5 personer i bilen.
Tittel: Sv: Tesla vs iPace
Skrevet av: turfsurftorsdag 04. april 2019, klokken 19:18
Sitat fra: z4rd på torsdag 04. april 2019, klokken 18:49

Ved å ta bort platene bak, slik at bagasjerommet blir «dypere» får jeg enkelt plass til 4 stk 20" dekk/felg stående, slik at jeg kan frakte dekkene mine uten at jeg må slå ned noen seter, og fortsatt ha 5 personer i bilen.
Frakter du mye rundt på hjulene dine samtidig med hele familien
Tittel: Sv: Tesla vs iPace
Skrevet av: z4rdtorsdag 04. april 2019, klokken 19:45
Hehe, nei, det er ikke så ofte akkurat den situasjonen oppstår, men har aldri hatt den fraktemuligheten før i andre biler jeg har hatt - nå kan jeg hive dekka og unga i bilen og få unna ærender. Det er praktisk, men selvfølgelig ikke noe krav eller showstopper ifm kjøp av bil :)

Tittel: Sv: Tesla vs iPace
Skrevet av: Langbein Risefredag 05. april 2019, klokken 11:01
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 04. april 2019, klokken 12:49
Vi opplevde forskjellen som så stor at vi ikke en gang spurte om å prøvekjøre iPace.
Selv med setet helt bakerst manglet jeg 1-2cm benplass, noe som rimer med høydeforskjellen vår på 8cm :)

Vi har kjørt en Toyota Avensis stasjonsvogn til nå (bruker Nissan Leaf daglig, Avensis til lengre turer) og bilen før den var en VW Touran syvseter med skiboks. Vi er nok vant til en del plass :)

Hvis vi var litt kortere, ville vi nok trivdes godt i en iPace :)

Tror nok det har mer med kroppsfasong å gjøre. Jeg er 190 cm, men har lange bein. Alle biler jeg har prøvd må sjåførsetet settes på bakerste hakk, men jeg må ha setet mer rettoppogned enn de fleste for å nå frem til rattet. Ikke noe problem å sitte bak meg selv i en I-Pace.
Tittel: Sv: Tesla vs iPace
Skrevet av: 4Matic Fanaticfredag 05. april 2019, klokken 14:52
Sitat fra: Langbein Rise på fredag 05. april 2019, klokken 11:01
Tror nok det har mer med kroppsfasong å gjøre. Jeg er 190 cm, men har lange bein. Alle biler jeg har prøvd må sjåførsetet settes på bakerste hakk, men jeg må ha setet mer rettoppogned enn de fleste for å nå frem til rattet. Ikke noe problem å sitte bak meg selv i en I-Pace.
Henger på den, synes også det var rart at det skulle være mer plass i en Avensis enn i I-Pace?
Tittel: Sv: Tesla vs iPace
Skrevet av: Tellusonsdag 10. juli 2019, klokken 18:15
Tesla Model 3 Performance inn på en litt skuffende 4. plass på rekkeviddelisten.

https://www-express-co-uk.cdn.ampproject.org/v/s/www.express.co.uk/life-style/cars/1149053/Electric-car-real-world-range-test-Tesla-Hyundai-Jaguar/amp?amp_js_v=0.1#referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&amp_tf=From%20%251%24s&ampshare=https%3A%2F%2Fwww.express.co.uk%2Flife-style%2Fcars%2F1149053%2FElectric-car-real-world-range-test-Tesla-Hyundai-Jaguar
Tittel: Sv: Tesla vs iPace
Skrevet av: 1000kwhonsdag 10. juli 2019, klokken 20:25
Sitat fra: Tellus på onsdag 10. juli 2019, klokken 18:15
Tesla Model 3 Performance inn på en litt skuffende 4. plass på rekkeviddelisten.

https://www-express-co-uk.cdn.ampproject.org/v/s/www.express.co.uk/life-style/cars/1149053/Electric-car-real-world-range-test-Tesla-Hyundai-Jaguar/amp?amp_js_v=0.1#referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&amp_tf=From%20%251%24s&ampshare=https%3A%2F%2Fwww.express.co.uk%2Flife-style%2Fcars%2F1149053%2FElectric-car-real-world-range-test-Tesla-Hyundai-Jaguar
Ut i fra hva folk rapporterer her på forumet så skulle man jo tro at norsk virkelighet er at Model 3 går lengst? Performance betyr vel ikke så mye..

Tittel: Sv: Tesla vs iPace
Skrevet av: JorElmandag 15. juli 2019, klokken 10:01
TM3 vs Ipace
https://youtu.be/ariBwkoMeFo
Tittel: Sv: Tesla vs iPace
Skrevet av: Counterpointermandag 15. juli 2019, klokken 13:47
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 10. juli 2019, klokken 20:25
Sitat fra: Tellus på onsdag 10. juli 2019, klokken 18:15
Tesla Model 3 Performance inn på en litt skuffende 4. plass på rekkeviddelisten.

https://www-express-co-uk.cdn.ampproject.org/v/s/www.express.co.uk/life-style/cars/1149053/Electric-car-real-world-range-test-Tesla-Hyundai-Jaguar/amp?amp_js_v=0.1#referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&amp_tf=From%20%251%24s&ampshare=https%3A%2F%2Fwww.express.co.uk%2Flife-style%2Fcars%2F1149053%2FElectric-car-real-world-range-test-Tesla-Hyundai-Jaguar
Ut i fra hva folk rapporterer her på forumet så skulle man jo tro at norsk virkelighet er at Model 3 går lengst? Performance betyr vel ikke så mye..
Betyr litt, men det er nok de litt merkelige testkriteriene i den testen som gir dette litt merkelige resultatet. Det er også lettere å få en preformance til å bruke mer strøm med uvøren gassfot.
Tittel: Sv: Tesla vs iPace
Skrevet av: 4Matic Fanaticmandag 15. juli 2019, klokken 14:56
Sitat fra: knut.aulie på mandag 15. juli 2019, klokken 13:47
Betyr litt, men det er nok de litt merkelige testkriteriene i den testen som gir dette litt merkelige resultatet.
Må være noe med engelske veier da? I-Pace går jo lengst i Whatcar sin test over her også..
Tittel: Sv: Tesla vs iPace
Skrevet av: Counterpointermandag 15. juli 2019, klokken 18:43
Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 15. juli 2019, klokken 14:56
Sitat fra: knut.aulie på mandag 15. juli 2019, klokken 13:47
Betyr litt, men det er nok de litt merkelige testkriteriene i den testen som gir dette litt merkelige resultatet.
Må være noe med engelske veier da? I-Pace går jo lengst i Whatcar sin test over her også..
Det er vel skjedd en utvikling siden jeg hadde I-Pace på langlån/prøvekjøring, men jeg tviler på revolusjon. Den var ingen rekkeviddemester for å si det slik.....

Når jeg leser i for eksempel den siste pro and cons Jaguar tråden på dette forumet så angir eiere rundt 35 mil reel rekkevidde, noe som står i kontrast til disse (engelske) testene.......
Tror du seriøst at I-Pace går lengre enn Model 3 under like forhold?
Tittel: Sv: Tesla vs iPace
Skrevet av: 4Matic Fanaticmandag 15. juli 2019, klokken 20:21
Sitat fra: knut.aulie på mandag 15. juli 2019, klokken 18:43
Tror du seriøst at I-Pace går lengre enn Model 3 under like forhold?
Like forhold kan være minusgrader, plussgrader, regnvær, norske landeveier på Vestlandet, eller 18 plussgrader, tørr E6 Oslo-Svinesund.

Jeg tror seriøst at M3 ikke nødvendigvis er den rekkeviddemesteren vs I-Pace som enkelte vil ha den til å være, under alle forhold. Du kjørte vel I-Pace hovedsaklig på høst/vinter?

At M3 går lengre enn I-Pace på tørr motorvei i 120 er helt klart. Samtidig er 35 mil på I-Pace passe pessimistisk og må i tilfelle være under slike forhold, er jo omtrent hva jeg ser av rekkevidde med hard bruk av wattpedalen i daglig pendling inn/ut av Trondheim.
Tittel: Sv: Tesla vs iPace
Skrevet av: Counterpointermandag 15. juli 2019, klokken 22:03
Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 15. juli 2019, klokken 20:21
Sitat fra: knut.aulie på mandag 15. juli 2019, klokken 18:43
Tror du seriøst at I-Pace går lengre enn Model 3 under like forhold?
Like forhold kan være minusgrader, plussgrader, regnvær, norske landeveier på Vestlandet, eller 18 plussgrader, tørr E6 Oslo-Svinesund.

Jeg tror seriøst at M3 ikke nødvendigvis er den rekkeviddemesteren vs I-Pace som enkelte vil ha den til å være, under alle forhold. Du kjørte vel I-Pace hovedsaklig på høst/vinter?

At M3 går lengre enn I-Pace på tørr motorvei i 120 er helt klart. Samtidig er 35 mil på I-Pace passe pessimistisk og må i tilfelle være under slike forhold, er jo omtrent hva jeg ser av rekkevidde med hard bruk av wattpedalen i daglig pendling inn/ut av Trondheim.
Kjørte først i hustrig(kald) vårtemperatur og så på optimalt sommerføre, har ikke kjørt på vinter.

Men med erfaring fra begge biler stiller jeg et stort spørsmålstegn med I-Pace på andreplass og Model 3 på fjerde i en test ja.......

Tittel: Sv: Tesla vs iPace
Skrevet av: 1000kwhtirsdag 16. juli 2019, klokken 18:19
Tror Whatcar må gjøre testen på nytt for ser man på kommentarfeltet på YT så er det ingen tvil om at folks faktiske erfaringer er totalt annerledes.
Tittel: Sv: Tesla vs iPace
Skrevet av: turfsurftirsdag 28. april 2020, klokken 12:39
Har nå gått fra Tesla X til I-Pace, og utenom det mest åpenbare som plass er det to ting som slår meg mest med overgangen.

- Software, det gjelder opplegg for oppdateringer, responsivitet og oversiktlighet. Her er Tesla langt foran.
- Ladenettverk og ladefart. Vi kjørte fra Troms til midt-Norge med I-Pace og i3. Endte opp med at i3en måtte vente på I-Pace. Dette selv med 3 lynlader besøk. Og i nord Norge tør jeg påsta at den eneste elbilen som duger på turer utover rekkevidde er Tesla. Vi var heldig m.t.p. redusert trafikk om dagen, men ferietur til Lofoten uten Tesla er bare å skrinlegge.

Ellers er I-Pace helt klart en mere håndterbar bil i størrelse, med litt mere komfortabelt fjæringsoppsett og bedre seter.
Tittel: Sv: Tesla vs iPace
Skrevet av: Tellustirsdag 28. april 2020, klokken 13:29
Som ny I-Pace fører er det noen tips som er verdt å ta med seg.
  - På samme måte som med Tesla X og S har du mulighet til å forvarme batteri ved avreise. Det er litt mer kronglete med I-Pace, men ikke mindre viktig med tanke på rekkevidde vinterstid.

Du forvarmer ved:
- Fra app sette avreisetidspunkt.
- Bilen må være tilkoblet og det må være tilstrekkelig tid til at bilen blir fulladet.

Det er ikke mulig å forvamre batteri hvis bilen ikke har tid nok til å bli ladet helt full. Du kan selvfølgelig varme opp kupee uavhengig av batteriets fyllingsgrad og hvorvidt du er tilkoblet.
Batteritemperatur har også betydning for ladehastighet, men det vet du selvfølgelig fra før.


Dessuten er det viktig å få tatt disse oppdateringene. Din bil ser ut til å omtrent ikke fått oppdateringer overhodet  :D
Tittel: Sv: Tesla vs iPace
Skrevet av: turfsurftirsdag 28. april 2020, klokken 14:28
Sitat fra: Tellus på tirsdag 28. april 2020, klokken 13:29
Det er ikke mulig å forvamre batteri hvis bilen ikke har tid nok til å bli ladet helt full. Du kan selvfølgelig varme opp kupee uavhengig av batteriets fyllingsgrad og hvorvidt du er tilkoblet.
Batteritemperatur har også betydning for ladehastighet, men det vet du selvfølgelig fra før.


Dessuten er det viktig å få tatt disse oppdateringene. Din bil ser ut til å omtrent ikke fått oppdateringer overhodet  :D
Varmes batteriet hvis man bare starter klima manuelt (gitt at bilen er ferdigladet)?

Har time for 6 (!) utestående aksjoner neste uke.
Tittel: Sv: Tesla vs iPace
Skrevet av: Tellustirsdag 28. april 2020, klokken 17:26
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 28. april 2020, klokken 14:28

Varmes batteriet hvis man bare starter klima manuelt (gitt at bilen er ferdigladet)?


Nei dessverre. Bedre styring av batterivarme og en batteritemperaturviser står høyt på min ønskeliste. Dette er kommunisert til Jaguar UK så man kan håpe...

Ellers så skal det komme en tredjeparts OBD basert app hvor man skal kunne få ut en god del mer info enn det som ligger i API som både den offisielle jaguarappen og Wattcat bruker.