Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla vs iPace

Startet av moderator 2, torsdag 04. april 2019, klokken 10:02

« forrige - neste »

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Counterpointer

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 10. juli 2019, klokken 20:25
Sitat fra: Tellus på onsdag 10. juli 2019, klokken 18:15
Tesla Model 3 Performance inn på en litt skuffende 4. plass på rekkeviddelisten.

https://www-express-co-uk.cdn.ampproject.org/v/s/www.express.co.uk/life-style/cars/1149053/Electric-car-real-world-range-test-Tesla-Hyundai-Jaguar/amp?amp_js_v=0.1#referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&amp_tf=From%20%251%24s&ampshare=https%3A%2F%2Fwww.express.co.uk%2Flife-style%2Fcars%2F1149053%2FElectric-car-real-world-range-test-Tesla-Hyundai-Jaguar
Ut i fra hva folk rapporterer her på forumet så skulle man jo tro at norsk virkelighet er at Model 3 går lengst? Performance betyr vel ikke så mye..
Betyr litt, men det er nok de litt merkelige testkriteriene i den testen som gir dette litt merkelige resultatet. Det er også lettere å få en preformance til å bruke mer strøm med uvøren gassfot.

4Matic Fanatic

Sitat fra: knut.aulie på mandag 15. juli 2019, klokken 13:47
Betyr litt, men det er nok de litt merkelige testkriteriene i den testen som gir dette litt merkelige resultatet.
Må være noe med engelske veier da? I-Pace går jo lengst i Whatcar sin test over her også..

Counterpointer

Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 15. juli 2019, klokken 14:56
Sitat fra: knut.aulie på mandag 15. juli 2019, klokken 13:47
Betyr litt, men det er nok de litt merkelige testkriteriene i den testen som gir dette litt merkelige resultatet.
Må være noe med engelske veier da? I-Pace går jo lengst i Whatcar sin test over her også..
Det er vel skjedd en utvikling siden jeg hadde I-Pace på langlån/prøvekjøring, men jeg tviler på revolusjon. Den var ingen rekkeviddemester for å si det slik.....

Når jeg leser i for eksempel den siste pro and cons Jaguar tråden på dette forumet så angir eiere rundt 35 mil reel rekkevidde, noe som står i kontrast til disse (engelske) testene.......
Tror du seriøst at I-Pace går lengre enn Model 3 under like forhold?

4Matic Fanatic

Sitat fra: knut.aulie på mandag 15. juli 2019, klokken 18:43
Tror du seriøst at I-Pace går lengre enn Model 3 under like forhold?
Like forhold kan være minusgrader, plussgrader, regnvær, norske landeveier på Vestlandet, eller 18 plussgrader, tørr E6 Oslo-Svinesund.

Jeg tror seriøst at M3 ikke nødvendigvis er den rekkeviddemesteren vs I-Pace som enkelte vil ha den til å være, under alle forhold. Du kjørte vel I-Pace hovedsaklig på høst/vinter?

At M3 går lengre enn I-Pace på tørr motorvei i 120 er helt klart. Samtidig er 35 mil på I-Pace passe pessimistisk og må i tilfelle være under slike forhold, er jo omtrent hva jeg ser av rekkevidde med hard bruk av wattpedalen i daglig pendling inn/ut av Trondheim.

Counterpointer

Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 15. juli 2019, klokken 20:21
Sitat fra: knut.aulie på mandag 15. juli 2019, klokken 18:43
Tror du seriøst at I-Pace går lengre enn Model 3 under like forhold?
Like forhold kan være minusgrader, plussgrader, regnvær, norske landeveier på Vestlandet, eller 18 plussgrader, tørr E6 Oslo-Svinesund.

Jeg tror seriøst at M3 ikke nødvendigvis er den rekkeviddemesteren vs I-Pace som enkelte vil ha den til å være, under alle forhold. Du kjørte vel I-Pace hovedsaklig på høst/vinter?

At M3 går lengre enn I-Pace på tørr motorvei i 120 er helt klart. Samtidig er 35 mil på I-Pace passe pessimistisk og må i tilfelle være under slike forhold, er jo omtrent hva jeg ser av rekkevidde med hard bruk av wattpedalen i daglig pendling inn/ut av Trondheim.
Kjørte først i hustrig(kald) vårtemperatur og så på optimalt sommerføre, har ikke kjørt på vinter.

Men med erfaring fra begge biler stiller jeg et stort spørsmålstegn med I-Pace på andreplass og Model 3 på fjerde i en test ja.......


1000kwh

Tror Whatcar må gjøre testen på nytt for ser man på kommentarfeltet på YT så er det ingen tvil om at folks faktiske erfaringer er totalt annerledes.

turfsurf

Har nå gått fra Tesla X til I-Pace, og utenom det mest åpenbare som plass er det to ting som slår meg mest med overgangen.

- Software, det gjelder opplegg for oppdateringer, responsivitet og oversiktlighet. Her er Tesla langt foran.
- Ladenettverk og ladefart. Vi kjørte fra Troms til midt-Norge med I-Pace og i3. Endte opp med at i3en måtte vente på I-Pace. Dette selv med 3 lynlader besøk. Og i nord Norge tør jeg påsta at den eneste elbilen som duger på turer utover rekkevidde er Tesla. Vi var heldig m.t.p. redusert trafikk om dagen, men ferietur til Lofoten uten Tesla er bare å skrinlegge.

Ellers er I-Pace helt klart en mere håndterbar bil i størrelse, med litt mere komfortabelt fjæringsoppsett og bedre seter.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Som ny I-Pace fører er det noen tips som er verdt å ta med seg.
  - På samme måte som med Tesla X og S har du mulighet til å forvarme batteri ved avreise. Det er litt mer kronglete med I-Pace, men ikke mindre viktig med tanke på rekkevidde vinterstid.

Du forvarmer ved:
- Fra app sette avreisetidspunkt.
- Bilen må være tilkoblet og det må være tilstrekkelig tid til at bilen blir fulladet.

Det er ikke mulig å forvamre batteri hvis bilen ikke har tid nok til å bli ladet helt full. Du kan selvfølgelig varme opp kupee uavhengig av batteriets fyllingsgrad og hvorvidt du er tilkoblet.
Batteritemperatur har også betydning for ladehastighet, men det vet du selvfølgelig fra før.


Dessuten er det viktig å få tatt disse oppdateringene. Din bil ser ut til å omtrent ikke fått oppdateringer overhodet  :D

turfsurf

Sitat fra: Tellus på tirsdag 28. april 2020, klokken 13:29
Det er ikke mulig å forvamre batteri hvis bilen ikke har tid nok til å bli ladet helt full. Du kan selvfølgelig varme opp kupee uavhengig av batteriets fyllingsgrad og hvorvidt du er tilkoblet.
Batteritemperatur har også betydning for ladehastighet, men det vet du selvfølgelig fra før.


Dessuten er det viktig å få tatt disse oppdateringene. Din bil ser ut til å omtrent ikke fått oppdateringer overhodet  :D
Varmes batteriet hvis man bare starter klima manuelt (gitt at bilen er ferdigladet)?

Har time for 6 (!) utestående aksjoner neste uke.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 28. april 2020, klokken 14:28

Varmes batteriet hvis man bare starter klima manuelt (gitt at bilen er ferdigladet)?


Nei dessverre. Bedre styring av batterivarme og en batteritemperaturviser står høyt på min ønskeliste. Dette er kommunisert til Jaguar UK så man kan håpe...

Ellers så skal det komme en tredjeparts OBD basert app hvor man skal kunne få ut en god del mer info enn det som ligger i API som både den offisielle jaguarappen og Wattcat bruker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA