Skrevet av Emne: Tesla VS Audi e-tron  (Lest 10874 ganger)

JorEl

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Tesla VS Audi e-tron
« Svar #225 på: tirsdag 03. september 2019, klokken 09:07 »
Man kan ikke helt unngå å undres på om enkelte her faktisk er gamle nok til å ha lappen...
Ser du liker Ipace; fra "nabo-posten" : "Skriker jo litt for min syke mor men klarer ikke å la være når det sies at I-Pace har høyest 'autofilfaktor' i teksten, så settes den likt med eTron i tabellen."

Jeg fikk da med at bilen er tøff :)
PS; det at du bruker den gamle fosile vitsen "om å være gammel nok til å ha lappen" setter meg i et flott og ungt lys ;D Kan jo snu på den og spørre om du egentlig ikke er for gammel til kjøre forsvalig med eller uten lapp :police:

Edit; Her er forresten det jeg skrev i tilfelle du har glemt det :D
Electric brainstorm..

Eltron50; mye bil, liten rekkevidde?   kommer
TM3; like mye bil, best rekkevidde?    kommet
TMS; Mest bil, mer rekkevidde?        kommet
TMX; Romskip med begrenset langdistanse rekkevidde?     kommet
TR2; zoooom, hva var det?   kommer
TMY; Bilrevolusjon?    kommer
Ipace; tøff,dyr,sjelden?   kommet

JorEl

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #226 på: torsdag 05. september 2019, klokken 16:26 »
Okei, jeg skriver her for å ikke lage dårlig stemning. Burde jo skrevet det i Audi/E-tron delen av forumet, men det tør jeg nesten ikke :-X
Ser at man kan ha en avtale om å lade på Ionity om man har E-tron, som koster 189kr pr.mnd=2268Nkr.
Så kommer jo minutt-pris i tillegg.
På Tesla sitt ladenettverk koster det 1,7Nkr for en kw/t. Man kan kjøre mye og langt for dette.

Jeg synes E-tron er et flott alternativ til diesel og bensin, så håper Audi kommer med noe bedre enn dette.

OhmPaPa

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #227 på: torsdag 05. september 2019, klokken 16:57 »
Utfordringen for Audi er vel at de ikke kan bestemme prisen selv. Siden

> IONITY is a joint venture of BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company, and Volkswagen Group with Audi and Porsche.

Av biler på veien i dag er det vel kun e-Tron som kan utnytte Ionity. Og skal de legge prisen så lavt som Tesla så ender vi opp med at BMW, Mercedes og Ford sponser drivstoff til Audi-biler. Og det vil de kanskje ikke?

Forøvrig enig i at e-Tron er en fin elbil.

JorEl

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #228 på: torsdag 05. september 2019, klokken 22:49 »
Får håpe, IONITY is a joint venture, ikke sikter mot stort overskudd da, og heller billig strøm til kundene.
Synes kanskje de første som stilte opp med elbiler, faktisk kunne fått gode betingelser. :)
Selskaps-strukturen legger jeg meg ikke opp i. Kun prisen, den er for høy.

Crown

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #229 på: fredag 06. september 2019, klokken 18:39 »
Pr nå er jo Ionity superbillig på e-tron med sin fastpris på 8 euro. Kommer man inn med 10% får man over 70kWh for 80 kroner og det er jo ikke noe å si på.

Ellers er det helt greit for meg om det på sikt koster det samme som om jeg hadde hatt dieselbil, for langt de fleste er jo hurtiglading unntaket og ikke regelen, som regel lader man hjemme. Det er mye viktigere at det er nok kapasitet enn at det er billig. Da må det også være litt butikk i det for de som driver ladestasjoner. Min spådom er at om ikke så lenge så kommer Elon til å åpne Superchargerne sine også mot betaling for andre merker, gjerne en del høyere pris enn Tesla. For det vil opplagt være butikk i dette, og Tesla trenger penger.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

JorEl

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #230 på: søndag 08. september 2019, klokken 10:41 »
På Tesla sitt ladenettverk, for de som ikke får gratis, er det 1,7kr når man lader med over 60kw og halv pris om man lader under 60kw.
Virker som den prisen du refererer til er kun ut året. Så fra neste år må man betale 189kr pr mnd + ladepris.
Introduksjonspris ca. til slutten av 2019 ³   80,00 NOK / ladeøkt
Fordelspris ca. fra 2020 ⁴   3,20 NOK / kWh
https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-no/tariffs
Edit; Så her har jo E-tron kunder fått litt rabatt dette året.
« Siste redigering: søndag 08. september 2019, klokken 10:42 av JorEl »

Håvar

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #231 på: søndag 08. september 2019, klokken 10:45 »
Min spådom er at om ikke så lenge så kommer Elon til å åpne Superchargerne sine også mot betaling for andre merker, gjerne en del høyere pris enn Tesla. For det vil opplagt være butikk i dette, og Tesla trenger penger.

Det vil på kort sikt gi penger inn til Tesla, men samtidig vil det forringe en av Teslas fremste fordeler. Dersom andre slipper til på superchargerne vil det bli mer kø. Ikke helt sikker på om det vil være lurt av Tesla i det lange løpet.

automat

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #232 på: søndag 08. september 2019, klokken 11:09 »

Det vil på kort sikt gi penger inn til Tesla, men samtidig vil det forringe en av Teslas fremste fordeler. Dersom andre slipper til på superchargerne vil det bli mer kø. Ikke helt sikker på om det vil være lurt av Tesla i det lange løpet.

Tesla har neppe noen ambisjoner om å bli en hurtigladeraktør. Superladerne drives utelukkende for å gjøre bilene Tesla selger attraktive også på langtur.

Jeg tror heller Tesla selger hele superladernettverket fremfor å bli en hurtigladeraktør, men dit er det nok langt frem.

Jeg tror også at en grunnene til at Superladerne virker så smooth, er at Tesla har kontroll på hele kjeden. Litt som Apple vs Windows.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

JorEl

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #233 på: lørdag 21. september 2019, klokken 22:31 »
Denne bør vel legges her, slik at forbrukere kan gjøre et godt valg. Model X Raven(nyeste modell)
https://youtu.be/Wu48rQ2vJms

el-sprell

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #234 på: søndag 22. september 2019, klokken 23:12 »
Denne bør vel legges her, slik at forbrukere kan gjøre et godt valg. Model X Raven(nyeste modell)
https://youtu.be/Wu48rQ2vJms
Pent forbruk med Raven 8) Skulle helst sett at Teslabjørn testet E-tron igjen. For tallene han har på E-tron sliter jeg med å gjenskape, selv med 21". De er for høye:)
Regner med at det kommer en Model X Raven vs E-tron 55 (1000km challenge) video fra Teslabjørn i morgen :+1:
« Siste redigering: søndag 22. september 2019, klokken 23:14 av el-sprell »

gigafactory

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #235 på: mandag 23. september 2019, klokken 12:09 »
Må si det er litt skuffende ladekurve på Raven, E-tron tok inn mye der. Ble en interessant konkurranse, regner med han redigerer og legger ut videoen snart  8)

Crown

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #236 på: mandag 23. september 2019, klokken 15:50 »
Må si det er litt skuffende ladekurve på Raven, E-tron tok inn mye der. Ble en interessant konkurranse, regner med han redigerer og legger ut videoen snart  8)

Ja, håper han regner sammen forbrukt ladetid også så ser vi hvor minuttene ble av. Blir jo aldri 100% nøyaktig med slik test, forskjellige dager, forskjellige forhold og forskjellig trafikk, så feilmargin på opptil 10% er det nok. Synd vi ikke fikk dekktrykket på e-tron heller.

Men det viser jo hvor viktig høy og konsistent ladehastighet er. Toppfart i kW er ikke nok, det er bare for å få fine tall i en annonse, ladekurven over hele spekteret er viktig. E-tron hentet inn veldig mye på å komme raskt til 140-150kW selv med lav SOC, og bli der leeeenge. At noen kommer med en topp på 200kW midt i spekteret med bratt opp- og nedstigning, som også er avhengig av en masse faktorer på forhånd betyr ikke så mye i praksis.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

mahuns

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #237 på: onsdag 09. oktober 2019, klokken 09:51 »
Hva er poenget med å sammenligne E-tron og tesla 3? Blir jo som å sammenligne Mercedes C klasse med GLE. Sikkert flotte biler begge to, men å sammenligne dem blir underlig etter min mening.
2020 E-tron 50 Bestilt
2016 Volvo XC 90