Hva er poenget med å sammenligne E-tron og tesla 3? Blir jo som å sammenligne Mercedes C klasse med GLE. Sikkert flotte biler begge to, men å sammenligne dem blir underlig etter min mening.
Hva er poenget med å sammen ligne etron med X? Det ene er en 4(+1) seter crossover/stasjonsvogn, den andre er en opp til syvseter MPV/crossover.
Ingen av Teslaene er i samme klasse som etron, alle er elbil med firehjulstrekk. Plassmessig er Model 3 nærmest.
At ingen av Teslaene er i samme klasse som e-tron er vel i alle enige i.

At Model 3 er nærmest e-tron plassmessig er imidlertid tøv, for å bruke et pent ord. Slike usannheter florerer dessverre, ettersom menigheten er så sterk at medlemmene tror på disse selv og forteller dem med stor overbevisning til venner og kollegaer, samt i alle kanaler på internett.
I Teslabjørn sin banana box test er det plass til like mange esker i e-tron som i Model X med 6 seter, 23 stk. I Model 3 er det til sammenligning plass til 17 stk.(Da er ikke frunken på e-tron medregnet, Teslabjørn visste ikke bare at den har dobbelt bunn. Jeg har ikke testet en banana box der, men en "duffel bag" str L går i alle fall oppi, og den skal være på 60 l. Så tallet esker er i realiteten nærmere 24 stk. I tillegg er selfølgelig e-tron mer romslig enn Model 3 i kupeen foran, og hvis du ikke fyller hele bilen med pappesker, så er baksetene i en helt annen liga. e-tron sine to ytterplasser er noe av det bedre som finnes i personbiler, uansett drivlinje. Bedre enn f.eks. A6 og Q8 synes jeg, da jeg testet side ved side hos Møller. At noen kan kjøre Model 3 som taxi synes jeg er veldig rart, det er ille nok med Model S.)
En annen grunn til at det er mer naturlig å sammenligne Model X og e-tron er jo at de nå koster omtrent det samme med samme utstyrsnivå og ikke minst at de har relativt like utvendige mål. De veier det samme, de er eksakt like høye, mens Model X er omtrent 10 centimeter lengre og bredre. Model 3 er 600 kg. lettere og både 20 cm. kortere og lavere enn e-tron. Kort sagt; her det faktisk en åpning for å si at du tok feil, @turfsurf
At det selges tre ganger så mange e-tron som Model X i Norge, selv om de henvender seg til samme segment, skyldes nok først og fremst at e-tron kan ha takstativ og skiboks, tror jeg. Samt at den har har gjennomlastingsluke og løsninger for lastsikring, sånn at du
faktisk kan utnytte plassen, og at den har såpass terrengegenskaper at du kan bruke den på elgjakta. I tillegg til at e-tron har fantastiske lys/viskere (ev. m. head-up og night vision) og dører, vinduer og dørhåndtak, både foran og bak, som du slipper å bekymre deg for på vinteren- og å stri med og vente på bestandig. De som trenger mer enn fem seter velger naturligvis likevel MVP'en, men da mister du jo bagasjeplass til alle disse menneskene.

I tillegg er Tesla i ferd med å få et omdømmeproblem. Jeg tror mye av grunnen er at de har overlatt all markedsføringen til eierne. Eller skal vi si fansen, for slett ikke alle er eiere. Og til en smågal leder. Jeg digget presentasjonen til Musk av Tesla Semi og Roadster 2.0. Etter det har det stort sett vært oppgulp på twitter med spark til konkurrenter og en selvgodhet som er lite kledelig for et selskap som faktisk ikke er best på alt. Og hva skjedde med "accelerate the world's transition to sustainable energy"?