Tesla VS Audi e-tron

Startet av moderator 2, torsdag 04. april 2019, klokken 10:01

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: elektro på tirsdag 23. april 2019, klokken 08:07

- Audi har dobbelt så kraftig regen, også når bilen er fulladet
- Audi har prediktiv ACC og sømløs regen ved bremsing
- Audi har mulighet for å rulle/seile
- Audi har bedre kjøling av batteri og drivverk
- Audi har ikke vampire drain
- Audi har mer nøyaktig forbrukstall uten «heat loss»
- Audi har mindre degradering
- Audi har tidsstyring av lading og klima
- Audi har ladeluke på begge sider og er klargjort for induktiv lading
- Audi kan anslå rest rekkevidde i prosent på mange waypoints og lar deg sette opp en fullstendig rute, med rutealternativer, sånn som man er vant med i Google Maps.
- Audi forsøker å vise en så reell rekkevidde som mulig, basert på mange faktorer, og er heller litt pessimist, i stedet for å bruke en konstant verdi basert på rolig kjøring i Californias klima. Rekkevidden vises grafisk på kartet. Fint for uerfarne elbilister. Personlig trivdes jeg godt med Typical, jeg bruker uansett kalkulatoren aktivt, og ble mer glad av
den, men å sminke sannheten er vel ikke bra, elbilteknisk.

Når det gjelder ladenettverket, vil jeg si det er 1-1. Supercharger er overlegent pt. Jeg er også redd det vil ta tid å få CCS til å fungere sømløst mellom forskjellige operatøre
- Audi lar deg jo ikke lade batteriet fullt, så at den har regen tilgjengelig på topp er jo ikke så rart.
- Uforutsigbar regen og manglende enpedal er ikke ett pluss.
- Rulle er tull og uforutsigbart for de som kjører bak.
- Bedre kjøling av batteri?
- Vampire drain har vel lite elbilteknisk betydning.
- Hvordan man velger å presentere forbrukstallene er nå en preferanse. Om man kaller det høyere forbruk grunnet varmetap eller lavere kapasitet i batteriet er to sider av samme sak.
- Midre degradering vil jeg gjerne se dokumentasjon på.
- Tidsstyrt oppvarming har vel fint lite med elbilteknisk å gjøre.
- Sånn som Tesla gjør når den velger ladestasjoner for deg automatisk mener du?
- GOM er en forbedring. Right. En vits er vel mere riktig.
- Å si at det er 1:1 blir litt for dumt, når Ionity og co knapt har begynt utrullingen. Og det blir aldri bedre enn 2-1 i Teslas favør så lenge Tesla og kan lade på alle CCS stasjoner.

I tillegg:
- Tesla HAR en sømløs ladeopplevelse på eget nettverk + muligheten for å lade på alle andre.
- Selv med en vesentlig større bil bruker Tesla mindre strøm, og ikke kun i motorveifart. Ref elbilforeningens test. Om sommeren blir sannsynligvis forskjellen større.
- Tesla har kontant respons på gasspedalen.
- Tesla ruter deg fra start til mål, sier fra når du må lade og hvor lenge, uten at du må planlegge selv. Varsler om ladere ute av drift og viser belegg på ladestasjonen.
- Tesla har fungerende OTA og ikke firmware update som kan brickes av klåfingrede mekanikere (noe som tydeligvis allerede har skjedd på flere etron).
- Audi har dårligere akselerasjon.
- Audi har lav toppfart.
- Audi har lavt plasserte skjermer.
- Audi har alt for mange knapper enda.
- Audi har greid det kunstykket å lage en bil som er stor utvendig og liten innvendig.
- Audi tviholder på gamle fossile konvensjoner som startknapp og manuell låsing av bil.
- Ikke alle liker Audis bling interiør over Teslas minimalisme. Ihvertfall ikke jeg.

Ellers anbefaler jeg deg å se Teslas Autonomy event før vi diskuterer Autopilot/selvkjøring igjen.

Og motorjournalister er som folk flest, liker best det de er vant til...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

- Audi har bedre kjøling av batteri og drivverk

Jeg lurer litt på denne. Audi har jo en boost-funksjon, som kun tillater maks effekt noen sekunder av gangen. Er det andre grunner en mangelfull kjøling som er årsaken til at de har valgt denne løsningen?

Tesla gir deg full tilgang helt til du treffer varmesperra. Så kan man jo diskutere hva som er best, prevantiv begrensning eller faktisk begrensning.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Imagine

Tursurf skrev mye, men bet meg merke i følgende:

«Vampire drain» eller som alle andre ville sagt ddet, tap av strøm når bilen ikke er tilkoblet på 2-3% daglig, er det fantastisk deilig å slippe å forholde seg til. Ikke elbilteknisk? Jeg har i alle fall ikke hatt andre biler som har lekket drivstoff, verken strøm eller bensin.

Regenerering klarte jeg ikke finne igjen artikkelen (svensk selvfølgelig) der de testet forskjellen. Men e-tronen de testet hadde minst 50% bedre regenerering enn Teslaen.

automat

Enig i at «Vampire drain» er en ulempe. Ikke noe problem i det daglige, men Tesla burde hatt en dvalemodus, som kunne aktiveres ved behov.

Hva er bedre regenerering? Raskest mulig fra 100-0? Jeg finner Teslas regenerering kraftig nok for alle mine behov, og den er enkel å justere med wattpedalen. Hvordan er Audi bedre?
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Imagine

Hvor mye en bil bremser når du slipper gassen er nok en softwareprogramering og noe annet en regenerering.
E-tron regenererer mer om du tråkker på bremsen før den kobler inn bremsene. Overgangen merkes ikke i motsetning til hos f eks I-Pace. Regenereringen i etron ser man også i måleren i instrumentpanelet.

E-tron har dessuten et bremsesystem som renser skivene for smuss slik at de ikke ruster så lett som f eks i3 ved for pen kjøring.

automat

OTA? 1-1. Tja, man vil jo også kunne kjøpe ekstra funksjoner, f.eks. park assist, Matrix LED lys osv. i e-tron ila. året.

Kjøpe? Jeg betalte ingen ting for dashcam eller «pin to drive».
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

z4rd

SitatBuying a car in 2019 that can't upgrade to full self-driving is like buying a horse instead of a car in 1919.

And the only car that has the hardware for full self-driving is a Tesla.

https://cleantechnica.com/2019/04/14/the-mystery-of-tesla-model-3-demand/

Når vi kjører på med pissing-contest så må jeg si at regenering når du tråkker ekstra på bremsen er litt «so what?». Er nok ikke den faktoren som gir mest rekkevidde sammenlignet med f.eks  aerodynamikk eller en effektiv drivlinje.

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

Sitat fra: Imagine på tirsdag 23. april 2019, klokken 17:36

«Vampire drain» eller som alle andre ville sagt ddet, tap av strøm når bilen ikke er tilkoblet på 2-3% daglig, er det fantastisk deilig å slippe å forholde seg til. Ikke elbilteknisk? Jeg har i alle fall ikke hatt andre biler som har lekket drivstoff, verken strøm eller bensin.

Regenerering klarte jeg ikke finne igjen artikkelen (svensk selvfølgelig) der de testet forskjellen. Men e-tronen de testet hadde minst 50% bedre regenerering enn Teslaen.
Nei, vampire drain er drift av datasystemer som har fint lite med elbil biten å gjøre. At det hadde vært bedre uten er soleklart, men har i praksis svært liten betydning.

Mener regenerering til etron er minst dobbel så kraftig som Tesla, men det hjelper jo ikke hvis den ikke er tilgjengelig uten å bytte pedal...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Imagine

Men man kjører vel ofte på ACC på langturer og da regenererer den meget bra i nedoverbakker.

Og til bykjøring er det fint å bremse inn mot lyskryssene og rundkjøringene. Og da kan man fint ballansere maks regenerering med bremsen. Bilen kunne gjerne ha hatt et eller to nivåer til på girspaken på rattet i forhold til regenerering. Er moro å «gire ned» før rundkjøringer og lyskryss. Kanskje det kommer på en fremtidig software-oppdatering?  ;)

Men hva er galt med å bruke bremsepedalen egentlig?

turfsurf

Sitat fra: Imagine på tirsdag 23. april 2019, klokken 21:59
Men man kjører vel ofte på ACC på langturer og da regenererer den meget bra i nedoverbakker.

Og til bykjøring er det fint å bremse inn mot lyskryssene og rundkjøringene. Og da kan man fint ballansere maks regenerering. Bilen kunne gjerne ha hatt et eller to nivåer til på girspaken på rattet i forhold til regenerering. Er moro å «gire ned» før rundkjøringer og lyskryss. Kanskje det kommer på en fremtidig software-oppdatering?  ;)
Regenerering på ACC i nedoverbakker er fint, 80kW holder til ganske bratte bakker dog, men mere er klart bedre.

Ellers foretrekker jeg å styre regen med en pedal inn mot rundkjøring, i stedet for å bytte til bremsepedal eller fikle med girspak. Men det er jo en smakssak...

elektro

Uff da, tråkket visst på noen ømme tær her. Min post var egentlig en, litt lang, kommentar til @Automat sin påstand om at det bare er på hurtigladehastighet Audi slår Tesla, når det gjelder det elbiltekniske. La oss snu på det, hva er det Tesla er lengre fremme på enn Audi, rent elbilteknisk? Eller bilteknisk, for den sakens skyld.. La oss for anledningen ladenettverket, OTA og Autopilot ligge.

Mange spørsmål om dokumentasjon på ting i listen jeg laget, det tolker jeg som en aksept for at hvis påstandene kan bevises, så er Audi bedre på hvert av disse punktene. :) Jeg kan ta for meg noen av dem:

- Jeg føler at det at Audi sine 220kW er bedre enn Tesla sine 80kW(?) regenerering, er unødvendig å bevise. Det er godt dokumentert. At noen foretrekker enpedalkjøring, forandrer ikke det faktum om at Tesla sin løsning er den minst sofistikerte på markedet. Også sett opp mot Leaf osv. Tesla sin regen er alltid på, har to styrkegrader som styres i menysystemet på storskjermen. Rører du bremsepedalen, er det rent energitap. Så kan man likevel foretrekke Tesla sin løsning, og si at det ikke spiller så stor rolle for forbruket, at aerodynamikk er viktigere, men man kan ikke si at det er elbilteknisk bedre å bruke bremseskivene enn å regenerere.

Se også https://www.audi-mediacenter.com/en/technology-lexicon-7180/driver-assistance-systems-7184#predictive-efficiency-assist (Dette fungerer uavhengig- eller sammen med vanlig ACC, men kan også skrus helt av.)

- Og når gjelder kjøling, se bare på ladekurven, og hør hvor lite bilen bråker ved 150kW hurtiglading. Det står litt om det her, https://audi-encounter.com/en/e-tron-3 Man kan praktisk talt føle hvor jevnt e-tron presterer, mens man med Teslaen kan føle hvordan ytelsen forandrer seg ettersom batteriet er kaldt/varmt eller tomt/fullt. Begge deler har sine fordeler/ulemper, selvfølgelig. Det er energikrevende å regulere temperaturen i tide og utide, og 40 meter slanger, pumper og kjølevæske veier. Å si at Tesla er bedre elbilteknisk på noen av disse punktene rimer imidlertid ikke for meg, men det er en enkel og effektiv konstruksjon og tillater brukeren å utforske grensene. Det er en annen tilnærming. Lik gjerne Tesla sin løsning, men det er ikke elbilteknisk bedre med mindre temperaturkontroll.

(I forhold til OverBoost funksjonen, er det ikke sånn at man merker noen forskjell fra Tesla ved kjøring. Den varer i ca. 8 sekunder, omtrent på det tidspunktet du mister lappen hvis du startet fra stillestående- på motorvei. Se "PetrolHead" videoen ved ca. 7:10 eller den i bunn her. Performance og Ludi er selvfølgelig MYE raskere, og alle Tesla modeller er bråere de første meterene, helt til akslingen ryker, men det er altså ikke sånn at du bare har en "liten ekstra boost" på et par sekunder e-tron. Bare for å oppklare dette. Men du må kjøre i Sport, ellers er den slappere enn Chill.)

- Mindre degradering ved å bruke en mindre andel av det fysiske batteriet anser jeg også som en no-brainer, unødvendig å bevise. Og at det er denne bufferen som gir regen. med fulladet batteri og 50kW lading helt til 100%, selvfølgelig. Kanskje ikke noe elbilteknisk, mer valg fra Audi sin side. Jeg kan gå med på å stryke det som har med dette å gjøre.

- Vampire drain er selvfølgelig fordi Teslaen alltid er på, noe som gir raskere App og raskere Start når du skal kjøre. Fing, men det er likevel et ganske stort issue for mange, på flyplasser, hytter og f.eks. ved byparkering. Man kan sette S og X i sleep mode, men fremdeles er det noe vampire drain, og man får i tillegg problemer med å få kontakt med bilen igjen.

- Dette med rekkevidde visnig, GOM vs. Typical osv, var bare forsøk på å vise ting som Audi har gjort for å gjøre elbiler mer brukervennlig, det regner jeg som elbilteknisk. Jeg mener GOM treffer bedre enn en optimistisk konstant i de fleste situasjoner, men markedsføringsmessig og psykologisk er GOM naturligvis en katastrofe. Og er ikke ladeluke på begge sider smart, elbilmessig? Eller induksjonslading? Tidsstyring? Ok, da er vi bare uenig. Det er helt fint. Men at de oppgir forbruk som er lavere enn det man faktisk har, er bare ikke greit.

Jeg er fortsatt fan av Tesla, og jeg kan gå med på å si "elbil er best, ingen protest", men som elblientusiast føler jeg at jeg må si fra når enkelte påstår at Audi ligger etter Tesla elbilteknisk. Det er forskjellige biler, men jeg er redd litt for mye av Teslas suksess bunner i mangelen på noe annet, frem til nå.

https://www.youtube.com/watch?v=gkLhCgK9k7w
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Og så spisset det seg plutselig. S og X med 10% bedre rekkevidde, bedre ytelse og opp til 200kW lading. Da er X SR sannsynligvis på linje med etron rekkevidde på motorvei (375km WLTP), og Model S LR med 610km WLTP gruser alle. I tillegge har de fått adaptiv prediktiv luftfjæring. Spennende å se hvor bra den blir. Og, ja, alle har nå en toppfart på 250km/t og forbedret akselerasjon.

Og det er dette jeg legger i elbilteknisk. Hvor effektiv er bilen. Hvor lett er den å bruke i hverdagen. Med varsel om du kommer utenfor rekkevidde til kjente ladere, og automatisk planlegging av ladestopp på lengre turer gruser dette alle andre. Skjønt, mange ladestopp blir det ikke med LR i Norge. Kun 50mil+ turer...

Imagine

Sitat fra: turfsurf på onsdag 24. april 2019, klokken 07:01
Og så spisset det seg plutselig. S og X med 10% bedre rekkevidde, bedre ytelse og opp til 200kW lading. Da er X SR sannsynligvis på linje med etron rekkevidde på motorvei (375km WLTP), og Model S LR med 610km WLTP gruser alle. I tillegge har de fått adaptiv prediktiv luftfjæring. Spennende å se hvor bra den blir. Og, ja, alle har nå en toppfart på 250km/t og forbedret akselerasjon.

Og det er dette jeg legger i elbilteknisk. Hvor effektiv er bilen. Hvor lett er den å bruke i hverdagen. Med varsel om du kommer utenfor rekkevidde til kjente ladere, og automatisk planlegging av ladestopp på lengre turer gruser dette alle andre. Skjønt, mange ladestopp blir det ikke med S100 i Norge. Kun 50mil+ turer...

Model S SR kan allerede «bygges» og bestilles. Kr 77 400 billigere enn Long Range. Long Range er fortsatt oppgitt til 610km rekkevidde (vs 450km for SR) og har nå 0-100 på 3,8. Ikke mye forskjell så kanskje man hadde gått for en LR likevel selv om man egentlig ikke trenger rekkevidden?

For de som bor i Oslo og jobber i f eks Bergen og dermed pendler Oslo-Bergen og trenger slik rekkevidde daglig er dette en knallbra bil og kanskje eneste alternativet.
Synes det derimot dessverre er svært få utstyrsvalg man kan ta i forhold til f eks I-Pace og E-tron og da det mangler tilgjengelighet på for meg vesentlig utstyr kan jeg uansett ikke se nærmere på bilen. Dersom jeg skulle bli fristet av en Model S måtte jeg ha flere farger å velge i, og felger, panorama soltak må bli tilvalg igjen, savner også head up display, bedre frontlys (helst adaptive matrix), helst mulighet for hengerfeste, helst et par setevalg, soft close.
Kjøreteknisk ønsker jeg bedre komfort og støydemping enn det man får i Model S, men Model S er Model S på godt og vondt. En fin bilmodell til tross for alderen. Teslas klart beste/fineste bilmodell og eneste alternativ jeg kunne hatt. Men de kunne gjerne endret hekkdesignet litt nå.

Slik vurderer jeg den opp mot min situasjon:
Fullspekket uten autopilot (jeg liker ikke autopiloten) kommer LR med 21» opp i 863-890.000+ vinterhjul. Jeg betalte kontant rett under 900 for e-tron med det meste inkludert vinterhjul. Og når akselerasjon og rekkevidde er nok så ser jeg ingen fordeler jeg skulle fått i Model S vs E-tron. Uansett såpass forskjellige bilmodeller/biltyper dette at de egentlig ikke konkurrerer direkte.

turfsurf

Sitat fra: Imagine på onsdag 24. april 2019, klokken 07:59
Model S SR kan allerede «bygges» og bestilles. Kr 77 400 billigere enn Long Range. Long Range er fortsatt oppgitt til 610km rekkevidde (vs 450km for SR) og har nå 0-100 på 3,8. Ikke mye forskjell så kanskje man hadde gått for en LR likevel selv om man egentlig ikke trenger rekkevidden?
Alle S og X i konfiguratoren er de nye. LR med 610km rekkevidde er den nye, og det er WLTP. Tidligere var LR oppgitt til 650km NEDC.

z4rd

Sitat fra: elektro på onsdag 24. april 2019, klokken 00:31
Det er forskjellige biler, men jeg er redd litt for mye av Teslas suksess bunner i mangelen på noe annet, frem til nå.

Du mener virkelig at e-tron utfordrer Tesla sitt grunnleggende fundament for suksess?

Tesla er ganske mange år foran alle andre på full selvkjøring.
Mulig du allerede har gjort det, men anbefaler deg å se på Autonomy Day videoen. Dette viser hvor Tesla er på vei.

Et lite sitat:

SitatWhen Tesla designed Model 3, they knew exactly that this car will be used for robotaxi.
They knew power consumption is important, so they had to design their own chip. Which also saves money in the long run. They knew driving requires vision. So cameras are required regardless how good Lidar could become.

Tesla har investert kraftig og skaffet seg de beste ingeniørene innenfor disse feltene. De fleste andre gjør det mye for show for å vise at de henger med. Når andre selskaper bruker sine PR/marketing-avdelinger og byråer til å promotere og informere - så bruker Tesla sine egne utviklingsteam med ingeniører til å formidle informasjon og nyheter...

e-tron eller andre fete elbiler utfordrer ikke Tesla sin suksess.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA