Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla VS Audi e-tron

Startet av moderator 2, torsdag 04. april 2019, klokken 10:01

« forrige - neste »

4Matic Fanatic

Sitat fra: Busa på torsdag 11. februar 2021, klokken 12:25
...tanke på at Tesla har tilgang til langt flere ladere, følgelig er risikoen for ladekø mye mindre.
Synspunkter?
Hvis du ikke har andre måleparametre enn ladehastighet og rekkevidde er nok valget greit - er behovet du skal ha dekket å jevnlig kjøre til Italia eller Stavanger er sannsynligvis Tesla i en særstilling enda noen år, pga ladeinfrastruktur.

Selv kjører jeg godt over snittet i Norge med 20-25000km pr. år, men likevel er det måneder mellom hver gang jeg trenger å lade utenfor hjem/jobb...

hemi

Tesla er nok dessverre drastisk bedre enn alle  på lange turer, og tesla vs bensinbil er ganske trist på langtur.

Danmark og sånn er en prøvelse i saktekjøring og lading.

Men det går iaf ganske ok, med tesla. Med andre biler er du dønn avhengig av ionity nedover europa.

Corny

Prøvekjørte Audi e-tron og Model Y i helgen. Har kjørt Model S i åtte år og vært superfornøyde med den, så jeg var ganske sikker på at Model Y ville bli en klar favoritt.

Men etter å ha først kjørt e-tron, og så rett etterpå gå over i Model Y, ble jeg veldig skuffet over støynivået i Model Y. Det var så stor forskjell at for oss kan det være avgjørende for hvilken bil vi velger. Jeg er usikker på hvilke dekk og dimensjon som var på Y'en, og om det var det som gjorde forskjellen, men det var veldig stor forskjell.

Når jeg sjekket mer spesifikasjoner på begge bilene i dag, ble jeg veldig overrasket over at forbruket er så mye større på e-tron vs. Y (i teorien).
24,3 kWt/100 km på e-tron og 16,9 på Y.
Det vil si at e-tron har 44 % høyere forbruk enn Model Y, og er dermed også 44 % dyrere å kjøre pr. kilometer (forutsagt at de oppgitte tallene stemmer i virkeligheten)

Støy: Audi 1 - Tesla 0
Forbruk: Audi 0 - Tesla 1
Blå S85 utlevert 6.12.13 i Sandnes/Stavanger

elektro

Sitat fra: Corny på søndag 13. februar 2022, klokken 20:15
Prøvekjørte Audi e-tron og Model Y i helgen. Har kjørt Model S i åtte år og vært superfornøyde med den, så jeg var ganske sikker på at Model Y ville bli en klar favoritt.

Men etter å ha først kjørt e-tron, og så rett etterpå gå over i Model Y, ble jeg veldig skuffet over støynivået i Model Y. Det var så stor forskjell at for oss kan det være avgjørende for hvilken bil vi velger. Jeg er usikker på hvilke dekk og dimensjon som var på Y'en, og om det var det som gjorde forskjellen, men det var veldig stor forskjell.

Når jeg sjekket mer spesifikasjoner på begge bilene i dag, ble jeg veldig overrasket over at forbruket er så mye større på e-tron vs. Y (i teorien).
24,3 kWt/100 km på e-tron og 16,9 på Y.
Det vil si at e-tron har 44 % høyere forbruk enn Model Y, og er dermed også 44 % dyrere å kjøre pr. kilometer (forutsagt at de oppgitte tallene stemmer i virkeligheten)

Støy: Audi 1 - Tesla 0
Forbruk: Audi 0 - Tesla 1

For meg er også støy og komfort helt avgjørende, samt det å ha fysiske knapper til det mest nødvendige (som å stille speil, viskere etc.), praktiske detaljer rundt last- og lastsikring og det å kunne kjøre uten tvungen regen. Når det gjelder forbruk, har du regnet på hva det egentlig betyr i kroner å øre? Jeg tror 44% merforbruk er noe høyt, dersom man snakker om brutto årssnitt. Altså inkl. forvarming av batteri, ladetap, justert for tripteller misvisning, «tomgang», osv. (Min e-tron brukte i snitt 22% mer enn min 2016 Model S75D de to førsre årene med samme kjøremønster.) Men at det dreier seg om over 35% ift. Model Y er ganske sikkert.

Uansett, la oss si at gjennomsnittlig strømpris er 2,50 kr. per kWh inkl. noe hurtiglading, og at du kjører 15.000 km. per år. Hvis Model Y bruker 174 Wh/km koster det 6.525 kroner. Hvis e-tron 55 quattro bruker 44% mer, altså 250 Wh/km, koster det 9.375 kroner. Det er en forskjell på i størrelsesorden 2.850 kroner i året, eller 238 kroner per måned i energikostnader.

Noen synes det er kult med lavt forbruk i seg selv. Noen er veldig opptatt av rekkevidde. Noen ytterst få synes det er viktig av etiske årsaker. Eller en blanding. Felles for de fleste som vektlegger lavt forbruk i stor grad, er at de tror de sparer masse penger.

Kostnadene ved å ha bil ligger imidlertid helt andre steder enn på energiforbruk. Dette er det merkelig nok veldig få YouTubere som tar for seg. ;) Den største posten er verditap/finansiering. Sånn sett gir jo Model Y mer mening enn e-tron. Uten å gå dypere ned i materien mht. verditap, forsikring osv;

Ifølge OFV koster en (ny) elbil til 600.000 rundt 111.000 kr/år. https://elbil.no/dyrere-a-eie-bil-men-elbil-er-klart-billigst/ Det tilsvarer vel omtrent en ny Model Y Long Range. En fornuftig spec'et e-tron til 800.000 koster 135.000 kr/år. Det er to tusenlapper i måneden. Da er nok ikke merforbruket regnet inn, og man kan alltids bestride disse tallene, men det gir et godt bilde på virkeligheten.

Brannfakkel: Hvis både komfort og økonomi er viktig, er det sikkert at noen av disse er riktig bil i det hele tatt? Hva med å se til Mercedes EQB (uten mulighet for taklast), BMW iX3 (kun bakhjulstrekk) eller ID.4/ENYAQ/Q4?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

4Matic Fanatic

Jeg blir (ganske ofte) noe matt av nivået på elbildiskusjoner og tester i media.
Det virker i det store og hele som det er to måleparametre som benyttes for å si hvor bra en bil er - forbruk/rekkevidde og ladehastighet.

Som det så tydelig vises her - forbruk er da ingen dealbreaker samme hva man velger, det er verditapet som koster og en dyrere bil koster mer. So what, om det er den du vil ha?

Selv har jeg en bil jeg fremdeles etter 3,5 år og 83000km blir glad av å kjøre, av å se på enten jeg sitter i bilen eller står utenfor, den er suveren enten det er svingete asfaltlandevei eller 30cm løssnø, brøytekanter og høye fortauskanter som skal forseres. Likefullt er denne bilen totalt død i markedet i Norge i dag, den hverken omtales eller vurderes av noen - pga ladehastigheten?



Hallgrim86

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 13. juli 2022, klokken 13:19
Jeg blir (ganske ofte) noe matt av nivået på elbildiskusjoner og tester i media.
Det virker i det store og hele som det er to måleparametre som benyttes for å si hvor bra en bil er - forbruk/rekkevidde og ladehastighet.

Som det så tydelig vises her - forbruk er da ingen dealbreaker samme hva man velger, det er verditapet som koster og en dyrere bil koster mer. So what, om det er den du vil ha?

Selv har jeg en bil jeg fremdeles etter 3,5 år og 83000km blir glad av å kjøre, av å se på enten jeg sitter i bilen eller står utenfor, den er suveren enten det er svingete asfaltlandevei eller 30cm løssnø, brøytekanter og høye fortauskanter som skal forseres. Likefullt er denne bilen totalt død i markedet i Norge i dag, den hverken omtales eller vurderes av noen - pga ladehastigheten?

Dette går over. Det var som da alle telefonene skulle være små. Men om man eier en slik er det lett å se alt igjennom sin egen brille, kanskje vi også er offer for det.

Om du lader hjemme har du maks erpar KW, om du tenker at du kan ofre 20 min ved hver hurtiglading kan du ølutselig velge i mye spennende. Jeg har selv en stygg andunge sånn sett, ombygd fossilbil med bakhjulstrekk og dårlig hengervekt. Alternativet var å sitte i en bråkete bil i timesvis hver uke.

Man skal kjøre bilene også. Kos deg på veien, er ingen som kan si det var et sårlig kjøp om du smiler fra øre til øre hver tur.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Hallgrim86 på onsdag 13. juli 2022, klokken 13:40
Man skal kjøre bilene også.
Nettopp, og på veien er det nok større forskjell mellom eTron og TMY enn noen prosent strømforbruk...  ;)

Hallgrim86

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 13. juli 2022, klokken 13:50
Sitat fra: Hallgrim86 på onsdag 13. juli 2022, klokken 13:40
Man skal kjøre bilene også.
Nettopp, og på veien er det nok større forskjell mellom eTron og TMY enn noen prosent strømforbruk...  ;)

Absolutt. E-Tron bruker mye strøm, men det trenger ikke bli stor forskjell på årlig drivstoff-forbruk. På veien er det en av de mest komfortsble elbilene, selv med nye flaggskip som har kommet. Rett og slett utrolig godt støydempet og med stabile og gode kjøreegenskaper. Jeg forstår godt folk som kjøper E-Tron, 60S er helt rå - Audi har er skikkelig barskt design i tillegg.

Kun egne meninger selvfølgelig. Unntatt støy da, det er jo målt.

geear

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 13. juli 2022, klokken 13:19
Jeg blir (ganske ofte) noe matt av nivået på elbildiskusjoner og tester i media.
Det virker i det store og hele som det er to måleparametre som benyttes for å si hvor bra en bil er - forbruk/rekkevidde og ladehastighet.

Som det så tydelig vises her - forbruk er da ingen dealbreaker samme hva man velger, det er verditapet som koster og en dyrere bil koster mer. So what, om det er den du vil ha?

Selv har jeg en bil jeg fremdeles etter 3,5 år og 83000km blir glad av å kjøre, av å se på enten jeg sitter i bilen eller står utenfor, den er suveren enten det er svingete asfaltlandevei eller 30cm løssnø, brøytekanter og høye fortauskanter som skal forseres. Likefullt er denne bilen totalt død i markedet i Norge i dag, den hverken omtales eller vurderes av noen - pga ladehastigheten?
Hvis det er i-Pace det gjelder, så er det nok mer nyansert enn som så.. for de fleste. For min del har den treg og utdatert infotainment, er traust og kjedelig, den har dårlig plass, den har ubrukelig hengervekt, den har elendig ladehastighet, den har dårlig effektivitet/høyt forbruk, den har høyt verditap, og i tillegg er den relativt kostbar. Hadde den kostet 5-600k så hadde det hjulpet, men for 800k+ så har den mange mangler. Vet mange liker designet, men personlig syns jeg den er mindre pen fra siden og bakfra.. så da er det liksom ikke så mange begrunnelser igjen for å kjøpe. MEN, det skal sies at jeg har browset i-Pace på Finn relativt nylig, som vurdering til bil nummer to. Per nå må jeg legge ut godt 100k i mellom for å få en 2019/2020 i-Pace i stedet for vår 2019 e-Niro.. med tanke på at Niroen kostet 400k alt inkl så er det ganske absurd hvor høyt verditap det har vært på i-Pace kontra de fleste andre. Det høyeste verditapet jeg har hatt på elbil til nå er 50k/år (Model X over fire år), men det er ingenting i mot i-Pace... og for eksempel Model Y-en som snart er et år gammel, er omtrent 70k OPP.

Hallgrim86

Vi er nok like forskjellig i valg av elbil som vanlig bil. Noen setter en E-Niro opp imot en I-Pace (uten humor) 😅

i-Pace frir til den som setter tullete verdier først (i de nøkternes øyne). Min svigerfar kjøper biler uten utstyr, plastratt og helst uten radio. Mår han ser skinntrukne dører, individual ditt og datt så hilmer han med øynene. Det samme med E-Tron, hvor du får råe ytelser og høy standard med kort rekkevidde og rå lading.

Hadde jeg valgt kun etter plass, forbruk og snnenhåndsverdi hadde jeg kjørt mye kjedelig, og keg hadde valgt bort noen av de virkelige stjernene i min bilhistorikk.

Helsigvis finnes det tullinger der ute som ofrer litt ladefart og velger noe spennende - for alternativet er aå dørgende kjedelig.

Vollis47

Sitat fra: Hallgrim86 på søndag 17. juli 2022, klokken 18:07
Vi er nok like forskjellig i valg av elbil som vanlig bil. Noen setter en E-Niro opp imot en I-Pace (uten humor) 😅

i-Pace frir til den som setter tullete verdier først (i de nøkternes øyne). Min svigerfar kjøper biler uten utstyr, plastratt og helst uten radio. Mår han ser skinntrukne dører, individual ditt og datt så hilmer han med øynene. Det samme med E-Tron, hvor du får råe ytelser og høy standard med kort rekkevidde og rå lading.

Hadde jeg valgt kun etter plass, forbruk og snnenhåndsverdi hadde jeg kjørt mye kjedelig, og keg hadde valgt bort noen av de virkelige stjernene i min bilhistorikk.

Helsigvis finnes det tullinger der ute som ofrer litt ladefart og velger noe spennende - for alternativet er aå dørgende kjedelig.

Og hva slags biler er det slike «tullinger» kjører?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Hallgrim86

#266
Sitat fra: Vollis47 på fredag 22. juli 2022, klokken 13:30
Sitat fra: Hallgrim86 på søndag 17. juli 2022, klokken 18:07
Vi er nok like forskjellig i valg av elbil som vanlig bil. Noen setter en E-Niro opp imot en I-Pace (uten humor) 😅

i-Pace frir til den som setter tullete verdier først (i de nøkternes øyne). Min svigerfar kjøper biler uten utstyr, plastratt og helst uten radio. Mår han ser skinntrukne dører, individual ditt og datt så hilmer han med øynene. Det samme med E-Tron, hvor du får råe ytelser og høy standard med kort rekkevidde og rå lading.

Hadde jeg valgt kun etter plass, forbruk og snnenhåndsverdi hadde jeg kjørt mye kjedelig, og keg hadde valgt bort noen av de virkelige stjernene i min bilhistorikk.

Helsigvis finnes det tullinger der ute som ofrer litt ladefart og velger noe spennende - for alternativet er aå dørgende kjedelig.

Og hva slags biler er det slike «tullinger» kjører?

Forsto du ikke hva jeg mente? Trenger ikke være en spesiell bilmodell, men noe ikke alle andre kjører. Om du skal ha en ny elbil og ender med en Leaf er det nok et smart kjøp, men kanskje ikke så spennende. Mitt inlegg var myntet på at det er mange grunner til å velge en bil - og alle trenger ikke være så logiske.


Du har sikkert sett noen elbiler med store fine hjul, de koster både penger, forbruk og støy.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA