Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Tesla VS Audi e-tron  (Lest 45785 ganger)

4Matic Fanatic

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1226
  • Det beste er ofte det enkleste.
    • Vis profil
    • Home, sweet home...
Sv: Tesla VS Audi e-tron
« Svar #255 på: Torsdag 11. Februar 2021, klokken 18:24 »
...tanke på at Tesla har tilgang til langt flere ladere, følgelig er risikoen for ladekø mye mindre.
Synspunkter?
Hvis du ikke har andre måleparametre enn ladehastighet og rekkevidde er nok valget greit - er behovet du skal ha dekket å jevnlig kjøre til Italia eller Stavanger er sannsynligvis Tesla i en særstilling enda noen år, pga ladeinfrastruktur.

Selv kjører jeg godt over snittet i Norge med 20-25000km pr. år, men likevel er det måneder mellom hver gang jeg trenger å lade utenfor hjem/jobb...
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace EV400 |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf

hemi

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2610
    • Vis profil
Sv: Tesla VS Audi e-tron
« Svar #256 på: Torsdag 11. Februar 2021, klokken 22:34 »
Tesla er nok dessverre drastisk bedre enn alle  på lange turer, og tesla vs bensinbil er ganske trist på langtur.

Danmark og sånn er en prøvelse i saktekjøring og lading.

Men det går iaf ganske ok, med tesla. Med andre biler er du dønn avhengig av ionity nedover europa.

Corny

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 115
    • Vis profil
Sv: Tesla VS Audi e-tron
« Svar #257 på: ſøndag 13. Februar 2022, klokken 20:15 »
Prøvekjørte Audi e-tron og Model Y i helgen. Har kjørt Model S i åtte år og vært superfornøyde med den, så jeg var ganske sikker på at Model Y ville bli en klar favoritt.

Men etter å ha først kjørt e-tron, og så rett etterpå gå over i Model Y, ble jeg veldig skuffet over støynivået i Model Y. Det var så stor forskjell at for oss kan det være avgjørende for hvilken bil vi velger. Jeg er usikker på hvilke dekk og dimensjon som var på Y’en, og om det var det som gjorde forskjellen, men det var veldig stor forskjell.

Når jeg sjekket mer spesifikasjoner på begge bilene i dag, ble jeg veldig overrasket over at forbruket er så mye større på e-tron vs. Y (i teorien).
24,3 kWt/100 km på e-tron og 16,9 på Y.
Det vil si at e-tron har 44 % høyere forbruk enn Model Y, og er dermed også 44 % dyrere å kjøre pr. kilometer (forutsagt at de oppgitte tallene stemmer i virkeligheten)

Støy: Audi 1 - Tesla 0
Forbruk: Audi 0 - Tesla 1
Blå S85 utlevert 6.12.13 i Sandnes/Stavanger