Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla VS Audi e-tron

Startet av moderator 2, torsdag 04. april 2019, klokken 10:01

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. oktober 2019, klokken 21:47
Sitat fra: mahuns på onsdag 09. oktober 2019, klokken 09:51
Hva er poenget med å sammenligne E-tron og tesla 3? Blir jo som å sammenligne Mercedes C klasse med GLE. Sikkert flotte biler begge to, men å sammenligne dem blir underlig etter min mening.
Hva er poenget med å sammen ligne etron med X? Det ene er en 4(+1) seter crossover/stasjonsvogn, den andre er en opp til syvseter MPV/crossover.

Ingen av Teslaene er i samme klasse som etron, alle er elbil med firehjulstrekk. Plassmessig er Model 3 nærmest.


At ingen av Teslaene er i samme klasse som e-tron er vel i alle enige i. ;)

At Model 3 er nærmest e-tron plassmessig er imidlertid tøv, for å bruke et pent ord. Slike usannheter florerer dessverre, ettersom menigheten er så sterk at medlemmene tror på disse selv og forteller dem med stor overbevisning til venner og kollegaer, samt i alle kanaler på internett. I Teslabjørn sin banana box test er det plass til like mange esker i e-tron som i Model X med 6 seter, 23 stk. I Model 3 er det til sammenligning plass til 17 stk.

(Da er ikke frunken på e-tron medregnet, Teslabjørn visste ikke bare at den har dobbelt bunn. Jeg har ikke testet en banana box der, men en "duffel bag" str L går i alle fall oppi, og den skal være på 60 l. Så tallet esker er i realiteten nærmere 24 stk. I tillegg er selfølgelig e-tron mer romslig enn Model 3 i kupeen foran, og hvis du ikke fyller hele bilen med pappesker, så er baksetene i en helt annen liga. e-tron sine to ytterplasser er noe av det bedre som finnes i personbiler, uansett drivlinje. Bedre enn f.eks. A6 og Q8 synes jeg, da jeg testet side ved side hos Møller. At noen kan kjøre Model 3 som taxi synes jeg er veldig rart, det er ille nok med Model S.)

En annen grunn til at det er mer naturlig å sammenligne Model X og e-tron er jo at de nå koster omtrent det samme med samme utstyrsnivå og ikke minst at de har relativt like utvendige mål. De veier det samme, de er eksakt like høye, mens Model X er omtrent 10 centimeter lengre og bredre. Model 3 er 600 kg. lettere og både 20 cm. kortere og lavere enn e-tron. Kort sagt; her det faktisk en åpning for å si at du tok feil, @turfsurf

At det selges tre ganger så mange e-tron som Model X i Norge, selv om de henvender seg til samme segment, skyldes nok først og fremst at e-tron kan ha takstativ og skiboks, tror jeg. Samt at den har har gjennomlastingsluke og løsninger for lastsikring, sånn at du faktisk kan utnytte plassen, og at den har såpass terrengegenskaper at du kan bruke den på elgjakta. I tillegg til at e-tron har fantastiske lys/viskere (ev. m. head-up og night vision) og dører, vinduer og dørhåndtak, både foran og bak, som du slipper å bekymre deg for på vinteren- og å stri med og vente på bestandig. De som trenger mer enn fem seter velger naturligvis likevel MVP'en, men da mister du jo bagasjeplass til alle disse menneskene. :-\

I tillegg er Tesla i ferd med å få et omdømmeproblem. Jeg tror mye av grunnen er at de har overlatt all markedsføringen til eierne. Eller skal vi si fansen, for slett ikke alle er eiere. Og til en smågal leder. Jeg digget presentasjonen til Musk av Tesla Semi og Roadster 2.0. Etter det har det stort sett vært oppgulp på twitter med spark til konkurrenter og en selvgodhet som er lite kledelig for et selskap som faktisk ikke er best på alt. Og hva skjedde med "accelerate the world's transition to sustainable energy"?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

#241
Sitat fra: elektro på fredag 18. oktober 2019, klokken 12:00
Kort sagt; her det faktisk en åpning for å si at du tok feil, @turfsurf
Etron er en fireseter, Model 3 er en fireseter. Jeg skal gi deg ett poeng da, kanskje mere naturlig å sammenligne med Model S.

Bananesker kjører jeg ikke mye rundt med, og det sier mye mere om hvordan bagasjerom er utformet enn faktisk plass. Og skal du sammenligne bananesker og ikke bry deg om mennesker får du sammenligne med Model X 5 seter i så fall.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

#242
For meg som er én person, men med litt hobbyer er elbil, elbil

Hverken e-tron eller model 3 kan trekke bilhenger eller båthenger, men begge er store nok til å få med noen venner, og ski.

Stortsett er bruken rundt i oslo sentrum, og jeg ønsker jo utnytte økonomien i det, i helgene blir det turer litt rundt, f.eks. hemsedal... eller køben. Har flere biler, men økonomisk er gjerrigknarken i meg ganske fornøyd med kostnaden av å kjøre elbil, når strømmen koster ca 0 og den kan ta deg til hemsedal og tilbake uten lading går det ann med elbil.

Har egentlig mer lyst på e-tron, og audi enn tesla, men rekkevidden er der bare ikke.

Håper de kommer med en q7 e-tron i fremtiden som trekker henger (3500KG), jeg kan da godta flere ladestopp for en slik egenskap, eller det at man får med seg 4-5 i bilen, istedenfor 3stk med bagasje.  Håper teknologien er der på 1-3 år slik at man kan velge biler utfra størrelse og egenskaper, og ikke kun rekkevidde og lading.

Har i 2019 kjørt ca 50% elektrisk.

elektro

Sitat fra: turfsurf på fredag 18. oktober 2019, klokken 12:55
Sitat fra: elektro på fredag 18. oktober 2019, klokken 12:00
Kort sagt; her det faktisk en åpning for å si at du tok feil, @turfsurf
Etron er en fireseter, Model 3 er en fireseter. Jeg skal gi deg ett poeng da, kanskje mere naturlig å sammenligne med Model S.

Bananesker kjører jeg ikke mye rundt med, og det sier mye mere om hvordan bagasjerom er utformet enn faktisk plass. Og skal du sammenligne bananesker og ikke bry deg om mennesker får du sammenligne med Model X 5 seter i så fall.

Det er ikke naturlig å sammenligne e-tron med Model S. Har du sett en test av BMW X5 mot Mercedes E klasse sedan noen gang? Nettopp.

Jeg byttet selv fra Model S til e-tron bla. fordi jeg egentlig aldri ville ha sedan, men en mer praktisk SUV til familieliv, fjell og fritid. Med hengerfeste.

e-tron tar riktig nok bare én bananeske mer enn Model S, så det er riktig at de i ren innvendig plass er ganske like. Begge bilene har masse kriker og kroker som naturligvis kan utnyttes bedre med normal feriebagasje enn med bananesker. Jeg nevnte f.eks. frunken på e-tron, som kommer i tillegg til de 23 eskene, og den har ganske skrå bakluke. Ikke optimalt. Eskene sier likevel noe om egnetheten til å få med store ting. Jeg fikk f.eks. en Miele tørketrommel inn i e-tron uten å legge ned setene eller bruke rommet under bagasjeromsgulvet. Det tror jeg det er få andre elbiler enn e-tron og Model X som klarer. Model S har heller ikke særlig gode bakseter for voksne, samtidig er det kronglete å montere barneseter, og ikke spesielt god plass til bakovervendte barneseter. Det blir trangere foran enn i 2016 Passat GTE'en vi hadde tidligere. Igjen, både e-tron og Model X har gode bakseter for voksne og klarer barneseter som en drøm.


2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på lørdag 19. oktober 2019, klokken 08:47

Det er ikke naturlig å sammenligne e-tron med Model S. Har du sett en test av BMW X5 mot Mercedes E klasse sedan noen gang? Nettopp.

Sammenligning gjør man basert på behov og krav. Våre krav var god plass med gode seter og bagasje til en familie på 5, og elbil med firehjulstrekk og god rekkevidde. Der faller etron ut med en gang kun basert på nødsetet i midten bak. Samme med EQC.

Noen kan jo f.eks sette krav elbil med firehjulstrekk og hengerfeste, og da kan man jo sammenligne flere biler.

Bilklasser er dårlig standardisert, men X er veldig naturlig sammenlignbar med andre større biler som man kan få med opp til syv seter og høyere bakkeklaring som GLE, Q7, X5 etc.

Etron er både lavere, smalere, kortere og i 4+1 konfigurasjon og er mye mere riktig å klassifisere med eqc og iPace, selv om etron er utvendig større.

Så klassifisering bør gjøres ut i fra størrelse, type bil og oppgaver en bil løser for lettere å finne biler. Der hører etron ikke sammen med bilene med mulighet for tre seterader.

Ellers får folk sammenligne det de vil som nevnt, det er helt basert på personlige behov og rammer, både preferanser og økonomiske.

Vi får bare være enige om å være uenige.


Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: turfsurf på lørdag 19. oktober 2019, klokken 09:13
Sitat fra: elektro på lørdag 19. oktober 2019, klokken 08:47

Det er ikke naturlig å sammenligne e-tron med Model S. Har du sett en test av BMW X5 mot Mercedes E klasse sedan noen gang? Nettopp.

Sammenligning gjør man basert på behov og krav. Våre krav var god plass med gode seter og bagasje til en familie på 5, og elbil med firehjulstrekk og god rekkevidde. Der faller etron ut med en gang kun basert på nødsetet i midten bak. Samme med EQC.

Noen kan jo f.eks sette krav elbil med firehjulstrekk og hengerfeste, og da kan man jo sammenligne flere biler.

Bilklasser er dårlig standardisert, men X er veldig naturlig sammenlignbar med andre større biler som man kan få med opp til syv seter og høyere bakkeklaring som GLE, Q7, X5 etc.

Etron er både lavere, smalere, kortere og i 4+1 konfigurasjon og er mye mere riktig å klassifisere med eqc og iPace, selv om etron er utvendig større.

Så klassifisering bør gjøres ut i fra størrelse, type bil og oppgaver en bil løser for lettere å finne biler. Der hører etron ikke sammen med bilene med mulighet for tre seterader.

Ellers får folk sammenligne det de vil som nevnt, det er helt basert på personlige behov og rammer, både preferanser og økonomiske.

Vi får bare være enige om å være uenige.

Enig, folk får gjøre egne vurderinger. Det er ikke dermed sagt at det er naturlig å sammenligne en SUV og en sedan, eller at man kan si at Model 3 er mest lik e-tron i innvendig plass. Det er feil.

Du må gjerne kjøre på med å si at e-tron bare er større enn ECQ og I-Pace utvendig, men i nevnte test får faktisk e-tron plass til 23 bananesker til i kupeen, pluss at den har en brukbar frunk i tillegg.

Kjøper argumentet med behovet for fem fullverdige seter, eller at 7-seter kan være en egen klasse, sånn sett er Model X alene blant elbilene (tar ikke med e-NV 200 eller hva den heter, men der kommet jo Mercedes med brukbar minibuss). Model X er i imidlertid diskvalifisert hvis takstativ/skiboks er et kriterie. Model S er diskvalifisert hvis hengerfeste er et kriterie. Begge biler er diskvalifisert hvis begge deler er et kriterie.

Å blande inn fossilbiler var bare et sidespor, for å definere SUV, men tror ikke du får veldig mye mer inn i en X5 enn en e-tron. Mulig GLE har noe mer plass, den har jeg ingen erfaring med, men alle bilene er ca. like lange. Det skiller 2 cm. e-tron er også like høy som Model X og bakkeklaringen er i alle fall ikke dårligere.

Vi blir nok ikke enige, men må forholde oss til- og formidle fakta.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: hemi på fredag 18. oktober 2019, klokken 13:35
For meg som er én person, men med litt hobbyer er elbil, elbil

Hverken e-tron eller model 3 kan trekke bilhenger eller båthenger, men begge er store nok til å få med noen venner, og ski.

Stortsett er bruken rundt i oslo sentrum, og jeg ønsker jo utnytte økonomien i det, i helgene blir det turer litt rundt, f.eks. hemsedal... eller køben. Har flere biler, men økonomisk er gjerrigknarken i meg ganske fornøyd med kostnaden av å kjøre elbil, når strømmen koster ca 0 og den kan ta deg til hemsedal og tilbake uten lading går det ann med elbil.

Har egentlig mer lyst på e-tron, og audi enn tesla, men rekkevidden er der bare ikke.

Håper de kommer med en q7 e-tron i fremtiden som trekker henger (3500KG), jeg kan da godta flere ladestopp for en slik egenskap, eller det at man får med seg 4-5 i bilen, istedenfor 3stk med bagasje.  Håper teknologien er der på 1-3 år slik at man kan velge biler utfra størrelse og egenskaper, og ikke kun rekkevidde og lading.

Har i 2019 kjørt ca 50% elektrisk.

De fleste kommer nok langt med 1800 kg. totalvekt på hengeren, og ser nok mer verdi i å kunne ha skiboks i tillegg. Men det er klart, må du flytte stor båt eller bil på henger med bilen, noe jeg med sikkerhet kan si at jeg aldri skal gjøre, kommer e-tron til kort. Dog er ladehastigheten nyttig når du trekker tungt, opptil 1800 kg.

Ingen el. SUV klarer vel tur/retur Hemsedal, vinterstid per i dag, antakelig ingen elbil. Forstår ikke hvorfor dette er viktig, ettersom det er ladestasjoner ved alle tettsteder du passerer, og mange hytter har strøm, men det er meg :) Ingen el. SUV tar deg i alle fall raskere tur/retur Køben enn e-tron 55 quattro.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på lørdag 19. oktober 2019, klokken 10:42
E-tron er også like høy som Model X og bakkeklaringen er i alle fall ikke dårligere.
Et kjapt Google søk viste at etron er 162cm og X 168. Mulig jeg har truffet feil kilder. GLE og Co er høyere igjen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

#248
Sitat fra: turfsurf på lørdag 19. oktober 2019, klokken 09:13
Sitat fra: elektro på lørdag 19. oktober 2019, klokken 08:47

Det er ikke naturlig å sammenligne e-tron med Model S. Har du sett en test av BMW X5 mot Mercedes E klasse sedan noen gang? Nettopp.

Sammenligning gjør man basert på behov og krav. Våre krav var god plass med gode seter og bagasje til en familie på 5, og elbil med firehjulstrekk og god rekkevidde. Der faller etron ut med en gang kun basert på nødsetet i midten bak. Samme med EQC.
I vinter lånte jeg E-Tron et par ganger for prøvekjøring, test av barneseter etc. Plassforskjellen var rimelig åpenbar. Mye mer enn utvendig mål skulle tilsi. E-Tron virket stor utvendig, men kompakt innvendig. Bagasjeplassen var kurant, men Model X har plass til veldig mye mer enn E-Tron. På tur er det faktisk ofte slik at vi bare pakker i frunk (hvor det går noe sånt som 180 liter) og under gulvet i bagasjerommet hvor det sikkert går et par hundre liter til. Dvs når vi har fylt et fullt bagasjerom i Golf-klassen er ikke engang det ordinære bagasjerommet tatt i bruk :) Baksetet i Model X består av tre individuelle stoler og kona kan fint sitte mellom to forovervendte stoler. Når vi satt inn de samme stolene i E-Tron var det ikke engang et poeng å prøvesitte mellom.

Jeg forstår jo hvorfor Model X vurderes oppimot E-Tron. Har selv gjort akkurat det. Men er plass viktig for passasjerer eller bagasje er valget veldig enkelt.

I vinter ble konklusjonen at vi droppet E-Tron, av flere grunner. Siden den gang har eldstemann flyttet ut og nest yngste har gått fra forovervendt stol til sånn puff barn sitter på. Da ble det plutselig plass til å sitte mellom dem selv i en EQC for kona.

For øvrig prøvesatt jeg i en GLE på vei ut fra butikken etter EQC prøvekjøring. GLE virket større innvendig enn E-Tron (og EQC naturligvis). Årsaken til at jeg prøvesatt var for å sjekke om infotainment var noe bedre i den som har et par tommer større skjerm, men opplevelsen var lik som EQC.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

automat

Sitat fra: elektro på lørdag 19. oktober 2019, klokken 10:51
Sitat fra: hemi på fredag 18. oktober 2019, klokken 13:35
Ingen el. SUV tar deg i alle fall raskere tur/retur Køben enn e-tron 55 quattro.
I flg A better routeplanner bruker TMX Raven 8 minutter kortere tid tur-retur Oslo-København
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

#250

Sitat fra: elektro på lørdag 19. oktober 2019, klokken 10:51
Sitat fra: hemi på fredag 18. oktober 2019, klokken 13:35
Ingen el. SUV tar deg i alle fall raskere tur/retur Køben enn e-tron 55 quattro.
I flg A better routeplanner bruker TMX Raven 8 minutter kortere tid tur-retur Oslo-København

Det tror jeg nok stemmer. Vesentlig lavere forbruk mer enn opphever fordelen av raskere lading. Samt at man har tilgang til flere ladesteder.

Kjørte selv til Kolding i Danmark nå nylig, og selv min gamle X75D hadde snitt på over 100kW på de fleste av ladestoppene, med unntak av der vi spiste lunsj siden den da ble stående vesentlig lengre enn optimalt. Været var grusomt nedover (sterk motvind og kraftig regn), forbruket endte derfor på 256Wh/km. Tilbake var det bare fuktige veier og mindre vind, da ble snittet 222Wh/km. Ikke så galt det på en ikke-raven på veier med fartsgrense 110-130. Hadde forholdene vært optimale (tørt, vindstille, 18 grader, overskyet) så hadde jeg nok havnet under 210Wh/km. Etter hva jeg har lest at andre har oppnådd med etron bruker den vesentlig mer enn dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JorEl

#251
Lenger oppe i tråden blir det hevdet; "At ingen av Teslaene er i samme klasse som e-tron er vel i alle enige i. ;)"
(Fikk lyst å låne den linjen, siden den passet så godt til intro he he :angel: )
Episode1.....https://youtu.be/IOPFiR4pIhc?t=3
Episode2.....https://www.youtube.com/watch?v=Rin-4HRFj4c&ab_channel=AudiEtron
Edit; legger inn pro og contra
https://youtu.be/HxE8UtLj7x8?t=2
https://youtu.be/7PplpuGC4F4       
https://youtu.be/_3o9t_0O2hQ?t=1
https://youtu.be/WexytVdsSCQ


Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Busa

Er A Better Route Planner til å stole på når man sammenlikner rekkevidde på e-tron 55 / Model X LR?
Jeg vurderer det to, og i den sammenheng har det blitt hevdet i andre tråder på forumet at E-tron vil være raskere over lengre distanser (selv med høyere forbruk), da den lader mye raskere. men av alle de rutene jeg har satt opp på ABRP for å sammenlikne, er det bare Oslo - Savanger som sålangt har gått i e-trons favør med 2-3min, og det forutsetter jo at en av de 4 Ionity laderene i Høydalsmo er ledige (langs sørlanske brukte X en kortere tid. Når jeg setter opp en rure langt nordover (Oslo - Bodø / Tromsø), blir forskellen henholdsvis 1 time og 10 min / 2 timer og 5min. Samenlikner jeg en rute nedover i europa feks. Oslo fergefritt Genova It, da får jeg 22 min i e-trons favør. Men totalt kan ikke jeg se at dette er noe som gjør valget klart, særlig med tanke på at Tesla har tilgang til langt flere ladere, følgelig er risikoen for ladekø mye mindre.
Synspunkter?
Citroen C-0, 2014
Renault Gr.Espace 2.2 dci IV, 2003
Westfield Megabusa, 2012 (lekebilen)
Viktig med litt fart og "spenning" i hverdagen

sebreed

Det er så marginale forskjeller tenker jeg, at spørsmålet blir hvilken bil du vil kjøre, ikke hvordan de lader.
Volvo XC40 P8 2021

automat

Bilen med lengst rekkevidde gir deg størst frihet til å velge når og hvor du vil lade, når du vil hoppe over ladestasjoner osv.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA