Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2006 Buddy citi-jet 6 lader ikke, men har spenning på batterier.

Startet av Tiopet, onsdag 27. mars 2019, klokken 20:41

« forrige - neste »

Tiopet

Siste tiden har jeg satt bilen til lading, så begynner det å pipe og blinke i display som vanlig, men nå begynner lade prosenten å gå nedover under lading. Altså noen timer senere så er prosenten betydelig lavere enn når jeg plugga den inn.
Antar at jeg har en kortslutning et eller annet sted.
Inntaks kontakten i forskjermen er dårlig, en løs pinne. Så den skal jeg skifte først og fremst.

Nå har bilen stått en uke uten lading og målte alle batterier med multimeter.
1: 12,47 V
2: 12,47 V
3: 12,45 V
4: 12,45 V
5: 12,27 V
6: 12,28 V      Batteri 1-6 er de under panser.
7: 12,53 V
8: 12,52 V
9: 12,54 V
10: 12,53 V
11: 12,54 V
12: 12,54 V      Batteri 7-12 er de under setebenk.
13: 13,66 V      Teknisk batteri i bagasjerom.
Rekkevidden min er knappe 20 km uansett sommer, vinter eller motvind opp eller nedover bakke  :o

Akkurat nå så står det og blinker 0% på display døgnet rundt.
Noen som har peiling på batterier og kanksje vet hva jeg skal gjøre for å fikse det?

Må nevne at de siste 2 år har jeg ikke hatt hastighet eller trip teller, de viser 0 begge to og km stand står fast siden to år siden 75000 +km (husker ikke nøyaktig km).
Nærmeste verksted er Oslo med 4 timers kjøretur unna i vanlig bil, så her må alt fikses sjøl.
Ringebu i Gudbrandsdalen.
2007 Kewet Buddy Citi-jet 6 76.000km og suser avgårde.

RoadRunner

#1
Nå er det lenge siden jeg puslet med bly-buddy, men synes celle-parene dine begynner å få lav spenning. Spesielt det paret du har benevnt som 5:/6: ligger lavt i spenning.
Det virker også som CarComputeren (CC) din ikke er helt god, siden du ikke har hastighet/km.

Det kan hende CC oppfatter situasjonen som at det er ujevn spenning på celle-parene og advarer deg om det. Evt. at en eller flere av parene er døden nær.
RoadRunneren min har stått i 3-4 år med separate ladere per celle-par og har nå meget ujamn spenning (se bilde). Den står med 0% og piper når tenningen slås på. Den hadde forøvrig en kjørelengde på ca 3-4 km da den ble parkert. Men det er fortsatt mulig å flytte den noen meter med "nødnøkkelen" :-).

Med 12.3V i hvilespenning etter 1 uke vil jeg si celle-par 5/6 er faretruende nært "dødt" med tanke på kjørelengde. Men det kan jo hende CarComputeren din har fått "litt hikke", og at det vil hjelpe med en resetting - om ikke annet så kortvarig.

Når det gjelder tilkobling av lader, så har jeg i mange år lagt ledningen mellom bakruta og gummien, og koblet til laderen direkte. Defa-kontakten i bilsiden er tungt belastet når det er kontinuerlig last fra laderen over så lang tid.

Edit: nå er fila lagt til
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

RoadRunner

En variant du kan prøve, er å lade hvert enkelt celle-par med en vanlig 12v bly-lader og se om du får opp spenningen på de enkelte parene. Har berget meg flere ganger :-).

Du kan forøvrig lese litt mer om "ladesystemet" på RoadRunneren her
https://elbilforum.no/index.php?topic=19548.msg344471#msg344471

Jeg har gode erfaringer med dette opplegget når batteriene nærmer seg "terminal fase".
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Tiopet

Hastighet/km og trip teller ble null stillet for et år siden og da sluttet de å vise noe mer.
Skulle ikke trykket der nei  :laugh:

Bilen fikk nye batterier for 5 år siden, så de er nok modne for utskifting. Uansett så har de holdt i massevis for min kjøring. Rekkevidden på 20 km har den hatt i hele mitt eie.

Defa kabel kontakten er svidd, så ene kontakt pinnen i siden på bilen er løs. Så å gå utenom og koble rett på lader var lurt, da kan jeg eliminere om Defa koblingen roter det til.

Hvordan foretar men en re-set?
Ser forøvrig på CC at det er 2 serie kontakter og en USB firkant kontakt.
Kan måle spenning igjen i morgen, da har den stått enda en uke uten lading (Dvs 3 uker uten lading).
Er det stor endring da så er det noe som trekker/henger på (Mulig kortslutning et sted).


Skjer det ikke noe mer etter å ha prøvd dette, så kobler jeg fra alle batterier og lader dem hver for seg med en C-tek test and charge 5.0 lader. Kanskje de klarer seg litt til etter det.

Ringebu i Gudbrandsdalen.
2007 Kewet Buddy Citi-jet 6 76.000km og suser avgårde.

RoadRunner

Svidde kontakter i Defa-kontakten/kabelen er dessverre ganske vanlig. Jeg vil anbefale å slutte å bruke den. Et tips for å avdekke dårlige koblinger, er å kjenne på kontakten(e) når bilen har stått et par timer på lading. Er det varme stikk/kontakter så bør man sjekke kabler/ettertrekke skruer eller bytte stikk og/eller kontakter involvert.

Ref. reset:
Hvis du har en CC med USB-inngang, er dette av den nye typen (kom i 2010 ?) og som må resettes med software (etter det jeg kjenner til). Da må man til et verksted evt. sende den til Oslo (var ihvertfall slik for et par år siden). Flere på forumet har lett etter denne softwaren, mulig at det finnes noen som har den tilgjengelig.

Den gamle typen kan resettes ved å bruke en egen prosedyre - du finner det på elbilwikien eller ved å søke i forumet. På min 2008-modell ble CC byttet til ny type på garanti etter at den gamle hadde vært byttet 2-3 ganger (bl.a. pga at km "forsvant"). Ny type CC på gammel Buddy (pre-2010?) krever at det kobles om/av ett eller annet, etter det jeg husker.

Du må normalt ikke koble fra de enkelte batteriene i framdriftsbatteriet for å lade de med en ordinær 12V-lader. (Min 2008-modell har stått med 6 små-ladere tilkoblet de enkelte 12v-batteriene flere år.) Hvis du kobler fra, så må du først koble fra CC - merk koblingene og følg oppskriften som du finner på forumet. Det er fort gjort å ødelegge CC når man kobler fra batteriet, den er dessverre litt "følsom".

Det vil være et strøm-trekk over tid, og du risikerer at det vanlige 12v service-batteriet går tomt. I tidlige tider var det ihvertfall slik at 12V service-batteriet ble vedlikeholdsladet fra framdriftsbatteriet det første døgnet, deretter ble denne funksjonen automatisk slått av (fra CC ?). Så skal Buddyen stå en tid, så er det lurt å ha en separat lader på service-batteriet.
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Maxipug

Hej,

Program til reset af ny model CC findes på facebook gruppen "Kewet og Buddy elbiler" under filer

Mvh Kim

Tiopet

Sitat fra: Maxipug på tirsdag 16. april 2019, klokken 08:12
Hej,

Program til reset af ny model CC findes på facebook gruppen "Kewet og Buddy elbiler" under filer

Mvh Kim

Programmet virker ikke, ser ut som siden for å laste ned er stengt eller fjernet  :(
Ringebu i Gudbrandsdalen.
2007 Kewet Buddy Citi-jet 6 76.000km og suser avgårde.

Tiopet

Nå har jeg hatt alle batterier fra-koblet i litt over en måned.
Ladet dem en og en, ca. 2 døgn hver.
Første døgn fikk de rekondisjoneringslading, så skiftet jeg over til et døgn vanlig lading.

Så har de fått stå 2 uker frakoblet og hvile.
Da har jeg batterispenning slik: (batterinummer er i henhold til oppstillings skjema).
1: 11,59 V
2: 12,68 V
3: 12,72 V
4: 12,48 V
5: 12,68 V
6: 12,70 V

7: 12,32 V
8: 12,32 V
9: 12,31 V
10: 12,31 V
11: 12,31 V
12: 12,32 V

13: 10,86 V
Slik jeg ser dette, så er batteri 1 dårlig, resten av drift-batteriene ser like jevne og generellt greie ut.
Service batteriet er veldig dårlig og må skiftes.

Koblet sammen alle batterier, i den tilstand de er. Satte inn nøkkel og batteri indikator viser endelig 100% igjen.
En liten test tur men fortsatt ingen hastighets visning.
Koblet til strøm etter test tur og lading viser nå økende. (Grunnen for at jeg demonterte alt var fordi lade % gikk nedover når den var tilkoblet strøm).
Ringebu i Gudbrandsdalen.
2007 Kewet Buddy Citi-jet 6 76.000km og suser avgårde.

Tiopet

Står i batteri instruks at det skal være 5 kontakter i CC, men min har bare 4?
Har min Buddy da en nyere versjon av CC?

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Ringebu i Gudbrandsdalen.
2007 Kewet Buddy Citi-jet 6 76.000km og suser avgårde.

ØysteinBuddy

Ang manglende hastighetsvisning, sjekk jordkabelen inn på taktgiveren som sitter på siden av motoren. Oftest ledningsbrudd inn på kontakten, innimellom skadet ledning inn på selve taktgiveren. Er det ledningen inn i kontakta kan du lodde inn kabel i eksisterende pinne og jorde den i ramma på bilen.
X-div buddy
X-2xthink city
X-2014 Nissan Leaf Tekna
X-2015 Nissan Leaf Tekna
X-Tesla Model 3 LR 2021
X-VW id4 Pro
Nå-Model Y Performance

RoadRunner

12,3 volt er lavt med tanke på hvilespenning. Hely friske blybatteri har hvilespenning på 12,7. Men hvis du kommer deg avgårde, så er det bare å nyte turen :-). Kan kanskje bli utfordring når utetemperaturen nærmer seg de blå gradene ? Da er det en fordel med (oppvarmet) garasje.
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA