Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Ladekabel med kladd  (Lest 3349 ganger)

Jokkis

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 3
    • Vis profil
Ladekabel med kladd
« på: Tirsdag 26. Mars 2019, klokken 19:44 »
Planlegger å montere et industristøpsel i garasje med B-vern og 20A automat i sikringsskap. Da slipper jeg å kjøpe en veggboks for lading hjemme.

Noen som vet hvor lang kabel det er på ladekabel med kladd som følger med? Gjerne lengden på kabel mellom kladd og bil siden jeg vil unngå å legge kladden på gulvet.

Er også interessert i om den kan begrenses til 20A eller om det kan gjøres i bilen. Eventuelt om det er tungvint å sette det opp i bilen.

På forhånd takk!

lassolini

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 4
    • Vis profil
Sv: Ladekabel med kladd
« Svar #1 på: Tirsdag 26. Mars 2019, klokken 19:56 »
Den er totalt 7,5 meter.
På ladekladden har du innstilling for 100 % eller 50 %.

Lars90

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 13
    • Vis profil
Sv: Ladekabel med kladd
« Svar #2 på: Tirsdag 26. Mars 2019, klokken 19:59 »
Mulig jeg har misforstått hva du mener her. Tenker du å sette opp industrikontakt og bruke ladekladd som følger med bilen? Eller kjøpe inn ladekladd som kan lade med 32A eller 20A?
Ladekladden som følger med bilen lader vel med maks 10A?

trd-73

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 115
    • Vis profil
Sv: Ladekabel med kladd
« Svar #3 på: Tirsdag 26. Mars 2019, klokken 20:19 »
Med 32 A enfase industristikk så skal ladekladden lade med 32A eller 16A om du velger 50%. Gitt at du har valgt 230V versjonen.

Jokkis

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 3
    • Vis profil
Sv: Ladekabel med kladd
« Svar #4 på: Tirsdag 26. Mars 2019, klokken 20:39 »
Den er totalt 7,5 meter.
På ladekladden har du innstilling for 100 % eller 50 %.

Takk for svar! Litt synd at den ikke kan lade med 20A da det er maks hva nettleverandør tillater uten at man søker. Ingen innstillinger i bilen som kan begrense ladingen selv om kladden er satt opp med 32A?

Jokkis

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 3
    • Vis profil
Sv: Ladekabel med kladd
« Svar #5 på: Tirsdag 26. Mars 2019, klokken 20:45 »
Mulig jeg har misforstått hva du mener her. Tenker du å sette opp industrikontakt og bruke ladekladd som følger med bilen? Eller kjøpe inn ladekladd som kan lade med 32A eller 20A?
Ladekladden som følger med bilen lader vel med maks 10A?

Bruke den som følger med bilen. Som trd-73 skriver gir den maks 32A med industristøpsel. Begrensningen på 10A er kun med schuko støpsel. Begge deler følger med.

lassolini

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 4
    • Vis profil
Sv: Ladekabel med kladd
« Svar #6 på: Tirsdag 26. Mars 2019, klokken 20:54 »
Ved bruk av schuko-adapteret er det lagt inn begrensning på 8 A for ikke å makse belastningen ved tilkobling til 10 A kurs.

jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13981
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Ladekabel med kladd
« Svar #7 på: Tirsdag 26. Mars 2019, klokken 21:13 »
Den er totalt 7,5 meter.
På ladekladden har du innstilling for 100 % eller 50 %.

Takk for svar! Litt synd at den ikke kan lade med 20A da det er maks hva nettleverandør tillater uten at man søker. Ingen innstillinger i bilen som kan begrense ladingen selv om kladden er satt opp med 32A?

Nei. Du får enten 32A eller 16A. Vil du ha 20A må du montere ladestasjon. Ikke sikkert det blir så mye dyrere, spørs hvor mye elektriker skal ha for jordfeilbryteren. EcoLite ladestasjon med integrert B-vern koster 7250,- til sammenligning. Mange elektrikere tar 3-4000,- for jordfeilbryteren alene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3174
    • Vis profil
Sv: Ladekabel med kladd
« Svar #8 på: Tirsdag 26. Mars 2019, klokken 23:05 »
Kan man ikke overstyre strømtrekket fra bilen? Mener at jeg så det i en video, men husker kanskje feil?

Bybil entusiast

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 44
  • Elektrisk glede i kollektivfeltet.
    • Vis profil
Sv: Ladekabel med kladd
« Svar #9 på: Torsdag 28. Mars 2019, klokken 01:13 »
Ladekladden med Shuko støpsel benytter kun maks 10A. Det er skuffende når man står på en 16 A kurs.
Ladetid når jeg hadde 12% restbatteri ble da over 50 timer. Det er for tregt..... for en weekend tur på fjellet. På hytta har jeg ikke ladeboks.....
Løsning:
Det følger med en overgang fra ladekladd til blå industristøpsel. Dersom man vil lade med 16A på vanlig stikk kan man bruke den medfølgende overgang til industri blå + en enkel overgang fra industrikontakt til Shuko støpsel. Da kan man lade lokalt på 16A. :) Overgangen er enkel å lage for en elektriker.

Citroen Czero solgt
Nissan Leaf
VW Golf Eelectric solgt
Mercedes B electric

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3174
    • Vis profil
Sv: Ladekabel med kladd
« Svar #10 på: Torsdag 28. Mars 2019, klokken 09:15 »
Ladekladden med Shuko støpsel benytter kun maks 10A. Det er skuffende når man står på en 16 A kurs.
Ladetid når jeg hadde 12% restbatteri ble da over 50 timer. Det er for tregt..... for en weekend tur på fjellet. På hytta har jeg ikke ladeboks.....
Løsning:
Det følger med en overgang fra ladekladd til blå industristøpsel. Dersom man vil lade med 16A på vanlig stikk kan man bruke den medfølgende overgang til industri blå + en enkel overgang fra industrikontakt til Shuko støpsel. Da kan man lade lokalt på 16A. :) Overgangen er enkel å lage for en elektriker.
det er smart å ikke smelte shuko-kontakten med 16A kontinuerlig trekk.

Bytt heller kontakten til en 16A blå IEC.

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11592
    • Vis profil
Sv: Ladekabel med kladd
« Svar #11 på: Torsdag 28. Mars 2019, klokken 09:24 »
Audi begrenser til 8A. Det er det kladdene egentlig skal dra fra schuko.

16a på stikk - da snakker vi nytt stikk på ny kurs festet et sted brann ikke kan spre seg.
Ser ikke poenget med å gamble med sikkerheten der.
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Crown

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1044
    • Vis profil
Sv: Ladekabel med kladd
« Svar #12 på: Torsdag 28. Mars 2019, klokken 13:42 »
Ladekladden med Shuko støpsel benytter kun maks 10A. Det er skuffende når man står på en 16 A kurs.
Ladetid når jeg hadde 12% restbatteri ble da over 50 timer. Det er for tregt..... for en weekend tur på fjellet. På hytta har jeg ikke ladeboks.....
Løsning:
Det følger med en overgang fra ladekladd til blå industristøpsel. Dersom man vil lade med 16A på vanlig stikk kan man bruke den medfølgende overgang til industri blå + en enkel overgang fra industrikontakt til Shuko støpsel. Da kan man lade lokalt på 16A. :) Overgangen er enkel å lage for en elektriker.

Har man først elektriker så kan han vel likegreit montere et CEE-stikk? Da blir jo det hele mye sikrere og det koster bare noen hundrelapper...
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

elektro

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1165
    • Vis profil
Sv: Ladekabel med kladd
« Svar #13 på: Lørdag 13. April 2019, klokken 00:03 »
Er det noen som har testet 7,2kW kladden som følger med lanseringsbilene, med overgang til blå 16A industrikontakt? Det er visst å få kjøpt hos Møller.

Når det gjelder 11kW kladden, så forstod jeg det som at den er ekstrautstyr? Funherer den både med Schuko, 16 og 32A blå, 16 og 32A rød industrikontakt? Altså fem alternativer?

Og er dette fremdeles «Compact» ladesystem, mens 22kW kladden er en 3. kladd som ikke er lansert enda?
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

trd-73

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 115
    • Vis profil
Sv: Ladekabel med kladd
« Svar #14 på: Lørdag 13. April 2019, klokken 03:49 »
Du velger enten 11kW eller 7.3 kw lader når du bestiller. 11kW laderen støtter ikke 32A. 2.0 er som du sier ikke lansert enda.