Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladekabel med kladd

Startet av Jokkis, tirsdag 26. mars 2019, klokken 19:44

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: trd-73 på lørdag 13. april 2019, klokken 03:49
Du velger enten 11kW eller 7.3 kw lader når du bestiller. 11kW laderen støtter ikke 32A. 2.0 er som du sier ikke lansert enda.

Fikk inntrykk av at man kun kunne velge dette ved egen spec, ikke på lanseringsmodellene og Fast Track, som jeg har. Stemmer det?

Og at 32A rød ikke fungerer, gir jo til en viss grad mening, men fungerer 32A blå på 11kW kladden da? Og 16A blå?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

trd-73

Ok, det kan godt hende det ikke kunne velges på lanserungsmodellene, det vet jeg ikke noe om. Om 32A blå hadde fungert på 11kW versjonen så hadde det jo ikke vært noen vits med 7.2 kW versjonen, så det fungerer nok ikke. 16A blå fungerer nok på begge.

elektro

Sitat fra: trd-73 på lørdag 13. april 2019, klokken 07:41
Ok, det kan godt hende det ikke kunne velges på lanserungsmodellene, det vet jeg ikke noe om. Om 32A blå hadde fungert på 11kW versjonen så hadde det jo ikke vært noen vits med 7.2 kW versjonen, så det fungerer nok ikke. 16A blå fungerer nok på begge.

Godt poeng. Jeg er ingen elektriker, men vet at 32A blå og 16A rød funger med samme kladden på Tesla. Samme prinsipp, man bytter bare sluttstykker. Der finnes imidlertid bare disse to, pluss Schuko, ikke 16A blå og 32A rød.

Har egentlig mest behov for 16A blå, men ellers er mitt inntrykk at 16A rød er langt mer utbredt enn 32A blå, på nyere hytter ol.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

M8Biker

Jeg har testet "ladekladden" med den blå kontakten, på en 32A industri kontakt forrige helg. Bilen min har 11kW OBC. Når du starter lading vil den gi 3,6 kW til bilen 50% (16A x 230V) for å få 7,2kW til bilen (100% 32A) må man holde inne knappen mellom 50% og 100% for å få den til å gi 7,2kW til bilen. Så her ser det ut som den er basert på 16A eller 32A industri-kontakt. Jeg vil anbefale en lader på veggen med b-vern og droppe eventuelle overganger. Risiko for lysbuer øker.

my 2 cents

oll1954

Jeg har behov for lading av min fremtidige e-tron på hytta og hadde i utgangspunktet (med 230V IT-nett, 40A hovedsikring og 16A eksisterende, dedikert kurs til garasjen) tenkt å montere
- B-vern på 16A-kursen i sikringsskapet
- 2 stk (en ute og en inne) 32A blå industrikontakt i garasjen.

Ved bruk av kladden kan jeg da slik jeg forstår det kun lade med 16A (50%, default innstilling som velges ved innkobling av kladden om man ikke aktivt velger 100%). Jeg kan i brukermanualen for e-tron ikke se at det er noen mulighet til å justere ladestrømmen ned der. Stemmer det?

Om det gjør det virker det som om det eneste alternativet blir å installere en ladeboks. Spesifikasjonen til denne blir i såfall:
- Ladestrøm: 16A og nedover i et par trinn (til 8A?)
- Direkte tilkobling til 16A en-fase kurs
- Integrert B-vern (sik at ingen endring trengs å gjøres i sikringsskapet)
- Valg av ladetid (på boksen eller ved app)
- Om mulig, men ikke primært: Tilpasning av ladetid/ladestrøm mot effektforbruk
  forøvrig/effekt-tariff forøvrig.

Og hva velger man da?
Jaguar i-Pace reservert
Audi e-tron quattro reservert

M8Biker

Tror ikke du får satt opp blå industrikontakt på mindre enn 16A dedikert kurs, dvs. kun en kontakt pr kurs (sjekk med elektriker). Setter du B-vern på den i sikringsskapet har du det du trenger og får 3,6 kW til bilen. "Kladden" kan kjøres i forskjellige A modus, da du bytter ut ledningen fra "kladden" til veggen mellom vanlig stikkontakt eller blå industrikontakt. Dermed kan du lade på lavere A med vanlig stikk tipper ned til 10A og få 2,2 kW til bilen. Den må fungere på alle vanlige stikk, men jeg tror den tar det den kan fra kursen. Dvs. du bør ha en dedikert kurs.

Det er uansett best å få satt opp en lader på dedikert kurs. Da kjøper du en med innebygget B-vern, så slipper du å betale for det i sikringsskapet. Bruk den dedikerte kursen du allerede har. 5m Type 2 Mode 3 kabel følger bilen så da har du det du trenger.

Håper det ga noen svar.

Ingeniøren

Hvis man ser på merking på 16A industrikontakter så står det faktisk 16A-6h. Mao dimensjoner for 16A i maks 6 timer....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Orbit

"6h" har ikke med hvor lenge kontakten tåler belastning, men hvor styresporet er plassert. 6h er da rett ned (i forhold til lokket). Jeg har selv i praksis ikke sett bruk av andre posisjoner, men 6h+blå betyr at det er 200-250V AC. F.eks. samme kontakt med 8h+hvit kontakt brukes til >250V DC.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

Sitat fra: Orbit på onsdag 24. april 2019, klokken 08:16
"6h" har ikke med hvor lenge kontakten tåler belastning, men hvor styresporet er plassert. 6h er da rett ned (i forhold til lokket). Jeg har selv i praksis ikke sett bruk av andre posisjoner, men 6h+blå betyr at det er 200-250V AC. F.eks. samme kontakt med 8h+hvit kontakt brukes til >250V DC.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

OK, så feil kan man ta  :).

Stusset litt da jeg bruker en 16A ladestasjon koblet til den og la merke til det her om dagen. Har dog stort sett kjørt denne på 10A kanskje fordi jeg har sett det før for ca 4 år siden, men glemt det...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

oll1954

Sitat fra: M8Biker på tirsdag 23. april 2019, klokken 21:48
Tror ikke du får satt opp blå industrikontakt på mindre enn 16A dedikert kurs, dvs. kun en kontakt pr kurs (sjekk med elektriker). Setter du B-vern på den i sikringsskapet har du det du trenger og får 3,6 kW til bilen. "Kladden" kan kjøres i forskjellige A modus, da du bytter ut ledningen fra "kladden" til veggen mellom vanlig stikkontakt eller blå industrikontakt. Dermed kan du lade på lavere A med vanlig stikk tipper ned til 10A og få 2,2 kW til bilen. Den må fungere på alle vanlige stikk, men jeg tror den tar det den kan fra kursen. Dvs. du bør ha en dedikert kurs.

Det er uansett best å få satt opp en lader på dedikert kurs. Da kjøper du en med innebygget B-vern, så slipper du å betale for det i sikringsskapet. Bruk den dedikerte kursen du allerede har. 5m Type 2 Mode 3 kabel følger bilen så da har du det du trenger.

Håper det ga noen svar.

Takk for bra svar. Har kommet til det samme som deg, det beste er å sette opp en ladeboks. Elbilhjelpen.no har en enkel ladeboks (3.6kW Homebox) til 4.990,-. For bare 1000,- mer får man en intelligent Easee ladeboks, satser på denne tror jeg.
Jaguar i-Pace reservert
Audi e-tron quattro reservert

sjokomelk

Sitat fra: Orbit på onsdag 24. april 2019, klokken 08:16
"6h" har ikke med hvor lenge kontakten tåler belastning, men hvor styresporet er plassert. 6h er da rett ned (i forhold til lokket). Jeg har selv i praksis ikke sett bruk av andre posisjoner, men 6h+blå betyr at det er 200-250V AC. F.eks. samme kontakt med 8h+hvit kontakt brukes til >250V DC.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Det betyr ikke hvor hakket på utsiden av pluggen er, men hvor den større pinnen (normalt jord) befinner seg i sirkelen av pinner.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA