Elbilforum.no

Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: Jokkis på tirsdag 26. mars 2019, klokken 19:44

Tittel: Ladekabel med kladd
Skrevet av: Jokkistirsdag 26. mars 2019, klokken 19:44
Planlegger å montere et industristøpsel i garasje med B-vern og 20A automat i sikringsskap. Da slipper jeg å kjøpe en veggboks for lading hjemme.

Noen som vet hvor lang kabel det er på ladekabel med kladd som følger med? Gjerne lengden på kabel mellom kladd og bil siden jeg vil unngå å legge kladden på gulvet.

Er også interessert i om den kan begrenses til 20A eller om det kan gjøres i bilen. Eventuelt om det er tungvint å sette det opp i bilen.

På forhånd takk!
Tittel: Sv: Ladekabel med kladd
Skrevet av: lassolinitirsdag 26. mars 2019, klokken 19:56
Den er totalt 7,5 meter.
På ladekladden har du innstilling for 100 % eller 50 %.
Tittel: Sv: Ladekabel med kladd
Skrevet av: Lars90tirsdag 26. mars 2019, klokken 19:59
Mulig jeg har misforstått hva du mener her. Tenker du å sette opp industrikontakt og bruke ladekladd som følger med bilen? Eller kjøpe inn ladekladd som kan lade med 32A eller 20A?
Ladekladden som følger med bilen lader vel med maks 10A?
Tittel: Sv: Ladekabel med kladd
Skrevet av: trd-73tirsdag 26. mars 2019, klokken 20:19
Med 32 A enfase industristikk så skal ladekladden lade med 32A eller 16A om du velger 50%. Gitt at du har valgt 230V versjonen.
Tittel: Sv: Ladekabel med kladd
Skrevet av: Jokkistirsdag 26. mars 2019, klokken 20:39
Sitat fra: lassolini på tirsdag 26. mars 2019, klokken 19:56
Den er totalt 7,5 meter.
På ladekladden har du innstilling for 100 % eller 50 %.

Takk for svar! Litt synd at den ikke kan lade med 20A da det er maks hva nettleverandør tillater uten at man søker. Ingen innstillinger i bilen som kan begrense ladingen selv om kladden er satt opp med 32A?
Tittel: Sv: Ladekabel med kladd
Skrevet av: Jokkistirsdag 26. mars 2019, klokken 20:45
Sitat fra: Lars90 på tirsdag 26. mars 2019, klokken 19:59
Mulig jeg har misforstått hva du mener her. Tenker du å sette opp industrikontakt og bruke ladekladd som følger med bilen? Eller kjøpe inn ladekladd som kan lade med 32A eller 20A?
Ladekladden som følger med bilen lader vel med maks 10A?

Bruke den som følger med bilen. Som trd-73 skriver gir den maks 32A med industristøpsel. Begrensningen på 10A er kun med schuko støpsel. Begge deler følger med.
Tittel: Sv: Ladekabel med kladd
Skrevet av: lassolinitirsdag 26. mars 2019, klokken 20:54
Ved bruk av schuko-adapteret er det lagt inn begrensning på 8 A for ikke å makse belastningen ved tilkobling til 10 A kurs.
Tittel: Sv: Ladekabel med kladd
Skrevet av: jkirkebotirsdag 26. mars 2019, klokken 21:13
Sitat fra: Jokkis på tirsdag 26. mars 2019, klokken 20:39
Sitat fra: lassolini på tirsdag 26. mars 2019, klokken 19:56
Den er totalt 7,5 meter.
På ladekladden har du innstilling for 100 % eller 50 %.

Takk for svar! Litt synd at den ikke kan lade med 20A da det er maks hva nettleverandør tillater uten at man søker. Ingen innstillinger i bilen som kan begrense ladingen selv om kladden er satt opp med 32A?

Nei. Du får enten 32A eller 16A. Vil du ha 20A må du montere ladestasjon. Ikke sikkert det blir så mye dyrere, spørs hvor mye elektriker skal ha for jordfeilbryteren. EcoLite ladestasjon med integrert B-vern koster 7250,- til sammenligning. Mange elektrikere tar 3-4000,- for jordfeilbryteren alene.
Tittel: Sv: Ladekabel med kladd
Skrevet av: daktaritirsdag 26. mars 2019, klokken 23:05
Kan man ikke overstyre strømtrekket fra bilen? Mener at jeg så det i en video, men husker kanskje feil?
Tittel: Sv: Ladekabel med kladd
Skrevet av: Bybil entusiasttorsdag 28. mars 2019, klokken 01:13
Ladekladden med Shuko støpsel benytter kun maks 10A. Det er skuffende når man står på en 16 A kurs.
Ladetid når jeg hadde 12% restbatteri ble da over 50 timer. Det er for tregt..... for en weekend tur på fjellet. På hytta har jeg ikke ladeboks.....
Løsning:
Det følger med en overgang fra ladekladd til blå industristøpsel. Dersom man vil lade med 16A på vanlig stikk kan man bruke den medfølgende overgang til industri blå + en enkel overgang fra industrikontakt til Shuko støpsel. Da kan man lade lokalt på 16A. :) Overgangen er enkel å lage for en elektriker.

Tittel: Sv: Ladekabel med kladd
Skrevet av: daktaritorsdag 28. mars 2019, klokken 09:15
Sitat fra: Bybil entusiast på torsdag 28. mars 2019, klokken 01:13
Ladekladden med Shuko støpsel benytter kun maks 10A. Det er skuffende når man står på en 16 A kurs.
Ladetid når jeg hadde 12% restbatteri ble da over 50 timer. Det er for tregt..... for en weekend tur på fjellet. På hytta har jeg ikke ladeboks.....
Løsning:
Det følger med en overgang fra ladekladd til blå industristøpsel. Dersom man vil lade med 16A på vanlig stikk kan man bruke den medfølgende overgang til industri blå + en enkel overgang fra industrikontakt til Shuko støpsel. Da kan man lade lokalt på 16A. :) Overgangen er enkel å lage for en elektriker.
det er smart å ikke smelte shuko-kontakten med 16A kontinuerlig trekk.

Bytt heller kontakten til en 16A blå IEC.
Tittel: Sv: Ladekabel med kladd
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 28. mars 2019, klokken 09:24
Audi begrenser til 8A. Det er det kladdene egentlig skal dra fra schuko.

16a på stikk - da snakker vi nytt stikk på ny kurs festet et sted brann ikke kan spre seg.
Ser ikke poenget med å gamble med sikkerheten der.
Tittel: Sv: Ladekabel med kladd
Skrevet av: Crowntorsdag 28. mars 2019, klokken 13:42
Sitat fra: Bybil entusiast på torsdag 28. mars 2019, klokken 01:13
Ladekladden med Shuko støpsel benytter kun maks 10A. Det er skuffende når man står på en 16 A kurs.
Ladetid når jeg hadde 12% restbatteri ble da over 50 timer. Det er for tregt..... for en weekend tur på fjellet. På hytta har jeg ikke ladeboks.....
Løsning:
Det følger med en overgang fra ladekladd til blå industristøpsel. Dersom man vil lade med 16A på vanlig stikk kan man bruke den medfølgende overgang til industri blå + en enkel overgang fra industrikontakt til Shuko støpsel. Da kan man lade lokalt på 16A. :) Overgangen er enkel å lage for en elektriker.

Har man først elektriker så kan han vel likegreit montere et CEE-stikk? Da blir jo det hele mye sikrere og det koster bare noen hundrelapper...
Tittel: Sv: Ladekabel med kladd
Skrevet av: elektrolørdag 13. april 2019, klokken 00:03
Er det noen som har testet 7,2kW kladden som følger med lanseringsbilene, med overgang til blå 16A industrikontakt? Det er visst å få kjøpt hos Møller.

Når det gjelder 11kW kladden, så forstod jeg det som at den er ekstrautstyr? Funherer den både med Schuko, 16 og 32A blå, 16 og 32A rød industrikontakt? Altså fem alternativer?

Og er dette fremdeles «Compact» ladesystem, mens 22kW kladden er en 3. kladd som ikke er lansert enda?
Tittel: Sv: Ladekabel med kladd
Skrevet av: trd-73lørdag 13. april 2019, klokken 03:49
Du velger enten 11kW eller 7.3 kw lader når du bestiller. 11kW laderen støtter ikke 32A. 2.0 er som du sier ikke lansert enda.
Tittel: Sv: Ladekabel med kladd
Skrevet av: elektrolørdag 13. april 2019, klokken 07:20
Sitat fra: trd-73 på lørdag 13. april 2019, klokken 03:49
Du velger enten 11kW eller 7.3 kw lader når du bestiller. 11kW laderen støtter ikke 32A. 2.0 er som du sier ikke lansert enda.

Fikk inntrykk av at man kun kunne velge dette ved egen spec, ikke på lanseringsmodellene og Fast Track, som jeg har. Stemmer det?

Og at 32A rød ikke fungerer, gir jo til en viss grad mening, men fungerer 32A blå på 11kW kladden da? Og 16A blå?
Tittel: Sv: Ladekabel med kladd
Skrevet av: trd-73lørdag 13. april 2019, klokken 07:41
Ok, det kan godt hende det ikke kunne velges på lanserungsmodellene, det vet jeg ikke noe om. Om 32A blå hadde fungert på 11kW versjonen så hadde det jo ikke vært noen vits med 7.2 kW versjonen, så det fungerer nok ikke. 16A blå fungerer nok på begge.
Tittel: Sv: Ladekabel med kladd
Skrevet av: elektrotirsdag 16. april 2019, klokken 20:32
Sitat fra: trd-73 på lørdag 13. april 2019, klokken 07:41
Ok, det kan godt hende det ikke kunne velges på lanserungsmodellene, det vet jeg ikke noe om. Om 32A blå hadde fungert på 11kW versjonen så hadde det jo ikke vært noen vits med 7.2 kW versjonen, så det fungerer nok ikke. 16A blå fungerer nok på begge.

Godt poeng. Jeg er ingen elektriker, men vet at 32A blå og 16A rød funger med samme kladden på Tesla. Samme prinsipp, man bytter bare sluttstykker. Der finnes imidlertid bare disse to, pluss Schuko, ikke 16A blå og 32A rød.

Har egentlig mest behov for 16A blå, men ellers er mitt inntrykk at 16A rød er langt mer utbredt enn 32A blå, på nyere hytter ol.
Tittel: Sv: Ladekabel med kladd
Skrevet av: M8Bikersøndag 21. april 2019, klokken 11:36
Jeg har testet "ladekladden" med den blå kontakten, på en 32A industri kontakt forrige helg. Bilen min har 11kW OBC. Når du starter lading vil den gi 3,6 kW til bilen 50% (16A x 230V) for å få 7,2kW til bilen (100% 32A) må man holde inne knappen mellom 50% og 100% for å få den til å gi 7,2kW til bilen. Så her ser det ut som den er basert på 16A eller 32A industri-kontakt. Jeg vil anbefale en lader på veggen med b-vern og droppe eventuelle overganger. Risiko for lysbuer øker.

my 2 cents
Tittel: Sv: Ladekabel med kladd
Skrevet av: oll1954mandag 22. april 2019, klokken 00:26
Jeg har behov for lading av min fremtidige e-tron på hytta og hadde i utgangspunktet (med 230V IT-nett, 40A hovedsikring og 16A eksisterende, dedikert kurs til garasjen) tenkt å montere
- B-vern på 16A-kursen i sikringsskapet
- 2 stk (en ute og en inne) 32A blå industrikontakt i garasjen.

Ved bruk av kladden kan jeg da slik jeg forstår det kun lade med 16A (50%, default innstilling som velges ved innkobling av kladden om man ikke aktivt velger 100%). Jeg kan i brukermanualen for e-tron ikke se at det er noen mulighet til å justere ladestrømmen ned der. Stemmer det?

Om det gjør det virker det som om det eneste alternativet blir å installere en ladeboks. Spesifikasjonen til denne blir i såfall:
- Ladestrøm: 16A og nedover i et par trinn (til 8A?)
- Direkte tilkobling til 16A en-fase kurs
- Integrert B-vern (sik at ingen endring trengs å gjøres i sikringsskapet)
- Valg av ladetid (på boksen eller ved app)
- Om mulig, men ikke primært: Tilpasning av ladetid/ladestrøm mot effektforbruk
  forøvrig/effekt-tariff forøvrig.

Og hva velger man da?
Tittel: Sv: Ladekabel med kladd
Skrevet av: M8Bikertirsdag 23. april 2019, klokken 21:48
Tror ikke du får satt opp blå industrikontakt på mindre enn 16A dedikert kurs, dvs. kun en kontakt pr kurs (sjekk med elektriker). Setter du B-vern på den i sikringsskapet har du det du trenger og får 3,6 kW til bilen. "Kladden" kan kjøres i forskjellige A modus, da du bytter ut ledningen fra "kladden" til veggen mellom vanlig stikkontakt eller blå industrikontakt. Dermed kan du lade på lavere A med vanlig stikk tipper ned til 10A og få 2,2 kW til bilen. Den må fungere på alle vanlige stikk, men jeg tror den tar det den kan fra kursen. Dvs. du bør ha en dedikert kurs.

Det er uansett best å få satt opp en lader på dedikert kurs. Da kjøper du en med innebygget B-vern, så slipper du å betale for det i sikringsskapet. Bruk den dedikerte kursen du allerede har. 5m Type 2 Mode 3 kabel følger bilen så da har du det du trenger.

Håper det ga noen svar.
Tittel: Sv: Ladekabel med kladd
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 24. april 2019, klokken 07:44
Hvis man ser på merking på 16A industrikontakter så står det faktisk 16A-6h. Mao dimensjoner for 16A i maks 6 timer....
Tittel: Sv: Ladekabel med kladd
Skrevet av: Orbitonsdag 24. april 2019, klokken 08:16
"6h" har ikke med hvor lenge kontakten tåler belastning, men hvor styresporet er plassert. 6h er da rett ned (i forhold til lokket). Jeg har selv i praksis ikke sett bruk av andre posisjoner (https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60309#Keying), men 6h+blå betyr at det er 200-250V AC. F.eks. samme kontakt med 8h+hvit kontakt brukes til >250V DC.

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tittel: Sv: Ladekabel med kladd
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 24. april 2019, klokken 09:18
Sitat fra: Orbit på onsdag 24. april 2019, klokken 08:16
"6h" har ikke med hvor lenge kontakten tåler belastning, men hvor styresporet er plassert. 6h er da rett ned (i forhold til lokket). Jeg har selv i praksis ikke sett bruk av andre posisjoner (https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60309#Keying), men 6h+blå betyr at det er 200-250V AC. F.eks. samme kontakt med 8h+hvit kontakt brukes til >250V DC.

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

OK, så feil kan man ta  :).

Stusset litt da jeg bruker en 16A ladestasjon koblet til den og la merke til det her om dagen. Har dog stort sett kjørt denne på 10A kanskje fordi jeg har sett det før for ca 4 år siden, men glemt det...
Tittel: Sv: Ladekabel med kladd
Skrevet av: oll1954onsdag 24. april 2019, klokken 21:16
Sitat fra: M8Biker på tirsdag 23. april 2019, klokken 21:48
Tror ikke du får satt opp blå industrikontakt på mindre enn 16A dedikert kurs, dvs. kun en kontakt pr kurs (sjekk med elektriker). Setter du B-vern på den i sikringsskapet har du det du trenger og får 3,6 kW til bilen. "Kladden" kan kjøres i forskjellige A modus, da du bytter ut ledningen fra "kladden" til veggen mellom vanlig stikkontakt eller blå industrikontakt. Dermed kan du lade på lavere A med vanlig stikk tipper ned til 10A og få 2,2 kW til bilen. Den må fungere på alle vanlige stikk, men jeg tror den tar det den kan fra kursen. Dvs. du bør ha en dedikert kurs.

Det er uansett best å få satt opp en lader på dedikert kurs. Da kjøper du en med innebygget B-vern, så slipper du å betale for det i sikringsskapet. Bruk den dedikerte kursen du allerede har. 5m Type 2 Mode 3 kabel følger bilen så da har du det du trenger.

Håper det ga noen svar.

Takk for bra svar. Har kommet til det samme som deg, det beste er å sette opp en ladeboks. Elbilhjelpen.no har en enkel ladeboks (3.6kW Homebox) til 4.990,-. For bare 1000,- mer får man en intelligent Easee ladeboks, satser på denne tror jeg.
Tittel: Sv: Ladekabel med kladd
Skrevet av: sjokomelklørdag 27. april 2019, klokken 20:21
Sitat fra: Orbit på onsdag 24. april 2019, klokken 08:16
"6h" har ikke med hvor lenge kontakten tåler belastning, men hvor styresporet er plassert. 6h er da rett ned (i forhold til lokket). Jeg har selv i praksis ikke sett bruk av andre posisjoner (https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60309#Keying), men 6h+blå betyr at det er 200-250V AC. F.eks. samme kontakt med 8h+hvit kontakt brukes til >250V DC.

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Det betyr ikke hvor hakket på utsiden av pluggen er, men hvor den større pinnen (normalt jord) befinner seg i sirkelen av pinner.