Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Produksjonsbegrensinger p.g.a. batterimangel

Startet av trondhla, fredag 19. april 2019, klokken 19:36

« forrige - neste »

trondhla

LG Chemicals ser ut til å være en flaskehals for E-Tron produksjonen. LG Chemicals greier ikke å levere battericeller som antatt og Audi må derfor skalere tilbake produksjonen for sin E-Tron modell.
https://electrek.co/2019/04/18/audi-e-tron-electric-suv-production-reduce-battery-shortage/


Bakenforliggende årsak hos LG er ikke nevnt, men Hyundai og Kia er i samme situasjon

OhmPaPa

Ser ut som e-tron produseres i Brussel. Lokalavisen der har skrevet om dette:

http://brusselstimes.com/brussels/15017/battery-shortage-forces-audi-brussels-to-slow-down-production

SitatAudi Brussels only produces electric cars, like the new e-tron. Batteries for the model come from LG, which caters to many automotive manufacturers. Because of its dominant position, LG is pushing up prices. The VW Group, which includes Audi, is in post-dieselgate austerity and has trouble competing with the likes of BMW and Mercedes-Benz to get batteries from LG.

SitatThe plant is running 6 hours a day instead of 8 to match production to parts availability. But soon, the plant will go to a 4-day working week, leading to one day of technical unemployment.

elektro

Sitat fra: OhmPaPa på fredag 19. april 2019, klokken 19:47
Ser ut som e-tron produseres i Brussel. Lokalavisen der har skrevet om dette:

http://brusselstimes.com/brussels/15017/battery-shortage-forces-audi-brussels-to-slow-down-production

SitatAudi Brussels only produces electric cars, like the new e-tron. Batteries for the model come from LG, which caters to many automotive manufacturers. Because of its dominant position, LG is pushing up prices. The VW Group, which includes Audi, is in post-dieselgate austerity and has trouble competing with the likes of BMW and Mercedes-Benz to get batteries from LG.

SitatThe plant is running 6 hours a day instead of 8 to match production to parts availability. But soon, the plant will go to a 4-day working week, leading to one day of technical unemployment.

De har justert ned forventet produksjon til drøyt 45.000 biler. Synes ikke det var så ille jeg..

SitatDelivery times for the e-tron have gone up by 2 months to 6 to 7 months. "Not an exceptional waiting time for an all-new Audi", says Audi's spokesperson in Belgium, Sofie Luyckx. During the Brussels Motor Show in January, delivery times of 4 to 5 months were assumed. It is not clear if the 2 additional months are due to production capacity or high demand (up 15%).

Så, ja.. ingen full krise. VW Group har også avtaler med SKI og Samsung, men det later til at de pt. er avhengige av LG sine batterier. De som er best? På litt sikt vil de bygge sine egne batterifabrikker for å unngå dette er det sagt.. men det er også en streik i Ungarn hvor motorene bygges inne i bildet her. Slikt kan man aldri gardere seg mot.

Noen som har fått beskjed av Møller om utsatt levering?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

elektro

Sitat fra: JorEl på fredag 19. april 2019, klokken 23:04
Kanskje denne tråden passer inn her?
https://elbilforum.no/index.php?topic=45780.0

Tja, tror dette handler mer om knapphet på batterier, enn noe annet.

Tror ikke VW Group trykker på bremsen nå med vilje- med de i investeringene de har gjort, de ventelistene de har og forventningene de har skapt. Både de asiatiske produsentene og nå muligens de amerikanske, ettersom Panasonic ikke vil utvide samarbeidet, har problemer med å skaffe nok batterier.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Bjoris

Noen som har oversikt over leveringssituasjonen på e-Tron? Advance Plus f.eks

Tiger123

Sitat fra: elektro på fredag 19. april 2019, klokken 23:46
Sitat fra: JorEl på fredag 19. april 2019, klokken 23:04
Kanskje denne tråden passer inn her?
https://elbilforum.no/index.php?topic=45780.0

Tja, tror dette handler mer om knapphet på batterier, enn noe annet.

Tror ikke VW Group trykker på bremsen nå med vilje- med de i investeringene de har gjort, de ventelistene de har og forventningene de har skapt. Både de asiatiske produsentene og nå muligens de amerikanske, ettersom Panasonic ikke vil utvide samarbeidet, har problemer med å skaffe nok batterier.

Er det ikke 8 500 EUR de sparer pr bil, som produseres neste år, og ikke i år? Pga nye avgiftsregler i EU som innføres ved årsskiftet?

Stikkkontakt

Ganske irriterende.
Hadde veldig tidlig reservasjon, men  droppet den for å vente på Sportback.
Men lever veldig godt med I-Pace inntil videre..

daktari

Sitat fra: Tiger123 på lørdag 20. april 2019, klokken 11:01
Sitat fra: elektro på fredag 19. april 2019, klokken 23:46
Sitat fra: JorEl på fredag 19. april 2019, klokken 23:04
Kanskje denne tråden passer inn her?
https://elbilforum.no/index.php?topic=45780.0

Tja, tror dette handler mer om knapphet på batterier, enn noe annet.

Tror ikke VW Group trykker på bremsen nå med vilje- med de i investeringene de har gjort, de ventelistene de har og forventningene de har skapt. Både de asiatiske produsentene og nå muligens de amerikanske, ettersom Panasonic ikke vil utvide samarbeidet, har problemer med å skaffe nok batterier.

Er det ikke 8 500 EUR de sparer pr bil, som produseres neste år, og ikke i år? Pga nye avgiftsregler i EU som innføres ved årsskiftet?
sitat Bilnytt:
EU har bestemt at fra 2021, og allerede innfaset fra neste år på 95 % av bilflåten fra hver produsent, skal snittutslippet være 95 gram CO2 per kilometer. Produsentene vil straffes med € 95 for hvert gram over 95 gram pr bil.
Blir dette €8500 for Audi?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

trd-73

Lurer på hvor le ge de brukte på å fastsette grenser og bøter... 95%, 95 gram og 95 EUR...

Tiger123

Sitat fra: daktari på lørdag 20. april 2019, klokken 12:39
Sitat fra: Tiger123 på lørdag 20. april 2019, klokken 11:01
Sitat fra: elektro på fredag 19. april 2019, klokken 23:46
Sitat fra: JorEl på fredag 19. april 2019, klokken 23:04
Kanskje denne tråden passer inn her?
https://elbilforum.no/index.php?topic=45780.0

Tja, tror dette handler mer om knapphet på batterier, enn noe annet.

Tror ikke VW Group trykker på bremsen nå med vilje- med de i investeringene de har gjort, de ventelistene de har og forventningene de har skapt. Både de asiatiske produsentene og nå muligens de amerikanske, ettersom Panasonic ikke vil utvide samarbeidet, har problemer med å skaffe nok batterier.

Er det ikke 8 500 EUR de sparer pr bil, som produseres neste år, og ikke i år? Pga nye avgiftsregler i EU som innføres ved årsskiftet?
sitat Bilnytt:
EU har bestemt at fra 2021, og allerede innfaset fra neste år på 95 % av bilflåten fra hver produsent, skal snittutslippet være 95 gram CO2 per kilometer. Produsentene vil straffes med € 95 for hvert gram over 95 gram pr bil.
Blir dette €8500 for Audi?

Har lest tallet et sted, skal ikke påstå at det stemmer.  Men det sies jo klsrt og tydelig at fra neste år har produsentene krav på seg når det gjelder utslipp, og det bøtelegges om de overgår grensene som er satt. Så da sier det seg selv at det lønner seg mye mer å selge nullutslippsmodeller i 2020, enn i år.

daktari

Et raskt eksempel, MB solgte 955 000 biler i Europa i 2017, og et sted fant jeg at gjennomsnittlig CO2 for bilene var 129 g i 2017.

Så for 907000 biler skal det betales €95 av 34 gram for mye, dvs €3200 pr bil eller svimlende €2,9 milliarder!

Kanskje er snitt CO2 lavere pga. En del plug-in, og antagelig er salgstallet over også for ikke-EU-land. Men dette er heftig.
(Lurer på hva Fiat betalte Tesla...)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på søndag 21. april 2019, klokken 14:14
Et raskt eksempel, MB solgte 955 000 biler i Europa i 2017, og et sted fant jeg at gjennomsnittlig CO2 for bilene var 129 g i 2017.

Så for 907000 biler skal det betales €95 av 34 gram for mye, dvs €3200 pr bil eller svimlende €2,9 milliarder!

Kanskje er snitt CO2 lavere pga. En del plug-in, og antagelig er salgstallet over også for ikke-EU-land. Men dette er heftig.
(Lurer på hva Fiat betalte Tesla...)

Det står at Fiat betaler "hundreds of millions" til Tesla, men ikke over hvor lang tid. Men ser at Tesla tjente USD 103,4 millioner i 2018 på sånne ordninger:

"...it made $103.4 million in 2018 from selling zero-emissions credits."

https://nordic.businessinsider.com/fiat-chrysler-pays-tesla-to-add-cars-to-fleet-to-meet-eu-emissions-rules-2019-4?r=US&IR=T
Tesla Model Y                         2021-

sylwester

Sitat fra: daktari på lørdag 20. april 2019, klokken 12:39
sitat Bilnytt:
EU har bestemt at fra 2021, og allerede innfaset fra neste år på 95 % av bilflåten fra hver produsent, skal snittutslippet være 95 gram CO2 per kilometer. Produsentene vil straffes med € 95 for hvert gram over 95 gram pr bil.
Blir dette €8500 for Audi?
Men EU har jo noe liknende allerede idag. Det er bla.a. derfor vi får parallellimportert en del biler som har gått en dag eller to i EU.
Dvs. jeg gjetter at dette betyr at flere vil registrere elbiler i EU for så å sende de til Norge. Norge er elbiler mye mer attraktivt enn resten av Europa.

Det som utfordringen er jo mengden. EU hadde et krav om 130g innen 2015 og det var oppnådd i 2013. Neste mål er 95g innen 2021. Problemet er sikkert at dette var sikkert plankekjøring med NEDC-trimming og at det nå er vanskeligere å oppnå like bra med WLTP.

LG Chem leverer jo batterier til veldig mange biltyper. Den leverandøren som gjør det best er de som sikrer nok kapasitet hos batterifabrikken. Hvis f.eks. noen har fått garantert en viss mengde GWh så vil LGC prioritere å levere til de enn Audi, hvis ikke Audi har kapasitetsgaranti i sine avtaler. Des om får flest batteripakker vil selge flest elbiler. Både Hyundai, Opel, Ford, Volve (Polestar?), og jeg tror Tesla forhandler med de siden de trenger enda mer enn Panasonic klarer å produsere. Det var snakk om at Nissan skulle bruke LG Chem, men salget av AESC gikk ikke som planlagt. Alle de nye bilene er dermed med egne batterier som gir Nissan en fordel i denne "krisen". Jeg tror LG Chem er en stor risiko i produksjonen av elbiler.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

geear

Sitat fra: sylwester på mandag 22. april 2019, klokken 18:44
Men EU har jo noe liknende allerede idag. Det er bla.a. derfor vi får parallellimportert en del biler som har gått en dag eller to i EU.
Dvs. jeg gjetter at dette betyr at flere vil registrere elbiler i EU for så å sende de til Norge. Norge er elbiler mye mer attraktivt enn resten av Europa.
Slik jeg har forstått det så vil bilparken i Norge telle med i EU-flåten fra 1.1.2020, og dermed vil en bil solgt ny i Norge være like mye "verdt" som en bil solgt ny i Tyskland, og det vil derfor være naturlig for produsentene å prioritere der det er etterspørsel/marked. Det f.eks. Kia har drevet med til nå, med Kia Soul, anser jeg som ren utslippssvindel, og kan umulig fortsette når bøtene trår i kraft.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA