Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bombrikke i Model 3

Startet av Slettet profil, mandag 25. mars 2019, klokken 20:37

« forrige - neste »

GL1

Sitat fra: teslamsp på tirsdag 26. mars 2019, klokken 12:25
Er ingen vits å bruke brikke. Skiltet leses automatisk og brikken er knyttet til skiltet, så det er bare vås at dette må gjøre manuelt. Det var noe bomselskapene brukte som argument tidligere, for å ta inn ekstra gebyrer. Men det har de tydeligvis ikke hjemmel for lenger.
Av og til vil ikke systemet klare å lese skiltet, pga feks møkk, slitte tall, snø, værforhold e.l. Dersom man ikke har brikke ved disse tilfellene, må bomselskaper tyde skilt/bilde manuelt for å avgjøre hvem som skal belastes.

Ved å minimere antall passeringer som krever ekstra arbeid, blir også selskapenes kostnader lavere. Da kan i teorien veien nedbetales raskere, eller prisene pr. passering holdes nede.

2019 TM3 AWDLR (FSD??)

Slettet profil

Jeg var trådstarter. Jeg synes det er helt fint med brikke, fordi det gjør det enklest mulig for bomselskapet, men liker at den ikke synes.

På S og X er det et lite rom inne i konsollen over rattet der man kan ha den. Tanken med tråden var å sjekke om det var noen tilsvarende snippetriks på Model 3. Foreløpig ser det ikke slik ut, så da prøver jeg i frunken (bak fronten av plast) først og rapportere tilbake.

Tulle

Forstår ikke hvorfor bombrikke skulle gjøre det enklere for bomselskap. Har du ikke brikke i bilen, leses skiltet. Reg.nr. slåes da opp i en database som sier om du har registrert deg og fått brikke. Det skjer automatisk og krever intet arbeid fra selskapene.

krister461

Noen ganger er det lov å lese hva som er skrevet i tråden før man poster. F.eks. to innlegg tidligere...

Thomas Parsli

#19
Sitat fra: Tulle på tirsdag 26. mars 2019, klokken 14:31
Forstår ikke hvorfor bombrikke skulle gjøre det enklere for bomselskap. Har du ikke brikke i bilen, leses skiltet. Reg.nr. slåes da opp i en database som sier om du har registrert deg og fått brikke. Det skjer automatisk og krever intet arbeid fra selskapene.

I følge Fjellinjen var det 108.100.000 passeringer i 2018 bare for Oslo og Bærum, hvis teknologien er 99,999% sikker blir det 108.100 passeringer som må kontrolleres.

Hvis den er 99,9999% sikkert, blir det "bare" 10.800 som må kontrolleres.

Ser du fortsatt ikke problemet?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Tulle

Sitat fra: krister461 på tirsdag 26. mars 2019, klokken 14:42
Noen ganger er det lov å lese hva som er skrevet i tråden før man poster. F.eks. to innlegg tidligere...
Sorry - litt trøtt i dag. Skal love å ikke skrive mer før jeg har sovet middag :)

bjoff

Et godt tips til de som skal kjøre ferger på E39 med Autopass er at her går ikke bommen opp uansett hvor mye man mener at det er greitt at brikken ligger hjemme.

Virker ikke brikken, er det å kjøpe billett til full pris og deretter styre med refusjoner. Som forøvrig går smertefritt, men likevel er mer arbeid enn å bare henge opp brikken i vinduet som det blir anbefalt.  :)

Toalmar

Med brikke får man også rabatt, uten brikke ikke rabatt. Nå spiller ikke det noen rolle i en elbil, men jeg går ut i fra de som ikke har brikke i elbil ikke har det i sin fossilbil heller om de har fossilbil. Jeg har 3 biler, 1 elbil og 2 fossilbiler, alle med brikke
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Norse Machine Service

Fikk råd av representant fra Tesla om å feste den oppunder panseret i Frunken når vi hentet bilen. Fest den i en av utsparringene. Enkelt og greit.
2023 Model X Plaid
Made in USA, Fremont - California🇺🇸
Utlevert 27. Desember 2022

2019 Model 3 Performance
Made in USA, Fremont - California🇺🇸
Utlevert 22. Mars 2019

olavxxx

Sitat fra: 3P -19 på tirsdag 26. mars 2019, klokken 20:10
Fikk råd av representant fra Tesla om å feste den oppunder panseret i Frunken når vi hentet bilen. Fest den i en av utsparringene. Enkelt og greit.
Jeg har limt den på plasten inne i frunken, men vet ikke om den får signal da :P

HCO

#25
Jeg har limt brikken på baksiden av frontruten, helt nederst omtrent der venstre og høyre viskerblad møtes. Jeg antar den får greit signal der. Frunken må ut for å komme til, men jeg synes det er gøy å se hvordan ting er skrudd sammen...

Edit: Bak luftinntaket oppe til venstre kommer man til nedre del av frontruten.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

hELgenen

Sitat fra: Toalmar på tirsdag 26. mars 2019, klokken 19:43
Med brikke får man også rabatt, uten brikke ikke rabatt. Nå spiller ikke det noen rolle i en elbil, men jeg går ut i fra de som ikke har brikke i elbil ikke har det i sin fossilbil heller om de har fossilbil. Jeg har 3 biler, 1 elbil og 2 fossilbiler, alle med brikke

Trodde at med avtale fikk man rabatt...uavhengig om brikken er i bilen eller ei

Toalmar

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 26. mars 2019, klokken 21:16
Trodde at med avtale fikk man rabatt...uavhengig om brikken er i bilen eller ei
Ikke sånn jeg tolker teksten
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

democomputer

Sitat fra: Toalmar på tirsdag 26. mars 2019, klokken 21:50
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 26. mars 2019, klokken 21:16
Trodde at med avtale fikk man rabatt...uavhengig om brikken er i bilen eller ei
Ikke sånn jeg tolker teksten

Jeg meldte meg inn i forrige uke, her er sitat fra velkomstmailen:

"Hei K, velkommen som kunde i Fjellinjen

AutoPASS-avtalen din er registrert og bombrikken blir sendt til deg i posten. Du kan kjøre gjennom alle AutoPASS-bomstasjoner allerede nå og få rabatt på dine passeringer.
"

K

holmjohnsen

Sitat fra: Toalmar på tirsdag 26. mars 2019, klokken 21:50
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 26. mars 2019, klokken 21:16
Trodde at med avtale fikk man rabatt...uavhengig om brikken er i bilen eller ei
Ikke sånn jeg tolker teksten

Fra chat med Fjellinjen nå nettopp. Oppfølgingsspørsmålet mitt var så om jeg bare kunne la brikken ligge i hanskerommet eller hjemme, og da svarte de at brikken helst skulle være i bilen - så da kunne den godt ligge i hanskerommet.

Noen ganger er det like greit å spørre fremfor å bruke timesvis på å spekulere ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA