Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har noen klart 3 barneseter i model 3?

Startet av d58palset, onsdag 13. mars 2019, klokken 10:14

« forrige - neste »

Jeronan

#15
Sitat fra: Line K på mandag 18. mars 2019, klokken 18:32
Sitat fra: Jeronan på mandag 18. mars 2019, klokken 14:57
You can clearly see in the video how the outer seat is hitting the rubber lining of the door.
So the door, when closed is pressing against the childseat.

Det er vel ikke et unikt problem med Model 3 dette?

Har ikke tre barn selv, men har en sjelden gang kjørt rundt i lånt bil (og lånebarn) i store familestasjonsvogner og SUV, og problemet du beskriver er tilstede der også, så vet ikke helt hvordan man skal transportere tre barn uten å gå opp til 7-seter...:

Hadde jo vært fint om bilprodusenter laget biler med plass til tre stoler.

That is why you only have isofix points in the outer seats. Since its just not wide enough to safely secure a third childseat.

Like I said in my first post. In our Model S we managed to fit three sitteputer in the rear, without getting close to the door.
Though it was quite the exercise with placing one kid on a sittepute at a time, belting in and then squeezing the next against it and then the third due to the belt locks being so deep inside the seats, but also one of the sittepute being a bit higher, so we could squeeze them together.

That is not going to work with a fullblown childseat, since the good and safest ones are a lot wider, with side collision support.

Both Model S and X ( and a lot of other stationwagons and large SUV's ) are wider than the Model 3.
10 to 20 cm extra wide can make a lot of difference.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Cowboystrekk

#16
Sitat fra: Jeronan på mandag 18. mars 2019, klokken 08:41
I am seriously baffled as why people buy the Model 3 when they need to fit 3 child seats in the rear seat!

You cannot even do this in the Model S and this car is over 10 cm wider than the Model 3. ( Though maybe in the first gen Model S, where the rear seat was completely flat, so you can place child seats off-center).
We have used 3 child seats for a long time now in our Model S 2013. You have to be a bit picky when buying seats, but in general, there is no problem getting 3 seats in. The babycrib and the rear-facing iso-fix can be placed both in middle or on the sides, no problem. These har seats that all have high scores in crash-tests. On the i-Size we had to use the iso-fix, but still no problem getting 3 seats in. The cybex solution X we could not use the iso-fix on. We have used different combinations of these seats:




Så litt på norsk da jeg sliter med å finne enkelte ord på engelsk: Først brukte vi Cybex babykrybba, pluss 2 Cybex solution X, babykrybba bak sjåfør, de 2 andre side om side. Så brukte vi Besafe i-size-stolen og de 2 solution X og til slutt har vi brukt bilpute i midta og en Cybex solution X på hver side. Null problem og grei klaring på hver side med noen cm. Jeg er overbevist om at det skal gå greit i Model 3 og, men man må da ha bakovervent stol og babykrybbe i midta pga "hornene" til beltestolene som spiser av plassen. Sittepute og 2 cybexsstoler kan dog bli vanskelig, må finne ei smalere sittepute enn vår da isåfall.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Linka

Jeg kom over en NAF-test hvor de har testet uhorvelig mange biler med tre stoler, ink. Model S (før Model 3 sin tid). https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/plass-til-tre-barnestoler/

Visst denne videoen her måler riktig https://www.youtube.com/watch?v=j_0uwcFAUME, så har du ca 130-131 cm hoftebredde i baksetet på TM3. Usikker på hvor NAF har målt bredden fra, men det er flere biler i deres test med kun 130 cm bredde som er markert som godkjent for tre bilstoler av deres test. (Se testoversikten)

De aller fleste bilene de testet var kun med to isofix-fester. Det eneste NAF tar fram som en sikkerhetsbekymring er at det er vanskelig å komme til bilbelte-festet når det er tre stoler. (Gjelder for gruppe 3/beltestolene). Jeg forstår prinsippet nevnt over rundt overføring av energi i sidekollisjon, men vil anta at barna sitter sikrere i ordentlige bilstoler som bruker full bredde og er borti døren (som jeg antar er tilfelle i mange av bilene her), fremfor at man bruker mindre plasskrevende puter som ikke bygger ut i nærheten like mye når utvalget av biler er begrenset. Kan lite om krasjstatistikk, men sidekollisjon versus bak/foran og assosiert fart vil jo være av betydning?

NAF sa forøvrig heller ingenting om at det er større sjanse for feilmontering når man ikke bruker isofix, så er kanskje mer en praktisk test. Testen viser uansett at det er svært vanskelig å finne en bil som passer til tre barn i bilstolalder - spesielt om man ikke har plass (eller penger) til å ha en kjempestor bil.

Jeronan

#18
The biggest challenge is the sit wells in the outer seats with side bolstering to increase sit comfort for regular passengers (adults, larger kids).
While that is of course a positive for the larger passengers, the negative is that it's more challenging to fit 3 childseats.

The above poster has a 2013 model S and that first gen rear seat is pretty much flat all over, making it "easier" to fit 3 (non-isofix) childseats and place the outer ones a bit off-center and still keep clearance from the side door.

Like it or not, the rear seats are often designed in a way to maximise sit comfort for (adult) passengers with deeper sit well and side bolstering. Which limits how you can mount child seats safely, since they basically fall inbetween the outer sit well between the side bolstering, leaving little room on the middle section for a third seat.

Then the Model 3 is more than 10cm less wide inside on the rear seat compared to for example the Model S and that will limit you even more.

Here an example of the old Model S rear seat that is flat:


And here the latest gen rear seat of the Model S with deep sit well and side bolstering (Model 3 is similar, just less wide):
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Electrix

Vi har hatt 3 barn bak i vår 2012 Leaf i flere år, men det er ikke enkelt, og hver gang noen bytter til større sete så må kabalen legges på nytt. En god problemløser er denne beltestolen fra BeSafe som er smalest der de andre setene har brede bøyler som stikker ut. Ved å ha dette i midten får man bedre plass, og det blir lettere å komme til festene for settebelte.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Rasmus77

Sitat fra: Line K på mandag 18. mars 2019, klokken 18:32
Sitat fra: Jeronan på mandag 18. mars 2019, klokken 14:57
You can clearly see in the video how the outer seat is hitting the rubber lining of the door.
So the door, when closed is pressing against the childseat.

Det er vel ikke et unikt problem med Model 3 dette?

Har ikke tre barn selv, men har en sjelden gang kjørt rundt i lånt bil (og lånebarn) i store familestasjonsvogner og SUV, og problemet du beskriver er tilstede der også, så vet ikke helt hvordan man skal transportere tre barn uten å gå opp til 7-seter...:

Hadde jo vært fint om bilprodusenter laget biler med plass til tre stoler.

Ford S-Max, VW Sharan og Touran, Peugeot 5008, TMX har alle plass til 3 barnestoler på rad 2. Sistnevnte er kanskje den mest populære blant disse folkefrakterne.... ;)

AnnetteRO

Hei!
Jeg er helt ny her, og snart helt ny Teslaeier

ohowl

Siden tiden omsider er kommet der vi må ha tre seter... brukte en dag på å teste forskjellige seter oh kombinasjoner, mer og mer desperat etterhvert som dagen gikk. Har en på 7.5, en på 5, og straks en nyfødt.

Landet på Maxi-Cosi Kore (på sidene, uten isofix) og Axkid Minikid 2.0 i midten. Dette går akkurat, og stolene bygger på forholdsvis komplementært vis slik at det er mulig å feste sidesetene selv uten festeforlengere. Når det er sagt kommer vi til å kjøpe noen ikke-rette forlengede i nest minste størrelse for p gjøre det enklere for barna. Disse setene har også den positive egenskapen at det blir plass til eldstemann på pute eller uten pute i midten når minstemann vokser ut av setet sitt ved 4-5års alder.
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA