Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Langtur med elbil - batterikapasitet vs ladefart

Startet av AppleKnocker, fredag 07. oktober 2016, klokken 10:16

« forrige - neste »

Trond.m

#15
Sitat fra: AppleKnocker på fredag 07. oktober 2016, klokken 23:03
Da kan man begynne å si at elbilen duger til langkjøring.
Men langkjøring er likevel mulig i dag. En fyr  på forumet her har jo kjørt en trilling fra Norge til Spania! Og knapt hurtigladet.
Vet om noen som syklet fra Thailand til Norge også  ;)
www.erdetlangtigjen.no
Å dra på langtur med korte dagsetapper, på samme måte som sykkeltur,  kan være hyggelig men da er det turen som er målet og ikke endelig destinasjon. Det er svært få som trenger eller bør kjøre 100 mil uten stans. Det er enkelt å lage en stor bensintank, og man trenger ikke å fylle den full. Men et stort batteri betyr større miljøbelastning både ved produksjon av batteriet, skadepotensiale ved ulykker (brann og pga økt vekt), vegslitasje og ikke minst forbruk av energi. I prinsippet burde batteriet være minst mulig, men med effektiv lading. Jeg tror 50 mil reell rekkevidde vil være et fornuftig kompromiss i overskuelig framtid, og økt energitettet bør heller benyttes til å få ned vekten på bilene.


ToWalkOrDrive

#16
Sitat fra: knut.aulie på fredag 07. oktober 2016, klokken 19:11
Sitat fra: Crown på fredag 07. oktober 2016, klokken 18:32
Sitat fra: knut.aulie på fredag 07. oktober 2016, klokken 17:27
Helt enig i at ladefart er prioritert.

Har kjørt 45k km i Soul og har 15 minutter som median på mine hurtigladinger over to år.

Ankom hurtiglader på Vestby nøyaktig samtidig med en Leaf 24. Plugget inn rett etter og passet på å avslutte samtidig med Leafen. Spurte sjåføren som lykkelig opplyste at hun hadde fått 25 % (beklager at jeg ikke har kWh ) mens jeg hadde fått 50% på nøyaktig samme tid.
Dette var på sommer, begge med lav Soc og varmt batteri!
En omtrentlig omregning i kWh blir 6 på Leaf og 15 på Soul.


Leaf 30kWh er betydelig raskere enn 24kWh. Jeg har hurtigladet svært få ganger, men den ene gangen jeg tenkte på å ta tiden så plugget jeg i på 50%, grønn kontakt hurtiglader i Jondal, gikk inn i butikken og handlet litt. Etter 14 minutter var bilen oppe i 90% :) Svært fornøyd med det. EDIT: Regner med de siste % fra 80 til 90 gikk saktere  i tillegg.
Tror 30 kWh Leaf er omtrent jevn med Soul, det som lurer nå er vel  om Ioniq er den nye ladefartkongen

Tesla er (som vanlig) i en egen klasse, lurer på hvor mye de klarer å lure ut av en Chademo lader? Selv om Soul egentlig kan takle 100 kw så får den jo maks 62,5 kw selv på 100 kw laderen til Arctic road..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Angående hvor mye en Tesla klarer gjennom Chademo mener jeg å ha lest 50kWh her og. Dro på bilferie til Danmark i sommer med Tesla 85S, og da er vi i fremtiden! Litt av det morsomme var at Tesla alltid plasserer laderne ved en kafe og gjerne severdighet. F.eks. ved siden av et Elvis-museet med Elvis-kafe inni kopi av Elvis' hus i Danmark. Verdens største cookie! Trenger ikke Chademo er konklusjonen, selv når en tar tur ut til vestkysten av Danmark, pga stort batteri.... 99% av lading gjennom et år foregår om natten utenfor huset på en 230v 32 amper blå industrikontakt. Kan være tomt om kvelden og 35 mils kapasitet om morgenen...

http://supercharge.info/
Tesla Model Y                         2021-

ladov

Sitat fra: Ferry på fredag 07. oktober 2016, klokken 21:10
Sitat fra: Panduck på fredag 07. oktober 2016, klokken 17:44
P.g.a sær ladeløsning fremstår ville jeg personlig valgt kia, ioniq, leaf, i3, bolt... fremfor zoe. En 50kW DC port, og bilen ville vært en helt annen, Zoe40 ville blitt noe langt mer nyttig.

Hvorfor er det ikke DC-port på Zoe? Er ikke det sk. lavthengende frukt? Det er jo ikke stort mer enn å gjøre polene på batteriet tilgjengelig eksternt. Ombordlader er langt mer komplisert.
Det er jo for så vidt det men det er enda enklere å bare bruke det du allerede har.

Vi kan jo alltids håpe på at Renault/Nissan har noe mer i ermet og at de sparer CCS til de har en litt større bil klar å bruke den på..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Balaklava

Ladefart+ forbruk. Som fete e-tron, hjelper ikke å lade kjapt hvis forbruket er "like kjapt".

Har ikke kjørt hundrevis av mil i bil med lite batteri, men 80 mil på en dag over fjellet med 28kWt har jeg gjort mange ganger.

På en sånn tur blir det typisk 5-7 ladestopp på rundt 15 minutt, alt etter hvor godt en planlegger og strekker strikken.

Med fossilbil pleide jeg å ha 3 stopp på samme turen, av og til flere alt etter hvor mye kaffe en må ha i seg, og av seg.
----
Så, hvorfor har jeg, de siste 5 årene, valgt å kjøre elbil med lite batteri på denne turen i stedet for fossilbilen?

Vel, jeg skulle ikke på jobb. Turen begynte når jeg startet å kjøre. Elbilen er mer komfortabel å kjøre, særlig på langtur mtp støy osv. Det å få tvungne stopp på langtur er noe jeg nå setter pris på. Tidligere kunne jeg kjøre som en gal og holde stressnivået høyt helt til jeg stod på fergekaia på nordvestlandet, da startet turen. Så egentlig utsatte jeg bare ferien, og forlenget "maset".

Nå rigger jeg til og med bagasjerommet med liggeunderlag og ullteppe så jeg kan ta meg en liten blund når jeg føler for det. For på 8-9 timers kjøring så er det fint å kunne ta seg en blund. Og jeg har stoppet steder jeg har kjørt forbi i alle år, tatt et bad, gått en tur, spist på steder jeg før hastet forbi.

Så tja... så lenge det ikke blir latterlig upraktisk handler det om hva en gjør det til.

Nå er fossilbilen byttet ut med bil med større batteri, 85kWt, så jeg trenger kun to ladestopp på samme turen. Da er alt som før, med fossilbil. Så da får vi se om en er tilbake i samme maset, eller om jeg fortsatt velger å ta den minst praktiske bilen med det minste batteriet når jeg skal på lengre tur, for å tvinge meg til å oppleve mer og starte turen når kjøreturen starter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA