Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

HVilke biler har aktiv batterikjøling/varming?

Startet av elbil-1, mandag 18. mars 2019, klokken 08:21

« forrige - neste »

Amatøren

Stusser på at det står passiv batterikjøling på e-Golf.

Hvis man kan si at batteriet er under bilen gir passiv kjøling så har vel nesten alle det?

Jeg vil ut fra de opplysningene jeg fikk ved kjøp av e-up! og e-Golfene sette det opp slik:

e-Golf
Årsmodell: -> 2014
Batterikjøling: Nei
Batterivarming: Nei
Kupéklimatisering før avreise med/uten tilkoblet strøm: Ja/Ja
Batteriklimatisering før avreise med/uten tilkoblet strøm: Nei/Nei
Appstyring varme: Ja2
Varmepumpe: Nei
Kommentar: 2) Gratis ved ny bil, betalingstjeneste etter X måneder (varierer ut fra tilbud)

e-Golf
Årsmodell: 2015 ->
Batterikjøling: Nei
Batterivarming: Nei
Kupéklimatisering før avreise med/uten tilkoblet strøm: Ja/Ja
Batteriklimatisering før avreise med/uten tilkoblet strøm: Nei/Nei
Appstyring varme: Ja2
Varmepumpe: Ja1
Kommentar: 1) Ekstrautstyr 2) Gratis ved ny bil, betalingstjeneste etter X måneder (varierer ut fra tilbud)

e-up!
Årsmodell: -> 2019
Batterikjøling: Nei
Batterivarming: Nei
Kupéklimatisering før avreise med/uten tilkoblet strøm: Ja/Ja
Batteriklimatisering før avreise med/uten tilkoblet strøm: Nei/Nei
Appstyring varme: Ja2
Varmepumpe: Nei
Kommentar: 2) Gratis ved ny bil, betalingstjeneste etter X måneder (varierer ut fra tilbud)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

automat

Trillingene (I-miev, c-zero, ion) kjøler batteriene med luft fra AC ved hurtiglading
Ioniq har batterivarming (ved å hente luft fra kupeen?). Med teknikkpakke har den varmepumpe
Tesla, ihvertfall S og X, kan forvarme batteriet (også utilkoblet) .Forsvant riktignok i en softwareoppdatering, men er tilbake igjen i en nyere.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Robert E-Niro

Kia E-Niro kan du oppdatere med samme info som Hyundai Kona.
Med unntak av følgende: Jeg mener batteriet kan forvarmes (sammen med kupeen) før avreise når den er plugget til lader. Får ikke sjekket dette direkte, men når vi forvarmer bilen før avreise i mellom -5 og 5 grader C så reduseres forbruket første 50km med gjennomsnittlig 15 Wh/km

Noen E-Niro eiere som har tilgang til data som kan bekrefte dette?
Kia E-Niro 10/2019

Joltus

Mulig eg misforstår deg nå, men alle biler får veldig mye lavere forbruk de første milene når man forvarmet cupe....

Robert E-Niro

Sitat fra: Joltus på mandag 06. januar 2020, klokken 10:03
Mulig eg misforstår deg nå, men alle biler får veldig mye lavere forbruk de første milene når man forvarmet cupe....

Ok. Det er selvfølgelig meget mulig. Har som antydet ingen kvalifikasjoner utover det kognitive, så her bøyer jeg meg for ekspertisen.
Jeg skal eksperimentere med å kjøre kald bil uten oppvarming av kupeen (godt påkledd) for å sammenligne.  :)
Kia E-Niro 10/2019

cra

Graden av "riktighet" vil vel her avhenge av om man kjærer varme eller ikke? "Gevinsten" ved forvarming før man drar er at man bruker strøm fra grid til oppvarming av kupe (og evt. batteri), og således trenger mindre strøm fra batteriet i starten av kjøreturen for å oppnå comfort-temperatur i kupeen og ideell temperatur i batteriet? Kjører man uten varme i kupeen vil det ha mindre å si om man forvarmer eller ikke (men oppvarming/mangel på sådan av batteri kan spille inn).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RJK

Sitat fra: Robert E-Niro på mandag 06. januar 2020, klokken 08:28
Kia E-Niro kan du oppdatere med samme info som Hyundai Kona.
Med unntak av følgende: Jeg mener batteriet kan forvarmes (sammen med kupeen) før avreise når den er plugget til lader. Får ikke sjekket dette direkte, men når vi forvarmer bilen før avreise i mellom -5 og 5 grader C så reduseres forbruket første 50km med gjennomsnittlig 15 Wh/km

Noen E-Niro eiere som har tilgang til data som kan bekrefte dette?

Det er samme greiene med Kona, som jeg skrev. Den kan forvarmes om man er koblet til. Problemet er at den mangler mulighet forvarming når man ikke er koblet til. Da må man ut å "starte" bilen, istedet for via forprogrammert oppvarming. Bilene er jo 2-eggete tvillinger, der E-Niro er hakket større, men bare minimalt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Joltus

Sitat fra: Robert E-Niro på mandag 06. januar 2020, klokken 13:12
Sitat fra: Joltus på mandag 06. januar 2020, klokken 10:03
Mulig eg misforstår deg nå, men alle biler får veldig mye lavere forbruk de første milene når man forvarmet cupe....

Ok. Det er selvfølgelig meget mulig. Har som antydet ingen kvalifikasjoner utover det kognitive, så her bøyer jeg meg for ekspertisen.
Jeg skal eksperimentere med å kjøre kald bil uten oppvarming av kupeen (godt påkledd) for å sammenligne.  :)

Helt naturlig det at forbruket øker når man må bruke masse energi på å varme opp bilkupeen.

Som sagt over her, hvis man har stor nok tilgang til strøm via ladestasjonen vil man bruke denne til å varme opp istedet for bilen. Er mye å spare på dette.

I tillegg vil man ha større forbruk i starten siden man ikke får regenert like mye med fullt batteri som man får senere i kjøreøkten....

LA3UX

Mercedes EQC, over 100 biler levert i Norge per januar og mange flere kommer. Skal såvidt jeg vet ha samme status som Audi E-tron dvs ja på alt, aktiv kupevarming før start også når den ikke er tilkoplet strøm. Den har varmepumpe.

Orbit

Legger til EQC, med samme forbehold som på e-tron med at det ikke er kjent når og hvor mye selve batteriet forvarmes. Det gjøres ennå noe grunnforskning rundt dette i e-tron-hjørnet av forumet.

Sitat fra: opheim på tirsdag 14. januar 2020, klokken 19:44
Batteriet blir ikke forvarmet. Du kan forvarme kupéen, setene og vinduet, og dermed også kjølevæsken, men batteriet vil ikke bli forvarmet i normale temperaturer i hvert fall. Mulig det er annerledes i veldig kalde omgivelser (-20 grader feks), det har jeg ikke testet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Mateusz

MG ZS EV, har aktiv vannkjøling. App er enda ikkje tilgjengelig i Norge. Litt usikker på forvarming med timer.

Den nye Renault Zoe ZE50. Har aktiv kjøling (vann?). Kan forvarmes med app og fra timer (må ha soc>50%) uten kabel.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Pg

#43
Kia Soul ser jeg mangler i lista (oppdatert 21/1 kl. 15.20):

Årsmodell: -> 2014 - 2019
Batterikjøling: Ja (ref testvideo Bjørn Nyland)
Batterivarming: Ja (ref testvideo Bjørn Nyland)
Kupéklimatisering før avreise med/uten tilkoblet strøm: Ja/nei
Batteriklimatisering før avreise med/uten tilkoblet strøm: usikker/usikker
Appstyring varme: nei
Varmepumpe: Ja

RJK

Sitat fra: Pg på tirsdag 21. januar 2020, klokken 10:14
Kia Soul ser jeg mangler i lista:

Årsmodell: -> 2014 - 2019
Batterikjøling: Ja (ref testvideo Bjørn Nyland)
Batterivarming: Ja (ref testvideo Bjørn Nyland)
Kupéklimatisering før avreise med/uten tilkoblet strøm: nei/Ja
Batteriklimatisering før avreise med/uten tilkoblet strøm: usikker/usikker
Appstyring varme: nei
Varmepumpe: Ja

Sikker på at punkt 3 stemmer, og ikke er motsatt slik som på Kona og E-Niro?

Tror bestemt svaret er ja/nei, og ikke nei/ja. Ville vært temmelig sært å støtte det fra batteri, men ikke når bilen er koblet til strøm/lader.

;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA