Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reserverte 31.03.2016, har du fått bilen? Leveringsdato?

Startet av thunem, søndag 17. mars 2019, klokken 14:19

« forrige - neste »

Upperpylon

1. Ja. Reservert 01.04.16. Bestilt 22.12.18.
2. Final Invoice 2 sa levering 22.03.
Fikk SMS og oppringning 19.03 om at jeg skulle få bil dagen etter, 20.03 kl. 15.00
3. Lillestrøm

Ting kan skje ganske fort når de først skjer. Lov å håpe på at de har fått skikkelig sving på logistikken og flyten på Lillestrøm nå.

Delivery-personen virket stresset, men kom ikke med verbale anmodninger om at jeg måtte raska på, så da gjorde jeg ikke det.

Mitt eksemplar var ganske greit. Lakk hadde de husket å ha på, så det var bra. Detailinga på panseret var sub-par, så de gjorde det på nytt i.l.a 15 min. Liten steinsprut oppe på takstolpen som de noterte og påførte midlertidig touch-up.

Firkløver

Sitat fra: teasleaf på fredag 22. mars 2019, klokken 09:18
Forhåndsreserverte bil 15 minutter etter åpningstid 31.03.2016
LR, Sort, EAP, 19" felger, 18" vinterhjul

1. Ikke fått bil ennå
2. Fikk leveringsbekreftelse for den 15/3, men et par dager før ble det utsatt til 23/3.
3. Lillestrøm

Vi var en gjeng nyttige idioter som sto i kø den 31.03.2016 og lånte ut penger til Tesla i 3 år. Nå er det tusenvis av model-3 biler på veiene, og mange av disse er gitt til kjøpere som ikke engang har forhåndsreservert.

Tesla har virkelig spyttet mange av oss i trynet denne gangen. Ikke noe mer forhåndsreservering hos Tesla for min del, holder meg til Tyske premiumprodusenter i fremtiden.

Jeg tror i hvert fall ikke det er tilfeldig det som har skjedd. Tesla har nok sett at det å levere ut i henhold til køordningen de selv annonserte ville føre til en tregere utleveringstakt enn metoden de følger nå. De har også ganske rett antatt at de vil miste svært få ordre ved å avvike fra køordningen da det ikke finnes konkurranse. At de skuffer noen "fans" betyr lite da de nå har vokst fra å være et selskap avhengig av slike, de har tatt på seg de store buksene nå og da trenger de ikke "early adopters" som sprer ordet.

Ja, vi var nok "nyttige idioter" som stod i kø før reveal og var med på å gi overskrifter som førte til at enda flere reserverte og Tesla turte å akselerere planene sine. Med fare for å fremstå med et oppblåst selvbilde så tror jeg at skaden Tesla har gjort er større enn det som kan leses direkte i et regnskap. Jeg tror flere av de som reserverte tidlig er den typen kunder som er villige til å prøve noe nytt og spre ordet i forum, blant naboer og på jobben sin om det de har valgt og hvorfor. Hvis Tesla hadde respektert sin egen køordning hadde i hvert fall jeg nå stått på Model Y lista. Nå har jeg ingenting til overs for Tesla, de skal levere en bil til meg som jeg er sikker på at er god, men jeg anser ikke merket som "mitt" lenger.

Forøvrig kom jeg gjennom på telefon på fredag etter kun 30 minutter i kø. Hyggelig ung mann på telefonen som kunne fortelle meg at bilen var på vei men at jeg måtte forberede meg på at den ikke ble utlevert før i April. De utleverte nesten 30 biler i timen nå og jobbet så fort de kunne, og ba om forståelse for at det da ble litt kø. Det var ikke noe poeng i å bli sur på telefonen, de har laget seg et nytt køsystem og der står i alle fall ikke jeg med noen stjerne i margen.

Firkløver

Fikk bilen utlevert i dag, hyggelige folk, ingen problemer.

De greide i alle fall å levere den ut innen 3 år fra reservasjonsdato  :)

skyfawn

#33
Reservert 31.3 og bestilt 5.12, ikke hørt noe, har sendt en mail for en uke siden med spørsmål om min bestilĺing men har ikke fått svar. Midnight silver med fsd som skal leveres i bergen

Firkløver

Sitat fra: skyfawn på lørdag 30. mars 2019, klokken 00:04
Reservert 31.3 og bestilt 5.12, ikke hørt noe, har sendt en mail for en uke siden med spørsmål om min bestilĺing men har ikke fått svar. Midnight silver med fsd som skal leveres i bergen

Det er ikke kult, håper du får bilen din snart.

GreenEyez

Reserverte 31/3-16, bestilte 5/12-18, gjorde ingen endringer etter dette, fikk en telefon i februar en gang om levering i mars, fikk en final invoice etterhvert med dato 21/3, dukket bare opp den dagen for så å bli avvist, fikk telefon dagen etter på en fredag om henting på mandag 25/3, men avtalte henting onsdag 27/3.

Og fornøyd så langt med bilen.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Giljarhus

#36
I samme båt som flere andre her. Reserverte og bestilte omtrent umiddelbart dette var mulig.
Har ikke hørt et ord fra Tesla og er mektig skuffet, spesielt når jeg hører om folk som bestilte for ikke lenge siden og allerede fått bilen. Amatører fra ende til annen.

PS. Final Invoice sier "Leverings dato 22.03.2019".

Nicky777

Jeg forstår ingenting av hvordan Tesla prioriterer utleveringer. Ser at mange får bilen 1-3 uker etter bestilling. Detter gjelder jo blant annet Tesla-Bjørn. Det er jo hårreisende at disse får bilen fremfor folk som har bestilt tidlig, betalt hele kjøpesummen, eller folk som har blitt lovet levering for så å få kontrabeskjed rett før. Er det noe system i galskapen, eller er alt bare helt tilfeldig?

ok67

Det er nok heit sikkert eit system. Truleg er det så pass enkelt som at vi som har bestilt tidleg er tildelt VIN (kanskje utan at det er opplyst på Tesla sine sider). Dei som bestilte seint får bilar som er avbestilt, som då ellers ville stått i vegen og tatt opp plass hos Tesla. Desse bilane blir truleg ikkje delt ut til tidlegare bestillarar (som eg altså trur alt har fått VIN internt hos Tesla) då det ville føre til enno meir omgjering av VIN-tildeling etc.

Berre ein teori....
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

ladov

Sitat fra: Nicky777 på mandag 01. april 2019, klokken 01:50
Jeg forstår ingenting av hvordan Tesla prioriterer utleveringer. Ser at mange får bilen 1-3 uker etter bestilling. Detter gjelder jo blant annet Tesla-Bjørn. Det er jo hårreisende at disse får bilen fremfor folk som har bestilt tidlig, betalt hele kjøpesummen, eller folk som har blitt lovet levering for så å få kontrabeskjed rett før. Er det noe system i galskapen, eller er alt bare helt tilfeldig?
Hva slags svar venter du deg egentlig? At Tesla føkker opp med vilje? At enkeltpersoner er på Teslas liste over dem som skal tynes?

Sannheten er nok at Teslas førsteprioritet er å få levert ut *mange* biler og da godtar de at ikke alle får en optimal leveringsopplevelse, at noen blir 'glemt' osv..

Antagelig er det sånn at det lønner seg mer å levere 5000 biler med "95% kvalitet" i løpet av en måned, enn å levere 1500 biler med "99% kvalitet".
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Pepsipepsi

Jeg har reservasjon fra 31.3.2016, bestillte den 12. mars, fikk bil 28.mars. Lillestrøm. Tror kanskje de la litt vekt på kønummer, men vet ikke. Midnight Silver, LR.

Linka

Sitat fra: Pepsipepsi på mandag 01. april 2019, klokken 17:49
Jeg har reservasjon fra 31.3.2016, bestillte den 12. mars, fikk bil 28.mars. Lillestrøm. Tror kanskje de la litt vekt på kønummer, men vet ikke. Midnight Silver, LR.

Ikke kønummer, det har de sagt har gått i dass og de beklager «any inconvenice» (fritt sitert fra supporttelefonen), men at du har utlevering i Lillestrøm/Oslo-området.

Giljarhus

Sitat fra: ladov på mandag 01. april 2019, klokken 17:25
Sitat fra: Nicky777 på mandag 01. april 2019, klokken 01:50
Jeg forstår ingenting av hvordan Tesla prioriterer utleveringer. Ser at mange får bilen 1-3 uker etter bestilling. Detter gjelder jo blant annet Tesla-Bjørn. Det er jo hårreisende at disse får bilen fremfor folk som har bestilt tidlig, betalt hele kjøpesummen, eller folk som har blitt lovet levering for så å få kontrabeskjed rett før. Er det noe system i galskapen, eller er alt bare helt tilfeldig?
Hva slags svar venter du deg egentlig? At Tesla føkker opp med vilje? At enkeltpersoner er på Teslas liste over dem som skal tynes?

Sannheten er nok at Teslas førsteprioritet er å få levert ut *mange* biler og da godtar de at ikke alle får en optimal leveringsopplevelse, at noen blir 'glemt' osv..

Antagelig er det sånn at det lønner seg mer å levere 5000 biler med "95% kvalitet" i løpet av en måned, enn å levere 1500 biler med "99% kvalitet".

Hvilket svar som kan forventes? At de hadde mer orden i leveransen sin. Det var ingen overaskelse at dette trykket ville komme og de kunne i en periode oppbemannet for å ta unna den første stormen, evt. hatt en chat bot på "Tesla konto-siden" for de mest banale spørsmål.
Når du har reservert år i forveien, fått VIN nummer, forventet leveransedato og i mellomtiden ser mange andre på relativt kort tid bestille og få utlevert bil, oser det ikke akkurat av kontroll.

geirci2

Sitat fra: ladov på mandag 01. april 2019, klokken 17:25
Antagelig er det sånn at det lønner seg mer å levere 5000 biler med "95% kvalitet" i løpet av en måned, enn å levere 1500 biler med "99% kvalitet".

Rart du ikke nevnte "100% kvalitet" - noe en fabrikkny bil SKAL være!

Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.9
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

Nicky777

Sitat fra: ladov på mandag 01. april 2019, klokken 17:25
Sitat fra: Nicky777 på mandag 01. april 2019, klokken 01:50
Jeg forstår ingenting av hvordan Tesla prioriterer utleveringer. Ser at mange får bilen 1-3 uker etter bestilling. Detter gjelder jo blant annet Tesla-Bjørn. Det er jo hårreisende at disse får bilen fremfor folk som har bestilt tidlig, betalt hele kjøpesummen, eller folk som har blitt lovet levering for så å få kontrabeskjed rett før. Er det noe system i galskapen, eller er alt bare helt tilfeldig?
Hva slags svar venter du deg egentlig? At Tesla føkker opp med vilje? At enkeltpersoner er på Teslas liste over dem som skal tynes?

Sannheten er nok at Teslas førsteprioritet er å få levert ut *mange* biler og da godtar de at ikke alle får en optimal leveringsopplevelse, at noen blir 'glemt' osv..

Antagelig er det sånn at det lønner seg mer å levere 5000 biler med "95% kvalitet" i løpet av en måned, enn å levere 1500 biler med "99% kvalitet".

Nei, har jo vondt for å tro at de ikke gjør så godt som de kan. Men jeg tenker jo at det må være mulig å ha en viss oversikt! Selv om Tesla leverer enorme mengder må de kunne klare å markere folk som har betalt for lenge siden og folk som reserverte tidlig på en prioriteringsliste.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA