Ta en sjekk på hjulboltene.

Startet av tut, fredag 15. mars 2019, klokken 20:58

« forrige - neste »

nightking

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 16. mars 2019, klokken 23:52
Sitat fra: Bgulhaugen på lørdag 16. mars 2019, klokken 21:29
Alle vet vel at hjul skal etterstrammes etter ca 50km med kjøring etter omlegg  ;)  :angel:
Det vet nok ikke «alle».

Samt at når bolter er dratt til med riktig moment så skal de ikke ha behov for dette egentlig.

Siden en ikke vet om bolter er dratt riktig til bør en alltid sjekke.

Her tar du feil! Bolter/muttere SKAL etterstrammes etter hjulskift så lenge det er skrudd til med moment! Det skal gjøres etter 30-50 km.. Og ja de kan falle av selvom de er skrudd til riktig først!  Jeg hadde aldri kjørt så langt uten å etterstramme.
Dette bør informeres om ved dekkskift (noe som ikke alltid blir gjort).
På jobben min gjør vi alltid dette..

Men som sagt, er nok ikke alle som vet dette desverre :(

Counterpointer

Sitat fra: Bgulhaugen på onsdag 01. mai 2019, klokken 21:51
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 16. mars 2019, klokken 23:52
Sitat fra: Bgulhaugen på lørdag 16. mars 2019, klokken 21:29
Alle vet vel at hjul skal etterstrammes etter ca 50km med kjøring etter omlegg  ;)  :angel:
Det vet nok ikke «alle».

Samt at når bolter er dratt til med riktig moment så skal de ikke ha behov for dette egentlig.

Siden en ikke vet om bolter er dratt riktig til bør en alltid sjekke.

Her tar du feil! Bolter/muttere SKAL etterstrammes etter hjulskift så lenge det er skrudd til med moment! Det skal gjøres etter 30-50 km.. Og ja de kan falle av selvom de er skrudd til riktig først!  Jeg hadde aldri kjørt så langt uten å etterstramme.
Dette bør informeres om ved dekkskift (noe som ikke alltid blir gjort).
På jobben min gjør vi alltid dette..

INGEN av bilgummiverkstedene jeg har vært på siste årene har sagt noe om etterstramming.
Derimot lærte jeg det av faren min som drev eget bilverksted i over 30 år. Men den gangen var det akkurat begynt å komme lettmetallfelger på vanlige biler.

Handyman

Sitat fra: Bgulhaugen på onsdag 01. mai 2019, klokken 21:51
Ikke alle vet det, og nesten ingen gjør det.
Det er jo heller nesten ingen som børster av skilt langs veien dersom de er dekket av snø, selv om man er pliktig til det.
At man burde gjøre det er jo en annen sak.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 01. mai 2019, klokken 22:01
INGEN av bilgummiverkstedene jeg har vært på siste årene har sagt noe om etterstramming.
Derimot lærte jeg det av faren min som drev eget bilverksted i over 30 år. Men den gangen var det akkurat begynt å komme lettmetallfelger på vanlige biler.
Da jeg byttet til sommerhjul hos Vianor forrige uke, bet jeg meg merke til at de sa dette til kunden før meg, men glemte å si det til meg ;)

PetterTM3P

La om til sommerdekk i går, og de var garantert ikke skrudd til med 175Nm! 175nm er en god del, og når jeg strammet med korrekt moment måtte jeg ta i MYE mer enn når de skulle løsnes. Har på andre biler brukt gefühlen når jeg har strammet, men har aldri strammet så mye som 175nm kjente jeg.

snhansen

Har man stålfelger så er det ikke nødvendig med ettertrekking pga at stålet kommer i spenn når man trekker til med moment, og på denne måten låses mutter/ hjulbolt slik at den ikke roterer når felgen får belastning sideveis og vibrasjoner fra underlaget. På alu felger forløper dette seg litt annerledes da det er tykkere gods og mer dødt materiale i aluminiumsfelgene, og desto viktigere å sjekke/ ettertrekke etter noen km langs veien. Dette har blitt meg forklart av dekk kyndig personell... Personlig har jeg aldri opplevd at boltene har løsnet etter noen km når jeg har etter trukket boltene på begge typer felg.  Men jeg tror det kan gå litt fort i svingene når det står på som verst på dekksentrene, og da er det fort gjort å glemme en bolt, og kanskje slurve litt med krysstrekkingen når man fester hjulet. Det er ikke mer som skal til for at alle boltene løsner sakte men sikkert... Så sjekk boltene etter du har vært ute å kjørt med bilen, det er en grei regel mens dekkskiftet er friskt i minnet. Har du glemt å stramme en bolt skikkelig når du la om, så vil det bli fanget opp før det får utvikle seg til et løst hjul. Dette gjelder om du gjør dekkskiftet selv, eller får det utført av andre. Billig garanti for en sikker biltur
E-up 2016-18
Leaf 2018-19
Tesla model 3 LR

turfsurf

Sitat fra: Handyman på onsdag 01. mai 2019, klokken 22:02
Det er jo heller nesten ingen som børster av skilt langs veien dersom de er dekket av snø, selv om man er pliktig til det.
Dette er faktisk feil, det har vært rettssak på en som ble tatt i fartskontroll i 60 sone på lesjaskog. Han forsvarte seg med at skiltene var tildekket av snø, og vant frem til slutt. Retten mente det ikke var praktisk gjennomførbart å stoppe og måke snø av gjensnødde skilt, og vegvesenet/politiet skal ikke kunne gjemme seg bak denne utdaterte regelen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lynkjapp

Sitat fra: snhansen på torsdag 02. mai 2019, klokken 00:40
Har man stålfelger så er det ikke nødvendig med ettertrekking pga at stålet kommer i spenn når man trekker til med moment, og på denne måten låses mutter/ hjulbolt slik at den ikke roterer når felgen får belastning sideveis og vibrasjoner fra underlaget

Åjoda, jeg har en gang mistet et stålfelghjul i fart etter at dekkverkstedet var litt kjappe. Stålfelger har koniske skruer og de hadde klart å dra den første sentrert og fint, men de andre var en millimeter off center så da de trakk dem så tok bare den ene siden av de øvrige fire skruene tak. Da jeg kom opp i fart så flyttet hjulet seg den millimeteren mot senter og dermed var fire skruer umiddelbart løse og skrudde seg ut i løpet av få kilometer. Den siste skruen utvidet skruehullet i felgen til det gikk over skruehodet. Siden jeg kjørte gammel drittbil så rakk jeg ikke å reagere på bråket før jeg plutselig hadde en trehjuling som sklei bortover på bremsetrommelen.

Konlusjon: Stål eller alu, andres arbeid bør alltid inspiseres. Derimot er det sikkert ti år siden sist jeg etterstrammet skruer jeg selv har dradd til, fordi det aldri trengtes.

Handyman

Sitat fra: turfsurf på torsdag 02. mai 2019, klokken 06:29
Sitat fra: Handyman på onsdag 01. mai 2019, klokken 22:02
Dette er faktisk feil, det har vært rettssak på en som ble tatt i fartskontroll i 60 sone på lesjaskog. Han forsvarte seg med at skiltene var tildekket av snø, og vant frem til slutt. Retten mente det ikke var praktisk gjennomførbart å stoppe og måke snø av gjensnødde skilt, og vegvesenet/politiet skal ikke kunne gjemme seg bak denne utdaterte regelen.
Den utdaterte regelen er der og det finnes eksempler på personer som er straffet etter den.
Poenget var at det mange ting man skal gjøre, men som aldri blir overholdt.
Det finnes nesten alltid eksempler på at noen blir frikjent for brudd på lover og forskrifter. 

turfsurf

Sitat fra: Handyman på torsdag 02. mai 2019, klokken 07:26
Den utdaterte regelen er der og det finnes eksempler på personer som er straffet etter den.
Det er noe som heter å sette presedens, og det er her gjort. Jeg tviler sterkt på at noen blir dømt for ikke å ha forholdt seg til ett skilt som har snødd ned.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på torsdag 02. mai 2019, klokken 07:47
Sitat fra: Handyman på torsdag 02. mai 2019, klokken 07:26
Det er noe som heter å sette presedens, og det er her gjort. Jeg tviler sterkt på at noen blir dømt for ikke å ha forholdt seg til ett skilt som har snødd ned.
Dette sporer av debatten om faren for løse hjulbolter. Det er ikke dumt å sjekke boltene etter noen km. Skifter selv, og har på mine over 80 hjulskift aldri opplevd løse bolter.
Poenget mitt med å bruke eksempelet med uleselige skilt, var at det er noe "ingen" gjør. Jeg mener også at regelen "umulig" å forholde seg til, men Googlesøk gir flere eksempler på at regelen fortsatt benyttes. Her er et: https://www.oblad.no/dom/as/nyhet/nektet-a-betale-fartsbot-pa-grunn-av-sno-pa-skiltet/s/5-68-29712

Autowinder

Sitat fra: PetterTM3P på onsdag 01. mai 2019, klokken 22:32
La om til sommerdekk i går, og de var garantert ikke skrudd til med 175Nm! 175nm er en god del, og når jeg strammet med korrekt moment måtte jeg ta i MYE mer enn når de skulle løsnes. Har på andre biler brukt gefühlen når jeg har strammet, men har aldri strammet så mye som 175nm kjente jeg.
Jeg mener jeg tidligere trakk til like mye som 175nm kjentes som nå, og momentnøkkelen har omtrent samme lengde som den jeg tidligere har brukt. Jeg skulle likt å se en vitenskapelig test på om det er reell fare for at mutterene løsner om man krysstrammer til 175nm. Jeg skjønner det er en (liten) fare for at det kan skje om man ikke krysstrammer siden felgen da kan sitte litt skjevt på anlegget og at dette kan gi en glipp, men det høres spesielt ut om det vil være tilfelle om man krysstrammer.

EDIT: Poenget var selvsagt om det er reell fare for at mutre eller bolter løsner om man unnlater etterstrammingen....
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Øyvind.h

Har ikke giddet å stresse med 175nm opplegget i det hele tatt. Bruker bare en hjulnøkkel/L-nøkkel med forlenger og strammer passe. Det sitter godt, jevnt og løsnes uten herjing både vår og høst. I motsetning til å forsøke å løsne muttere etter at bilen har vært på dekksjappe. Det er et sant h******. Må ta i så hardt at jeg er i grenseland for hva verktøyet tåler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RonnyØ2

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. mai 2019, klokken 14:01
Har ikke giddet å stresse med 175nm opplegget i det hele tatt. Bruker bare en hjulnøkkel/L-nøkkel med forlenger og strammer passe. Det sitter godt, jevnt og løsnes uten herjing både vår og høst. I motsetning til å forsøke å løsne muttere etter at bilen har vært på dekksjappe. Det er et sant h******. Må ta i så hardt at jeg er i grenseland for hva verktøyet tåler.

Gjør akkurat det samme, og har samme erfaringen med å løsne etter dekksjappe.

175nm er noe brutalt mye

Counterpointer

Sitat fra: RonnyØ2 på torsdag 02. mai 2019, klokken 14:07
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. mai 2019, klokken 14:01

Gjør akkurat det samme, og har samme erfaringen med å løsne etter dekksjappe.

175nm er noe brutalt mye
175 NM er ikke brutalt mye, det er helt greit å løsne igjen. Det dere beskriver høres ut som dekksjappe som «gønner på» med luftverktøy uten moment.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA