Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ta en sjekk på hjulboltene.

Startet av tut, fredag 15. mars 2019, klokken 20:58

« forrige - neste »

tut

TM3 LR utlevert sist lørdag i Trondheim. Ulyd oppsto igår etter ca 250 km. Tok av hjulkapsel og der datt en mutter ut. To var nesten av og kun to var skrudd noenlunde til. Skummelt. Virket Ok etter stramming. (Har varslet Tesla om å ta en sjekk for evt skader for sikkerhets skyld). De andre tre hjulene kunne etterstrammes noe også (mer normalt)
Pleier alltid å sjekke etter et par dager ved hjulskift, men dette har jeg ikke opplevd før. Burde kanskje sjekket før. Kunne gått ille dette.

Det må ha skjedd en glipp ved vinterhjulmontasje hos Tesla.
Vær obs og ta en sjekk! :)

geirci2

Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.9
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

Balrog

Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

RuneW

Sitat fra: Balrog på fredag 15. mars 2019, klokken 22:49
Hva med denne?

Den fungerer sikkert helt supert. Tror ikke det er så veldig nøye om det er 165 eller 185 Nm.

Sitat fra: Balrog på fredag 15. mars 2019, klokken 22:49
...husk å lagre "uten moment"

Lagre uten moment?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Counterpointer

Sitat fra: RuneW på fredag 15. mars 2019, klokken 23:49

Lagre uten moment?
At du slakker skruen hvor du setter moment. Hvis ikke vil verktøyet bli feilkalibrert.

Tom

#5
Sitat fra: RuneW på fredag 15. mars 2019, klokken 23:49


Lagre uten moment?

Innstilt på moment..fjæra står da i spenn hele tia..
Men skal sies at vi har kalibrator på jobb og ser heller lite avvik selv om moment nøkkelen har stått spent på moment i 1-2 år.. testet på et par "private" momentnøkkler

Counterpointer

Sitat fra: Tom på lørdag 16. mars 2019, klokken 00:21
Men skal sies at vi har kalibrator på jobb og ser heller lite avvik selv om moment nøkkelen har stått spent på moment i 1-2 år.. testet på et par "private" momentnøkkler
Interresant ! Hva legger du i «heller lite avvik»?

HCO

Sitat fra: tut på fredag 15. mars 2019, klokken 20:58... Tok av hjulkapsel og der datt en mutter ut. To var nesten av og kun to var skrudd noenlunde til. Skummelt...

Skjønner at dette kan skje i hektiske verkstedsituasjoner, jeg har også hørt om løse hjul på motorsykkel (!) etter verkstedbesøk.

Leste posten din før langtur i dag, så jeg måtte ut og sjekke boltene. Alt i orden her.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Tom

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 16. mars 2019, klokken 00:32
Sitat fra: Tom på lørdag 16. mars 2019, klokken 00:21
Men skal sies at vi har kalibrator på jobb og ser heller lite avvik selv om moment nøkkelen har stått spent på moment i 1-2 år.. testet på et par "private" momentnøkkler
Interresant ! Hva legger du i «heller lite avvik»?

+- 5 Nm (250max innstilt på 120Nm)

Står den på max moment så tenker jeg du vil se mye større avvik..

bno

#9
Sitat fra: Tom på lørdag 16. mars 2019, klokken 10:43
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 16. mars 2019, klokken 00:32
Sitat fra: Tom på lørdag 16. mars 2019, klokken 00:21
Men skal sies at vi har kalibrator på jobb og ser heller lite avvik selv om moment nøkkelen har stått spent på moment i 1-2 år.. testet på et par "private" momentnøkkler
Interresant ! Hva legger du i «heller lite avvik»?
+- 5 Nm (250max innstilt på 120Nm)

Står den på max moment så tenker jeg du vil se mye større avvik..
OT varsel
Kjøpte meg en momentnøkkel via Ali Express. Den virekr til å være v meget god kvalitet. Jeg har ikke brukt denne enda, men hadde vært kjekt å få vist status på godhet. Er det noen tips å få her godtfolk på på hvordan få sjekket kalibrerings status på denne eller i det hele er den OK. Jeg tror det da den virker som sagt solid.

On topic
Så er dette ansvarsfølelse utvist av kollegiet her. Kan ikke bli bedre så takk Tut.

Jon65

Sitat fra: bno på lørdag 16. mars 2019, klokken 11:50
Kjøpte meg en momentnøkkel via Ali Express. Den virker til å være av meget god kvalitet. Jeg har ikke brukt denne enda, men hadde vært kjekt å få vist status på godhet. Er det noen tips å få her godtfolk på på hvordan få sjekket kalibrerings status på denne eller i det hele er den OK.
Moment = kraft x arm. Så det er enkelt å teste, alt du behøver er målebånd, vekter og en måte å låse momentnøkkelen på (feks en skrustikke).
Google feks "diy torque wrench calibration"

nightking

Alle vet vel at hjul skal etterstrammes etter ca 50km med kjøring etter omlegg  ;)  :angel:

Spøk til alvor. Det bør alle som har fått utlevert bil gjøre. Alltid ved dekkskift. Rart de ikke har heng en lapp eller noe med påminnelse.

Counterpointer

Sitat fra: Bgulhaugen på lørdag 16. mars 2019, klokken 21:29
Alle vet vel at hjul skal etterstrammes etter ca 50km med kjøring etter omlegg  ;)  :angel:
Det vet nok ikke «alle».

Samt at når bolter er dratt til med riktig moment så skal de ikke ha behov for dette egentlig.

Siden en ikke vet om bolter er dratt riktig til bør en alltid sjekke.

Counterpointer

Sitat fra: Tom på lørdag 16. mars 2019, klokken 10:43
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 16. mars 2019, klokken 00:32
Sitat fra: Tom på lørdag 16. mars 2019, klokken 00:21
Men skal sies at vi har kalibrator på jobb og ser heller lite avvik selv om moment nøkkelen har stått spent på moment i 1-2 år.. testet på et par "private" momentnøkkler
Interresant ! Hva legger du i «heller lite avvik»?

+- 5 Nm (250max innstilt på 120Nm)

Står den på max moment så tenker jeg du vil se mye større avvik..
Takk for advarsel, men siden min brukes ca to ganger i året så slakker jeg alltid ut min igjen.

Jonoh

Oppfordrer til å sjekke tiltrekking av hjulmutterne, jeg byttet til sommer på Vianor på lørdag og det gikk nok litt fort, dekktrykket var ulikt på alle hjul og på ett hjul var mutterne nesten løse. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA