Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ta en sjekk på hjulboltene.

Startet av tut, fredag 15. mars 2019, klokken 20:58

« forrige - neste »

Toalmar

Jeg vet 175nm er mye, men man må vel gå ut i fra at Tesla har erfaring rundt dette og setter tallet noen lunde rett. Alle vet vi at en
Elbil har bra akselerasjon og det igjen påvirker vel om om bitene løsner. Jeg vil tro bolter som er trekt til med lavere moment løsner lettere.
Det jeg har lagt merke til selv er at på ene siden av bilen så sitter som regel boltene løser enn på andre siden. Snakker her om min erfaring fra fossilbilene jeg har.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Autowinder

Sitat fra: Toalmar på torsdag 02. mai 2019, klokken 17:17
Jeg vet 175nm er mye, men man må vel gå ut i fra at Tesla har erfaring rundt dette og setter tallet noen lunde rett. Alle vet vi at en
Elbil har bra akselerasjon og det igjen påvirker vel om om bitene løsner. Jeg vil tro bolter som er trekt til med lavere moment løsner lettere.
Det jeg har lagt merke til selv er at på ene siden av bilen så sitter som regel boltene løser enn på andre siden. Snakker her om min erfaring fra fossilbilene jeg har.
Det er jo bra moment på BMW i3 også, men det er ikke mer enn 140Nm på den. Det er mulig den kraftigere aksellerasjonen bidrar til differansen.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

olavxxx

Viktig å bruke momentnøkkel.
For lite moment og bolter kan knekke når bolter da løsner, for mye moment og man kan ødelegge gjenger.

Slarre40

graver denne tråden opp fra dødsriket.

Følger det med hjulkryss/boltnøkkel med  bilen eller er dette ekstrautstyr jeg må på Biltema fo rå kjøpe.
Trondheim

HCO

#34
Ettersom hjulskift er blitt noe man overlater til "eksperter", så følger det ikke med noen form for verktøy eller punkterings-kit. Jeg har kjøpt dette kit-et fra Biltema (men det løser ikke alle situasjoner): https://www.biltema.no/bil---mc/mc/atv/reparasjonssett-dekk-2000022836.

For bruk på lengre turer har jeg også laget et lite "jekk-kit", det består av en solid sakse-jekk, to jack-pads*, og en latmannsarm med pipe. Dermed kan man ta av hjulet, det gjør det enklere å finne/fikse hullet og det gjør det mulig å frakte kun hjulet til nærmeste dekkverksted for reparasjon.

* en "Tesla-pad" mot bilen og en "skål-pad" mot jekken, for å unngå at jekken sklir
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

IbizaMan

Er alle hjulboltene like eller har de også en på hvert hjul hvor man trenger en "adapter"?


HCO

Sitat fra: IbizaMan på torsdag 26. september 2019, klokken 14:32
Er alle hjulboltene like eller har de også en på hvert hjul hvor man trenger en "adapter"?

Ingen låsebolter.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

IbizaMan


Mondeo

Tok en sjekk på sommerhjula mine nå etter 500km kjørt siden jeg henta bilen, og på tre av hjulene var de ikke spesielt tight.

Så vil annbefale alle å sjekke hjulmutterne sine ja.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA