TM3 må virkelig forbedre støynivå i bilen, bilen støyer mer en vw e-crafter.

Startet av Arthur Morgan, lør 09. mar 2019, kl. 19:54

« forrige - neste »

My2cents

Sitat fra: larsbanan89 på man 25. mar 2019, kl. 15:45
Noen som har testet å senke lufttrykket i dekkene?
Skal visst være godt over snittet med luft i dekkene til Tesla, noe som øker rekkevidde men samtidig skaper mer støy?

Tviler sterkt på at det er hele løsningen, men kanskje det hjelper? Får min bil på Onsdag - merker jeg er spent på hvordan støyen oppleves.. Ellers endelig en fordel med å være litt dauhørt 8) :P

Gikk fra 43 til 41 psi, ingen endring i støynivå men bedre komfort. Har 18" originale Tesla felger med Hakka R3 piggfritt uten aero cover på.

snhansen

Dette med støy er en vanskelig greie. Jeg har hatt mange forskjellig bilmerker, men har holdt meg til Mercedes de siste årene pga støynivået som er veldig behagelig, spesielt på langtur. Det som er merkelig er at støynivået i min E-up oppleves lavere en E-klassen (2014 modell), vel å merke på småkjøring. Det samme må jeg si om min Nissan Leaf 2018, oppleves som betydelig lavere støynivå en hva jeg har i E-klassen... En grei regel som jeg har funnet ut fungerer fint for reel støymåling, er å sette radioen på et behagelig hørbart lydnivå mens bilen står stille. Så justerer du volumet opp til et behagelig nivå etterhvert som du kommer opp i fart.
Her merker man forskel på E-klasse, E-up og Leafen. E-klassen trenger man ikke røre volumknappen, E-up og Leaf må man justere volumet opp for og kunne høre radionen når må feks ligger i 80 km/t. Det er ikke mye jeg justerer opp volum, så lite at man ikke må justere ned når man stopper i lyskryss osv, men nok til at det er en forskjell.
Nå har ikke jeg fått min model 3 enda, men har prøvekørt noen ganger, og kan ikke si at jeg reagerer på høyt støynivå. Kjekt om noen kunne tatt støytesten med volumet på Teslaen ;-)
Etter en av prøvekjøringene av model 3 hoppet jeg rett i Leafen, og jeg synes den har mindre støy en model 3P, men det har vel sin forklaring i dekkdimensjonen, som gir mening for mitt hode ihvertfall :-)
Er skikkelig spent på støyen i Model 3 LR, har kun prøvekjørt Performance.
E-up 2016-18
Leaf 2018-19
Tesla model 3 LR

Øyvind.h

Forundrer meg om ikke Mercedesen har adaptivt lydnivå? Mener jeg har hatt det i VAG-produkter siden midten av 2000-tallet. Dvs volumet justerer seg jevnt ift hastighet for å kompensere for dekk- og vindstøy.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: snhansen på tir 26. mar 2019, kl. 14:06
...E-klassen trenger man ikke røre volumknappen...
Og da er du sikker på at ikke E-klassen din justerer opp volumet iht. farten selv? Det har iallfall alle BMWene jeg har hatt gjort, selv årsmodeller tilbake iallfall til tidlig 90-tall. Man kan selv stille inn hvor stor økningen skal være, men økningen gjør den helt automagisk og kontinuerlig ift. fart. Ville overrasket meg om ikke MB har samme funksjonalitet.

snhansen

Sitat fra: gr på tir 26. mar 2019, kl. 14:10
Sitat fra: snhansen på tir 26. mar 2019, kl. 14:06
...E-klassen trenger man ikke røre volumknappen...
Og da er du sikker på at ikke E-klassen din justerer opp volumet iht. farten selv? Det har iallfall alle BMWene jeg har hatt gjort, selv årsmodeller tilbake iallfall til tidlig 90-tall. Man kan selv stille inn hvor stor økningen skal være, men økningen gjør den helt automagisk og kontinuerlig ift. fart. Ville overrasket meg om ikke MB har samme funksjonalitet.

Kan godt være at volumet justerer seg automatisk :-\
E-up 2016-18
Leaf 2018-19
Tesla model 3 LR

olavxxx

Det stemmer, jeg har hatt VDO Dayton (som er i mange tyske biler), der tilpasset den også volumet ift bilens hastighet for å maskere støy.

Når det er sagt fikk jeg 3P onsdag på sommerdekk. Kjørte et par dager på sommerhjul (bart i Bergen og plussgrader). Så la jeg over på 19" R3 i går.

R3 bråker mer enn sommerdekk i 20". Men det er ikke ulevelig. Men på grov asfalt kan de rumle litt. Er vel pga mønster. Ellers er bilen alt for motorsterk for R3 hvis man gir maks gass.

Det vil si: man mister ikke kontroll eller noe, men R3 er kanskje for myke for 3P. CVC7 er kanskje bedre valg, eller X-Ice 3, hvis folk vil kjøre aktivt om vinteren. Men R3 er jo konge på is/snø og har lav rullemotstand.

magnetic

Er nok best å kjøre med chill mode på myke vinterdekk, for å få de til å vare litt

My2cents

Sitat fra: magnetic på ons 27. mar 2019, kl. 07:24
Er nok best å kjøre med chill mode på myke vinterdekk, for å få de til å vare litt

Eller bare kjøre på så de kan byttes ut så kjapt som mulig med noe mer støysvakt :-)

My2cents

Sitat fra: olavxxx på tir 26. mar 2019, kl. 14:28
Men på grov asfalt kan de rumle litt. "

Er vel dette som er hovedårsaken, grovt mønster på litt grov asfalt gir sjelden stillhet i de fleste biler :-)

Macnus

Hentet ut min TM3 i går, og jeg har hatt tre nybiler siste 4 år. TM3 støyer IKKE mye i forhold til andre som jeg hører det.. Overrasket over at dette klages på, da ALLE biler støyer på grov asfalt, også min fars CLS.. Men man hører kanskje det man hører etter.. 8)

GOS

Sitat fra: Macnus på ons 27. mar 2019, kl. 11:30
Hentet ut min TM3 i går, og jeg har hatt tre nybiler siste 4 år. TM3 støyer IKKE mye i forhold til andre som jeg hører det.. Overrasket over at dette klages på, da ALLE biler støyer på grov asfalt, også min fars CLS.. Men man hører kanskje det man hører etter.. 8)

Hvilke dekk/felger var den utlevert med?
Audi A6 e-tron Sportback Quattro Dynamic Pro bestilt november 2024, levert mai 2025
Model Y bestilt august 2022, tatt ut juli 2022
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
Tesla Model S85 blå, levert juni -14, 2019

Model3B

Kjører med Nokian 18" piggfri på motorveg i over 100 km/h og synes ikke hverken det støyer fra dekk eller at det er for mye vindsus. Flott bil.

P85D

Underlaget har mye å si. Ta en tur i Sverige og nedover i Europa. Der er det mye mindre hjulstøy. Helt merkelig stor forskjell.
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

olavxxx

R3 ble stillere etter få km bruk. Jeg kjører hele 46 PSI for øvrig.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA