Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 må virkelig forbedre støynivå i bilen, bilen støyer mer en vw e-crafter.

Startet av Arthur Morgan, lørdag 09. mars 2019, klokken 19:54

« forrige - neste »

TeddyT

For de spesielt interesserte så kan jeg melde at TM3P-demobilen jeg prøvde støyer mer på piggfrie dekk enn min 30 år gamle Mercedes 420SE på piggdekk. Støyen opplevdes som høyere og mer irriterende, spesielt i hastigheter over 100km/t. Nå er riktignok den gamle bilen min ganske stillegående, og jeg tror jeg syns støyen i TM3 hadde vært helt greit på 18" eller 19". Har også prøvekjørt S P100D på 21", og må si at jeg følte den var vesentlig mer stillegående enn TM3P, og iallefall på høyde med 420'n på sommerdekk.

Dekkene på 420'n var Hakkapellita 8 pigg i 205/65 15". Trenger ikke akkurat felgbeskyttelse med denne dimensjonen.  :laugh:

Bare for å sammenligne bilene:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

EDIT: Djizes, her manglet det automatisk bildeskalering på forumet. Fikset mindre bildestørrelse. ;)
S75D 09/2018 // Red Multi-Coat & Hvitt interiør // Twin Turbine // MCU2 // FSD

pekle

Sitat fra: SKYNET på søndag 17. mars 2019, klokken 08:40
Sitat fra: pekle på fredag 15. mars 2019, klokken 21:58
Litt annen type støy; syns vel at det er vel mye ulyder fra interiøret ved kjøring på typisk hardpakkede snøveier. Har sikkert en del å gjøre med det ganske faste oppsettet. Ikke fra et spesielt sted heller, men litt rundt omkring i kupeen. Har kjørt Lexus de siste 12 årene, så ikke helt vant til denslags.

Ellers er den veldig fin på snø, men ettersom den er så lettkontrollert så hadde det vært kult med en innstilling som tillot litt bredere slipp (uten at det blir trackmode)


Hvis du setter den i sportmodus vil vel tc ikke være så streng muligens?
Glemte og teste det når jeg prøvekjørte bilen, skru av alt som heter hjelpemidler på bilen, da kan man virkelig kose seg på en isbane feks!
Det tror jeg hadde vært fantastisk morro med en så rask bil med awd!
Jeg var så dum at jeg kjøpte LR, ikke Performance, så har ikke funnet noen slike innstillinger på min :D Men LR er også ganske tailhappy, så hadde vært knall med noen flere grader kontrollert slipp (som valgfri innstilling) Men moro lell. Kan faktisk tenke meg at nye kjøpere som er vant til grevlinger med 205-dim kan syns det blir litt mye logring på løst snøføre.

Men tilbake til trådens tema: har kjørt en del på/i løs nysnø i helga, selv da er det noe romling i bilen - tyder kanskje på at det er like mye resonanslyd som direkte lyd fra R3 som oppleves.

eadie

Jeg tror og det er resonanslyd fra R3 som høres. Dyp rumling


Sent from my iPhone using Tapatalk
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Macnus på fredag 15. mars 2019, klokken 11:29
Forstår ikke alle som klager på at Nokian R3 støyer sånn.. Har dere lest testene av dekket??
Det får toppscore på støy, og er det stilleste vinterdekket man kan kjøpe!

Støyangivelsen for dekk gjelder utvendig støy. Hvor mye som forplanter seg inn i bilen kan variere fra dekktype til dekktype. Dette innebærerer at støytallet som er oppgitt fra dekkfabrikanten ikke gir noen god indikasjon på innvendig støy.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

pekle


Arthur Morgan

Sitat fra: pekle på søndag 17. mars 2019, klokken 15:48
Sitat fra: SKYNET på søndag 17. mars 2019, klokken 08:40
Sitat fra: pekle på fredag 15. mars 2019, klokken 21:58
Litt annen type støy; syns vel at det er vel mye ulyder fra interiøret ved kjøring på typisk hardpakkede snøveier. Har sikkert en del å gjøre med det ganske faste oppsettet. Ikke fra et spesielt sted heller, men litt rundt omkring i kupeen. Har kjørt Lexus de siste 12 årene, så ikke helt vant til denslags.

Ellers er den veldig fin på snø, men ettersom den er så lettkontrollert så hadde det vært kult med en innstilling som tillot litt bredere slipp (uten at det blir trackmode)


Hvis du setter den i sportmodus vil vel tc ikke være så streng muligens?
Glemte og teste det når jeg prøvekjørte bilen, skru av alt som heter hjelpemidler på bilen, da kan man virkelig kose seg på en isbane feks!
Det tror jeg hadde vært fantastisk morro med en så rask bil med awd!
Jeg var så dum at jeg kjøpte LR, ikke Performance, så har ikke funnet noen slike innstillinger på min :D Men LR er også ganske tailhappy, så hadde vært knall med noen flere grader kontrollert slipp (som valgfri innstilling) Men moro lell. Kan faktisk tenke meg at nye kjøpere som er vant til grevlinger med 205-dim kan syns det blir litt mye logring på løst snøføre.

Men tilbake til trådens tema: har kjørt en del på/i løs nysnø i helga, selv da er det noe romling i bilen - tyder kanskje på at det er like mye resonanslyd som direkte lyd fra R3 som oppleves.


Hahaha ;)
Morro har du uansett tenker jeg:) skikkelig morro hadde jeg det, kjørte oppover et dalføre i Hallingdal,
Det skal Tesla ha,  awd systemet oppfører seg meget godt!  Jeg skal prøvekjøre bilen på en isbane en dag, hvis Tesla har en slik isbane event en gang hadde jeg storkost meg med en TM3! Drømmen er og teste bilen på Rudskogen!

turfsurf

Sitat fra: RuneW på søndag 17. mars 2019, klokken 12:29

Nå har jeg ingen erfaring med i3. Kanskje den bråker spesielt mye, siden han sa dette?
Stor forskjell på i3 og i3. Vi gikk fra en 2015 i3 hve til en 2019 i3 Fully Charged, og jeg trodde ikke mine egne ører. Den oppleves stillere enn I-Pace first edition med 22", og desidert stillere enn Model X med 20" R3.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

AppleKnocker

Sitat fra: TeddyT på søndag 17. mars 2019, klokken 15:28
For de spesielt interesserte så kan jeg melde at TM3P-demobilen jeg prøvde støyer mer på piggfrie dekk enn min 30 år gamle Mercedes 420SE på piggdekk. Støyen opplevdes som høyere og mer irriterende, spesielt i hastigheter over 100km/t. Nå er riktignok den gamle bilen min ganske stillegående, og jeg tror jeg syns støyen i TM3 hadde vært helt greit på 18" eller 19". Har også prøvekjørt S P100D på 21", og må si at jeg følte den var vesentlig mer stillegående enn TM3P, og iallefall på høyde med 420'n på sommerdekk.

Dekkene på 420'n var Hakkapellita 8 pigg i 205/65 15". Trenger ikke akkurat felgbeskyttelse med denne dimensjonen.  :laugh:

Bare for å sammenligne bilene:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

EDIT: Djizes, her manglet det automatisk bildeskalering på forumet. Fikset mindre bildestørrelse. ;)
Beskjed til Elon Musk: Action required
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser


My2cents

Synes også at bilen støyer mer enn f.eks. min e-Golf. Ja det er forskjellige dekk og dimensjon, men hadde forventet mye bedre støyisolering enn det jeg opplever det som. Skal bli interessant å se når 19" Hankook sommer settes på og hva som skjer med støyen da, for til tross for større enn mine Nokian Hakka R3 piggfrie 18" (har LR AWD) så har de jo mye mindre grovt mønster og burde i teorien rulle roligere. Hakka har jo ekstremt grovt mønster som passer bra for snøkjøring sikkert men støyer bra på våte og grove vestlandsveier.

afo

Fikk levert min på 19" hankook. Positivt overasket over støynivået. Gikk også fra e-golf med 16" og reagerte ikke over mer støy i model 3. Heller ingen vindsus å snakke om.

My2cents

Sitat fra: afo på mandag 25. mars 2019, klokken 09:21
Fikk levert min på 19" hankook. Positivt overasket over støynivået. Gikk også fra e-golf med 16" og reagerte ikke over mer støy i model 3. Heller ingen vindsus å snakke om.

Nei vindsus er som alle andre biler jeg har hatt så det er nok ren dekkstøy jeg selv opplever ihvertfall.

offpist1

Sitat fra: TeddyT på søndag 17. mars 2019, klokken 15:28
For de spesielt interesserte så kan jeg melde at TM3P-demobilen jeg prøvde støyer mer på piggfrie dekk enn min 30 år gamle Mercedes 420SE på piggdekk. Støyen opplevdes som høyere og mer irriterende, spesielt i hastigheter over 100km/t. Nå er riktignok den gamle bilen min ganske stillegående, og jeg tror jeg syns støyen i TM3 hadde vært helt greit på 18" eller 19". Har også prøvekjørt S P100D på 21", og må si at jeg følte den var vesentlig mer stillegående enn TM3P, og iallefall på høyde med 420'n på sommerdekk.

Dekkene på 420'n var Hakkapellita 8 pigg i 205/65 15". Trenger ikke akkurat felgbeskyttelse med denne dimensjonen.  :laugh:

Bare for å sammenligne bilene:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

EDIT: Djizes, her manglet det automatisk bildeskalering på forumet. Fikset mindre bildestørrelse. ;)

Man kan ikke stole så veldig mye på disse app`ne man kan laste ned på telefonen.
Jeg kjøpte en rimelig desibel måler på Clas Ohlsson i dag til 599 kr og telefonen måler en god del mer enn desibel måleren. Men til sammenligningsgrunnlag mellom to biler kjørt samme strekke med samme temperatur osv så fungerer det nok.

Jeg har i alle fall montert på 20" sommerfelger i helgen og kan melde om et veldig høyt støynivå inne i bilen allerede ved 60-70 km/t. 70 dBA allerede på 60km/t og i 75dBA i 80 km/t.
I 90-100 km/timen så var jeg innom 76-77 dBA men det øker altså ikke vesentlig fra 80km/t.
Lyden er mest fremtredende fra 60km/t opp til og med 90 km/t.

Jeg har alltid hatt store felger og lavprofil på alle bilene jeg har hatt så langt men det lydnivået jeg opplever i Model 3 overgår det meste. Er i dialog med leverandøren om å prøve andre dekk-typer, så får vi se hva det blir til.

Det blir å bytte tilbake til 18" vinterhjul igjen i kveld.

TRM

Sitat fra: offpist1 på mandag 25. mars 2019, klokken 12:27
Sitat fra: TeddyT på søndag 17. mars 2019, klokken 15:28
For de spesielt interesserte så kan jeg melde at TM3P-demobilen jeg prøvde støyer mer på piggfrie dekk enn min 30 år gamle Mercedes 420SE på piggdekk. Støyen opplevdes som høyere og mer irriterende, spesielt i hastigheter over 100km/t. Nå er riktignok den gamle bilen min ganske stillegående, og jeg tror jeg syns støyen i TM3 hadde vært helt greit på 18" eller 19". Har også prøvekjørt S P100D på 21", og må si at jeg følte den var vesentlig mer stillegående enn TM3P, og iallefall på høyde med 420'n på sommerdekk.

Dekkene på 420'n var Hakkapellita 8 pigg i 205/65 15". Trenger ikke akkurat felgbeskyttelse med denne dimensjonen.  :laugh:

Bare for å sammenligne bilene:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

EDIT: Djizes, her manglet det automatisk bildeskalering på forumet. Fikset mindre bildestørrelse. ;)

Man kan ikke stole så veldig mye på disse app`ne man kan laste ned på telefonen.
Jeg kjøpte en rimelig desibel måler på Clas Ohlsson i dag til 599 kr og telefonen måler en god del mer enn desibel måleren. Men til sammenligningsgrunnlag mellom to biler kjørt samme strekke med samme temperatur osv så fungerer det nok.

Jeg har i alle fall montert på 20" sommerfelger i helgen og kan melde om et veldig høyt støynivå inne i bilen allerede ved 60-70 km/t. 70 dBA allerede på 60km/t og i 75dBA i 80 km/t.
I 90-100 km/timen så var jeg innom 76-77 dBA men det øker altså ikke vesentlig fra 80km/t.
Lyden er mest fremtredende fra 60km/t opp til og med 90 km/t.

Jeg har alltid hatt store felger og lavprofil på alle bilene jeg har hatt så langt men det lydnivået jeg opplever i Model 3 overgår det meste. Er i dialog med leverandøren om å prøve andre dekk-typer, så får vi se hva det blir til.

Det blir å bytte tilbake til 18" vinterhjul igjen i kveld.
Performance med Pilot Sport 4S?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

larsbanan89

Noen som har testet å senke lufttrykket i dekkene?
Skal visst være godt over snittet med luft i dekkene til Tesla, noe som øker rekkevidde men samtidig skaper mer støy?

Tviler sterkt på at det er hele løsningen, men kanskje det hjelper? Får min bil på Onsdag - merker jeg er spent på hvordan støyen oppleves.. Ellers endelig en fordel med å være litt dauhørt 8) :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA