Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt

Startet av creal, fredag 01. mars 2019, klokken 08:32

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: Muffinman på fredag 01. mars 2019, klokken 10:45
Kan vel kanskje defineres som tilvirkningskjøp dette?

Tror ikke jeg vil definere det som tilvirkningssalg, selv om jeg valgte konfig for min Model 3. Men det er et fåtall mulige konfigurasjoner mulig, og bilen min er visstnok allerede produsert. Ikke har jeg fått noe VIN, og eneste hint er at jrg skal få bilen i løpet av mars. Ergo; de har en mengde av nøyaktig likt konfigurerte biler, og kundene får sine biler fra den poolen. Mer eller mindre som en standardvare, kjøpt via fjernsalg. Vil tippe de har hatt advokat(er) til å gjøre vurderingen for seg.

Trond.m

Sitat fra: emurof på lørdag 02. mars 2019, klokken 22:34
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. mars 2019, klokken 10:42
MEN - Tesla distribuerer visstnok angerettskjema allikevel og åpner på eget initiativ for 14 dagers angrerett.

Hvor er dette skjemaet da?
Side 5 i ordrebekreftelsen.
Men de ba ikke om den da jeg spurte om prosedyre for kansellering. Det holder med en epost fra samme adresse som bestillingen er registrert på, med bekreftelse samt full informasjon om bankkonto

Trond.m

#17
Da har jeg sendt inn bekreftelse på kansellering av ordre med navn på kontohaver, IBAN og BIC nummer slik de ber om. Så får vi se hvor raske de er med å betale. Antar at det tar de 45 dagene de sier de trenger  :o

Har forsøkt flere ganger å få kontakt med Tesla for å vite estimert leveringsdato. Fikk final invoice 20.2 i portalen, men ingen informasjon om at den var utstedt, betalingsdato eller forventet leveringsdato. Sånne selskaper orker jeg ikke å ha med å gjøre. Møller, BOS, BMW Norge, Kia Norge er langtfra perfekte, men de framstår tross alt rimelig profesjonelle  8)

Men hun som informerte meg pr. post om kanselleringen var hyggelig...det skal de ha  :+1:

Ellemelle

#18
Sitat fra: Amoss på fredag 01. mars 2019, klokken 21:03
Sitat fra: creal på fredag 01. mars 2019, klokken 10:54
Men om Tesla uansett tar inn en klausul om angrerett i disse tilfellene, så kan jo kundene påberope seg selve avtalen, selv om de ikke har lovbestemt angrerett.

Nettopp, det som var mitt poeng.

Skal ikke påstå å være lovkyndig nok til å vurdere de innsigelsene du kom med, men mener meg altså på ha forstått at disse tingene medfører at det kan være en reell debatt på hvorvidt loven gjelder eller ikke i dette tilfellet. Tesla har her altså påtatt seg angreretten - med visse modifikasjoner vs lovens bokstav - uten å henvise til - og derved innrømme - at de er forpliktet av loven om angrerett.

Kundene blir fornøyd, og antar at forskjellen mellom lovens bokstav og hva Tesla tilbyr blir så liten at det neppe blir noen som bringer saken inn for retten for å avgjøre om Tesla er eller ikke er bundet av denne loven i denne saken, eller har rett til å holde tilbake deler av betalingen for bruk/slitasje etc...
Men hvis du ikke eksplisitt blir gitt beskjed om at du har en angrerett i henhold angrerettsloven, så gjelder ikke denne 14-dagersfristen lengre. Da kan du returnere varen tilbake etter ett år og kreve pengene tilbake.

Å lage angrerettslignende betingelser er ikke godt nok.

Edit, loven:
§ 8.Opplysningsplikt før avtaleinngåelse
h)   at det foreligger angrerett og standardisert skjema for bruk av angrerett (angreskjema), samt vilkårene, tidsfristene og fremgangsmåtene for å bruke angreretten jf. § 20 første og annet ledd,

§ 21.Angrefristen
Gir ikke den næringsdrivende forbrukeren opplysninger om angreretten i henhold til § 8 første ledd bokstav h, utløper angrefristen 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige angrefristen, jf. første ledd.

creal

#19
Godt poeng, ellemelle. Etter forskrift om opplysningsplikt og angrerett mv kan næringsdrivende bruke malen som fremgår av forbrukerrettighetsdirektivet - malen selv krever ikke at man opplyser om at angreretten er hjemlet i lov, eller i selve direktivet. (https://lovdata.no/pro/#document/SF/forskrift/2014-06-20-777?from=NL/lov/2014-06-20-27/)

Men; Tesla har flyttet seg et par hakk fra ordlyden i malen som direktivet har vedlagt. Den norske utgaven - som etter forskriften er akseptert - er som følger:

"Dersom du går fra denne avtalen, skal vi tilbakebetale alle betalinger vi har mottatt fra deg, herunder leveringskostnadene (med unntak av tilleggskostnader som følge av at du har valgt en annen type levering enn den billigste typen standardlevering vi tilbyr), uten unødig opphold og i alle tilfeller senest 14 dager etter den dag vi mottar melding om din beslutning om å gå fra denne avtalen. Vi foretar tilbakebetalingen med samme betalingsmiddel som du benyttet ved den opprinnelige transaksjonen, med mindre du uttrykkelig har avtalt noe annet med oss; i alle tilfeller vil du ikke bli pålagt noe gebyr som følge av tilbakebetalingen." (min utheving)

Malen er altså enda tydeligere på at det ikke skal betales noe gebyr. Om det avdekkes en slik praksis som Amoss er inne på - at ordregebyret brukes for å avskrekke folk fra å bruke angreretten, så tror jeg Tesla er i en situasjon hvor man bryter opplysningsplikten. Og da risikerer man altså angrerett med 12 måneders frist, og hvor Tesla ikke lenger har adgang til å kreve noe fratrekk for urimelig stor bruk i 12-måneders periode, jf. § 25, som kun gjelder i tilfeller hvor opplysningsplikten er overholdt.

Her tror jeg Tesla har lagt seg i en gråsone de umulig kan være tjent med.

Autowinder

Sitat fra: Muffinman på fredag 01. mars 2019, klokken 10:45
Kan vel kanskje defineres som tilvirkningskjøp dette? Men uansett flott at Tesla åpner for angrerett. Det passer veldig godt inn i profilen med netthandel, og vil bli tolket som forbrukervennlig. Totalt tror jeg de vil tjene på det.
Tilvirkningskjøp i TM3's tilfelle er nok å dra det langt, de fleste bilene er ute av fabrikk og på kaia et sted når ordren legges. Men at det er bra håndtert og de vil tjene på det er jeg absolutt enig i.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

TrondM

Er det noen som har bedt om kansellering (med eller uten henvisning til angreretten) etter å ha fått VIN og final invoice? Hvilken tilbakemelding fikk dere i tilfelle; var det Ok og full refusjon av reservasjonsbeløp/depositum - eller ville man beholde noe av dette?

18650

#22
Sitat fra: TrondM på mandag 04. mars 2019, klokken 10:15
Er det noen som har bedt om kansellering (med eller uten henvisning til angreretten) etter å ha fått VIN og final invoice? Hvilken tilbakemelding fikk dere i tilfelle; var det Ok og full refusjon av reservasjonsbeløp/depositum - eller ville man beholde noe av dette?

Jeg har bedt om kansellering. Fått VIN, betalt Final Invoice, bilen registrert på meg, men ikke tatt ut (møtte opp på utlevering). Jeg gjorde en avtale på utleveringsstedet, dog bare muntlig, om at jeg kunne sende mail og kansellere og få full refusjon. Alternativet mitt, for å få full refusjon, var å ta ut bilen, kjøre den rundt bygget og levere den på 1-dags «no questions asked». Vi ble enige om at dette hørtes veldig bakstreversk ut. De opplyste dog at vanlig ville være at 15k (ordrebeløpet) var det de ville holde tilbake om man kansellerte en bestilling hvor man hadde fått VIN. Det virket for meg som at det ikke var en sentral melding fra Tesla, men mer en skremmetaktikk for å få meg ut døra MED bilen.

Har ikke fått bekreftelse på mail enda. Kansellerte da de ikke ville kreditere meg 25k som bilen hadde blitt billigere over natta. Ble tilbudt inkludert AP for samme pris, noe jeg takket nei til. For å få bilen til redusert pris, måtte jeg kansellere bilen (som stod i utleveringshallen registrert på meg), vente 45 dager på å få pengene igjen, gjøre en ny bestilling og stille meg bakerst i køen.

Ellemelle

Men hvorfor 45 dager? I så fall ville jeg tatt kontakt med Tesla igjen, og sagt at du i stedet velger å benytte deg av angreretten. Ihht til angrerettsloven skal tilbakebetalingen da skje uten unødig opphold:

§ 24.Den næringsdrivendes forpliktelser når angreretten brukes
Tilbakebetaling skal skje uten unødig opphold, og senest 14 dager fra da den næringsdrivende fikk melding om forbrukerens beslutning om å benytte angreretten etter § 20. Med mindre noe annet uttrykkelig er avtalt med forbrukeren, skal tilbakebetalingen skje ved bruk av samme betalingsmiddel som forbrukeren benyttet. Forbrukeren skal ikke betale noen form for gebyr som følge av tilbakebetalingen.

GOS



For de som meg som alt hadde tatt ut Model 3 før den 01.03 så har jeg fått følgende bekreftelse at også vi får oppgraderingen kostnadsfritt. Jeg hadde bestilt og fått utlevert bil med Enhanced Autopilot (EAP) / Oppgradert Autopilot og denne blir endret gratis til Full Selv Driving. Se utklipp fra e-mail fra Tesla under. Greit å få det skriftlig.


Hei Geir

Ref tlf samtale.

Jeg ser i configurasjonen på bilen at du har nå autopilot aktivert.
Det vil si at du da vil få «evnen til å kjøre på egenhånd» aktivert kostnadsfritt.

Dette vil bli utført «OTA» (over the air) slikt at ikke trenger å bekymre deg med planlegging om å bringe bilen til vårt service center for å få dette aktivert.   

Med vennlig hilsen / Kind regards,
xxx  | xxx, Stavanger
Vestre Svanholmen 13, 4313 Sandnes, Norway
m. +47 xx xx xx xx| xxx@tesla.com 



Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

18650

Sitat fra: Ellemelle på mandag 04. mars 2019, klokken 13:17
Men hvorfor 45 dager? I så fall ville jeg tatt kontakt med Tesla igjen, og sagt at du i stedet velger å benytte deg av angreretten. Ihht til angrerettsloven skal tilbakebetalingen da skje uten unødig opphold:

Jeg regner med det går noe kortere tid. Jeg ble  fremlagt 45 dager som en slags anmodning om heller å ta bilen. Uansett gikk visst tilbakebetalingen fra Nederland, så det går uansett tiden for en utenlandsbetaling.

emurof

#26
Side 4 i order agreement:

"Dersom du er en forbruker og denne Avtalen ble inngått kun ved bruk av midler for avstandskommunikasjon (sånn som online eller over telefonen), kan du angre bestillingen i inntil 14 dager etter levering av Kjøretøyet eller etter at Kjøretøyet er blitt gjort tilgjengelig for henting. For å angre kjøpet må du tydelig informere oss om din beslutning om å angre denne Avtalen innen denne 14-dagers perioden (f.eks. brev sendt med post) ved å kontakte oss på adressen indikert i denne Avtalens bunntekst. Du kan gjøre dette ved å fylle ut og sende vårt avbestillingsskjema inntatt på siste side.
Dersom du utøver denne rett til å angre, vil vi betale tilbake alle betalinger mottatt av deg med samme betalingsmiddel som du brukte da du gjennomførte betalingen. Du er ansvarlig for, og vi kan derfor redusere tilbakebetalingen med, et beløp som reflekterer Kjøretøyets verdireduksjon som følge av din unødvendige håndtering etter gjeldende rett dersom du har brukt Kjøretøyet utover det som er nødvendig for å fastslå Kjøretøyets art, egenskaper og funksjon. Du må returnere Kjøretøyet til et Tesla servicesenter uten unødig opphold, og i alle tilfeller innen 14 dager fra den dagen du informerer oss om din beslutning om å angre denne Avtalen. Tidsfristen er møtt dersom du returnerer Kjøretøyet før utløpet av denne 14-dagers perioden. Du må selv bære de direkte kostnadene ved å returnere Kjøretøyet. Vi vil betale tilbake til deg (etter å ha gjort relevante fradrag) etter at Kjøretøyet er returnert til oss."

Da er det jo bare å kjøre på, er det ikke? Man kan spare en del. Men er det så mye?

Pris for en helt basic Model 3 med vinterdekk nå, men med AP i stedet for EAP: 479.780,-
Pris før endringen med EAP: 514.460,-

Differanse: 34.680,-

Med FSD koster det nå 521.580,-, mens før ville det vel kostet 539.560,-? Da er differansen bare 17.980,-

Stemmer dette sånn omtrent?

Hvis man er fornøyd med å få FSD gratis når man har EAP fra før så betalte man altså bare rundt 18.000 mer enn man må gi for tilsvarende bil nå, kan det stemme?

Eller er regnestykkene mine helt på trynet?

emurof

Rettelse: Gammel pris var vel 521.380,-, så differansen blir 41.600,- ja.

Før ville det med FSD kostet 546.480,-, så en differanse på 24.900,- hvis man får gratis FSD, i forhold til hvis man skal ha FSD når man bestiller nå.

trykkertor

Jeg blir bare mer og mer forvirret.
1 dags angrefrist. (Har prøvekjørt hvilken som helst Tesla hos dem, selv for mange år siden).
3 dagers angrefrist. (Har aldri prøvekjørt Tesla).

Noen snakker om 7 dagers angrefrist. Når kom den?
Noen skriver her 14 dagers angrefrist. Kan det i det hele tatt være mulig når vi snakker om bil?


Min problemstilling. Har prøvekjørt Model S for 3-4 år siden. = 1 dags angrefrist
Har utlevering av TM3 en LØRDAG klokken 14:00.
Da er altså min angrefrist søndag. Service center stengt.
Mandag kan jeg enten være på SC før klokken 8:00 (mest sannsynlig steng), eller komme dit klokken 16:00.
Men da er jeg altså mer enn 2 dager over frist.

Hvordan forholder jeg meg hvis det viser seg at dette ikke var bilen for meg og familien??
Noen som vet?

TrondM

Per i dag står det ihvertfall «Hvis du ikke har prøvekjørt bilen, skal du ikke bekymre deg, ettersom du kan returnere den innen tre dager etter leveringen.»

Kan ikke se hva en prøvekjøring av en annen modell har med «bilen» å gjøre...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA