Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: creal på fredag 01. mars 2019, klokken 08:32

Tittel: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: crealfredag 01. mars 2019, klokken 08:32
Dette ble tatt opp i en annen tråd, men det er greit å få det i en egen tråd.

Det er viktig å være oppmerksom på at i Norge har man en angrerett som går langt ut over 1/3-dagers alminnelig returpolicy til Tesla. Dette fremgår under punktet om de "regionspesifikke bestemmelsene":

Regionspesifikke Bestemmelser

"Dersom du er en forbruker og denne Avtalen ble inngått kun ved bruk av midler for avstandskommunikasjon (sånn som online eller over telefonen), kan du angre bestillingen i inntil 14 dager etter levering av Kjøretøyet eller etter at Kjøretøyet er blitt gjort tilgjengelig for henting. For å angre kjøpet må du tydelig informere oss om din beslutning om å angre denne Avtalen innen denne 14-dagers perioden (f.eks. brev sendt med post) ved å kontakte oss på adressen indikert i denne Avtalens bunntekst. Du kan gjøre dette ved å fylle ut og sende vårt avbestillingsskjema inntatt på siste side.

Dersom du utøver denne rett til å angre, vil vi betale tilbake alle betalinger mottatt av deg med samme betalingsmiddel som du brukte da du gjennomførte betalingen. Du er ansvarlig for, og vi kan derfor redusere tilbakebetalingen med, et beløp som reflekterer Kjøretøyets verdireduksjon som følge av din unødvendige håndtering etter gjeldende rett dersom du har brukt Kjøretøyet utover det som er nødvendig for å fastslå Kjøretøyets art, egenskaper og funksjon. Du må returnere Kjøretøyet til et Tesla servicesenter uten unødig opphold, og i alle tilfeller innen 14 dager fra den dagen du informerer oss om din beslutning om å angre denne Avtalen. Tidsfristen er møtt dersom du returnerer Kjøretøyet før utløpet av denne 14-dagers perioden. Du må selv bære de direkte kostnadene ved å returnere Kjøretøyet. Vi vil betale tilbake til deg (etter å ha gjort relevante fradrag) etter at Kjøretøyet er returnert til oss.
" (min understreking)

Det var en viss diskusjon om angreretten også omfattet den såkalte "ikke-refunderbar ordrebetaling" på kr. 15.000.

Jeg tviler på at Tesla vil tolke avtalen slik at denne ikke refunderes. Isåfall er det liten grunn til å tro at det er en holdbar tolkning fra deres side.

Angreretten gir etter ordlyden krav på full refusjon, og som en regionspesifikk bestemmelse er det for det første naturlig at denne går foran den generelle kontrakten ved motstrid. For det andre fremgår det også av den generelle kontrakten at den såkalte ikke-refunderbare ordrebetalingen er "et rettferdig og rimelig estimat for det faktiske tap vi har lidt eller kan lide som følge av ditt avtalebrudd". Det er lite naturlig å forstå en betaling som gjelder avtalebrudd, også til å komme til anvendelse på lovlig utøvelse av angrerett. For det tredje er det forbudt å ta gebyr for utøvelse av angrerett når denne følger av angrerettsloven, hvilket jeg antar er tilfelle også her.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: NilsGfredag 01. mars 2019, klokken 10:04
Ja vi har 14 dagers angrerett, men Tesla har rett til å gjøre fratrekk for "verdinedgang" mm. Min oppfatning er derfor at om man angrer seg etter 2 uker så vil man ikke "få igjen alle pengene" ;-)
1/3-dager er et "ekstratilbud" fra Tesla. Husk at vi som forbrukere i Norge har mye sterkere rettigheter enn hva man har i stort sett alle andre land. Det samme gjelder reklamasjonsretten på 5 år.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: crealfredag 01. mars 2019, klokken 10:08
Tesla har ikke generell adgang til å gjøre fratrekk for "verdinedgang". Retten til fratrekk gjelder for verdireduksjon som skyldes "unødvendige håndtering etter gjeldende rett dersom du har brukt Kjøretøyet utover det som er nødvendig for å fastslå Kjøretøyets art, egenskaper og funksjon"

Litt kronglete Tesla-norsk, men meningen er klar nok; dersom din bruk i angrerettsperioden har hatt et urimelig stort omfang, kan Tesla gjøre et fratrekk. Det skal nok mye til for at Tesla kan påberope seg denne klausulen, og jeg er sånn umiddelbart usikker på i hvilken grad den står seg opp mot angrerettsloven.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: Uppenfredag 01. mars 2019, klokken 10:30
Sitat fra: creal på fredag 01. mars 2019, klokken 10:08
Tesla har ikke generell adgang til å gjøre fratrekk for "verdinedgang". Retten til fratrekk gjelder for verdireduksjon som skyldes "unødvendige håndtering etter gjeldende rett dersom du har brukt Kjøretøyet utover det som er nødvendig for å fastslå Kjøretøyets art, egenskaper og funksjon"

Litt kronglete Tesla-norsk, men meningen er klar nok; dersom din bruk i angrerettsperioden har hatt et urimelig stort omfang, kan Tesla gjøre et fratrekk. Det skal nok mye til for at Tesla kan påberope seg denne klausulen, og jeg er sånn umiddelbart usikker på i hvilken grad den står seg opp mot angrerettsloven.

Dette er en blanding av Tesla-norsk og Jus-norsk  :laugh:

Lovens ordlyd: "Den næringsdrivende kan kreve at forbrukeren erstatter verdireduksjon som følge av forbrukerens håndtering av varene som ikke har vært nødvendig for å fastslå varenes art, egenskaper og funksjon. Dette gjelder bare dersom forbrukeren har mottatt opplysninger om angrerett, jf. § 8 første ledd bokstav h."

Jeg håper ikke forbrukerne misbruker denne muligheten i loven. Loven var nok ikke tiltenkt bilsalg i sin tid...
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: crealfredag 01. mars 2019, klokken 10:38
Ja, du har rett. Så da må det forbeholdet tolkes i samsvar med angrerettsloven § 25, som gjennomfører forbrukerrettighetsdirektivet artikkel 14 nr. 1 og 2. Direktivet var nok ikke laget med tanke på bilsalg nei, og kjøpets art kan vel påvirke terskelen noe for hva som anses for uforholdsmessig mye bruk. Men det er nokså åpenbart en viss misbruksfare her. De fleste bilforhandlere unngår jo dette med å selge i butikk, noe Tesla nettopp har bestemt seg for å kutte helt ut.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: Øyvind.hfredag 01. mars 2019, klokken 10:42
Bil må nok også i utgangspunktet anses som skreddersøm da en bestiller iht egne ønsker og krav. Dermed faller det utenfor angrerett.

MEN - Tesla distribuerer visstnok angerettskjema allikevel og åpner på eget initiativ for 14 dagers angrerett.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: Muffinmanfredag 01. mars 2019, klokken 10:45
Kan vel kanskje defineres som tilvirkningskjøp dette? Men uansett flott at Tesla åpner for angrerett. Det passer veldig godt inn i profilen med netthandel, og vil bli tolket som forbrukervennlig. Totalt tror jeg de vil tjene på det.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: Amossfredag 01. mars 2019, klokken 10:47
Sitat fra: creal på fredag 01. mars 2019, klokken 08:32
For det tredje er det forbudt å ta gebyr for utøvelse av angrerett når denne følger av angrerettsloven, hvilket jeg antar er tilfelle også her.

Akkurat dette er ikke helt sikkert. Nå er ikke jeg noen advokat, så er du i tvil så forhør deg med en. Men angrefristloven gjelder ikke dersom du er innom butikken, og heller ikke ved "skreddersøm". De fleste henter altså bilen i en butikk (eller butikklignende utleveringplass), og har spesialbestilt en bestemt bilkonfigurasjon. Så det er i det minste diskutabelt om den norske angrefristloven gjelder eller ei. Merker meg at Tesla ikke viser til den angrefristloven i sin egen angrefrist. Antar at de ser at de er svært nær å bli berørt av denne, og derfor velger å tilby en variant, men altså med noen modifikasjoner. Tviler på at noen går til sak for de gebyrene dersom de ikke blir urimelig høye.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: crealfredag 01. mars 2019, klokken 10:54
Jeg tror ikke kjøp av Tesla unntas fra angrettsloven pga at det er tilvirkningskjøp (angrerettsloven § 22 bokstav e). Se hva som skrives nærmere om dette i lovforarbeidene:

"Direktivets unntak gjelder to forskjellige tilfeller, som kan overlappe hverandre; varer som er fremstilt etter forbrukerens spesifikasjoner i henhold til definisjonen i artikkel 2 nr. 4, og varer som har fått et tydelig personlig preg. Begrunnelsen for bestemmelsen er at angrerett kan påføre den næringsdrivende store tap, fordi det ikke er, eller er svært vanskelig å selge varen til andre. Formålet med unntaksbestemmelsen er imidlertid ikke å omfatte standardvarer som den næringsdrivende, for å unngå lagringskostnader, først tilvirker etter bestilling fra forbrukeren som gjør visse mindre valg. Som eksempel på vare som ikke anses omfattet av definisjonen i artikkel 2 nr. 4 kan nevnes nye biler, som settes sammen av forbrukeren ved valg mellom en rekke standardelementer. Forbrukeren kan for eksempel velge mellom flere forskjellige tilbudte farger, tilleggsutstyr [side 58] og setetrekk. Slike biler anses som standardvarer og det er angrerett." (min utheving)

Men omstendighetene ved kjøpet kan selvsagt variere. De som inngår avtalen i Teslas butikker er ikke omfattet av den lovpålagte angreretten. Men om Tesla uansett tar inn en klausul om angrerett i disse tilfellene, så kan jo kundene påberope seg selve avtalen, selv om de ikke har lovbestemt angrerett.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: Amossfredag 01. mars 2019, klokken 21:03
Sitat fra: creal på fredag 01. mars 2019, klokken 10:54
Men om Tesla uansett tar inn en klausul om angrerett i disse tilfellene, så kan jo kundene påberope seg selve avtalen, selv om de ikke har lovbestemt angrerett.

Nettopp, det som var mitt poeng.

Skal ikke påstå å være lovkyndig nok til å vurdere de innsigelsene du kom med, men mener meg altså på ha forstått at disse tingene medfører at det kan være en reell debatt på hvorvidt loven gjelder eller ikke i dette tilfellet. Tesla har her altså påtatt seg angreretten - med visse modifikasjoner vs lovens bokstav - uten å henvise til - og derved innrømme - at de er forpliktet av loven om angrerett.

Kundene blir fornøyd, og antar at forskjellen mellom lovens bokstav og hva Tesla tilbyr blir så liten at det neppe blir noen som bringer saken inn for retten for å avgjøre om Tesla er eller ikke er bundet av denne loven i denne saken, eller har rett til å holde tilbake deler av betalingen for bruk/slitasje etc...
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: crealfredag 01. mars 2019, klokken 22:11
Man trenger ikke bringe en slik sak inn for retten - kan ta den til forbrukerklageutvalget, det koster ikke en krone, og man får en bindende avgjørelse.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: Amossfredag 01. mars 2019, klokken 23:20
Sitat fra: creal på fredag 01. mars 2019, klokken 22:11
Man trenger ikke bringe en slik sak inn for retten - kan ta den til forbrukerklageutvalget, det koster ikke en krone, og man får en bindende avgjørelse.

Som ikke kan ankes til retten av noen av partene?
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: creallørdag 02. mars 2019, klokken 00:09
Poenget ditt var vel at kostnadene ved å ta saken til retten ville stoppe kunder fra å klage på angrerettskostnader som Tesla måtte forsøke å innkreve? For poenget mitt var at når man istedet kan klage kostnadsfritt til forbrukerklageutvalget, så er ikke dette noe moment likevel.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: Amosslørdag 02. mars 2019, klokken 13:12
Sitat fra: creal på lørdag 02. mars 2019, klokken 00:09
Poenget ditt var vel at kostnadene ved å ta saken til retten ville stoppe kunder fra å klage på angrerettskostnader som Tesla måtte forsøke å innkreve? For poenget mitt var at når man istedet kan klage kostnadsfritt til forbrukerklageutvalget, så er ikke dette noe moment likevel.

Jeg forsto det. Men om man ser tilbake på den tidligere "skandalen" med oppgitte hestekrefter på P85DL så gikk kundene først den veien du peker her, og Tesla anket og det skulle bli rettssak. Deretter inngikk de ett forlik.

Den nevnte saken var strengt talt rimelig opplagt at Tesla ville tape. I denne saken der det er mer rom for diskusjon om hvorvidt angrefristloven faktisk kommer til anvendelse eller ei er jeg helt sikker på at Tesla vil prøve saken for retten før de gir seg, dersom de i utgangspunktet nekter å etterleve lovens bokstav. Her kan det også være relevant for Tesla å ønske en høyesterettsavgjørelse for å avgjøre prinsippet en gang for alle.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: emuroflørdag 02. mars 2019, klokken 22:34
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. mars 2019, klokken 10:42
MEN - Tesla distribuerer visstnok angerettskjema allikevel og åpner på eget initiativ for 14 dagers angrerett.

Hvor er dette skjemaet da?
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: SurSnasenlørdag 02. mars 2019, klokken 22:52
Sitat fra: Muffinman på fredag 01. mars 2019, klokken 10:45
Kan vel kanskje defineres som tilvirkningskjøp dette?

Tror ikke jeg vil definere det som tilvirkningssalg, selv om jeg valgte konfig for min Model 3. Men det er et fåtall mulige konfigurasjoner mulig, og bilen min er visstnok allerede produsert. Ikke har jeg fått noe VIN, og eneste hint er at jrg skal få bilen i løpet av mars. Ergo; de har en mengde av nøyaktig likt konfigurerte biler, og kundene får sine biler fra den poolen. Mer eller mindre som en standardvare, kjøpt via fjernsalg. Vil tippe de har hatt advokat(er) til å gjøre vurderingen for seg.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: Trond.mlørdag 02. mars 2019, klokken 23:00
Sitat fra: emurof på lørdag 02. mars 2019, klokken 22:34
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. mars 2019, klokken 10:42
MEN - Tesla distribuerer visstnok angerettskjema allikevel og åpner på eget initiativ for 14 dagers angrerett.

Hvor er dette skjemaet da?
Side 5 i ordrebekreftelsen.
Men de ba ikke om den da jeg spurte om prosedyre for kansellering. Det holder med en epost fra samme adresse som bestillingen er registrert på, med bekreftelse samt full informasjon om bankkonto
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: Trond.mmandag 04. mars 2019, klokken 06:41
Da har jeg sendt inn bekreftelse på kansellering av ordre med navn på kontohaver, IBAN og BIC nummer slik de ber om. Så får vi se hvor raske de er med å betale. Antar at det tar de 45 dagene de sier de trenger  :o

Har forsøkt flere ganger å få kontakt med Tesla for å vite estimert leveringsdato. Fikk final invoice 20.2 i portalen, men ingen informasjon om at den var utstedt, betalingsdato eller forventet leveringsdato. Sånne selskaper orker jeg ikke å ha med å gjøre. Møller, BOS, BMW Norge, Kia Norge er langtfra perfekte, men de framstår tross alt rimelig profesjonelle  8)

Men hun som informerte meg pr. post om kanselleringen var hyggelig...det skal de ha  :+1:
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: Ellemellemandag 04. mars 2019, klokken 08:00
Sitat fra: Amoss på fredag 01. mars 2019, klokken 21:03
Sitat fra: creal på fredag 01. mars 2019, klokken 10:54
Men om Tesla uansett tar inn en klausul om angrerett i disse tilfellene, så kan jo kundene påberope seg selve avtalen, selv om de ikke har lovbestemt angrerett.

Nettopp, det som var mitt poeng.

Skal ikke påstå å være lovkyndig nok til å vurdere de innsigelsene du kom med, men mener meg altså på ha forstått at disse tingene medfører at det kan være en reell debatt på hvorvidt loven gjelder eller ikke i dette tilfellet. Tesla har her altså påtatt seg angreretten - med visse modifikasjoner vs lovens bokstav - uten å henvise til - og derved innrømme - at de er forpliktet av loven om angrerett.

Kundene blir fornøyd, og antar at forskjellen mellom lovens bokstav og hva Tesla tilbyr blir så liten at det neppe blir noen som bringer saken inn for retten for å avgjøre om Tesla er eller ikke er bundet av denne loven i denne saken, eller har rett til å holde tilbake deler av betalingen for bruk/slitasje etc...
Men hvis du ikke eksplisitt blir gitt beskjed om at du har en angrerett i henhold angrerettsloven, så gjelder ikke denne 14-dagersfristen lengre. Da kan du returnere varen tilbake etter ett år og kreve pengene tilbake.

Å lage angrerettslignende betingelser er ikke godt nok.

Edit, loven:
§ 8.Opplysningsplikt før avtaleinngåelse
h)   at det foreligger angrerett og standardisert skjema for bruk av angrerett (angreskjema), samt vilkårene, tidsfristene og fremgangsmåtene for å bruke angreretten jf. § 20 første og annet ledd,

§ 21.Angrefristen
Gir ikke den næringsdrivende forbrukeren opplysninger om angreretten i henhold til § 8 første ledd bokstav h, utløper angrefristen 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige angrefristen, jf. første ledd.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: crealmandag 04. mars 2019, klokken 09:01
Godt poeng, ellemelle. Etter forskrift om opplysningsplikt og angrerett mv kan næringsdrivende bruke malen som fremgår av forbrukerrettighetsdirektivet - malen selv krever ikke at man opplyser om at angreretten er hjemlet i lov, eller i selve direktivet. (https://lovdata.no/pro/#document/SF/forskrift/2014-06-20-777?from=NL/lov/2014-06-20-27/)

Men; Tesla har flyttet seg et par hakk fra ordlyden i malen som direktivet har vedlagt. Den norske utgaven - som etter forskriften er akseptert - er som følger:

"Dersom du går fra denne avtalen, skal vi tilbakebetale alle betalinger vi har mottatt fra deg, herunder leveringskostnadene (med unntak av tilleggskostnader som følge av at du har valgt en annen type levering enn den billigste typen standardlevering vi tilbyr), uten unødig opphold og i alle tilfeller senest 14 dager etter den dag vi mottar melding om din beslutning om å gå fra denne avtalen. Vi foretar tilbakebetalingen med samme betalingsmiddel som du benyttet ved den opprinnelige transaksjonen, med mindre du uttrykkelig har avtalt noe annet med oss; i alle tilfeller vil du ikke bli pålagt noe gebyr som følge av tilbakebetalingen." (min utheving)

Malen er altså enda tydeligere på at det ikke skal betales noe gebyr. Om det avdekkes en slik praksis som Amoss er inne på - at ordregebyret brukes for å avskrekke folk fra å bruke angreretten, så tror jeg Tesla er i en situasjon hvor man bryter opplysningsplikten. Og da risikerer man altså angrerett med 12 måneders frist, og hvor Tesla ikke lenger har adgang til å kreve noe fratrekk for urimelig stor bruk i 12-måneders periode, jf. § 25, som kun gjelder i tilfeller hvor opplysningsplikten er overholdt.

Her tror jeg Tesla har lagt seg i en gråsone de umulig kan være tjent med.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: Autowindermandag 04. mars 2019, klokken 10:00
Sitat fra: Muffinman på fredag 01. mars 2019, klokken 10:45
Kan vel kanskje defineres som tilvirkningskjøp dette? Men uansett flott at Tesla åpner for angrerett. Det passer veldig godt inn i profilen med netthandel, og vil bli tolket som forbrukervennlig. Totalt tror jeg de vil tjene på det.
Tilvirkningskjøp i TM3's tilfelle er nok å dra det langt, de fleste bilene er ute av fabrikk og på kaia et sted når ordren legges. Men at det er bra håndtert og de vil tjene på det er jeg absolutt enig i.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: TrondMmandag 04. mars 2019, klokken 10:15
Er det noen som har bedt om kansellering (med eller uten henvisning til angreretten) etter å ha fått VIN og final invoice? Hvilken tilbakemelding fikk dere i tilfelle; var det Ok og full refusjon av reservasjonsbeløp/depositum - eller ville man beholde noe av dette?
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: 18650mandag 04. mars 2019, klokken 11:38
Sitat fra: TrondM på mandag 04. mars 2019, klokken 10:15
Er det noen som har bedt om kansellering (med eller uten henvisning til angreretten) etter å ha fått VIN og final invoice? Hvilken tilbakemelding fikk dere i tilfelle; var det Ok og full refusjon av reservasjonsbeløp/depositum - eller ville man beholde noe av dette?

Jeg har bedt om kansellering. Fått VIN, betalt Final Invoice, bilen registrert på meg, men ikke tatt ut (møtte opp på utlevering). Jeg gjorde en avtale på utleveringsstedet, dog bare muntlig, om at jeg kunne sende mail og kansellere og få full refusjon. Alternativet mitt, for å få full refusjon, var å ta ut bilen, kjøre den rundt bygget og levere den på 1-dags «no questions asked». Vi ble enige om at dette hørtes veldig bakstreversk ut. De opplyste dog at vanlig ville være at 15k (ordrebeløpet) var det de ville holde tilbake om man kansellerte en bestilling hvor man hadde fått VIN. Det virket for meg som at det ikke var en sentral melding fra Tesla, men mer en skremmetaktikk for å få meg ut døra MED bilen.

Har ikke fått bekreftelse på mail enda. Kansellerte da de ikke ville kreditere meg 25k som bilen hadde blitt billigere over natta. Ble tilbudt inkludert AP for samme pris, noe jeg takket nei til. For å få bilen til redusert pris, måtte jeg kansellere bilen (som stod i utleveringshallen registrert på meg), vente 45 dager på å få pengene igjen, gjøre en ny bestilling og stille meg bakerst i køen.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: Ellemellemandag 04. mars 2019, klokken 13:17
Men hvorfor 45 dager? I så fall ville jeg tatt kontakt med Tesla igjen, og sagt at du i stedet velger å benytte deg av angreretten. Ihht til angrerettsloven skal tilbakebetalingen da skje uten unødig opphold:

§ 24.Den næringsdrivendes forpliktelser når angreretten brukes
Tilbakebetaling skal skje uten unødig opphold, og senest 14 dager fra da den næringsdrivende fikk melding om forbrukerens beslutning om å benytte angreretten etter § 20. Med mindre noe annet uttrykkelig er avtalt med forbrukeren, skal tilbakebetalingen skje ved bruk av samme betalingsmiddel som forbrukeren benyttet. Forbrukeren skal ikke betale noen form for gebyr som følge av tilbakebetalingen.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: GOSmandag 04. mars 2019, klokken 13:35


For de som meg som alt hadde tatt ut Model 3 før den 01.03 så har jeg fått følgende bekreftelse at også vi får oppgraderingen kostnadsfritt. Jeg hadde bestilt og fått utlevert bil med Enhanced Autopilot (EAP) / Oppgradert Autopilot og denne blir endret gratis til Full Selv Driving. Se utklipp fra e-mail fra Tesla under. Greit å få det skriftlig.


Hei Geir

Ref tlf samtale.

Jeg ser i configurasjonen på bilen at du har nå autopilot aktivert.
Det vil si at du da vil få «evnen til å kjøre på egenhånd» aktivert kostnadsfritt.

Dette vil bli utført «OTA» (over the air) slikt at ikke trenger å bekymre deg med planlegging om å bringe bilen til vårt service center for å få dette aktivert.   

Med vennlig hilsen / Kind regards,
xxx  | xxx, Stavanger
Vestre Svanholmen 13, 4313 Sandnes, Norway
m. +47 xx xx xx xx| xxx@tesla.com 



Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: 18650mandag 04. mars 2019, klokken 20:57
Sitat fra: Ellemelle på mandag 04. mars 2019, klokken 13:17
Men hvorfor 45 dager? I så fall ville jeg tatt kontakt med Tesla igjen, og sagt at du i stedet velger å benytte deg av angreretten. Ihht til angrerettsloven skal tilbakebetalingen da skje uten unødig opphold:

Jeg regner med det går noe kortere tid. Jeg ble  fremlagt 45 dager som en slags anmodning om heller å ta bilen. Uansett gikk visst tilbakebetalingen fra Nederland, så det går uansett tiden for en utenlandsbetaling.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: emurofmandag 04. mars 2019, klokken 21:15
Side 4 i order agreement:

"Dersom du er en forbruker og denne Avtalen ble inngått kun ved bruk av midler for avstandskommunikasjon (sånn som online eller over telefonen), kan du angre bestillingen i inntil 14 dager etter levering av Kjøretøyet eller etter at Kjøretøyet er blitt gjort tilgjengelig for henting. For å angre kjøpet må du tydelig informere oss om din beslutning om å angre denne Avtalen innen denne 14-dagers perioden (f.eks. brev sendt med post) ved å kontakte oss på adressen indikert i denne Avtalens bunntekst. Du kan gjøre dette ved å fylle ut og sende vårt avbestillingsskjema inntatt på siste side.
Dersom du utøver denne rett til å angre, vil vi betale tilbake alle betalinger mottatt av deg med samme betalingsmiddel som du brukte da du gjennomførte betalingen. Du er ansvarlig for, og vi kan derfor redusere tilbakebetalingen med, et beløp som reflekterer Kjøretøyets verdireduksjon som følge av din unødvendige håndtering etter gjeldende rett dersom du har brukt Kjøretøyet utover det som er nødvendig for å fastslå Kjøretøyets art, egenskaper og funksjon. Du må returnere Kjøretøyet til et Tesla servicesenter uten unødig opphold, og i alle tilfeller innen 14 dager fra den dagen du informerer oss om din beslutning om å angre denne Avtalen. Tidsfristen er møtt dersom du returnerer Kjøretøyet før utløpet av denne 14-dagers perioden. Du må selv bære de direkte kostnadene ved å returnere Kjøretøyet. Vi vil betale tilbake til deg (etter å ha gjort relevante fradrag) etter at Kjøretøyet er returnert til oss."

Da er det jo bare å kjøre på, er det ikke? Man kan spare en del. Men er det så mye?

Pris for en helt basic Model 3 med vinterdekk nå, men med AP i stedet for EAP: 479.780,-
Pris før endringen med EAP: 514.460,-

Differanse: 34.680,-

Med FSD koster det nå 521.580,-, mens før ville det vel kostet 539.560,-? Da er differansen bare 17.980,-

Stemmer dette sånn omtrent?

Hvis man er fornøyd med å få FSD gratis når man har EAP fra før så betalte man altså bare rundt 18.000 mer enn man må gi for tilsvarende bil nå, kan det stemme?

Eller er regnestykkene mine helt på trynet?
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: emurofmandag 04. mars 2019, klokken 21:23
Rettelse: Gammel pris var vel 521.380,-, så differansen blir 41.600,- ja.

Før ville det med FSD kostet 546.480,-, så en differanse på 24.900,- hvis man får gratis FSD, i forhold til hvis man skal ha FSD når man bestiller nå.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: trykkertormandag 04. mars 2019, klokken 23:28
Jeg blir bare mer og mer forvirret.
1 dags angrefrist. (Har prøvekjørt hvilken som helst Tesla hos dem, selv for mange år siden).
3 dagers angrefrist. (Har aldri prøvekjørt Tesla).

Noen snakker om 7 dagers angrefrist. Når kom den?
Noen skriver her 14 dagers angrefrist. Kan det i det hele tatt være mulig når vi snakker om bil?


Min problemstilling. Har prøvekjørt Model S for 3-4 år siden. = 1 dags angrefrist
Har utlevering av TM3 en LØRDAG klokken 14:00.
Da er altså min angrefrist søndag. Service center stengt.
Mandag kan jeg enten være på SC før klokken 8:00 (mest sannsynlig steng), eller komme dit klokken 16:00.
Men da er jeg altså mer enn 2 dager over frist.

Hvordan forholder jeg meg hvis det viser seg at dette ikke var bilen for meg og familien??
Noen som vet?
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: TrondMmandag 04. mars 2019, klokken 23:41
Per i dag står det ihvertfall «Hvis du ikke har prøvekjørt bilen, skal du ikke bekymre deg, ettersom du kan returnere den innen tre dager etter leveringen.»

Kan ikke se hva en prøvekjøring av en annen modell har med «bilen» å gjøre...
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: crealmandag 04. mars 2019, klokken 23:41
Det sentrale spørsmålet er hvordan kjøpte du bilen? Gjorde du det online, eller i butikk? Om du gjorde det online har du 14 dagers angrerett etter angrerettsloven.

Sitat fra: trykkertor på mandag 04. mars 2019, klokken 23:28
Jeg blir bare mer og mer forvirret.
1 dags angrefrist. (Har prøvekjørt hvilken som helst Tesla hos dem, selv for mange år siden).
3 dagers angrefrist. (Har aldri prøvekjørt Tesla).

Noen snakker om 7 dagers angrefrist. Når kom den?
Noen skriver her 14 dagers angrefrist. Kan det i det hele tatt være mulig når vi snakker om bil?


Min problemstilling. Har prøvekjørt Model S for 3-4 år siden. = 1 dags angrefrist
Har utlevering av TM3 en LØRDAG klokken 14:00.
Da er altså min angrefrist søndag. Service center stengt.
Mandag kan jeg enten være på SC før klokken 8:00 (mest sannsynlig steng), eller komme dit klokken 16:00.
Men da er jeg altså mer enn 2 dager over frist.

Hvordan forholder jeg meg hvis det viser seg at dette ikke var bilen for meg og familien??
Noen som vet?
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: trykkertormandag 04. mars 2019, klokken 23:50
Bestile online ja. Men er vi helt sikre på at denne norske angreretten faktisk gjelder på noe så "verdiskjørt" som bil.
Vi vet jo alle at en bil taper seg kraftig i verdi (normalt sett), straks den får status bruktbil.
Norsk angrerett handler om å levere tilbake en vare i tilnærmet samme stand og uten særlig forringet verdi.
Derfor tenker jeg det slett ikke er helt sikkert at 14 dager gjelder.

Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: trykkertormandag 04. mars 2019, klokken 23:53
Sitat fra: TrondM på mandag 04. mars 2019, klokken 23:41
Per i dag står det ihvertfall «Hvis du ikke har prøvekjørt bilen, skal du ikke bekymre deg, ettersom du kan returnere den innen tre dager etter leveringen.»

Kan ikke se hva en prøvekjøring av en annen modell har med «bilen» å gjøre...
Er enig. Men flere andre har på forumet her sagt at Tesla personell har "bekreftet" at hvis en har prøvd "The Tesla Experience", så gjelder kun 1 dags angrefrist.
Husker jeg leste flere poster om det i den tråden da folk drev og vurderte om de skulle bestille prøvekjøring.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: crealtirsdag 05. mars 2019, klokken 00:03
Ja, jeg siterte fra lovforarbeidene tidligere i emnet, hvor det fremgår tydelig at også bilkjøp kan omfattes av angrerettsloven. Er forøvrig mye praksis hos Forbrukerklageutvalget hvor dette bekreftes.

Sitat fra: trykkertor på mandag 04. mars 2019, klokken 23:50
Bestile online ja. Men er vi helt sikre på at denne norske angreretten faktisk gjelder på noe så "verdiskjørt" som bil.
Vi vet jo alle at en bil taper seg kraftig i verdi (normalt sett), straks den får status bruktbil.
Norsk angrerett handler om å levere tilbake en vare i tilnærmet samme stand og uten særlig forringet verdi.
Derfor tenker jeg det slett ikke er helt sikkert at 14 dager gjelder.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: Ellemelletirsdag 05. mars 2019, klokken 00:03
Som du ser lenger opp i tråden, så oppgir Tesla selv at du har 14 dagers angrerett.

Det har vært en høyesterettsdom som gikk i bilforhandlerens favør, men det gjaldt en som kjøpte en nyere bruktbil gjennom en annonse på finn.

Leser man mellom linjene i dommen, ser man at Tesla nesten helt sikkert faller inn under angrerettsloven;

"-Angreretten omfattes ikke i tilfeller der en næringsdrivende bare unntaksvis i enkelttilfeller aksepterer bestilling for eksempel pr telefon og etter initiativ fra en kunde som en slags ekstraservice til denne personen, sier Høyesterett og henviser til lovforarbeidene.

Annonsen på Finn tilbyr heller ikke noen direkte mulighet for betaling eller avtaleinngåelse. Ved bilkjøp foretar kjøper også vanligvis en besiktigelse av bilen, særlig når det gjelder en bruktbil som i denne saken, påpeker Høyesteretts førstevoterende."
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: GOStirsdag 05. mars 2019, klokken 07:24
Sitat fra: trykkertor på mandag 04. mars 2019, klokken 23:50
Bestile online ja. Men er vi helt sikre på at denne norske angreretten faktisk gjelder på noe så "verdiskjørt" som bil.
Vi vet jo alle at en bil taper seg kraftig i verdi (normalt sett), straks den får status bruktbil.
Norsk angrerett handler om å levere tilbake en vare i tilnærmet samme stand og uten særlig forringet verdi.
Derfor tenker jeg det slett ikke er helt sikkert at 14 dager gjelder.

Det må jo gjelde når Tesla selv skriver det, og har lagt med skjema for det, i bestillingskontraktene våres. Det store spørsmålet er om de kan holde tilbake noe av beløpet. Slik jeg leser det så kan de ikke det.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: Handymantirsdag 05. mars 2019, klokken 08:19
Sitat fra: trykkertor på mandag 04. mars 2019, klokken 23:28
Jeg blir bare mer og mer forvirret.
1 dags angrefrist. (Har prøvekjørt hvilken som helst Tesla hos dem, selv for mange år siden).
3 dagers angrefrist. (Har aldri prøvekjørt Tesla).

Noen snakker om 7 dagers angrefrist. Når kom den?
Noen skriver her 14 dagers angrefrist. Kan det i det hele tatt være mulig når vi snakker om bil?


Min problemstilling. Har prøvekjørt Model S for 3-4 år siden. = 1 dags angrefrist
Har utlevering av TM3 en LØRDAG klokken 14:00.
Da er altså min angrefrist søndag. Service center stengt.
Mandag kan jeg enten være på SC før klokken 8:00 (mest sannsynlig steng), eller komme dit klokken 16:00.
Men da er jeg altså mer enn 2 dager over frist.

Hvordan forholder jeg meg hvis det viser seg at dette ikke var bilen for meg og familien??
Noen som vet?
3 dagersregelen ser nå ut til å være erstattet av 7 dager, men det betinger at man ikke har prøvekjørt et kjøretøy hos Tesla.
I tillegg er det jot norske regler for retur av nettkjøp, men her diskuteres det om Tesla har hjemmel for å beholde deler av innbetalingen.

Returbetingelser:
https://www.tesla.com/no_NO/support/Tesla-return-policy
Standard returperiode er en (1) kalenderdag etter levering. Hvis du har fått kjøretøyet levert uten å ha prøvekjørt det eller testet et kjøretøy på noen måte hos oss, forstår vi godt at du kan trenge ekstra tid til å bli kjent med kjøretøyet ditt. I dette tilfellet, underlagt vilkårene og betingelsene i disse retningslinjene, vil du kunne returnere kjøretøyet syv (7) kalenderdager etter levering.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: emuroftirsdag 05. mars 2019, klokken 14:10
Sitat fra: trykkertor på mandag 04. mars 2019, klokken 23:28
Jeg blir bare mer og mer forvirret.
1 dags angrefrist. (Har prøvekjørt hvilken som helst Tesla hos dem, selv for mange år siden).
3 dagers angrefrist. (Har aldri prøvekjørt Tesla).

Noen snakker om 7 dagers angrefrist. Når kom den?
Noen skriver her 14 dagers angrefrist. Kan det i det hele tatt være mulig når vi snakker om bil?


Min problemstilling. Har prøvekjørt Model S for 3-4 år siden. = 1 dags angrefrist
Har utlevering av TM3 en LØRDAG klokken 14:00.
Da er altså min angrefrist søndag. Service center stengt.
Mandag kan jeg enten være på SC før klokken 8:00 (mest sannsynlig steng), eller komme dit klokken 16:00.
Men da er jeg altså mer enn 2 dager over frist.

Hvordan forholder jeg meg hvis det viser seg at dette ikke var bilen for meg og familien??
Noen som vet?

Etter norsk lov har du ubetinget 14 dagers angrefrist når produktet er bestilt på nettet. Det vil si at du når som helst innen 14 dager fra utleveringsdato kan levere den inn igjen og få pengene tilbake. Da må du levere bilen til Tesla innen 14 dager etter at skjemaet er levert inn.

Tesla opererer med et gitt antall dager, men de 7 dagene det vel er snakk om nå er uten å benytte seg av angrefristskjema. Før var det færre dager. De utvidet det vel over hele verden, men det har lite å si for oss som har 14 dager her på knausen uansett.

Angrefristskjema finner du i bestillingsbekreftelsen.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 05. mars 2019, klokken 14:17
Ubetinget er ikke rett betegnelse på angrerett i Norge. Det er forhold som kan tilsi at angrerett ikke gjelder, eksempelvis tilpassede produkter.
Men Tesla vedlegger visstnok skjemaet som del 5 i avtalen og åpner selv for 14 dagers angrefrist.

§ 22.Unntak fra angreretten
Angreretten gjelder ikke avtaler om:

a)   levering av varer som på grunn av sin art blandes med andre varer etter levering på en slik måte at de ikke kan skilles fra hverandre,
b)   levering av varer som forringes eller raskt går ut på dato,
c)   tjeneste etter at tjenesten er levert, dersom levering har begynt med forbrukerens uttrykkelige forhåndssamtykke, og forbrukeren har erkjent at angreretten vil gå tapt når den næringsdrivende har oppfylt sine forpliktelser etter avtalen,
d)   levering av varer eller tjenester der prisen er avhengig av svingninger i finansmarkedet som kan skje innen utløpet av angrefristen og som ikke kan kontrolleres av den næringsdrivende,
e)   levering av varer som er fremstilt etter forbrukerens spesifikasjoner, eller som har fått et tydelig personlig preg,
f)   levering av legemidler, jf. legemiddelloven § 2, og medisinsk utstyr, jf. lov om medisinsk utstyr § 3,
g)   levering av forseglede varer som av hensyn til helsevern eller hygiene ikke er egnet for retur, og der forseglingen er blitt brutt etter levering,
h)   levering av alkoholholdige drikker til en pris som ble avtalt på avtaletidspunktet, og levering først kan skje etter 30 dager, og der den faktiske verdien avhenger av svingninger i markedet som ikke kontrolleres av den næringsdrivende,
i)   reparasjoner eller tjenester som det haster å få utført der forbrukeren uttrykkelig ber den næringsdrivende om å besøke forbrukeren. Tilleggstjenester eller tilleggsvarer som ytes samtidig, og som ikke dekkes av første punktum, omfattes ikke av unntaket fra angreretten,
j)   levering av forseglede lyd- eller bildeopptak eller forseglet programvare som forbrukeren har brutt forseglingen på,
k)   levering av en avis, et tidsskrift eller et magasin, med unntak av abonnementsavtaler for levering av slike publikasjoner,
l)   varer eller tjenester som er inngått ved offentlig auksjon,
m)   levering av innkvarteringstjenester for andre formål enn boligformål, transport av varer, bilutleietjenester, catering og tjenester knyttet til fritidsaktiviteter når det i avtalen er fastsatt en bestemt dato eller et bestemt tidsrom for utførelsen av slike tjenester,
n)   levering av digitalt innhold som ikke leveres på et fysisk medium, dersom leveringen er begynt med forbrukerens uttrykkelige samtykke og forbrukeren erkjenner at angreretten dermed går tapt.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: afagerholttirsdag 05. mars 2019, klokken 14:18
Er det noen som angrer kjøpet av sin Model 3 og som vurderer å levere tilbake igjen denne? I så fall: Hvorfor det?
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: hpetirsdag 05. mars 2019, klokken 14:19
I min kjøpsavtale står det:
«Dersom du utøver denne rett til å angre, vil vi betale tilbake alle betalinger mottatt av deg med samme betalingsmiddel som du brukte da du gjennomførte betalingen. Du er ansvarlig for, og vi kan derfor redusere tilbakebetalingen med, et beløp som reflekterer Kjøretøyets verdireduksjon som følge av din unødvendige håndtering etter gjeldende rett dersom du har brukt Kjøretøyet utover det som er nødvendig for å fastslå Kjøretøyets art, egenskaper og funksjon.»
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: emuroftirsdag 05. mars 2019, klokken 14:26
Sitat fra: hpe på tirsdag 05. mars 2019, klokken 14:19
I min kjøpsavtale står det:
«Dersom du utøver denne rett til å angre, vil vi betale tilbake alle betalinger mottatt av deg med samme betalingsmiddel som du brukte da du gjennomførte betalingen. Du er ansvarlig for, og vi kan derfor redusere tilbakebetalingen med, et beløp som reflekterer Kjøretøyets verdireduksjon som følge av din unødvendige håndtering etter gjeldende rett dersom du har brukt Kjøretøyet utover det som er nødvendig for å fastslå Kjøretøyets art, egenskaper og funksjon.»

Det var noen som påpekte at skal mye til for at de kan trekke penger fra tilbakebetalingen til kunden.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: crealtirsdag 05. mars 2019, klokken 14:49
Jeg siterte fra lovforarbeidene på side 1 i denne tråden - det fremgår tydelig der at spesifiserte bestillinger av biler ikke er tilstrekkelig skreddersøm til å unntas fra angreretten. Det gjelder selvsagt enda mer for Tesla, som tilbyr langt mindre tilpasninger enn bilprodusenter flest.

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. mars 2019, klokken 14:17
Ubetinget er ikke rett betegnelse på angrerett i Norge. Det er forhold som kan tilsi at angrerett ikke gjelder, eksempelvis tilpassede produkter.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 05. mars 2019, klokken 15:09
Sitat fra: creal på tirsdag 05. mars 2019, klokken 14:49
Jeg siterte fra lovforarbeidene på side 1 i denne tråden - det fremgår tydelig der at spesifiserte bestillinger av biler ikke er tilstrekkelig skreddersøm til å unntas fra angreretten. Det gjelder selvsagt enda mer for Tesla, som tilbyr langt mindre tilpasninger enn bilprodusenter flest.

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. mars 2019, klokken 14:17
Ubetinget er ikke rett betegnelse på angrerett i Norge. Det er forhold som kan tilsi at angrerett ikke gjelder, eksempelvis tilpassede produkter.
Klar over det. Men det er fortsatt ikke riktig å hevde at angreretten er ubetinget.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: GOStirsdag 05. mars 2019, klokken 15:10
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. mars 2019, klokken 14:17
Ubetinget er ikke rett betegnelse på angrerett i Norge. Det er forhold som kan tilsi at angrerett ikke gjelder, eksempelvis tilpassede produkter.
Men Tesla vedlegger visstnok skjemaet som del 5 i avtalen og åpner selv for 14 dagers angrefrist.

§ 22.Unntak fra angreretten
Angreretten gjelder ikke avtaler om:

a)   levering av varer som på grunn av sin art blandes med andre varer etter levering på en slik måte at de ikke kan skilles fra hverandre,
b)   levering av varer som forringes eller raskt går ut på dato,
c)   tjeneste etter at tjenesten er levert, dersom levering har begynt med forbrukerens uttrykkelige forhåndssamtykke, og forbrukeren har erkjent at angreretten vil gå tapt når den næringsdrivende har oppfylt sine forpliktelser etter avtalen,
d)   levering av varer eller tjenester der prisen er avhengig av svingninger i finansmarkedet som kan skje innen utløpet av angrefristen og som ikke kan kontrolleres av den næringsdrivende,
e)   levering av varer som er fremstilt etter forbrukerens spesifikasjoner, eller som har fått et tydelig personlig preg,
f)   levering av legemidler, jf. legemiddelloven § 2, og medisinsk utstyr, jf. lov om medisinsk utstyr § 3,
g)   levering av forseglede varer som av hensyn til helsevern eller hygiene ikke er egnet for retur, og der forseglingen er blitt brutt etter levering,
h)   levering av alkoholholdige drikker til en pris som ble avtalt på avtaletidspunktet, og levering først kan skje etter 30 dager, og der den faktiske verdien avhenger av svingninger i markedet som ikke kontrolleres av den næringsdrivende,
i)   reparasjoner eller tjenester som det haster å få utført der forbrukeren uttrykkelig ber den næringsdrivende om å besøke forbrukeren. Tilleggstjenester eller tilleggsvarer som ytes samtidig, og som ikke dekkes av første punktum, omfattes ikke av unntaket fra angreretten,
j)   levering av forseglede lyd- eller bildeopptak eller forseglet programvare som forbrukeren har brutt forseglingen på,
k)   levering av en avis, et tidsskrift eller et magasin, med unntak av abonnementsavtaler for levering av slike publikasjoner,
l)   varer eller tjenester som er inngått ved offentlig auksjon,
m)   levering av innkvarteringstjenester for andre formål enn boligformål, transport av varer, bilutleietjenester, catering og tjenester knyttet til fritidsaktiviteter når det i avtalen er fastsatt en bestemt dato eller et bestemt tidsrom for utførelsen av slike tjenester,
n)   levering av digitalt innhold som ikke leveres på et fysisk medium, dersom leveringen er begynt med forbrukerens uttrykkelige samtykke og forbrukeren erkjenner at angreretten dermed går tapt.

Og når en ser på disse så er det kun punktene b) og e) som kunne være aktuelle
-men Tesla har jo selve valgt å legge med Angrerettskjema og har selv skrevet "Dersom du utøver denne rett til å angre, vil vi betale tilbake alle betalinger mottatt av deg med samme betalingsmiddel som du brukte da du gjennomførte betalingen.)
-og i realiteten så velger du konfigurasjon basert på noen ytterst få farger, så her er det ingenting som er "levering av varer som er fremstilt etter forbrukerens spesifikasjoner, eller som har fått et tydelig personlig preg"


Så jeg er komfortable med at dette ordner seg for oss om har fått elvert før 01.03.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: GOStirsdag 05. mars 2019, klokken 15:12
Sitat fra: afagerholt på tirsdag 05. mars 2019, klokken 14:18
Er det noen som angrer kjøpet av sin Model 3 og som vurderer å levere tilbake igjen denne? I så fall: Hvorfor det?

Ja, se mitt tidligere innlegg fra i dag.

Kun fordi jeg har lånt Tesla 20.000 kroner i 3 år for to Model 3 reservasjon for så at tilfeldighetene gjør om en får bilen før eller etter 01.03 og om en da får eller ikke får oppgarder til neste nivå autopilot.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: Dani3ltirsdag 05. mars 2019, klokken 15:29
Ja, kommer til å levere tilbake bilen hvis de ikke refunderer EAP-prisen. Jeg valgte ikke selv å få den utlevert 27. februar, dagen før prisjustering. Tvert imot ble jeg forespeilet levering i starten av mars. Hadde Tesla holdt dette så hadde bilen kostet meg 41800,- mindre, fordi jeg da kunne nedgradert til vanlig AP slik mange andre her på forumet har gjort.

Jeg skjønner at de må sette en grense i USA hvor bilen har vært på markedet lenge, men her hvor de har levert ut biler i et par uker etter sin egne interne prioriteringsrekkefølge må de behandle alle kundene likt.
Tittel: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: afagerholttirsdag 05. mars 2019, klokken 17:55
Sitat fra: GOS på tirsdag 05. mars 2019, klokken 15:12
Sitat fra: afagerholt på tirsdag 05. mars 2019, klokken 14:18
Er det noen som angrer kjøpet av sin Model 3 og som vurderer å levere tilbake igjen denne? I så fall: Hvorfor det?

Ja, se mitt tidligere innlegg fra i dag.

Kun fordi jeg har lånt Tesla 20.000 kroner i 3 år for to Model 3 reservasjon for så at tilfeldighetene gjør om en får bilen før eller etter 01.03 og om en da får eller ikke får oppgarder til neste nivå autopilot.
Ok, men er det sånn at du ikke har lyst på bilen? For hvis du har lyst på den høres det jo ut som en utrolig dum idé å levere den inn igjen basert på det du nevner over?

Dessuten: Alle får vel oppgradert til neste nivå, bare de tar kontakt med kundeservice og venter litt? :)
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: GOStirsdag 05. mars 2019, klokken 18:02
Sitat fra: afagerholt på tirsdag 05. mars 2019, klokken 17:55
Sitat fra: GOS på tirsdag 05. mars 2019, klokken 15:12
Sitat fra: afagerholt på tirsdag 05. mars 2019, klokken 14:18
Er det noen som angrer kjøpet av sin Model 3 og som vurderer å levere tilbake igjen denne? I så fall: Hvorfor det?

Ja, se mitt tidligere innlegg fra i dag.

Kun fordi jeg har lånt Tesla 20.000 kroner i 3 år for to Model 3 reservasjon for så at tilfeldighetene gjør om en får bilen før eller etter 01.03 og om en da får eller ikke får oppgarder til neste nivå autopilot.
Ok, men er det sånn at du ikke har lyst på bilen? For hvis du har lyst på den høres det jo ut som en utrolig dum idé å levere den inn igjen basert på det du nevner over?

Dessuten: Alle får vel oppgradert til neste nivå, bare de tar kontakt med kundeservice og venter litt? :)
Det er jo akkurat det som er poenget at de på Deliver sier at en IKKE får oppgradert til neste nivå (uten da å måtte betale for det) om bilen ble levert ut 28.02 eller tidligere!!  Det betyr faktisk noe så dumt at det er billigere for meg å benytte angreretten og levere inn bilen og så bestille en ny en for da får jeg faktisk mer for pengene enn det jeg nå har fått

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: afagerholttirsdag 05. mars 2019, klokken 18:05
Sitat fra: GOS på tirsdag 05. mars 2019, klokken 18:02
Sitat fra: afagerholt på tirsdag 05. mars 2019, klokken 17:55
Sitat fra: GOS på tirsdag 05. mars 2019, klokken 15:12
Sitat fra: afagerholt på tirsdag 05. mars 2019, klokken 14:18
Er det noen som angrer kjøpet av sin Model 3 og som vurderer å levere tilbake igjen denne? I så fall: Hvorfor det?

Ja, se mitt tidligere innlegg fra i dag.

Kun fordi jeg har lånt Tesla 20.000 kroner i 3 år for to Model 3 reservasjon for så at tilfeldighetene gjør om en får bilen før eller etter 01.03 og om en da får eller ikke får oppgarder til neste nivå autopilot.
Ok, men er det sånn at du ikke har lyst på bilen? For hvis du har lyst på den høres det jo ut som en utrolig dum idé å levere den inn igjen basert på det du nevner over?

Dessuten: Alle får vel oppgradert til neste nivå, bare de tar kontakt med kundeservice og venter litt? :)
Det er jo akkurat det som er poenget at de på Deliver sier at en IKKE får oppgradert til neste nivå (uten da å måtte betale for det) om bilen ble levert ut 28.02 eller tidligere!!  Det betyr faktisk noe så dumt at det er billigere for meg å benytte angreretten og levere inn bilen og så bestille en ny en for da får jeg faktisk mer for pengene enn det jeg nå har fått

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Skjønner! Det hørtes dumt ut, ja. La oss håpe at det ordner seg!
A
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: hELgenentirsdag 05. mars 2019, klokken 18:16
Sett handling bak ord og returner. Hadde i alle fall selv gjort det,om det så bare var for å statuere misnøye med situasjonen du uforskyldt har havnet i.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: afagerholttirsdag 05. mars 2019, klokken 18:18
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 05. mars 2019, klokken 18:16
Sett handling bak ord og returner. Hadde i alle fall selv gjort det,om det så bare var for å statuere misnøye med situasjonen du uforskyldt har havnet i.
Hm. Men kjipt å gå to måneder uten ny bil da? :) Kanskje han heller kan selge den til meg? Jeg kan hvert fall ikke vente..! :D
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: hELgenentirsdag 05. mars 2019, klokken 18:23
Send en PM til vedkommende...kanskje en vinn/vinn situasjon..Hadde fint klart meg uten noen måneder,men det er nå meg.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: emmerntirsdag 05. mars 2019, klokken 18:29
Hvis man har greid å få en kilometerstand på 1000-2000 km, vil ikke verdien være forringet og gi grunnlag for å ikke gi hele beløpet tilbake?
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: GOStirsdag 05. mars 2019, klokken 19:46
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 05. mars 2019, klokken 18:23
Send en PM til vedkommende...kanskje en vinn/vinn situasjon..Hadde fint klart meg uten noen måneder,men det er nå meg.
Står ikke om pengene. Rent prinsipp.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: afagerholttirsdag 05. mars 2019, klokken 19:48
Sitat fra: GOS på tirsdag 05. mars 2019, klokken 19:46
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 05. mars 2019, klokken 18:23
Send en PM til vedkommende...kanskje en vinn/vinn situasjon..Hadde fint klart meg uten noen måneder,men det er nå meg.
Står ikke om pengene. Rent prinsipp.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Jeg skjønner. Vi får altså håpe det ordner seg på beste måte! :) Lykke til i alle fall.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: P85TMStirsdag 05. mars 2019, klokken 20:48
Jeg hentet bil 23.2 og har betalt for off-menu FSD til 25.100,-. Jeg har angrerett til førstkommende fredag. Kan benytte meg av den og så bestille eksakt samme bil og få eksakt samme utstyr for 24.900,- mindre. Det er jo en helt idiotisk løsning for både meg som vil ha bilen og Tesla, som sikkert helst ikke vil ha bilen inn igjen. Men sparer jeg nesten 25k på det så vurderer jeg faktisk retur, ja.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: GOStirsdag 05. mars 2019, klokken 20:57
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 05. mars 2019, klokken 18:16
Sett handling bak ord og returner. Hadde i alle fall selv gjort det,om det så bare var for å statuere misnøye med situasjonen du uforskyldt har havnet i.

Jeg har fortalt dem at jeg ene og alene av prinsipp sender skjemaet inn i morgen, med mindre jeg får noe fornuftig svar i morgen.

Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: Handymantirsdag 05. mars 2019, klokken 22:10
Sitat fra: P85TMS på tirsdag 05. mars 2019, klokken 20:48
Jeg hentet bil 23.2 og har betalt for off-menu FSD til 25.100,-. Jeg har angrerett til førstkommende fredag. Kan benytte meg av den og så bestille eksakt samme bil og få eksakt samme utstyr for 24.900,- mindre. Det er jo en helt idiotisk løsning for både meg som vil ha bilen og Tesla, som sikkert helst ikke vil ha bilen inn igjen. Men sparer jeg nesten 25k på det så vurderer jeg faktisk retur, ja.
Hva fikk dere som kjøpte off-menu FSD?
Samme produkt som FSD før den ble tatt bort, eller bare antok dere at det var det samme?
Fikk dere noen dokumentasjon eller beskrivelse av produktet?
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: crealtirsdag 05. mars 2019, klokken 22:56
Det er greit å være oppmerksom på at fristen for å melde bruk av angrerett er 14 dager. Deretter skal forbrukeren "uten unødig opphold, og senest 14 dager fra melding etter § 20 ble gitt, sende varene tilbake, eller overlevere dem til den næringsdrivende dersom den næringsdrivende ikke har tilbudt seg å hente varene". Med andre ord kan du sende skjemaet til Tesla på dag 14, og levere bilen noen dager senere.

Så over til spørsmålet under her. Mtp fratrekk for verdiforringelse, er det for det første viktig å ha i mente at Tesla kun kan trekke fra bruk som "ikke har vært nødvendig for å fastslå varenes art, egenskaper og funksjon". En viss andel kilometer kan man altså kjøre, uten å løpe risiko for fradrag i tilbakebetalingen. Siden Tesla godtar 800 km på sin egen 3 dagers returpolicy, skal de slite med å gjøre gjeldende så mye færre km ifm angrerett. Men la oss for tankens skyld si at grensen går ved 500km. Det Tesla da kan kreve deg for, er bruk som overskyter 500km. Hvilket verditap ligger i dette? Bilen er allerede "ikke ny" allerede ved 500 km. Det har veldig lite å si for en potensiell kjøper om det er 500km eller 1500km på telleren når han kjøper en "nesten ny" bil via Tesla. Så at det kan bli tale om noe særlig mer enn hundrelapper her - kanskje ett til to tusen - har jeg vondt for å se.

Sitat fra: emmern på tirsdag 05. mars 2019, klokken 18:29
Hvis man har greid å få en kilometerstand på 1000-2000 km, vil ikke verdien være forringet og gi grunnlag for å ikke gi hele beløpet tilbake?
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: attatirsdag 05. mars 2019, klokken 23:03
Jeg lurer på å bruke angrerett. Er på dag 12, og nå leser jeg at vi ikke får gratis oppgradering til AP (bestilte uten) selv om jeg fikk dette skriftlig. Men finner ikke lenger dokumenter på tesla-kontoen. Hvor finner jeg angrerettskjema?
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: trykkertoronsdag 06. mars 2019, klokken 00:22
Skjemaet finner du i din epost.
Etter å ha konfigurert bilen, fikk du en epost med en PDF-fil som heter "orderagreement_RN10........"
I den PDF-filen er side 4 og 5 veiledning og skjema for angring.

Hver gang du har endret konfigurasjon på bilen din, har du fått en slik epost. Og skjemaet ligger som nevnt på side 4 og 5.

Skjemaet på side 5 er ikke spesifikt for din bil og deg som kunde, så du kan få en kopi av hvem som helst som har disse sidene. Printe ut side 5. Fylle inn med kulepenn dine data som kunde og på produkt.
Scanne og sende i retur.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: P85TMSonsdag 06. mars 2019, klokken 09:44
Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. mars 2019, klokken 22:10
Hva fikk dere som kjøpte off-menu FSD?
Samme produkt som FSD før den ble tatt bort, eller bare antok dere at det var det samme?
Fikk dere noen dokumentasjon eller beskrivelse av produktet?
Ingenting.
Samme som før den ble tatt bort. Tesla har uttalt at produktet ble fjernet fra konfigurator for å unngå missforståelser, men produktet besto som tidligere. Premissen for kjøp off-menu var at Tesla sa at FSD ville bli dyrere senere dersom man ikke kjøpte det med bilen.
Ingen dokumentasjon eller beskrivelse.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: Amperatirsdag 12. mars 2019, klokken 20:37
Reserverte i juni 2017.
Bilen skulle leveres 9 Mars .
Avbestilte  5 mars.
Fikk 10K på konto 11 mars.
Sende e-post med spørsmål om  hva som skjedde med de resterende 15k, venter på svar.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: disserntorsdag 07. januar 2021, klokken 17:09
En litt eldre tråd dette, men spør likevel. Vi er nå i Januar 2021 og er der noen som har benytter seg av angreretten etter å ha tatt ut en Model 3? Jeg har hatt bilen i 6 dager og vurderer å benytte angreretten basert på at bakluken er voldsomt skjev og solskjerm som falt av. Tesla Service har sett på det og sier «dette er en enkel quick fix», men de vil likevel ikke rette opp feilene innenfor 14 dagers perioden. Bakluken er såpass drøyt skjev at jeg har mine tvil til at de klarer å rette denne helt, og jeg skulle gjerne sett at de forsøkte å rette opp innen 14 dagers perioden, men det vil de altså ikke. Er det noe spesielt å være obs på ved bruk av angreretten?
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: thebadgertorsdag 07. januar 2021, klokken 18:55
Sitat fra: dissern på torsdag 07. januar 2021, klokken 17:09
En litt eldre tråd dette, men spør likevel. Vi er nå i Januar 2021 og er der noen som har benytter seg av angreretten etter å ha tatt ut en Model 3? Jeg har hatt bilen i 6 dager og vurderer å benytte angreretten basert på at bakluken er voldsomt skjev og solskjerm som falt av. Tesla Service har sett på det og sier «dette er en enkel quick fix», men de vil likevel ikke rette opp feilene innenfor 14 dagers perioden. Bakluken er såpass drøyt skjev at jeg har mine tvil til at de klarer å rette denne helt, og jeg skulle gjerne sett at de forsøkte å rette opp innen 14 dagers perioden, men det vil de altså ikke. Er det noe spesielt å være obs på ved bruk av angreretten?
Dersom du har lån så må du betale alle omkostningene, og angreretten er ikke ubegrenset så du må ikke ha kjørt for langt eller ha slitasje på noe som helst.
Jeg vet ikke hvordan de gjør det i praksis, men jeg har hørt at ved bruk av angrerett forbeholder de seg retten til å sette den konfigurasjonen i "karantene" for deg i 1 år.
Det beste er å ringe delivery (klokken 09:00) og snakke med dem om det.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: eminatetorsdag 07. januar 2021, klokken 18:55
Hvordan er praksisen rundt å angre før bilen er utlevert?
Jeg vurderer dette nå pga utrolig lang leveringstid. Og at kundeservicen er helt elendig.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: thebadgertorsdag 07. januar 2021, klokken 19:02
Sitat fra: eminate på torsdag 07. januar 2021, klokken 18:55
Hvordan er praksisen rundt å angre før bilen er utlevert?
Jeg vurderer dette nå pga utrolig lang leveringstid. Og at kundeservicen er helt elendig.
Du mister visstnok depositum, med mindre det bare er en "trussel"
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: disserntorsdag 07. januar 2021, klokken 19:03
Sitat fra: thebadger på torsdag 07. januar 2021, klokken 18:55
Sitat fra: dissern på torsdag 07. januar 2021, klokken 17:09
En litt eldre tråd dette, men spør likevel. Vi er nå i Januar 2021 og er der noen som har benytter seg av angreretten etter å ha tatt ut en Model 3? Jeg har hatt bilen i 6 dager og vurderer å benytte angreretten basert på at bakluken er voldsomt skjev og solskjerm som falt av. Tesla Service har sett på det og sier «dette er en enkel quick fix», men de vil likevel ikke rette opp feilene innenfor 14 dagers perioden. Bakluken er såpass drøyt skjev at jeg har mine tvil til at de klarer å rette denne helt, og jeg skulle gjerne sett at de forsøkte å rette opp innen 14 dagers perioden, men det vil de altså ikke. Er det noe spesielt å være obs på ved bruk av angreretten?
Dersom du har lån så må du betale alle omkostningene, og angreretten er ikke ubegrenset så du må ikke ha kjørt for langt eller ha slitasje på noe som helst.
Jeg vet ikke hvordan de gjør det i praksis, men jeg har hørt at ved bruk av angrerett forbeholder de seg retten til å sette den konfigurasjonen i "karantene" for deg i 1 år.
Det beste er å ringe delivery (klokken 09:00) og snakke med dem om det.

Karantene? En slik konsekvens ville stått i vilkårene i kjøpsavtalen vil jeg tro? Det står ingenting om det der. Ellers så der jeg poenget med slitasje ja.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: eminatetorsdag 07. januar 2021, klokken 19:06
1000kr skal jeg kunne ofre for å komme meg ut av dette her. At det er så mye irritasjon allerede før bilen er levert er ikke et godt tegn. Det er ikke verdt å betale en halv mill for dette her. Har kjørt Tesla Model S i 4år. Men nå tror jeg det er nok Tesla. Kundeservicen blir jo bare værre og værre.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: thebadgertorsdag 07. januar 2021, klokken 19:46
Sitat fra: eminate på torsdag 07. januar 2021, klokken 19:06
1000kr skal jeg kunne ofre for å komme meg ut av dette her. At det er så mye irritasjon allerede før bilen er levert er ikke et godt tegn. Det er ikke verdt å betale en halv mill for dette her. Har kjørt Tesla Model S i 4år. Men nå tror jeg det er nok Tesla. Kundeservicen blir jo bare værre og værre.
Det er ikke sant, kundeservice har blitt betydelig bedre de siste 2 årene. Kan ikke sammenlignes med første halvåret 2019 for eksempel.
Vet ikke hva som irriterer deg så mye 2-3 måneder før levering, men å kansellere står du jo helt fritt til å gjøre uansett.

Sitat fra: dissern på torsdag 07. januar 2021, klokken 19:03
Karantene? En slik konsekvens ville stått i vilkårene i kjøpsavtalen vil jeg tro? Det står ingenting om det der. Ellers så der jeg poenget med slitasje ja.
Angrerett beskytter deg som forbruker når du kjøper ting usett uprøvd. Det er ikke en utvidet garantiordning, så alle kostnader som for eksempel etableringsgebyr på lån og renter, tilvirkningskjøp, osv. må du stå for.
Jeg kan ikke jussen, så jeg repeterer det sånn at du kan sjekke det opp.
Det sagt, Tesla får omfattende arbeid og kostnader for å ta bilen tilbake igjen, rengjøre og selge på nytt med ny garanti og 1 tidligere eier, så hvis de har rettslig grunnlag til å kreve noen av disse dekket tipper jeg på at de kommer til å gjøre det.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: Contangotorsdag 07. januar 2021, klokken 22:21
Sitat fra: eminate på torsdag 07. januar 2021, klokken 19:06
1000kr skal jeg kunne ofre for å komme meg ut av dette her. At det er så mye irritasjon allerede før bilen er levert er ikke et godt tegn. Det er ikke verdt å betale en halv mill for dette her. Har kjørt Tesla Model S i 4år. Men nå tror jeg det er nok Tesla. Kundeservicen blir jo bare værre og værre.
Det er sånn hver gang Elon skal ha jekket ut en masse biler før kvartalsslutt. Armer og bein og mange som blir misfornøyde. Vi har tatt i mot fire Teslaer hvorav en på Lillestrøm for to år siden. Det har gått fint og god service - dog fra ikke spesielt erfarne utleverere. Du kommer høyst sannsynlig til å hente bilen på ett av service sentrene deres, og det blir helt bra. Dessuten er bilene fikset innen den tid. Akkurat nå er det nok litt kaos på SC'ene med mye model 3 styr, men ellers har det vært helt kurant å få time også. Enig med Badger - det har blitt mye bedre de siste par årene.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: eminatefredag 08. januar 2021, klokken 07:31
Opplever at servicen på servicesenter og ventetid på verksted som kraftig forbedret.
Når det kommer til kommunikasjon og generell kundeservice kan jeg ikke si at jeg er enig i at dette er bedret. For min del nå er det heller tvert i mot. Dette er den 3. Teslaen jeg bestiller og har aldri vært borti dårligere kundebehandling. Eller også mangelen på kundebehandling.
Min bil står klar til utlevering, men siden de ikke lenger har kvartalsslutt å tenke på, har de valgt å drøye utleveringen 1mnd. Dette finner jeg meg ikke i. Spesielt fordi bilen kunne vært levert ut på dagen. Skulle egentlig fått ut bilen 30.12, men så ble det ikke noe av likevel. Nå sier de tidligst slutten av januar. Ikke holdbart.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: Contangofredag 08. januar 2021, klokken 14:06
Er forsinkelsen fordi de har problemer med bilene og de vil ha tid til å fikse disse problemene først?
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: eminatefredag 08. januar 2021, klokken 23:01
Det er ikke så lett å få tak i Delivery avdelingen for å få et svar på hvorfor. Men det de sa for noen dager siden var at de ikke jobber med utleveringer de 2 første ukene av et nytt kvartal. Samtidig som at de skal frakte bilene fra Lillestrøm til Drammen før de starter på utleveringer igjen.

Og de vil ikke vi noen ny dato. Så de utsetter antakelig leveringen på en leveringsklar bil med over 1mnd. Det synes jeg er svak kundebehandling, og finner meg rett og slett ikke i det. Da kjøper jeg nok heller noe annet enn Tesla. Er for dårlig.

Akkurat nå står det en haug med nye bilen utenfor varemessa i Lillestrøm nedsnødd og nediset. Så at de forsøker å reparere noe er lite sannsynlig. Er nok bare det at de ikke lenger har press på seg til å levere biler før kvartalsavslutning. Da lar de heller kundene vente.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: Contangofredag 08. januar 2021, klokken 23:10
Skjønner godt frustrasjonen. Uvanlig at de ikke vil gi noen dato. Mistenker at det er stopp på utleveringer inntil de har kontroll på hva de skal gjøre med problemet. Så en FB post hvor vedkommende fortalte at Tesla ikke har noen løsning. Lurer på om de fjernet en masse bruktbiler fra inventory for å ha de i reserve som lånebiler også. I så fall anser de problemet som alvorlig og potensielt langvarig.

Andre som er i samme situasjon som eminate? Eller som ikke er det og har fått leveringsdato nå i januar for m3?
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: thebadgerfredag 08. januar 2021, klokken 23:16
Sitat fra: Contango på fredag 08. januar 2021, klokken 23:10
Skjønner godt frustrasjonen. Uvanlig at de ikke vil gi noen dato. Mistenker at det er stopp på utleveringer inntil de har kontroll på hva de skal gjøre med problemet. Så en FB post hvor vedkommende fortalte at Tesla ikke har noen løsning. Lurer på om de fjernet en masse bruktbiler fra inventory for å ha de i reserve som lånebiler også. I så fall anser de problemet som alvorlig og potensielt langvarig.

Andre som er i samme situasjon som eminate? Eller som ikke er det og har fått leveringsdato nå i januar for m3?
Kan også være at de holder igjen på dato for å kvitte seg med flest mulig 2020-modeller før neste skip ankommer.
Eller noe helt uskyldig som problemer med å chartre båter. Er visst helt Texas med skipsfrakt nå, de jeg kjøper felger og dekk av sier at prisen per container nå har økt fra ~$1700 til opp mot $4000
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: Ellemellefredag 08. januar 2021, klokken 23:28
Sitat fra: dissern på torsdag 07. januar 2021, klokken 19:03
Karantene? En slik konsekvens ville stått i vilkårene i kjøpsavtalen vil jeg tro? Det står ingenting om det der.
Hvorfor skulle nåværende avtale inneholde vilkår for ditt neste kjøp? I Norge kan man fritt bestemme om noen får handle hos deg eller ikke. Tesla kan gi deg livslang karantene hvis de føler for det.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: DagfinnNlørdag 09. januar 2021, klokken 10:45
Lykke til med annen bil. Du bør ikke kjøpe Tesla når du er misfornøyd før levering.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: Woodbearlørdag 09. januar 2021, klokken 11:59
Mustang mach e virker jo som en av de bedre kommende alternativene. Klart vet jo ikke om barnesykdommer der enda heller
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: TøddiVedderlørdag 09. januar 2021, klokken 12:36
Tviler på at man får mer enn man bestiller der, så da er det vel god stemning.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: RJKlørdag 09. januar 2021, klokken 18:55
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 09. januar 2021, klokken 10:45
Lykke til med annen bil. Du bør ikke kjøpe Tesla når du er misfornøyd før levering.


Hva er egentlig motivasjonen med slike meldinger som enkelte slenger ut her? Skal man ikke ha rett til å kjøpe den bilen man selv ønsker, og samtidig ha rett til å reagere på dårlig kundebehandling? Er det kun solskinnshistorier som tolereres?


Er Tesla-eiere (eller hvilken bilmodell som diskuteres) en egen klan man må bli godtatt blant, for å være "verdig" å eie en slik bil? Synes det er en rett ut hoven holdning som fremvises her. Og nei, jeg trekker ikke eierne av enkelte bilmodeller/merker under en kam her. Dette er enkeltelementer som kanskje bør ta seg en titt i speilet før man basunerer ut slike holdninger.


Om han har fått bil registrert på seg for at Tesla skal nå et måltall, men Tesla gir beng i å levere ut bilen inntil en måned i ettertid, så har man all grunn til å bli forbannet. Spesielt om man har møtt opp 2-3 ganger for å få bilen ut, uten at Tesla har klart dette? Her bør Tesla ha en langt bedre forklaring enn at man ikke gjør utleveringer de første 14 dagene. Registreringsstatistikken viser jo uansett at dette er feil.


Greit nok har vi bare vedkommendes historie å forholde oss til, og får ikke frem Tesla sitt standpunkt her. Kan selvsagt hende grunnen er kundens selv, eller er (sterkt) medvirkende til det inntrufne. Men det kan vi verken vite eller ta som grunnlag. Og mener man grunnen til å reagere virker svakt, så kan man heller diskutere dette.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: thebadgerlørdag 09. januar 2021, klokken 19:33
Sitat fra: RJK på lørdag 09. januar 2021, klokken 18:55
Hva er egentlig motivasjonen med slike meldinger som enkelte slenger ut her? Skal man ikke ha rett til å kjøpe den bilen man selv ønsker, og samtidig ha rett til å reagere på dårlig kundebehandling? Er det kun solskinnshistorier som tolereres?


Er Tesla-eiere (eller hvilken bilmodell som diskuteres) en egen klan man må bli godtatt blant, for å være "verdig" å eie en slik bil? Synes det er en rett ut hoven holdning som fremvises her. Og nei, jeg trekker ikke eierne av enkelte bilmodeller/merker under en kam her. Dette er enkeltelementer som kanskje bør ta seg en titt i speilet før man basunerer ut slike holdninger.


Om han har fått bil registrert på seg for at Tesla skal nå et måltall, men Tesla gir beng i å levere ut bilen inntil en måned i ettertid, så har man all grunn til å bli forbannet. Spesielt om man har møtt opp 2-3 ganger for å få bilen ut, uten at Tesla har klart dette? Her bør Tesla ha en langt bedre forklaring enn at man ikke gjør utleveringer de første 14 dagene. Registreringsstatistikken viser jo uansett at dette er feil.


Greit nok har vi bare vedkommendes historie å forholde oss til, og får ikke frem Tesla sitt standpunkt her. Kan selvsagt hende grunnen er kundens selv, eller er (sterkt) medvirkende til det inntrufne. Men det kan vi verken vite eller ta som grunnlag. Og mener man grunnen til å reagere virker svakt, så kan man heller diskutere dette.
Er mye elsk-hat i Tesla verden, men jeg tror det er noe litt norsk ved det å skulle slenge med leppa hver gang man er uenig.
Det man fort ser (på denne delen av forumet i hvert fall) er at nesten alle tråder ryker ut i digresjoner og folk som kaster meninger på hverandre.
Har snakket med flere personer på PM som var bekymret for å ta levering, så prøver jeg å forklare nøkternt at det er en bil med voksesmerter, men hadde den vært garantert perfekt så hadde den kostet 200k mer.
Samtidig merker jeg at jeg blir irritert når folk skriver noe dumt. For eksempel at de skal prøve å krangle på at rattvarme ikke er verdifult, at FSD ikke er lovlig, at kundeservice blir dårligere og dårligere, at ppf er et must-have, osv. osv, og jeg er ikke helt flink på å roe trigger-fingeren selv.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: RJKlørdag 09. januar 2021, klokken 19:56
Sitat fra: thebadger på lørdag 09. januar 2021, klokken 19:33
Sitat fra: RJK på lørdag 09. januar 2021, klokken 18:55
Hva er egentlig motivasjonen med slike meldinger som enkelte slenger ut her? Skal man ikke ha rett til å kjøpe den bilen man selv ønsker, og samtidig ha rett til å reagere på dårlig kundebehandling? Er det kun solskinnshistorier som tolereres?


Er Tesla-eiere (eller hvilken bilmodell som diskuteres) en egen klan man må bli godtatt blant, for å være "verdig" å eie en slik bil? Synes det er en rett ut hoven holdning som fremvises her. Og nei, jeg trekker ikke eierne av enkelte bilmodeller/merker under en kam her. Dette er enkeltelementer som kanskje bør ta seg en titt i speilet før man basunerer ut slike holdninger.


Om han har fått bil registrert på seg for at Tesla skal nå et måltall, men Tesla gir beng i å levere ut bilen inntil en måned i ettertid, så har man all grunn til å bli forbannet. Spesielt om man har møtt opp 2-3 ganger for å få bilen ut, uten at Tesla har klart dette? Her bør Tesla ha en langt bedre forklaring enn at man ikke gjør utleveringer de første 14 dagene. Registreringsstatistikken viser jo uansett at dette er feil.


Greit nok har vi bare vedkommendes historie å forholde oss til, og får ikke frem Tesla sitt standpunkt her. Kan selvsagt hende grunnen er kundens selv, eller er (sterkt) medvirkende til det inntrufne. Men det kan vi verken vite eller ta som grunnlag. Og mener man grunnen til å reagere virker svakt, så kan man heller diskutere dette.
Er mye elsk-hat i Tesla verden, men jeg tror det er noe litt norsk ved det å skulle slenge med leppa hver gang man er uenig.
Det man fort ser (på denne delen av forumet i hvert fall) er at nesten alle tråder ryker ut i digresjoner og folk som kaster meninger på hverandre.
Har snakket med flere personer på PM som var bekymret for å ta levering, så prøver jeg å forklare nøkternt at det er en bil med voksesmerter, men hadde den vært garantert perfekt så hadde den kostet 200k mer.
Samtidig merker jeg at jeg blir irritert når folk skriver noe dumt. For eksempel at de skal prøve å krangle på at rattvarme ikke er verdifult, at FSD ikke er lovlig, at kundeservice blir dårligere og dårligere, at ppf er et must-have, osv. osv, og jeg er ikke helt flink på å roe trigger-fingeren selv.


Det som er litt anderledes denne gangen, er jo ikke at det er bilen som klages på, men manglende utlevering. Skjønner ikke at noen mener de bør se seg om etter annen bil, når irritasjonen går på at man må betale forsikring, lånekostnad etc i en måned der man ikke får bruke bilen, kun fordi forhandler ikke vil levere ut bilen. Man har kanskje solgt bilen man hadde, fordi man trodde man skulle ha bilen til disposisjon. Og ikke minst, man har kanskje gledet seg veldig til ny bil.


Kjenner jeg og hadde blitt drit-forbanna på forhandleren/leverandøren om jeg hadde opplevd dette. Om man må ha bilen på service/reparasjon på garanti og kan slite på en lånebil i stedet, er noe helt annet. Da kan man heller "regne hjem" spart slitasje og eventuelt sparte bomkostnader. Og km man kan kjøre ekstra uten å gå over grensen for det man har avtalt i forsikringen.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: thebadgerlørdag 09. januar 2021, klokken 20:56
Sitat fra: RJK på lørdag 09. januar 2021, klokken 19:56
Det som er litt anderledes denne gangen, er jo ikke at det er bilen som klages på, men manglende utlevering. Skjønner ikke at noen mener de bør se seg om etter annen bil, når irritasjonen går på at man må betale forsikring, lånekostnad etc i en måned der man ikke får bruke bilen, kun fordi forhandler ikke vil levere ut bilen. Man har kanskje solgt bilen man hadde, fordi man trodde man skulle ha bilen til disposisjon. Og ikke minst, man har kanskje gledet seg veldig til ny bil.


Kjenner jeg og hadde blitt drit-forbanna på forhandleren/leverandøren om jeg hadde opplevd dette. Om man må ha bilen på service/reparasjon på garanti og kan slite på en lånebil i stedet, er noe helt annet. Da kan man heller "regne hjem" spart slitasje og eventuelt sparte bomkostnader. Og km man kan kjøre ekstra uten å gå over grensen for det man har avtalt i forsikringen.
Hvis du scroller bak i historikken i denne tråden så ser du at det dessverre ikke er noe nytt.
Tror ikke det er noe som kommer til å endre seg, så det lureste man kan gjøre er å ringe en kompis når man opplever noe kjipt, for uansett hva du putter inn på forum er det noen som skal krangle med deg.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: RJKlørdag 09. januar 2021, klokken 22:39
Joda, har lest og fulgt med på tråden. Jeg bare følte for å blåse ut litt frustrasjon mot det jeg kaller snørrhoven tankegang.  Så kanskje får det folk til å tenke seg om neste gang. Lar man det bare ligge, blir det ikke bedre. Men klar over at noen kan bli sure og svare tilbake. Men det tåler jeg godt.


Æ står han av, som han sa han Jændor da bare buksesælan som hadde vridd sæ om masta hindra han fra å bli blåst av båten og han så ut som ett flagg av gammel islænder og oransje oljehyre.


;D
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: Tesla91mandag 29. mars 2021, klokken 15:25
Hei. Vet noen om 14 dages angrerett / 1600km gjelder enda? Har hørt noe snakk om at Tesla gikk vekk i fra denne muligheten.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: SurSnasenmandag 29. mars 2021, klokken 19:07
Sitat fra: Tesla91 på mandag 29. mars 2021, klokken 15:25
Hei. Vet noen om 14 dages angrerett / 1600km gjelder enda? Har hørt noe snakk om at Tesla gikk vekk i fra denne muligheten.

De har gått bort fra lovnaden om inntil 1600 km. Angreretten opplyser de ennå om, men de tar høyde for å gjøre fratrekk for verdireduksjon dersom bruken er utover det som må til for å undersøke bilens funksjoner. Og da er du inne på en høyst subjektiv vurdering. Kan hende Tesla vurderer det slik at en prøvekjøring på 50 km er nok, og at du får et solid fratrekk i retursummen når du leverer bilen tilbake med 500 km på telleren.

På side 3 finner du teksten:
https://www.tesla.com/no_NO/order/download-model3-order-agreement?redirect=no&country=NO&locale=no_NO (https://www.tesla.com/no_NO/order/download-model3-order-agreement?redirect=no&country=NO&locale=no_NO)
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: Tesla91mandag 29. mars 2021, klokken 23:03
Sitat fra: SurSnasen på mandag 29. mars 2021, klokken 19:07
Sitat fra: Tesla91 på mandag 29. mars 2021, klokken 15:25
Hei. Vet noen om 14 dages angrerett / 1600km gjelder enda? Har hørt noe snakk om at Tesla gikk vekk i fra denne muligheten.

De har gått bort fra lovnaden om inntil 1600 km. Angreretten opplyser de ennå om, men de tar høyde for å gjøre fratrekk for verdireduksjon dersom bruken er utover det som må til for å undersøke bilens funksjoner. Og da er du inne på en høyst subjektiv vurdering. Kan hende Tesla vurderer det slik at en prøvekjøring på 50 km er nok, og at du får et solid fratrekk i retursummen når du leverer bilen tilbake med 500 km på telleren.

På side 3 finner du teksten:
https://www.tesla.com/no_NO/order/download-model3-order-agreement?redirect=no&country=NO&locale=no_NO (https://www.tesla.com/no_NO/order/download-model3-order-agreement?redirect=no&country=NO&locale=no_NO)

Takker for svar. Man bør da hvert fall få "kjøre ut" bilens rekkevidde for å få testet ut alle funksjonene håper jeg på. Reell rekkevidde må jo gå innunder det å "sjekke ut alle bilene funksjoner". Får håpe det ikke blir et problem når jeg henter bil over påske. Sist jeg hentet ut ny bil hos Tesla var det en forferdelig opplevelse og kundeservice i etterkant. Noe jeg ikke orker å finne meg i. Særlig ikke etter å ha blitt behandlet slik man skal og bør som Taycan kunde.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: emurofonsdag 31. mars 2021, klokken 22:23
Sitat fra: Contango på torsdag 07. januar 2021, klokken 22:21Det er sånn hver gang Elon skal ha jekket ut en masse biler før kvartalsslutt. Armer og bein og mange som blir misfornøyde.

Det er ikke mitt inntrykk i det hele tatt. Mitt inntrykk er at de aller fleste er strålende fornøyd.

Men dette med push mot slutten av kvartalet vil jevnes mer ut gjennom hvert kvartal når fabrikken i Berlin er i gang.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: emurofonsdag 31. mars 2021, klokken 22:27
Sitat fra: eminate på fredag 08. januar 2021, klokken 23:01Samtidig som at de skal frakte bilene fra Lillestrøm til Drammen før de starter på utleveringer igjen.

Men da har du jo forklaringen din. Det er "unntakstilstand" i slutten av kvartalet fordi de har så mange biler som skal leveres ut, og når kvartalet er over så går leieavtale ut i Lillestrøm, og alle biler må fraktes til Drammen. Hvis det er mange av dem, kan det ta tid, og de må da både fraktes, lagres og klargjøres igjen. Det kan ta tid. Kanskje opp mot to uker, hvilket er hvorfor de ikke har noen utleveringer de to første ukene i hvert kvartal.

SitatAkkurat nå står det en haug med nye bilen utenfor varemessa i Lillestrøm nedsnødd og nediset. Så at de forsøker å reparere noe er lite sannsynlig. Er nok bare det at de ikke lenger har press på seg til å levere biler før kvartalsavslutning. Da lar de heller kundene vente.

Ja, kundene må vente fordi de må avslutte i Lillestrøm og få alt tilbake til Drammen, og det tar litt tid. Høres ganske logisk ut.
Tittel: Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
Skrevet av: emurofonsdag 31. mars 2021, klokken 22:28
Sitat fra: Tesla91 på mandag 29. mars 2021, klokken 15:25Hei. Vet noen om 14 dages angrerett / 1600km gjelder enda? Har hørt noe snakk om at Tesla gikk vekk i fra denne muligheten.

14 dagers angrerett er noe norsk lov gir deg, ikke noe Tesla tilbyr. Det er ingen begrensing på antall km som sådan - du skal kunne bruke den nok til å kunne avgjøre om du vil beholde den eller ikke. Men har du kjørt veldig langt så kan du neppe argumentere med at du har fulgt vilkårene i loven.