Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt

Startet av creal, fredag 01. mars 2019, klokken 08:32

« forrige - neste »

creal

Dette ble tatt opp i en annen tråd, men det er greit å få det i en egen tråd.

Det er viktig å være oppmerksom på at i Norge har man en angrerett som går langt ut over 1/3-dagers alminnelig returpolicy til Tesla. Dette fremgår under punktet om de "regionspesifikke bestemmelsene":

Regionspesifikke Bestemmelser

"Dersom du er en forbruker og denne Avtalen ble inngått kun ved bruk av midler for avstandskommunikasjon (sånn som online eller over telefonen), kan du angre bestillingen i inntil 14 dager etter levering av Kjøretøyet eller etter at Kjøretøyet er blitt gjort tilgjengelig for henting. For å angre kjøpet må du tydelig informere oss om din beslutning om å angre denne Avtalen innen denne 14-dagers perioden (f.eks. brev sendt med post) ved å kontakte oss på adressen indikert i denne Avtalens bunntekst. Du kan gjøre dette ved å fylle ut og sende vårt avbestillingsskjema inntatt på siste side.

Dersom du utøver denne rett til å angre, vil vi betale tilbake alle betalinger mottatt av deg med samme betalingsmiddel som du brukte da du gjennomførte betalingen. Du er ansvarlig for, og vi kan derfor redusere tilbakebetalingen med, et beløp som reflekterer Kjøretøyets verdireduksjon som følge av din unødvendige håndtering etter gjeldende rett dersom du har brukt Kjøretøyet utover det som er nødvendig for å fastslå Kjøretøyets art, egenskaper og funksjon. Du må returnere Kjøretøyet til et Tesla servicesenter uten unødig opphold, og i alle tilfeller innen 14 dager fra den dagen du informerer oss om din beslutning om å angre denne Avtalen. Tidsfristen er møtt dersom du returnerer Kjøretøyet før utløpet av denne 14-dagers perioden. Du må selv bære de direkte kostnadene ved å returnere Kjøretøyet. Vi vil betale tilbake til deg (etter å ha gjort relevante fradrag) etter at Kjøretøyet er returnert til oss.
" (min understreking)

Det var en viss diskusjon om angreretten også omfattet den såkalte "ikke-refunderbar ordrebetaling" på kr. 15.000.

Jeg tviler på at Tesla vil tolke avtalen slik at denne ikke refunderes. Isåfall er det liten grunn til å tro at det er en holdbar tolkning fra deres side.

Angreretten gir etter ordlyden krav på full refusjon, og som en regionspesifikk bestemmelse er det for det første naturlig at denne går foran den generelle kontrakten ved motstrid. For det andre fremgår det også av den generelle kontrakten at den såkalte ikke-refunderbare ordrebetalingen er "et rettferdig og rimelig estimat for det faktiske tap vi har lidt eller kan lide som følge av ditt avtalebrudd". Det er lite naturlig å forstå en betaling som gjelder avtalebrudd, også til å komme til anvendelse på lovlig utøvelse av angrerett. For det tredje er det forbudt å ta gebyr for utøvelse av angrerett når denne følger av angrerettsloven, hvilket jeg antar er tilfelle også her.

NilsG

Ja vi har 14 dagers angrerett, men Tesla har rett til å gjøre fratrekk for "verdinedgang" mm. Min oppfatning er derfor at om man angrer seg etter 2 uker så vil man ikke "få igjen alle pengene" ;-)
1/3-dager er et "ekstratilbud" fra Tesla. Husk at vi som forbrukere i Norge har mye sterkere rettigheter enn hva man har i stort sett alle andre land. Det samme gjelder reklamasjonsretten på 5 år.
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

creal

Tesla har ikke generell adgang til å gjøre fratrekk for "verdinedgang". Retten til fratrekk gjelder for verdireduksjon som skyldes "unødvendige håndtering etter gjeldende rett dersom du har brukt Kjøretøyet utover det som er nødvendig for å fastslå Kjøretøyets art, egenskaper og funksjon"

Litt kronglete Tesla-norsk, men meningen er klar nok; dersom din bruk i angrerettsperioden har hatt et urimelig stort omfang, kan Tesla gjøre et fratrekk. Det skal nok mye til for at Tesla kan påberope seg denne klausulen, og jeg er sånn umiddelbart usikker på i hvilken grad den står seg opp mot angrerettsloven.

Uppen

#3
Sitat fra: creal på fredag 01. mars 2019, klokken 10:08
Tesla har ikke generell adgang til å gjøre fratrekk for "verdinedgang". Retten til fratrekk gjelder for verdireduksjon som skyldes "unødvendige håndtering etter gjeldende rett dersom du har brukt Kjøretøyet utover det som er nødvendig for å fastslå Kjøretøyets art, egenskaper og funksjon"

Litt kronglete Tesla-norsk, men meningen er klar nok; dersom din bruk i angrerettsperioden har hatt et urimelig stort omfang, kan Tesla gjøre et fratrekk. Det skal nok mye til for at Tesla kan påberope seg denne klausulen, og jeg er sånn umiddelbart usikker på i hvilken grad den står seg opp mot angrerettsloven.

Dette er en blanding av Tesla-norsk og Jus-norsk  :laugh:

Lovens ordlyd: "Den næringsdrivende kan kreve at forbrukeren erstatter verdireduksjon som følge av forbrukerens håndtering av varene som ikke har vært nødvendig for å fastslå varenes art, egenskaper og funksjon. Dette gjelder bare dersom forbrukeren har mottatt opplysninger om angrerett, jf. § 8 første ledd bokstav h."

Jeg håper ikke forbrukerne misbruker denne muligheten i loven. Loven var nok ikke tiltenkt bilsalg i sin tid...

creal

Ja, du har rett. Så da må det forbeholdet tolkes i samsvar med angrerettsloven § 25, som gjennomfører forbrukerrettighetsdirektivet artikkel 14 nr. 1 og 2. Direktivet var nok ikke laget med tanke på bilsalg nei, og kjøpets art kan vel påvirke terskelen noe for hva som anses for uforholdsmessig mye bruk. Men det er nokså åpenbart en viss misbruksfare her. De fleste bilforhandlere unngår jo dette med å selge i butikk, noe Tesla nettopp har bestemt seg for å kutte helt ut.

Øyvind.h

Bil må nok også i utgangspunktet anses som skreddersøm da en bestiller iht egne ønsker og krav. Dermed faller det utenfor angrerett.

MEN - Tesla distribuerer visstnok angerettskjema allikevel og åpner på eget initiativ for 14 dagers angrerett.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Kan vel kanskje defineres som tilvirkningskjøp dette? Men uansett flott at Tesla åpner for angrerett. Det passer veldig godt inn i profilen med netthandel, og vil bli tolket som forbrukervennlig. Totalt tror jeg de vil tjene på det.

Amoss

Sitat fra: creal på fredag 01. mars 2019, klokken 08:32
For det tredje er det forbudt å ta gebyr for utøvelse av angrerett når denne følger av angrerettsloven, hvilket jeg antar er tilfelle også her.

Akkurat dette er ikke helt sikkert. Nå er ikke jeg noen advokat, så er du i tvil så forhør deg med en. Men angrefristloven gjelder ikke dersom du er innom butikken, og heller ikke ved "skreddersøm". De fleste henter altså bilen i en butikk (eller butikklignende utleveringplass), og har spesialbestilt en bestemt bilkonfigurasjon. Så det er i det minste diskutabelt om den norske angrefristloven gjelder eller ei. Merker meg at Tesla ikke viser til den angrefristloven i sin egen angrefrist. Antar at de ser at de er svært nær å bli berørt av denne, og derfor velger å tilby en variant, men altså med noen modifikasjoner. Tviler på at noen går til sak for de gebyrene dersom de ikke blir urimelig høye.
Model S 85D

creal

Jeg tror ikke kjøp av Tesla unntas fra angrettsloven pga at det er tilvirkningskjøp (angrerettsloven § 22 bokstav e). Se hva som skrives nærmere om dette i lovforarbeidene:

"Direktivets unntak gjelder to forskjellige tilfeller, som kan overlappe hverandre; varer som er fremstilt etter forbrukerens spesifikasjoner i henhold til definisjonen i artikkel 2 nr. 4, og varer som har fått et tydelig personlig preg. Begrunnelsen for bestemmelsen er at angrerett kan påføre den næringsdrivende store tap, fordi det ikke er, eller er svært vanskelig å selge varen til andre. Formålet med unntaksbestemmelsen er imidlertid ikke å omfatte standardvarer som den næringsdrivende, for å unngå lagringskostnader, først tilvirker etter bestilling fra forbrukeren som gjør visse mindre valg. Som eksempel på vare som ikke anses omfattet av definisjonen i artikkel 2 nr. 4 kan nevnes nye biler, som settes sammen av forbrukeren ved valg mellom en rekke standardelementer. Forbrukeren kan for eksempel velge mellom flere forskjellige tilbudte farger, tilleggsutstyr [side 58] og setetrekk. Slike biler anses som standardvarer og det er angrerett." (min utheving)

Men omstendighetene ved kjøpet kan selvsagt variere. De som inngår avtalen i Teslas butikker er ikke omfattet av den lovpålagte angreretten. Men om Tesla uansett tar inn en klausul om angrerett i disse tilfellene, så kan jo kundene påberope seg selve avtalen, selv om de ikke har lovbestemt angrerett.

Amoss

Sitat fra: creal på fredag 01. mars 2019, klokken 10:54
Men om Tesla uansett tar inn en klausul om angrerett i disse tilfellene, så kan jo kundene påberope seg selve avtalen, selv om de ikke har lovbestemt angrerett.

Nettopp, det som var mitt poeng.

Skal ikke påstå å være lovkyndig nok til å vurdere de innsigelsene du kom med, men mener meg altså på ha forstått at disse tingene medfører at det kan være en reell debatt på hvorvidt loven gjelder eller ikke i dette tilfellet. Tesla har her altså påtatt seg angreretten - med visse modifikasjoner vs lovens bokstav - uten å henvise til - og derved innrømme - at de er forpliktet av loven om angrerett.

Kundene blir fornøyd, og antar at forskjellen mellom lovens bokstav og hva Tesla tilbyr blir så liten at det neppe blir noen som bringer saken inn for retten for å avgjøre om Tesla er eller ikke er bundet av denne loven i denne saken, eller har rett til å holde tilbake deler av betalingen for bruk/slitasje etc...
Model S 85D

creal

Man trenger ikke bringe en slik sak inn for retten - kan ta den til forbrukerklageutvalget, det koster ikke en krone, og man får en bindende avgjørelse.

Amoss

Sitat fra: creal på fredag 01. mars 2019, klokken 22:11
Man trenger ikke bringe en slik sak inn for retten - kan ta den til forbrukerklageutvalget, det koster ikke en krone, og man får en bindende avgjørelse.

Som ikke kan ankes til retten av noen av partene?
Model S 85D

creal

#12
Poenget ditt var vel at kostnadene ved å ta saken til retten ville stoppe kunder fra å klage på angrerettskostnader som Tesla måtte forsøke å innkreve? For poenget mitt var at når man istedet kan klage kostnadsfritt til forbrukerklageutvalget, så er ikke dette noe moment likevel.

Amoss

Sitat fra: creal på lørdag 02. mars 2019, klokken 00:09
Poenget ditt var vel at kostnadene ved å ta saken til retten ville stoppe kunder fra å klage på angrerettskostnader som Tesla måtte forsøke å innkreve? For poenget mitt var at når man istedet kan klage kostnadsfritt til forbrukerklageutvalget, så er ikke dette noe moment likevel.

Jeg forsto det. Men om man ser tilbake på den tidligere "skandalen" med oppgitte hestekrefter på P85DL så gikk kundene først den veien du peker her, og Tesla anket og det skulle bli rettssak. Deretter inngikk de ett forlik.

Den nevnte saken var strengt talt rimelig opplagt at Tesla ville tape. I denne saken der det er mer rom for diskusjon om hvorvidt angrefristloven faktisk kommer til anvendelse eller ei er jeg helt sikker på at Tesla vil prøve saken for retten før de gir seg, dersom de i utgangspunktet nekter å etterleve lovens bokstav. Her kan det også være relevant for Tesla å ønske en høyesterettsavgjørelse for å avgjøre prinsippet en gang for alle.
Model S 85D

emurof

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. mars 2019, klokken 10:42
MEN - Tesla distribuerer visstnok angerettskjema allikevel og åpner på eget initiativ for 14 dagers angrerett.

Hvor er dette skjemaet da?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA