Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt

Startet av creal, fredag 01. mars 2019, klokken 08:32

« forrige - neste »

creal

Det sentrale spørsmålet er hvordan kjøpte du bilen? Gjorde du det online, eller i butikk? Om du gjorde det online har du 14 dagers angrerett etter angrerettsloven.

Sitat fra: trykkertor på mandag 04. mars 2019, klokken 23:28
Jeg blir bare mer og mer forvirret.
1 dags angrefrist. (Har prøvekjørt hvilken som helst Tesla hos dem, selv for mange år siden).
3 dagers angrefrist. (Har aldri prøvekjørt Tesla).

Noen snakker om 7 dagers angrefrist. Når kom den?
Noen skriver her 14 dagers angrefrist. Kan det i det hele tatt være mulig når vi snakker om bil?


Min problemstilling. Har prøvekjørt Model S for 3-4 år siden. = 1 dags angrefrist
Har utlevering av TM3 en LØRDAG klokken 14:00.
Da er altså min angrefrist søndag. Service center stengt.
Mandag kan jeg enten være på SC før klokken 8:00 (mest sannsynlig steng), eller komme dit klokken 16:00.
Men da er jeg altså mer enn 2 dager over frist.

Hvordan forholder jeg meg hvis det viser seg at dette ikke var bilen for meg og familien??
Noen som vet?

trykkertor

Bestile online ja. Men er vi helt sikre på at denne norske angreretten faktisk gjelder på noe så "verdiskjørt" som bil.
Vi vet jo alle at en bil taper seg kraftig i verdi (normalt sett), straks den får status bruktbil.
Norsk angrerett handler om å levere tilbake en vare i tilnærmet samme stand og uten særlig forringet verdi.
Derfor tenker jeg det slett ikke er helt sikkert at 14 dager gjelder.


trykkertor

Sitat fra: TrondM på mandag 04. mars 2019, klokken 23:41
Per i dag står det ihvertfall «Hvis du ikke har prøvekjørt bilen, skal du ikke bekymre deg, ettersom du kan returnere den innen tre dager etter leveringen.»

Kan ikke se hva en prøvekjøring av en annen modell har med «bilen» å gjøre...
Er enig. Men flere andre har på forumet her sagt at Tesla personell har "bekreftet" at hvis en har prøvd "The Tesla Experience", så gjelder kun 1 dags angrefrist.
Husker jeg leste flere poster om det i den tråden da folk drev og vurderte om de skulle bestille prøvekjøring.

creal

Ja, jeg siterte fra lovforarbeidene tidligere i emnet, hvor det fremgår tydelig at også bilkjøp kan omfattes av angrerettsloven. Er forøvrig mye praksis hos Forbrukerklageutvalget hvor dette bekreftes.

Sitat fra: trykkertor på mandag 04. mars 2019, klokken 23:50
Bestile online ja. Men er vi helt sikre på at denne norske angreretten faktisk gjelder på noe så "verdiskjørt" som bil.
Vi vet jo alle at en bil taper seg kraftig i verdi (normalt sett), straks den får status bruktbil.
Norsk angrerett handler om å levere tilbake en vare i tilnærmet samme stand og uten særlig forringet verdi.
Derfor tenker jeg det slett ikke er helt sikkert at 14 dager gjelder.

Ellemelle

Som du ser lenger opp i tråden, så oppgir Tesla selv at du har 14 dagers angrerett.

Det har vært en høyesterettsdom som gikk i bilforhandlerens favør, men det gjaldt en som kjøpte en nyere bruktbil gjennom en annonse på finn.

Leser man mellom linjene i dommen, ser man at Tesla nesten helt sikkert faller inn under angrerettsloven;

"-Angreretten omfattes ikke i tilfeller der en næringsdrivende bare unntaksvis i enkelttilfeller aksepterer bestilling for eksempel pr telefon og etter initiativ fra en kunde som en slags ekstraservice til denne personen, sier Høyesterett og henviser til lovforarbeidene.

Annonsen på Finn tilbyr heller ikke noen direkte mulighet for betaling eller avtaleinngåelse. Ved bilkjøp foretar kjøper også vanligvis en besiktigelse av bilen, særlig når det gjelder en bruktbil som i denne saken, påpeker Høyesteretts førstevoterende."

GOS

Sitat fra: trykkertor på mandag 04. mars 2019, klokken 23:50
Bestile online ja. Men er vi helt sikre på at denne norske angreretten faktisk gjelder på noe så "verdiskjørt" som bil.
Vi vet jo alle at en bil taper seg kraftig i verdi (normalt sett), straks den får status bruktbil.
Norsk angrerett handler om å levere tilbake en vare i tilnærmet samme stand og uten særlig forringet verdi.
Derfor tenker jeg det slett ikke er helt sikkert at 14 dager gjelder.

Det må jo gjelde når Tesla selv skriver det, og har lagt med skjema for det, i bestillingskontraktene våres. Det store spørsmålet er om de kan holde tilbake noe av beløpet. Slik jeg leser det så kan de ikke det.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Handyman

Sitat fra: trykkertor på mandag 04. mars 2019, klokken 23:28
Jeg blir bare mer og mer forvirret.
1 dags angrefrist. (Har prøvekjørt hvilken som helst Tesla hos dem, selv for mange år siden).
3 dagers angrefrist. (Har aldri prøvekjørt Tesla).

Noen snakker om 7 dagers angrefrist. Når kom den?
Noen skriver her 14 dagers angrefrist. Kan det i det hele tatt være mulig når vi snakker om bil?


Min problemstilling. Har prøvekjørt Model S for 3-4 år siden. = 1 dags angrefrist
Har utlevering av TM3 en LØRDAG klokken 14:00.
Da er altså min angrefrist søndag. Service center stengt.
Mandag kan jeg enten være på SC før klokken 8:00 (mest sannsynlig steng), eller komme dit klokken 16:00.
Men da er jeg altså mer enn 2 dager over frist.

Hvordan forholder jeg meg hvis det viser seg at dette ikke var bilen for meg og familien??
Noen som vet?
3 dagersregelen ser nå ut til å være erstattet av 7 dager, men det betinger at man ikke har prøvekjørt et kjøretøy hos Tesla.
I tillegg er det jot norske regler for retur av nettkjøp, men her diskuteres det om Tesla har hjemmel for å beholde deler av innbetalingen.

Returbetingelser:
https://www.tesla.com/no_NO/support/Tesla-return-policy
Standard returperiode er en (1) kalenderdag etter levering. Hvis du har fått kjøretøyet levert uten å ha prøvekjørt det eller testet et kjøretøy på noen måte hos oss, forstår vi godt at du kan trenge ekstra tid til å bli kjent med kjøretøyet ditt. I dette tilfellet, underlagt vilkårene og betingelsene i disse retningslinjene, vil du kunne returnere kjøretøyet syv (7) kalenderdager etter levering.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

emurof

Sitat fra: trykkertor på mandag 04. mars 2019, klokken 23:28
Jeg blir bare mer og mer forvirret.
1 dags angrefrist. (Har prøvekjørt hvilken som helst Tesla hos dem, selv for mange år siden).
3 dagers angrefrist. (Har aldri prøvekjørt Tesla).

Noen snakker om 7 dagers angrefrist. Når kom den?
Noen skriver her 14 dagers angrefrist. Kan det i det hele tatt være mulig når vi snakker om bil?


Min problemstilling. Har prøvekjørt Model S for 3-4 år siden. = 1 dags angrefrist
Har utlevering av TM3 en LØRDAG klokken 14:00.
Da er altså min angrefrist søndag. Service center stengt.
Mandag kan jeg enten være på SC før klokken 8:00 (mest sannsynlig steng), eller komme dit klokken 16:00.
Men da er jeg altså mer enn 2 dager over frist.

Hvordan forholder jeg meg hvis det viser seg at dette ikke var bilen for meg og familien??
Noen som vet?

Etter norsk lov har du ubetinget 14 dagers angrefrist når produktet er bestilt på nettet. Det vil si at du når som helst innen 14 dager fra utleveringsdato kan levere den inn igjen og få pengene tilbake. Da må du levere bilen til Tesla innen 14 dager etter at skjemaet er levert inn.

Tesla opererer med et gitt antall dager, men de 7 dagene det vel er snakk om nå er uten å benytte seg av angrefristskjema. Før var det færre dager. De utvidet det vel over hele verden, men det har lite å si for oss som har 14 dager her på knausen uansett.

Angrefristskjema finner du i bestillingsbekreftelsen.

Øyvind.h

#38
Ubetinget er ikke rett betegnelse på angrerett i Norge. Det er forhold som kan tilsi at angrerett ikke gjelder, eksempelvis tilpassede produkter.
Men Tesla vedlegger visstnok skjemaet som del 5 i avtalen og åpner selv for 14 dagers angrefrist.

§ 22.Unntak fra angreretten
Angreretten gjelder ikke avtaler om:

a)   levering av varer som på grunn av sin art blandes med andre varer etter levering på en slik måte at de ikke kan skilles fra hverandre,
b)   levering av varer som forringes eller raskt går ut på dato,
c)   tjeneste etter at tjenesten er levert, dersom levering har begynt med forbrukerens uttrykkelige forhåndssamtykke, og forbrukeren har erkjent at angreretten vil gå tapt når den næringsdrivende har oppfylt sine forpliktelser etter avtalen,
d)   levering av varer eller tjenester der prisen er avhengig av svingninger i finansmarkedet som kan skje innen utløpet av angrefristen og som ikke kan kontrolleres av den næringsdrivende,
e)   levering av varer som er fremstilt etter forbrukerens spesifikasjoner, eller som har fått et tydelig personlig preg,
f)   levering av legemidler, jf. legemiddelloven § 2, og medisinsk utstyr, jf. lov om medisinsk utstyr § 3,
g)   levering av forseglede varer som av hensyn til helsevern eller hygiene ikke er egnet for retur, og der forseglingen er blitt brutt etter levering,
h)   levering av alkoholholdige drikker til en pris som ble avtalt på avtaletidspunktet, og levering først kan skje etter 30 dager, og der den faktiske verdien avhenger av svingninger i markedet som ikke kontrolleres av den næringsdrivende,
i)   reparasjoner eller tjenester som det haster å få utført der forbrukeren uttrykkelig ber den næringsdrivende om å besøke forbrukeren. Tilleggstjenester eller tilleggsvarer som ytes samtidig, og som ikke dekkes av første punktum, omfattes ikke av unntaket fra angreretten,
j)   levering av forseglede lyd- eller bildeopptak eller forseglet programvare som forbrukeren har brutt forseglingen på,
k)   levering av en avis, et tidsskrift eller et magasin, med unntak av abonnementsavtaler for levering av slike publikasjoner,
l)   varer eller tjenester som er inngått ved offentlig auksjon,
m)   levering av innkvarteringstjenester for andre formål enn boligformål, transport av varer, bilutleietjenester, catering og tjenester knyttet til fritidsaktiviteter når det i avtalen er fastsatt en bestemt dato eller et bestemt tidsrom for utførelsen av slike tjenester,
n)   levering av digitalt innhold som ikke leveres på et fysisk medium, dersom leveringen er begynt med forbrukerens uttrykkelige samtykke og forbrukeren erkjenner at angreretten dermed går tapt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

afagerholt

Er det noen som angrer kjøpet av sin Model 3 og som vurderer å levere tilbake igjen denne? I så fall: Hvorfor det?

hpe

I min kjøpsavtale står det:
«Dersom du utøver denne rett til å angre, vil vi betale tilbake alle betalinger mottatt av deg med samme betalingsmiddel som du brukte da du gjennomførte betalingen. Du er ansvarlig for, og vi kan derfor redusere tilbakebetalingen med, et beløp som reflekterer Kjøretøyets verdireduksjon som følge av din unødvendige håndtering etter gjeldende rett dersom du har brukt Kjøretøyet utover det som er nødvendig for å fastslå Kjøretøyets art, egenskaper og funksjon.»

emurof

Sitat fra: hpe på tirsdag 05. mars 2019, klokken 14:19
I min kjøpsavtale står det:
«Dersom du utøver denne rett til å angre, vil vi betale tilbake alle betalinger mottatt av deg med samme betalingsmiddel som du brukte da du gjennomførte betalingen. Du er ansvarlig for, og vi kan derfor redusere tilbakebetalingen med, et beløp som reflekterer Kjøretøyets verdireduksjon som følge av din unødvendige håndtering etter gjeldende rett dersom du har brukt Kjøretøyet utover det som er nødvendig for å fastslå Kjøretøyets art, egenskaper og funksjon.»

Det var noen som påpekte at skal mye til for at de kan trekke penger fra tilbakebetalingen til kunden.

creal

Jeg siterte fra lovforarbeidene på side 1 i denne tråden - det fremgår tydelig der at spesifiserte bestillinger av biler ikke er tilstrekkelig skreddersøm til å unntas fra angreretten. Det gjelder selvsagt enda mer for Tesla, som tilbyr langt mindre tilpasninger enn bilprodusenter flest.

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. mars 2019, klokken 14:17
Ubetinget er ikke rett betegnelse på angrerett i Norge. Det er forhold som kan tilsi at angrerett ikke gjelder, eksempelvis tilpassede produkter.

Øyvind.h

Sitat fra: creal på tirsdag 05. mars 2019, klokken 14:49
Jeg siterte fra lovforarbeidene på side 1 i denne tråden - det fremgår tydelig der at spesifiserte bestillinger av biler ikke er tilstrekkelig skreddersøm til å unntas fra angreretten. Det gjelder selvsagt enda mer for Tesla, som tilbyr langt mindre tilpasninger enn bilprodusenter flest.

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. mars 2019, klokken 14:17
Ubetinget er ikke rett betegnelse på angrerett i Norge. Det er forhold som kan tilsi at angrerett ikke gjelder, eksempelvis tilpassede produkter.
Klar over det. Men det er fortsatt ikke riktig å hevde at angreretten er ubetinget.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

GOS

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. mars 2019, klokken 14:17
Ubetinget er ikke rett betegnelse på angrerett i Norge. Det er forhold som kan tilsi at angrerett ikke gjelder, eksempelvis tilpassede produkter.
Men Tesla vedlegger visstnok skjemaet som del 5 i avtalen og åpner selv for 14 dagers angrefrist.

§ 22.Unntak fra angreretten
Angreretten gjelder ikke avtaler om:

a)   levering av varer som på grunn av sin art blandes med andre varer etter levering på en slik måte at de ikke kan skilles fra hverandre,
b)   levering av varer som forringes eller raskt går ut på dato,
c)   tjeneste etter at tjenesten er levert, dersom levering har begynt med forbrukerens uttrykkelige forhåndssamtykke, og forbrukeren har erkjent at angreretten vil gå tapt når den næringsdrivende har oppfylt sine forpliktelser etter avtalen,
d)   levering av varer eller tjenester der prisen er avhengig av svingninger i finansmarkedet som kan skje innen utløpet av angrefristen og som ikke kan kontrolleres av den næringsdrivende,
e)   levering av varer som er fremstilt etter forbrukerens spesifikasjoner, eller som har fått et tydelig personlig preg,
f)   levering av legemidler, jf. legemiddelloven § 2, og medisinsk utstyr, jf. lov om medisinsk utstyr § 3,
g)   levering av forseglede varer som av hensyn til helsevern eller hygiene ikke er egnet for retur, og der forseglingen er blitt brutt etter levering,
h)   levering av alkoholholdige drikker til en pris som ble avtalt på avtaletidspunktet, og levering først kan skje etter 30 dager, og der den faktiske verdien avhenger av svingninger i markedet som ikke kontrolleres av den næringsdrivende,
i)   reparasjoner eller tjenester som det haster å få utført der forbrukeren uttrykkelig ber den næringsdrivende om å besøke forbrukeren. Tilleggstjenester eller tilleggsvarer som ytes samtidig, og som ikke dekkes av første punktum, omfattes ikke av unntaket fra angreretten,
j)   levering av forseglede lyd- eller bildeopptak eller forseglet programvare som forbrukeren har brutt forseglingen på,
k)   levering av en avis, et tidsskrift eller et magasin, med unntak av abonnementsavtaler for levering av slike publikasjoner,
l)   varer eller tjenester som er inngått ved offentlig auksjon,
m)   levering av innkvarteringstjenester for andre formål enn boligformål, transport av varer, bilutleietjenester, catering og tjenester knyttet til fritidsaktiviteter når det i avtalen er fastsatt en bestemt dato eller et bestemt tidsrom for utførelsen av slike tjenester,
n)   levering av digitalt innhold som ikke leveres på et fysisk medium, dersom leveringen er begynt med forbrukerens uttrykkelige samtykke og forbrukeren erkjenner at angreretten dermed går tapt.

Og når en ser på disse så er det kun punktene b) og e) som kunne være aktuelle
-men Tesla har jo selve valgt å legge med Angrerettskjema og har selv skrevet "Dersom du utøver denne rett til å angre, vil vi betale tilbake alle betalinger mottatt av deg med samme betalingsmiddel som du brukte da du gjennomførte betalingen.)
-og i realiteten så velger du konfigurasjon basert på noen ytterst få farger, så her er det ingenting som er "levering av varer som er fremstilt etter forbrukerens spesifikasjoner, eller som har fått et tydelig personlig preg"


Så jeg er komfortable med at dette ordner seg for oss om har fått elvert før 01.03.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA