Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Store endringer for Autopilot, EAP og FSD

Startet av Handyman, torsdag 28. februar 2019, klokken 23:18

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

#45
Sitat fra: SH aka F_P på fredag 01. mars 2019, klokken 08:18
Dette er forskjellene før og nå

Et bilde sier mer enn 1000 ord.... mens et bilde med ord.....  blir spennende å se hva de gjør med de turkise...men ser ikke noe i veien for at de har 4 forskjellige versjoner for evig tid, sånn at de som kjøpte gammel pakke har akkurat de tilgangene. Teknisk kan de sikkert ha det. På et dataprogram kan en jo ha tusener på tusener av forskjellige tilganger... en har gjerne tilgang til logistikk og regnskap, en har tilgang til regnskap og lønn, en har kun til lønn osv... så å dele hver funksjon i Tesla Autopilot opp med rettighetsstyring burde gjerne ikke være umulig.
Tesla Model Y                         2021-

creal

Når det kommer til selve substansen her, så må jeg si at dette er en mye bedre å innrette pakkene på. Jeg tror både Tesla og kundene tjener på dette - de vil selge mye mer av autopilot til kr. 25.000,-.

kTesla

Jeg har bestilt med EAP og får bilen om 10 dager. Jeg tok EAP til den stive prisen fordi jeg ville ha adaptiv cruise. No når den er tilgjengelig i en billigere pakke og billigere bil, kan jeg spare ca 40 000 på å avbestille og bestille på nytt. Med mindre Tesla endrer prisene i kontrakten min. Oppgradering til FSD hadde og vært en hyggelig og rettferdig tilnærming, men den gir nok mer i storbyer enn på vestlandsveier. Så bare en oppgradering til FSD gir meg lite. Og for 40 000 sier jeg lett fra meg Navigate on Autopilot, autopark og summon som EAP inneholder fra tidligere.

Spent på utviklingen og uttalelsene de neste dagene!

jorgror

Sitat fra: RuneW på fredag 01. mars 2019, klokken 08:16
Sitat fra: jorgror på fredag 01. mars 2019, klokken 07:02
Hvis en ser på totalpris så ser det ut som følgende kommer til å skje med bestilte/leverte Model 3:

Ikke AP -> AP
EAP -> FSD
FSD -> Refundert 25100 kr

Hvordan "ser" du at dette kommer til å skje? Det høres jo ut som en rimelig løsning, men VET du det?

Jeg er fristet til å sende en mail der jeg flyr det klart at jeg leverer inn bilen etter en dag med mindre jeg får en skriftlig garanti på at jeg får en oppgradering til FSD fra EAP. Gjør mange nok dette, så er det kanskje mer sannsynlig at en slik løsning blir noe av.

Ja, hvis det ikke allerede er bestemt at det blir slik da. Det må vel komme en uttalelse fra Tesla snart?

Som jeg skriver så er det noe som ser rimelig ut, men jeg har ikke noe mer informasjon. Personlig valgte jeg å kontakte Tesla pr mail om de kunne oppgradere min ordre til FSD eller om jeg måtte kanselere og bestille på nytt.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

gruffalo

Sitat fra: kTesla på fredag 01. mars 2019, klokken 09:06
Jeg har bestilt med EAP og får bilen om 10 dager. Jeg tok EAP til den stive prisen fordi jeg ville ha adaptiv cruise. No når den er tilgjengelig i en billigere pakke og billigere bil, kan jeg spare ca 40 000 på å avbestille og bestille på nytt. Med mindre Tesla endrer prisene i kontrakten min. Oppgradering til FSD hadde og vært en hyggelig og rettferdig tilnærming, men den gir nok mer i storbyer enn på vestlandsveier. Så bare en oppgradering til FSD gir meg lite. Og for 40 000 sier jeg lett fra meg Navigate on Autopilot, autopark og summon som EAP inneholder fra tidligere.

Spent på utviklingen og uttalelsene de neste dagene!

Jeg er i nøyaktig samme båt! Har levering om ei uke. Sparer gjerne 40.000 kr, så da blir det å ikke ta i mot bilen, med mindre jeg får endret konfig og ny pris.
E-tron 55 sportback 2022

SH aka F_P

Dere som har bestilt EAP kan nok be om refundert 24000,- som er forskjellen i base price.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

bno

#51
Det forutsetter nedgradere til AP og refundert 24000

For de som velger å beholde EAP (ikke utlevert eller er i 3 dagers vindu) må man nesten ta for gitt 
får FSD*.

Off topic varsel
* Hva med hardware? Kan man da gå ut fra at leverte biler til EU har HW3 (eller vil FSD svinge med 2.5?)?
Eller vil Tesla fremtids-forplikte seg?

ElFinn

I følge denne tråden (bør vel tas med en klype salt foreløpig, men skal være screenshot fra en sms fra Tesla) får alle som har fått bil i 2019 med EAP automatisk oppgradering til FSD.
https://www.reddit.com/r/TeslaLounge/comments/avy8uj/thank_goodness_if_you_took_delivery_of_a_model_3/

Hvis det er tilfellet bør de som fikk lagt til "gammel" FSD få refundert de pengene.

For min del høres det ut som en veldig grei deal, da jeg er interessert i mest mulig av denne type features.

hemi

men for å gå fra EAP til AP, må man avbestille ?

jorgror

Sitat fra: hemi på fredag 01. mars 2019, klokken 09:37
men for å gå fra EAP til AP, må man avbestille ?

Hvis du ønsker å endre på konfigurasjonen kan du kontakte Tesla. Hvis de ikke vil la deg gjøre endringen så har du mulighet til å avbestille og deretter bestille igjen med ønsket konfigurasjon.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Springdale

Sitat fra: SH aka F_P på fredag 01. mars 2019, klokken 09:12
Dere som har bestilt EAP kan nok be om refundert 24000,- som er forskjellen i base price.

Forskjellen i base price for meg er fra 546 380 til 504 780, dvs. en reduksjon på 41 600. Dette er samme bil, tidligere EAP (546) vs. ny AP (504).

Vesel

Jævlig nice om vi nå får FSD inkludert til samme pris som EAP før. Får ringe etterhvert og be dem endre bestillingen min til den nye modellen.  :laugh:
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

turfsurf

Sitat fra: Springdale på fredag 01. mars 2019, klokken 09:52
Forskjellen i base price for meg er fra 546 380 til 504 780, dvs. en reduksjon på 41 600. Dette er samme bil, tidligere EAP (546) vs. ny AP (504).
Ja, men da har du EAP, ikke AP. Skal du ha prisreduksjon på 41600,- så kan du ikke forvente å få EAP.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Springdale

Sitat fra: turfsurf på fredag 01. mars 2019, klokken 09:59
Sitat fra: Springdale på fredag 01. mars 2019, klokken 09:52
Forskjellen i base price for meg er fra 546 380 til 504 780, dvs. en reduksjon på 41 600. Dette er samme bil, tidligere EAP (546) vs. ny AP (504).
Ja, men da har du EAP, ikke AP. Skal du ha prisreduksjon på 41600,- så kan du ikke forvente å få EAP.

Enig, og jeg synes at det som ligger i den tidligere EAP sammenlignet med det man nå får i AP (Summon, NavOnAP, skilt/lys gjenkjenning?), ikke er verdt 41 600 for min del.

GRS

Sitat fra: jorgror på fredag 01. mars 2019, klokken 07:02
Hvis en ser på totalpris så ser det ut som følgende kommer til å skje med bestilte/leverte Model 3:

Ikke AP -> AP
EAP -> FSD
FSD -> Refundert 25100 kr
Sent from my iPad using Tapatalk

Høres fornuftig ut, og helt ok for meg. Om de IKKE kommer med en rask kompensasjon/løsning for oss som nettopp har fått levert biler uten AP er det veldig skuffende.
TM3P sort/sort

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA