Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler på modell 3

Startet av hELgenen, søndag 24. februar 2019, klokken 22:49

« forrige - neste »

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Papillon


JRF

#1712
Sitat fra: Kim- på søndag 07. mai 2023, klokken 22:41Hva er feilmeldingen da?
Ingen feilmelding.
Bare navigasjon som fryser og kameraer blir svarte. Og Tesla finner tydeligvis ikke noe feil i loggen fra når det skjer heller...

Og jeg la ved film av skjermen den ene gangen det skjedde når jeg hadde bilen inne for dette ene gangen. Så det er ikke noe tvil om at feilen er der. Og Tesla sier bare at jeg skal trykke på rapporteringsknappen når det skjer, uten at det ser ut til å hjelpe noe.

Nå har det heldigvis bare skjedd på hverdager så langt, men hvis dette skjer når jeg er på langtur så er det jo litt krise da jeg ikke kan forhånds varme batteriet for supercharger, ol. fordi navigasjonen ikke fungerer.

sjokomelk

Sitat fra: Handyman på søndag 14. mai 2023, klokken 20:24Hvilken av de?
På Model 3 henger både MCU og AP sammen i samme boksen, og byttes som én enhet. Så må en av de byttes, så byttes begge.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Kim-

Sitat fra: JRF på tirsdag 16. mai 2023, klokken 09:33
Sitat fra: Kim- på søndag 07. mai 2023, klokken 22:41Hva er feilmeldingen da?
Ingen feilmelding.
Bare navigasjon som fryser og kameraer blir svarte. Og Tesla finner tydeligvis ikke noe feil i loggen fra når det skjer heller...

Og jeg la ved film av skjermen den ene gangen det skjedde når jeg hadde bilen inne for dette ene gangen. Så det er ikke noe tvil om at feilen er der. Og Tesla sier bare at jeg skal trykke på rapporteringsknappen når det skjer, uten at det ser ut til å hjelpe noe.

Nå har det heldigvis bare skjedd på hverdager så langt, men hvis dette skjer når jeg er på langtur så er det jo litt krise da jeg ikke kan forhånds varme batteriet for supercharger, ol. fordi navigasjonen ikke fungerer.

Jeg hadde noe ca samme, uten at navigasjonen frøs. De oppdaterte FW på e-Call hos meg stod det i «fakturaen»
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

lachrist1

Hei. Tesla skal ha 1400,- for å bytte innerskjermer bak, begge sider. De har løsna i skjøten. Jeg kontra med spørsmål om dette ikke gikk på reklamasjon eller garanti og fikk i svar at hos en bil som har gått 50000 (min har gått 52) så er dette ytre påkjenning og ikke noe som dekkes. Summen er ikke så høy i seg selv, men er det virkelig ikke lengre «levetid» enn som så for innerskjerm? Vurderer å avlyse timen og sjekke opp med et annet Tesla servicesenter. Hva tenker dere?Du kan ikke vise dette vedlegget.

hELgenen

Når begge sider er løsnet vil jeg si det er en produksjonsfeil. Om en side - og kun en side løsner - vel da kunne jeg kanskje tenkt annerledes. At Tesla ikke tar dette på goodwill, en rep som sikkert for dem koster en brøkdel av det du betaler inkl. moms - vel det synes jeg egentlig var ganske dårlig. Jeg har opplevd små enkle feil før hos andre produsenter - og som regel tar de det på garanti i garantiperioden. Noen unntak er det - men man kjøper som regel ny bil nettopp fordi man skal unngå verkstedbesøk ut over service. Det er i alle fall min tankegang - og på en del merker er det akkurat slik også. Noen garanti for å unngå verkstedbesøk i garantiperioden er det jo aldri, men dersom man må det så bør også forhandler være litt medgjørlig. Jeg har byttet mange biler opp gjennom årene og da gjerne tatt det store verditapet man får etter 1-2 år. Og dette gjør jeg ene og alene fordi jeg skal unngå et ekstra verkstedbesøk. En fridag for meg er verdt minst 10.000 NOK - så om jeg må innom verkstedet utenom service - så har det også en kostnad. Forhandlere burde tenke litt slik også - at kanskje kunden har de største kostnadene ved bare å møte opp på dette verkstedbesøket

jlan

Litt flaks i uflaks i dag. Elektrisk åpning av bakluke sviktet, og jeg stakk innom Tesla. De kunne ikke se på det der og da, men ga meg mobileservice time relativt kjapt, og sa jeg kunne åpne luken manuelt så lenge. Greit nok, men så kjørte jeg ca. 300m fra Tesla og skulle laste inn noen varer. Da gikk luken plutselig opp elektrisk, men låste seg så i åpen stilling. Jeg fikk tillatelse fra Tesla til å kjøre tilbake til dem med åpen luke. De fikk heller ikke lukket den, og det begynte å regne. Da hadde jeg tydeligvis rykket opp i prioritet, for de tok bilen inn med en gang og byttet sylinder. Den var klar før jeg rakk å drikke opp kaffen min.

Så det er kanskje lurt å sette seg inn i hvordan den sylinderen demonteres. Og ihvertfall være forsiktig med å operere luken manuelt hvis den svikter.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: jlan på mandag 14. august 2023, klokken 14:44Litt flaks i uflaks i dag. Elektrisk åpning av bakluke sviktet, og jeg stakk innom Tesla. De kunne ikke se på det der og da, men ga meg mobileservice time relativt kjapt, og sa jeg kunne åpne luken manuelt så lenge. Greit nok, men så kjørte jeg ca. 300m fra Tesla og skulle laste inn noen varer. Da gikk luken plutselig opp elektrisk, men låste seg så i åpen stilling. Jeg fikk tillatelse fra Tesla til å kjøre tilbake til dem med åpen luke. De fikk heller ikke lukket den, og det begynte å regne. Da hadde jeg tydeligvis rykket opp i prioritet, for de tok bilen inn med en gang og byttet sylinder. Den var klar før jeg rakk å drikke opp kaffen min.

Så det er kanskje lurt å sette seg inn i hvordan den sylinderen demonteres. Og ihvertfall være forsiktig med å operere luken manuelt hvis den svikter.
Når du sier sylinder... er det servomekanismen du tenker på? Det finnes jo ingen låsesylinder på bilene. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

#1719
Sitat fra: Handyman på mandag 14. august 2023, klokken 15:37Når du sier sylinder... er det servomekanismen du tenker på? Det finnes jo ingen låsesylinder på bilene. 
Den som løfter luken, det er vel egentlig ikke en servo heller. Betegnelse på invoice er "TRUNK LEFT HAND POWER STRUT(1551488-00-c)". Det er mulig det er en elektrisk drevet aktuator med en skruemekanisme,  og ikke en hydraulikksylinder.  Den lot seg ihvertfall ikke bevege fra ytterstilling, så luken sto rett opp. Jeg tror den måtte vært fjernet helt for å lukke luken, for den får etter det jeg kan se ikke plass når den er utstrekt, selv om den kobles fra luken.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: jlan på mandag 14. august 2023, klokken 16:26
Sitat fra: Handyman på mandag 14. august 2023, klokken 15:37Når du sier sylinder... er det servomekanismen du tenker på? Det finnes jo ingen låsesylinder på bilene. 
Den som løfter luken, det er vel egentlig ikke en servo heller. Betegnelse på invoice er "TRUNK LEFT HAND POWER STRUT(1551488-00-c)". Det er mulig det er en elektrisk drevet aktuator med en skruemekanisme,  og ikke en hydraulikksylinder.  Den lot seg ihvertfall ikke bevege fra ytterstilling, så luken sto rett opp. Jeg tror den måtte vært fjernet helt for å lukke luken, for den får etter det jeg kan se ikke plass når den er utstrekt, selv om den kobles fra luken.
Ahh skjønner. Aktuator er absolutt brukbart uttrykk.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

lachrist1

Sitat fra: lachrist1 på fredag 11. august 2023, klokken 09:51Hei. Tesla skal ha 1400,- for å bytte innerskjermer bak, begge sider. De har løsna i skjøten. Jeg kontra med spørsmål om dette ikke gikk på reklamasjon eller garanti og fikk i svar at hos en bil som har gått 50000 (min har gått 52) så er dette ytre påkjenning og ikke noe som dekkes. Summen er ikke så høy i seg selv, men er det virkelig ikke lengre «levetid» enn som så for innerskjerm? Vurderer å avlyse timen og sjekke opp med et annet Tesla servicesenter. Hva tenker dere?

Tekniker kom, han kunne ikke utbedre her hjemme, og sa at begge innerskjermene måtte skiftes på servicesenter. I mellom tiden hadde jeg spurt hvorfor de mente at 50k var et naturlig tidspunkt for at begge skjermer skulle løsne. Dette fikk jeg ikke svar på. Men, fikk avtale på servicesenter og det gikk det på garanti. Sånn til info.

CorsoDante

Hei!

Ønsker å deaktivere autofold on location gjennom vinteren, men det skjer nøyaktig ingenting når jeg trykker på den grønne info-knappen som dukker opp i det funksjonen aktiveres (på predefinert lokasjon). Kommer bare til noen irrelevante feilmeldinger og/eller ingenting skjer.

"You can also set mirrors to fold automatically whenever you arrive at a specific location, which saves you from having to manually fold them each time you arrive at a frequented place. To set this up, stop at the location you want to save (or drive at less than 3 mph (5 km/h)), and fold the mirrors. Save Location appears briefly below the Fold Mirrors control. Touch again if you no longer want mirrors to automatically fold at the location, or disable this option in Controls."


Noen tips her? Begynner å haste... :)
TM3P "FSD"

Handyman

Sitat fra: CorsoDante på mandag 30. oktober 2023, klokken 08:27Hei!

Ønsker å deaktivere autofold on location gjennom vinteren, men det skjer nøyaktig ingenting når jeg trykker på den grønne info-knappen som dukker opp i det funksjonen aktiveres (på predefinert lokasjon). Kommer bare til noen irrelevante feilmeldinger og/eller ingenting skjer.

"You can also set mirrors to fold automatically whenever you arrive at a specific location, which saves you from having to manually fold them each time you arrive at a frequented place. To set this up, stop at the location you want to save (or drive at less than 3 mph (5 km/h)), and fold the mirrors. Save Location appears briefly below the Fold Mirrors control. Touch again if you no longer want mirrors to automatically fold at the location, or disable this option in Controls."


Noen tips her? Begynner å haste... :)
Hvis du går inn i menyen hvor knappen for å folde inn speilene er, så dukker det opp et valg (ett eller annet med sted) under knappen når du trykker på knappen. Deaktiver dette valget så slipper du autfolding.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

CorsoDante

Sitat fra: Handyman på mandag 30. oktober 2023, klokken 08:39Hvis du går inn i menyen hvor knappen for å folde inn speilene er, så dukker det opp et valg (ett eller annet med sted) under knappen når du trykker på knappen. Deaktiver dette valget så slipper du autfolding.

 :+1:  :+1:

Dukket opp inne i undermenyen, ut av intet, i det speilene felte seg inn automatisk.

Da var man klar for vinteren...  ;)
TM3P "FSD"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA