Jack pad for Tesla model 3

Startet av Toalmar, søn 17. feb 2019, kl. 09:30

« forrige - neste »

Toalmar

Da ble det egenprodusert Jack Pad på meg. Her ikke fått testet den enda da jeg ikke har fått bilen, men går ut i fra den stemmer. Kjøpte Ishockey puck på Biltema og 3D printet knotten som skal sitte oppå pucken selv. 
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

offpist

Da er det bare å masseprodusere og selge på finn.no for 5X prisen ;)
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

GRS

Hva skal diameter og høyde være på den printa delen? :)

Ser ut som man kan bruke en dørstopper eller noe slikt. Trenger jo ikke være 100% perfekt, så lenge den ikke er for høy.

https://www.maritim.no/dorstopper-holder-gummi?gclid=CjwKCAiAqaTjBRAdEiwAOdx9xpvUGp5pf6qcpUXZMopPyaQuQ48Qh-m8lF4SUYOa6AfZ2mLxhknO2xoCspkQAvD_BwE
TM3P sort/sort

jodd

01.03.2019: Tesla Model 3 LR AWD FSD

HvemPrompa

Må nesten bare spørre dere som er/har vært eiere av elbiler generelt...Hvordan er praksisen til alle dekkhotell og "profesionelle" dekkskiftere? Legger de pads på foreskrevne steder og bruker løftebukk forsvarlig ift. batteri og karosseri? Med litt feilbelastning så skal det ikke så mye fantasi til for å forstå at batteriet kan ta skade, hvem er erstatningsansvarlig da...hva er deres erfaringer?

GRS

Eneste jeg ikke skjønner er hvofor alle padsene er så høye? Det gjør det jo umulig å komme til med vanlig jekk...

Vil vente med å lage til jeg ser hva som kan funke. :)
TM3P sort/sort

GRS

Sitat fra: HvemPrompa på søn 17. feb 2019, kl. 10:21
Må nesten bare spørre dere som er/har vært eiere av elbiler generelt...Hvordan er praksisen til alle dekkhotell og "profesionelle" dekkskiftere? Legger de pads på foreskrevne steder og bruker løftebukk forsvarlig ift. batteri og karosseri? Med litt feilbelastning så skal det ikke så mye fantasi til for å forstå at batteriet kan ta skade, hvem er erstatningsansvarlig da...hva er deres erfaringer?

Alle seriøse dekksenter har ulike pads og plasserer de riktig. Dette er ikke et problem bare for elbiler. Mange har fått skadet bilene sine pga. useriøse aktører som ikke vet hva de holder på med. Men man man kan nok være uheldig overalt...spesielt i de mest stressa periodene med dekkskift.
TM3P sort/sort

Toalmar

Knotten som er montert oppe på Pucken er 25,7mm i diameter og 10mm høy

bno

Sitat fra: HvemPrompa på søn 17. feb 2019, kl. 10:21

Det har jeg også tenkt på. Så at på Ampere-E jeg solgte var det kraftig merker etter jekkpad som hadde ligget skeivt. Opel forhandler/klargjøring Drammen (NB! Kansje et poeng ved mottakelse at dette stedet er et av sjekkpunktene)  var eneste som kunne ha gjort dette. (ikke på batteri heldigvis....)

Toalmar

Sitat fra: offpist på søn 17. feb 2019, kl. 09:35
Da er det bare å masseprodusere og selge på finn.no for 5X prisen ;)
tror ikke jeg gidder det nei.

Counterpointer

Sitat fra: Toalmar på søn 17. feb 2019, kl. 09:30
Da ble det egenprodusert Jack Pad på meg. Her ikke fått testet den enda da jeg ikke har fått bilen, men går ut i fra den stemmer. Kjøpte Ishockey puck på Biltema og 3D printet knotten som skal sitte oppå pucken selv.
Hvor lang tid tar det å printe et par? Og hva blir materialkostnader?

Begynner å lure på om det hadde vært lurt å skaffe seg en 3D printer snart...... Har enn så lenge tenkt at for å få god nok kvalitet (og størrelse på ting) så blir det dyrt.

Handyman

Advarsel:
Det ser ut til at mange sterkt undervurderer kreftene som oppstår sideveis i kontaktpunktet for jekkeklossen. 
De fleste garasjejekker må dra seg selv inn under bilen når den jekkes opp. Kontaktpunktet mot bilen må minst tåle kreftene det kreves for å trekke jekken inn under bilen mens den er belastet.

En liten skrue og en printet plastbit ville jeg ikke stolt på.

Tenkt hvilke skader som kan oppstå dersom anleggspunktet (og jekken) glir på utsiden og opp langs døra!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på søn 17. feb 2019, kl. 10:46
Advarsel:
Det ser ut til at mange sterkt undervurderer kreftene som oppstår sideveis i kontaktpunktet for jekkeklossen. 
De fleste garasjejekker må dra seg selv inn under bilen når den jekkes opp. Kontaktpunktet mot bilen må minst tåle kreftene det kreves for å trekke jekken inn under bilen mens den er belastet.

Tenkt hvilke skader som kan oppstå dersom anleggspunktet (og jekken) glir på utsiden og opp langs døra!
Du må legge til friksjonskrefter av puck også (uten at jeg har matte og fysikkunnskaper til å regne ut dette).

Tesla sin orginale er vel i plast den også?

OlaM

Litt over en tomme i diameter. Det trenger vel ikke å være en tett pasning, så noe som er litt mindre enn en tomme funker vel like bra. F.eks. kosteskaft til 30 kr: https://www.biltema.no/fritid/hage/hageredskaper/koster/treskaft-2000021190 Det til 40 kr er Ø26mm, kanskje det sitter veldig fint hvis det ikke er for stort. Litt spikking fikser vel den biffen uansett. Og resten av skaftet blir sikkert nyttig til noe det og.

Sag av passelig tupp, bor skruehull + forsenking, skru ned i puck. Kan vel sikkert limes eller festes på andre måter.

Sitat fra: Handyman på søn 17. feb 2019, kl. 10:46
Advarsel:

Tuppen skal bare styre klossen på plass, og la klossen henge før jekken får kontakt. Når det er vekt på jekken så er det friksjonen mellom klossen og jekkepunktflaten som drar jekken inn, ikke den sidelengse belastningen på tuppen.
'21 3LR

DeepFu

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA