Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Jack pad for Tesla model 3

Startet av Toalmar, søndag 17. februar 2019, klokken 09:30

« forrige - neste »

Autowinder

Sitat fra: knut.aulie på søndag 17. februar 2019, klokken 10:38
Sitat fra: Toalmar på søndag 17. februar 2019, klokken 09:30
Da ble det egenprodusert Jack Pad på meg. Her ikke fått testet den enda da jeg ikke har fått bilen, men går ut i fra den stemmer. Kjøpte Ishockey puck på Biltema og 3D printet knotten som skal sitte oppå pucken selv.
Hvor lang tid tar det å printe et par? Og hva blir materialkostnader?

Begynner å lure på om det hadde vært lurt å skaffe seg en 3D printer snart...... Har enn så lenge tenkt at for å få god nok kvalitet (og størrelse på ting) så blir det dyrt.
Tenkte akkurat det samme.
Det kommer nok an på volumet (antall og størrelse) som skal printes. Jeg tror den på Japan Photo til 2700,- duger til moderate printemengder og størrelser. Filament.no ser ut å ha 1 kg ruller til 239,- i assorterte farger.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Handyman

Sitat fra: OlaM på søndag 17. februar 2019, klokken 10:54
Litt over en tomme i diameter. Det trenger vel ikke å være en tett pasning, så noe som er litt mindre enn en tomme funker vel like bra. F.eks. kosteskaft til 30 kr: https://www.biltema.no/fritid/hage/hageredskaper/koster/treskaft-2000021190 Det til 40 kr er Ø26mm, kanskje det sitter veldig fint hvis det ikke er for stort. Litt spikking fikser vel den biffen uansett. Og resten av skaftet blir sikkert nyttig til noe det og.

Sag av passelig tupp, bor skruehull + forsenking, skru ned i puck. Kan vel sikkert limes eller festes på andre måter.

Sitat fra: Handyman på søndag 17. februar 2019, klokken 10:46
Advarsel:
Det ser ut til at mange sterkt undervurderer kreftene som oppstår sideveis i kontaktpunktet for jekkeklossen. 
De fleste garasjejekker må dra seg selv inn under bilen når den jekkes opp. Kontaktpunktet mot bilen må minst tåle kreftene det kreves for å trekke jekken inn under bilen mens den er belastet.

En liten skrue og en printet plastbit ville jeg ikke stolt på.

Tenkt hvilke skader som kan oppstå dersom anleggspunktet (og jekken) glir på utsiden og opp langs døra!

Tuppen skal bare styre klossen på plass, og la klossen henge før jekken får kontakt. Når det er vekt på jekken så er det friksjonen mellom klossen og jekkepunktflaten som drar jekken inn, ikke den sidelengse belastningen på tuppen.
I know, men poenget er at du må like å gambe dersom du velger å stole på denne friksjonen. Annleggspunktet er rimelig slett og «glatt»
Det forutsetter at jekken triller lett og at ikke hjulene treffer «rusk» på gulvet.
Husk at vinkelen skrår mer og mer jo høyere bilen løftes samtidig som at jo høyere jekken går jo mer må den trekkes inn under bilen.
Påstår ikke at det kommer til å gå galt, men jeg ville vurdert en kraftig gjennomgående bolt med en gummi utenpå.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

bno

Vi har et firma her i Stavanger som driver med produksjon av noe tilnærmet dette. Jeg skal stikke inn der i morgen og forhøre meg..

Toalmar

#18
Sitat fra: knut.aulie på søndag 17. februar 2019, klokken 10:38
Hvor lang tid tar det å printe et par? Og hva blir materialkostnader?
Alt avhenger av kvalitet på utskriften. Denne knotten her kan du skrive ut på ca 15 minutter, materialkosten er vel omtrent kr 1
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Handyman

Jeg har kjøpt pucker og kommer enten til å bruke en gjennomgående rørstuss, eller en gjennomgående bolt. Trer deretter på en gummislange i passende dimmensjon på delen som skal inn i jekkfestet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Toalmar

Sitat fra: knut.aulie på søndag 17. februar 2019, klokken 10:38
Begynner å lure på om det hadde vært lurt å skaffe seg en 3D printer snart...... Har enn så lenge tenkt at for å få god nok kvalitet (og størrelse på ting) så blir det dyrt.
Kjøpte printer fra www. banggood.com og betalte ca kr 1.500,- kom porto og toll i tillegg på kr 460,- Så printeren har kostet kr 2.000,- Filament får man på Clas Ohlsson til kr 149,- pr rull
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Toalmar

Sitat fra: Handyman på søndag 17. februar 2019, klokken 11:17
Jeg har kjøpt pucker og kommer enten til å bruke en gjennomgående rørstuss, eller en gjennomgående bolt. Trer deretter på en gummislange i passende dimmensjon på delen som skal inn i jekkfestet.
Puck og ett eller annet som er omtrent 1" funker som gull
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

OlaM

Sitat fra: Handyman på søndag 17. februar 2019, klokken 11:07
I know, men poenget er at du må like å gambe dersom du velger å stole på denne friksjonen. Annleggspunktet er rimelig slett og «glatt»
Det forutsetter at jekken triller lett og at ikke hjulene treffer «rusk» på gulvet.
Husk at vinkelen skrår mer og mer jo høyere bilen løftes samtidig som at jo høyere jekken går jo mer må den trekkes inn under bilen.
Påstår ikke at det kommer til å gå galt, men jeg ville vurdert en kraftig gjennomgående bolt med en gummi utenpå.

Sikkert ingen dum idé. Ellers virker jo disse veldig solide hvis man vil være helt sikker, skal jobbe inne i hjulbuene, ha to dekk av, osv:


https://www.youtube.com/watch?v=37Gpmwx0Kqg
'21 3LR

GRS

Handyman har absolutt ett poeng med sideveis bevegelse. På løftebukk løftes bilen rett opp, da trenger man bare pads og belastningen sideveis blir minimal.

Med garasjejekk, spesielt i kombinasjon med ujevnt/dårlig gulv, så kan kreftene sideveis bli betydelige. Skal ta høyde for dette når jeg lager mine. Ser på videoen over at det funker med mye tynnere pads. De støttene var ikke dumme. :)
TM3P sort/sort

Øggen

Sorry, men skjønna ikkje heilt diskusjonen.
Restekapp holde i lange baner.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Torair


RuneW

Sitat fra: Handyman på søndag 17. februar 2019, klokken 11:07
I know, men poenget er at du må like å gambe dersom du velger å stole på denne friksjonen. Annleggspunktet er rimelig slett og «glatt»
Det forutsetter at jekken triller lett og at ikke hjulene treffer «rusk» på gulvet.
Husk at vinkelen skrår mer og mer jo høyere bilen løftes samtidig som at jo høyere jekken går jo mer må den trekkes inn under bilen.
Påstår ikke at det kommer til å gå galt, men jeg ville vurdert en kraftig gjennomgående bolt med en gummi utenpå.

Greit å være på den sikre siden... (fra en prototype det ikke ble noe av):

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

RuneW

#27
Inspirert av et tidligere med puck og dørstopper, eksperimenterte jeg i dag med en "slim"-variant.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
(Gjennomgående bolt)

Du kan ikke vise dette vedlegget.
(Både puck og dørstopper er avsaget)

Totalhøyde på litt i overkant av 10 cm på min garasjejekk gir håp om å kunne kjøre hele stasen under bilen og jekke den på plass (har ingen tro på at den passer så bra at jeg kan sette den fast i hullet og komme etter med jekken).

Litt spennende om en halv puck klarer å bli så komprimert at den blir for flat i halvert tilstand... Får håpe det holder.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

indianrunner70

Sitat fra: Toalmar på søndag 17. februar 2019, klokken 11:18
Sitat fra: knut.aulie på søndag 17. februar 2019, klokken 10:38
Begynner å lure på om det hadde vært lurt å skaffe seg en 3D printer snart...... Har enn så lenge tenkt at for å få god nok kvalitet (og størrelse på ting) så blir det dyrt.
Kjøpte printer fra www. banggood.com og betalte ca kr 1.500,- kom porto og toll i tillegg på kr 460,- Så printeren har kostet kr 2.000,- Filament får man på Clas Ohlsson til kr 149,- pr rull

Dersom du ikke planlegger å masseprodusere og selge videre hadde det nok lønt seg å kjøpt jack pad fra Reverse Logic Lim. til $25?

Toalmar

Sitat fra: RuneW på tirsdag 19. februar 2019, klokken 23:31
Totalhøyde på litt i overkant av 10 cm på min garasjejekk gir håp om å kunne kjøre hele stasen under bilen og jekke den på plass (har ingen tro på at den passer så bra at jeg kan sette den fast i hullet og komme etter med jekken).
Skal holde det mener å huske TM3 har 14 cm bakkeklaring
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA