Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla og bremse svikt

Startet av Bmw_Tryne, lørdag 16. februar 2019, klokken 22:50

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Motorwatt på søndag 24. februar 2019, klokken 14:47
Teori: Hvis det virkelig ikke er et problem i den kalde delen av Amerika, og feilen viser seg å være isolert til oss i Norden, så er vel den eneste forskjellen på bilene de nordiske bremsene vi får? Kanskje de ikke er så "nordiske" allikevel?

I starten med Model S her så var det mange klager på dette. Så kom de med "nordiske bremser" her til lands (har ikke hørt noe om at noen i andre land har fått denne, men det behøver ikke bety at de ikke har det) og det meste av klagene ble borte, og så kom SW oppdateringen som bremset litt jevnlig ved kaldt vær (om den var kun for oss eller for alle vet jeg ikke) og det ble nesten helt stille om dette problemet. Helt til nå i det siste.

Så min teori er at enten så har de "glemt" å fortsette med å levere nordiske bremser på bilene i vårt marked og/eller så har SW løsningen "falt ut" ved en eller annen oppdatering siden sist vinter. Men sikker er jeg ikke, så for alt jeg vet kan dette være ett helt annet problem selv om symptomene er rimelig like.

Ved oppgradering til nordiske bremser så byttes både klosser og skiver slik jeg har forstått. Mener også at det var en ting til, uten at jeg husker det helt sikkert?  Hva forskjellen består i for skivene vet jeg ikke, men forsto det i det minste slik at "normale" bremseklosser var porøse for best bremseeffekt, men at det her førte til at de trakk til seg vann under kjøring som så frøs til is mellom klossene og skivene. Der av ingen bremseeffekt før isen hadde smeltet, og ofte ett "smell" ved igangkjøring på morgenen dersom klossene og skivene var frosset fast i hverandre. De nordiske klossene var da u-porøse og skulle da ikke trekke til seg like mye vann.
Model S 85D

fredag

Tesla skal ha oppgradert min bil til de nordiske bremsene, og det har ikke løst problemet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Hyperstress

Samme her. Det har hjulpet en del, men opplever bremseproblemer noen ganger fortsatt når det er kaldt og regn og slaps. Og stort sett alltid etter vask. 
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Klykken

Sitat fra: Hyperstress på søndag 24. februar 2019, klokken 22:36
Samme her. Det har hjulpet en del, men opplever bremseproblemer noen ganger fortsatt når det er kaldt og regn og slaps. Og stort sett alltid etter vask.
Slik har det vært på alle mine biler (Mazda, BMW, VW, etc og Tesla). Alltid "dårlig" bremser etter en vask. Det tyder bare på at du har gjort en god jobb. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Amoss

Sitat fra: Klykken på mandag 25. februar 2019, klokken 08:34
Slik har det vært på alle mine biler (Mazda, BMW, VW, etc og Tesla). Alltid "dårlig" bremser etter en vask. Det tyder bare på at du har gjort en god jobb. :)

Vel, da må hverken jeg, vaskemaskinene eller de vaskeservicene jeg har vært på gjort noen god jobb, for jeg har ALDRI opplevd "dårlige" bremser etter en vask (men sjekker dem så klart da jeg er kjent med faren for dette), og jeg har hatt biler i mange år, og derved også hatt en rekke biler opp gjennom årene av div. merker. Og ja, de har blitt vasket ;)

Sitat fra: fredag på søndag 24. februar 2019, klokken 20:42
Tesla skal ha oppgradert min bil til de nordiske bremsene, og det har ikke løst problemet.

Mulig å finne noen som har delenummerne på disse bremsene, og sjekke om det fortsatt er de samme nordiske bremsene som de tidligere byttet til? Kanskje de har fått en annen underleverandør på disse nordiske bremsene som ikke er like gode?  Eller så sitter vi igjen med muligheten for at SW oppdateringen har falt ut. Legger du merke til om den bremser av og til ved kaldt vær?  Eller så er det en ny og ukjent feil...
Model S 85D

Øyvind.h

Sitat fra: Klykken på mandag 25. februar 2019, klokken 08:34
Sitat fra: Hyperstress på søndag 24. februar 2019, klokken 22:36
Samme her. Det har hjulpet en del, men opplever bremseproblemer noen ganger fortsatt når det er kaldt og regn og slaps. Og stort sett alltid etter vask.
Slik har det vært på alle mine biler (Mazda, BMW, VW, etc og Tesla). Alltid "dårlig" bremser etter en vask. Det tyder bare på at du har gjort en god jobb. :)
Samme her. Klassiker det å rygge ut av vaskehall og oppleve svært svak bremseeffekt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

...

Jeg kikket på bremsene på min 1 år gamle bil, og er glad jeg gjorde det. I norske forhold med ekstremt mye salt er det skummelt å se hvordan klosser og glideflater ser ut. Ta en bremseservice, enten du gjør det selv, eller at du får et verksted til å gjøre det for deg. Det er en billig forsikring mot kostbare overraskelser, både for lommeboka og langs veien.

KjellG

Er en «bremseservice» noe annet enn å bytte skiver og klosser? Prisen på bytte blir den samme uansett.

Alternativet er bremseverksteder som kan slipe/dreie skivene in situ. Klossene, nesten ubrukte, må enten slipes eller byttes, ellers er rusta tilbake etter kort tid.

Amoss

Sitat fra: KjellG på onsdag 27. februar 2019, klokken 16:48
Er en «bremseservice» noe annet enn å bytte skiver og klosser?

Ja, smøring.
Model S 85D

fredag

#84
Dagens Lunch i DN er jo on topic:

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

KjellG

Sitat fra: Amoss på onsdag 27. februar 2019, klokken 21:40
Sitat fra: KjellG på onsdag 27. februar 2019, klokken 16:48
Er en «bremseservice» noe annet enn å bytte skiver og klosser?

Ja, smøring.

Her er problemstillingen at bremsene ikke «tar». Det er neppe forårsaket av dårlig smøring. Bremseservoen vil normalt ikke ha noe problem med å gripe, men dersom ting går tregt, kan bremsen bli hengende noe på når du slipper.

fredag

Tesla sa til meg nå at norske Model S-eiere ikke skal kjøre på "standard regen" om vinteren, men endre til "lav regen" om vinteren, for at bremsene skal brukes mer aktivt.

Model 3 har andre bremser enn Model S.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA